För övrigt får någon gärna berätta varför -1 grad vinkling är så viktigt då detta måste innebära att antingen:
a) jag kommer att såga i skenans gummilist
eller
b) snittet "roterer" inte kring gummlistens rits; dvs gummilisten går inte att använda som rits vid sågning med vinklad klina.
a) jag kommer att såga i skenans gummilist
eller
b) snittet "roterer" inte kring gummlistens rits; dvs gummilisten går inte att använda som rits vid sågning med vinklad klina.
Redigerat:
Killen jag pratade med var absolut en säljare, som jag skrev så får man ta uppgifterna lite med en nypa salt.Micke184 skrev:Daniel_N: Hmmm.. kan vara hur du skriver men givet ditt samtal med Mafell så drar jag slutsatsen att:
a) Han du pratat med är säljare - för dem är allt hos den egna produkten vida överlägset konkurrenterna - detta oavsett att man aldrig har jämfört Ett sådant betende gör mig alltid misstänksam.
b) Mafellens avsaknad av klyvkliv är nog diskvalificerande nästan oavsett hur bra den är i övrigt. Kanske maskinen kan få en chans om den skall finnas på en ö där bara MDF växer. (Annars vet jag hur det blir - ska bara göra en regelklyving...ops..)
Klyvkniven håller jag helt med dig om - för mig finns det inte att köpa en maskin utan.
För mig är inte -1 grad otroligt viktigt. Men de krav jag tog upp ovan var lite av kraven jag skulle ha på en "drömmaskin" - typ en maskin som skulle få mig att sälja ts55an. Egentligen så skulle jag nog vilja kunna såga typ -3 grader istället.Micke184 skrev:
Att kunna såga med lite negativ vinkel är väl främst en fördel när man ska anpassa det man sågar till något befintligt som inte är rakt. Typ en platsbyggd bokhylla eller något. I ärlighetens namn måste jag säga att jag nog inte kan komma på något tillfälle där jag känner att jag absolut inte hade klarat mig utan "-1 funktionen". Men å andra sidan - hade jag haft den så hade jag kanske arbetat annorlunda. Men som sagt, detta var krav på en "drömmaskin".
Angående gummilisten så har jag faktiskt inte funderat över detta. Men nu när jag gör det så tror jag inte att det skall vara ett problem. Sågklingan roterar ju runt en tänkt axel som är precis där undersidan av gummikanten möter materialet du sågar i. Så ja - du hade skurit av lite på gummilisten, fast du hade skurit av snett, och precis i nedankant där gummilisten möter materialet du sågar i kommer gummikanten fortfarande att vara helt rätt. Tänker jag mig i teorin, rätta mig gärna om jag gjorde en tankevurpa.
Ursäkta en kille utan en såg på skena, vad är en klyvkniv?
En klyvkniv är en "kniv" i metall som sitter bakom (enligt den riktning du för sågen i) klingan. Den har en mycket viktig funktion, då den hindrar att vresigt trä med spänningar i kniper till kring klingan. Klyvkniver hjälper alltså till att hålla träet på båda sidor om snittet isär. Klyvkniven bidrar därför till att skydda mot sk. "kickback", dvs att sågen kastar våldsamt uppåt/bakåt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelsåghejsansvejsan skrev:
Här ser du en bordscirkelsåg med klyvkniv och en handcirkelsåg utan.
http://www.byggahus.se/attachments/...5-makita-saenksag-nan-som-testat-framsida.jpg
Och här ser du tydligt klyvkniven, till vänster, bakom sågklingan s.a.s.
Jag har en handcirkelsåg utan klyvkniv, tycker det är riktigt värdelöst.
Då får jag utgå från att min hitatchi C6BU2 har en klyvkniv då.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Festool är nog på goda grunder helt ointresserade av privatmarknaden på så vis att de troligtvis aldrig skulle börja slumpa iväg grejerna för att locka privatmarknaden eller för den delen sänka kraven på produkterna och börja göra lågpris- eller budgetprylar. Det är det bästa argumentet för just Festool. De lägger krutet på att göra high endverktyg istället för att hålla på med jippon. Sen är man väl precis lika välkommen som kund som privatperson.
Jag tror att det är precis så som du säger. Har faktiskt baserat 2 tentor i marknadsföring på festools sätt att marknadsföra sina produkter, ungefär på det vis du beskriver.Mr Handyman skrev:Festool är nog på goda grunder helt ointresserade av privatmarknaden på så vis att de troligtvis aldrig skulle börja slumpa iväg grejerna för att locka privatmarknaden eller för den delen sänka kraven på produkterna och börja göra lågpris- eller budgetprylar. Det är det bästa argumentet för just Festool. De lägger krutet på att göra high endverktyg istället för att hålla på med jippon. Sen är man väl precis lika välkommen som kund som privatperson.
Jag har pratat med en säljare hos en verktygsåterförsäljare angeånde festool, han (dvs återförsäljaren) hade hört av sig till festool, men festool var inte intresserade, om det var för att det redan fanns en återförsäljare på orten, eller om det berodde på att återförsäljaren i fråga var "för mycket" inriktad på privatpersoner låter jag vara osagt, fast jag fick intrycket av säljaren jag talade med att det berodde på det sistnämnda.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det ligger ju också i definitionen på high endsaker att dem man vänder sig till är de som är beredda att betala för de sista procenten av prestanda och kvalitet, inte dem som är fokuserade på att det ska vara prisvärt i en mer allmän mening. Sen menar jag att det oftast lönar sig att köpa kvalitetssaker (inte alltid Festool dock) sammantaget, men det som kan utgöra avvikelser där är hur mycket man använder ett verktyg eller verktyg över huvud taget.
