Låter bra!
Tack Gadeberg för ditt snabba svar. Nu är garanterat semestern räddad ;)

Ja, att glömma öglan i botten är nog det dummaste man kan göra om man bestämt sig för att göra detta själv. Tänk er jobbet med att leta upp var den befinner sig och sedan bila upp för att få loss den, jämfört med att ha öglan och bara kunna dra tillbaka den nedåt om den fastnar.
Så... glöm inte öglan och att fästa repet undertill ordentligt...

Otroligt bra guide måste jag säga!
Tänkte försöka mig på att renovera min skorsten också efter att ha läst den här tråden.
Sotaren var och provtryckte skorstenen i mitt hus som jag precis köpt.
Det läkte på vinden, sotaren tyckte dock att jag bara skulle lappa utvändigt med puts (!).
Skorstenen är inte använd på många år och när den väl eldades i så var det olja.
Perfekt jag ska dra skorstenen tänkte jag efter att ha läst den här tråden, men redan uppe på skorstenen fick jag problem.
Det är ett uppskattningsvis 2 meter långt fyrkantigt rör nersatt i skorstenen som sitter fast och sticker upp en halvmeter ur pipan. Antar att det är någon typ av dålig åtgärd mot kondens?
Någon som vet hur dessa brukar anslutas? Ruckar jag på den så sitter den stumt fast, tänkter försöka knacka lös den med en slägga lite försiktigt men är rädd att riva mellanväggar i skorstenen.
Hur hade ni gjort? och är det någon som har koll på hur såna här lösningar är installerade och har någon bra ide att få ut röret utan att riva skorstenen.
Jag vill alltså ta bort den gamla installerade pipan och glidgjuta skorstenen.

Sotaren sa dock att pipan är för stor för att elda pellets i och tyckte jag skulle montera ett smalare insatsrör istället (typ soliducts). Vore väl bra att ha kvar möjligheten att elda ved istället för att montera ett insatsrör som är för trångt för ved eldning?
Skorstenskanalen är helsten/halvsten.

Tips uppskattas =)

Svar till ZyntaX:

Det där röret verkar lite knepigt och kan ge en del huvudbry, men jag skulle gissa på att det sitter överst ingjutet i kronan på skorstenen med en fläns eller liknande

Prova att "bila" bort kronan runt röret och se hur det verkar, har du tur kanske du kan se ned i röret om det finns nått som kan likna svetspunker eller skruv/mutter-skallar, syns nått sådant är det nog på den höjden du har infästningen i skorstenen

Sedan att din rökgång skulle vara för grov eller för stor tror jag knappast är möjligt, däremot kan du ha för bra drag för att köra med pellets, men det är enkelt löst med en motdragslucka, montera en sådan så har du alltid rätt drag hela året för det bränsle du eldar

Lycka till, och låt höra hur det går med röret :rolleyes:

Intressant läsning. Funderar nu allvarligt på göra det själv, särskilt som "vår" murare som skulle göra jobbet nu inte vill använda min egenbyggda ställning eller järntakstege av trad modell (som han inte haft några synpunkter på tidigare..)
Har två ev tre pipor som behöver åtgärdas. Problemet är att jag helst vill undvika att ta upp extra hål i kanalerna inomhus. Ena kanalen går till en vedspis, som går att dra ut så där finns ett hål som skulle gå att använda. Den andra går till en kakelugn. Där finns endast en knappt armstrång luftkanal in till murstocken... Skulle det gå att trycka ned dragkonen/skumgummit till botten uppifrån istället och fånga upp repet nedtill via kanalen och dra den på plats? Har hört om ballonger istället för skumgummi, vet någon mer om det?

Det stämmer Skomakare, en del firmor som glidgjuter använder en luftblåsa istället för en kudde, blåsan firas ned tom till botten och trycksätts där och sedan på med bruk och dra, dvs man behöver inte skicka in några grejer nedtill i pipan

Jag har aldrig sett den typen av utrustning för privat bruk, inte heller var man kan anskaffa den, men ring runt och kolla med firmor som hyr ut verktyg och utrusning för entreprenad-jobb, dom kan ha sådant !

/R

• Gilla
Kreacon
  • Laddar…
H
ZyntaX skrev:
Sotaren sa dock att pipan är för stor för att elda pellets i och tyckte jag skulle montera ett smalare insatsrör istället (typ soliducts). Vore väl bra att ha kvar möjligheten att elda ved istället för att montera ett insatsrör som är för trångt för ved eldning?
Skorstenskanalen är helsten/halvsten.

Tips uppskattas =)
Sotare tycker väldigt mycket och väldigt olika. Mig var dom på att jag hade tätat rökrörets ingång i skorstenen med glasulit. Kalkbruk skulle det vara så det blev "permanent". Ett rökrör som varierar i temp. mellan 15-180 grader får ju kalkbruket att spricka direkt...
Samma sotare avrådde också bestämt från att montera ett rostfritt flexrör i skorstenen eftersom den bara är halvsten x halvsten. Det skulle bli för dåligt drag.
Vare sig man har halv x halv eller halv x hel så blir det väl samma diameter på röret!
Helsten x halvsten är väl helt passande för pelletseldning. Gäller bara att hålla en rökgastemperatur så hög att det inte blir kondens längst upp i skorstenen.

• Gilla
Warjuice
  • Laddar…
holmertz skrev:
Sotare tycker väldigt mycket och väldigt olika. Mig var dom på att jag hade tätat rökrörets ingång i skorstenen med glasulit. Kalkbruk skulle det vara så det blev "permanent". Ett rökrör som varierar i temp. mellan 15-180 grader får ju kalkbruket att spricka direkt...
Samma sotare avrådde också bestämt från att montera ett rostfritt flexrör i skorstenen eftersom den bara är halvsten x halvsten. Det skulle bli för dåligt drag.
Vare sig man har halv x halv eller halv x hel så blir det väl samma diameter på röret!
Helsten x halvsten är väl helt passande för pelletseldning. Gäller bara att hålla en rökgastemperatur så hög att det inte blir kondens längst upp i skorstenen.
Humm... var det kanske inte så att det var just glasulit han protesterade mot?

Jag hade ingen att fråga när jag gjorde nytt rör i skorsten så jag testade ett elda mot lite olika matrial med gasolbrännaren för att hitta nått som ser ut att duga, och glasulit gick bort direkt pga att det smälte vid hög värme :eek:

Bruk toppade och stenull klart godkännt också, bruket flexar inte så bra blev min bedömning så jag använde stenull runt rörets ingång till murstocken, och inte hört någon kommentar kring det :rolleyes:

Det finns ovala instatsrör som fungerar bra i halvsten X helsten dvs en högre area, sedan har längden(höjden) på skorsten en mycket viktig betydelse för draget vid olika rökgångsarea

/R

Ärligt talat är jag redigt trött på alla sotare som 'kan' så himla mycket om hur man ska göra och inte göra. De flesta som sprider galla över hur man gjort gör det bara för att få visa makt och få vara med om att bestämma något på sin egen arbetstid. Är det något som man klarar sig till 99% med hjälp av sunt förnuft så är det väl denna typ av lösningar... samt när det gäller husbygge och renoveringar i allmänhet. Det är ju för sjutton bara att läsa innantill. Hur svårt kan det vara?

• Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker dra min skorsten efter din beskrivning och hoppas att allt funkar som det ska.
Har några krökar på den, ca 2 meter som man inte ser varken uppifrån eller nerifrån.
Jag undrar hur din pipa ser ut i dag ca 3 år senare.
Har det lossnat något eller är den helt intakt?

Ja, det vore intressant med en liten rapport!

Jag håller så sakteliga på, rev lite invändigt för mer än ett år sedan, har spikat lite på en plattform runt skorstenen i förra veckan, men det är kallt nu så det får snart bli slag i saken.

nu har jag åxå fått en egenhändigt dragen pipa godkänd av sotaren
min far tyckte vi skulle ha en bana för att dra upp bruket på istället för att klättra upp med det bidde lite mera jobb med den men vart bra å slippa bära upp hinkar med bruk i på stege.

• Gilla
bondrängen
  • Laddar…
Hej vill tala om att jag oxå glidgjutit nu men långt ifrån så enkelt som detta forum fick det attl åta.Dels fick jag dra pipan säkert 6 gånger då allt rann tillbaka ner i pipan igen fick ta upp det i en spann och hålla på så grisigt värre.Utökade skumgummigkudden area till 20*20 hjälpte föga höll på att laborera satte en ögal under plattan och över då jag har panna fick jag dra den neråt efter varje dragning.Tilläggas bör att använd handskar jag fick riktigt otäcka frätskador på händer och armar utav C Bruket så som sagt skydda er rejält även munskydd och glasögon rekomenderas jag hade dock inget utav detta då jag inte ens visste att det var så farligt som det var.Nåväl ska ta ett par omgångar till när mina händer har läkt ihop tillräckligt. LYCKA TILL! Med er glidgjutning Michael Petersson//Nybro

KristvallaMicke skrev:
Tilläggas bör att använd handskar jag fick riktigt otäcka frätskador på händer och armar utav C Bruket så som sagt skydda er rejält även munskydd och glasögon rekomenderas
Var köpte du det bruket, och du är säker att du blandande helt enligt anvisningar? :(

/R

Bruk sabbar alltid händerna, man blir helt förstörd av att foga en hel dag också. Torr är bara förnamnet, jag brukar smörja händerna så ofta jag kan när jag jobbar med bruk ändå blir de torra :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.