(Tack för föklaringen angående klyvkniv förresten. När jag tänkte på det hängde det en konstig metalböj bakom bladet som jag aldrig fattat vad den gör för nyttta)
Marknadsföring är svårt, det finns ju sällan något rätt och fel, men att konkurera i hemanvändar segmentet där man får nöja sig med 10% marginal på prylarna är ju otroligt svårt och man måste vara jätteduktiga på varje produktionsdetalj.
Oftast är det ju det viktigaste att hitta en egen nisch inte att göra allt rätt, och det har ju festool gjort eftersom de är nästan ensamma i segmentet "high end finsnickeri" där de regerar. Men om de blir för feta så kommer ju fler att rikta in sig på det segmentet och då kan det ju bli jobbigt för dem att uprätthålla deras prispolicy. Kommer man på något bra så återfinns det ju efter några år hos alla andra (som skenor till cirkelsågen).
De måste ju också ständigt komma med nya modeller/finesser för att kännas exklusiva, såfort de slappnar av så kommer ju bosch etc att ha samma saker på sina prylar för halva priset.
Men det är ju det som är så trevligt, man måste ju inte köpa festool för att dra nytta av de smarta sakerna de uppfinner.
Marknadsföring är svårt, det finns ju sällan något rätt och fel, men att konkurera i hemanvändar segmentet där man får nöja sig med 10% marginal på prylarna är ju otroligt svårt och man måste vara jätteduktiga på varje produktionsdetalj.
Oftast är det ju det viktigaste att hitta en egen nisch inte att göra allt rätt, och det har ju festool gjort eftersom de är nästan ensamma i segmentet "high end finsnickeri" där de regerar. Men om de blir för feta så kommer ju fler att rikta in sig på det segmentet och då kan det ju bli jobbigt för dem att uprätthålla deras prispolicy. Kommer man på något bra så återfinns det ju efter några år hos alla andra (som skenor till cirkelsågen).
De måste ju också ständigt komma med nya modeller/finesser för att kännas exklusiva, såfort de slappnar av så kommer ju bosch etc att ha samma saker på sina prylar för halva priset.
Men det är ju det som är så trevligt, man måste ju inte köpa festool för att dra nytta av de smarta sakerna de uppfinner.
Visst är det så.Daniel_N skrev:Jag tror att det är precis så som du säger. Har faktiskt baserat 2 tentor i marknadsföring på festools sätt att marknadsföra sina produkter, ungefär på det vis du beskriver.
Jag har pratat med en säljare hos en verktygsåterförsäljare angeånde festool, han (dvs återförsäljaren) hade hört av sig till festool, men festool var inte intresserade, om det var för att det redan fanns en återförsäljare på orten, eller om det berodde på att återförsäljaren i fråga var "för mycket" inriktad på privatpersoner låter jag vara osagt, fast jag fick intrycket av säljaren jag talade med att det berodde på det sistnämnda.
Festool bestämmer själva kvaliten på sina prylar. Att sälja till privatpersoner vattnar knappast ut varumärket om dom inte själva går i fällan att börja tillverka en privatline för att kapa marknadsandelar. Så jag förstår inte deras policy. Dewalt kan, Makita kan, Metabo kan. Vad är det som gör att Festsool inte kan eller vill synas i butiker som besöks av privatpersoner?
Sen kan man fråga sig hur deras hård prisvilkor står sig mot konkurenslagen. Varje gång jag handlar kollar åf i festools prislista. De har ju även haft synpunkter på mängdrabatterfsn skrev:Visst är det så.
Festool bestämmer själva kvaliten på sina prylar. Att sälja till privatpersoner vattnar knappast ut varumärket om dom inte själva går i fällan att börja tillverka en privatline för att kapa marknadsandelar. Så jag förstår inte deras policy. Dewalt kan, Makita kan, Metabo kan. Vad är det som gör att Festsool inte kan eller vill synas i butiker som besöks av privatpersoner?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
DeWalt, Makita och Metabo har heller inte den high endposition som Festool, och kvalitén på sakerna skiftar och de tillverkas vid en mängd olika fabriker.
Festool ska väl och är enligt mig värt ett besök hos en fackhandlare. DeWalt säljs på Rusta, Festool säljs inte på K-Rauta. Det säger väl det mesta i frågan.
(Med det menar jag alltså inte att det inte skulle finnas bra, eller riktigt bra verktyg från de tre exempelföretagen, utan bara att Festool står för en annan attityd till marknadsföring och kvalitet.)
Festool ska väl och är enligt mig värt ett besök hos en fackhandlare. DeWalt säljs på Rusta, Festool säljs inte på K-Rauta. Det säger väl det mesta i frågan.
(Med det menar jag alltså inte att det inte skulle finnas bra, eller riktigt bra verktyg från de tre exempelföretagen, utan bara att Festool står för en annan attityd till marknadsföring och kvalitet.)
Redigerat: