F
Mr Handyman skrev:
DeWalt, Makita och Metabo har heller inte den high endposition som Festool, och kvalitén på sakerna skiftar och de tillverkas vid en mängd olika fabriker.

Festool ska väl och är enligt mig värt ett besök hos en fackhandlare. DeWalt säljs på Rusta, Festool säljs inte på K-Rauta. Det säger väl det mesta i frågan.

(Med det menar jag alltså inte att det inte skulle finnas bra, eller riktigt bra verktyg från de tre exempelföretagen, utan bara att Festool står för en annan attityd till marknadsföring och kvalitet.)
"Det säger väl det mesta i frågan" Ja, exakt vad säger det?? Att Dewalt per automatik blir sämre för att den säljs på Rusta? Servicenivån är bottenlåg det är iallafall säkert. Men hade Festool varit sämre om dom såldes på K-Rauta?? Jag har två Makita BDF452, en från Tools och en från Bauhaus.
 
Jag har precis köpt en Dewalt DWS520KS för 4361 kr på Kampanj på Beijer. Då ingick en 1.5m skena och väska till sågen. Köpte sen till en skena på 1.5m(600 kr) skarvbleck(230kr) och en sats med 2 snabbtvingar(600 kr). Totalt 1430 kr för alla tillbehör inkl. moms. Rätt dyrt men på nåt vis ändå överkomligt. Dewalt sågen har "slagstopp", dvs en broms som gör att sågen inte kan backa om klingan slår i något. Det finns även varvtalsreglering. Sågen känns mkt gedigen det lilla jag testat hittills. Även skenorna har bra precision.
 
Makita görs i alla fall i företagets egna hemsnickrade fabriker och med samma komponenter, dvs inte outsourcat på något taiwanföretag som bara lovat att göra saker enligt vissa specar. Det förstnämnda borde göra att variationerna i kvalitet blir mindre, även om allt inte skruvas ihop i en och samma stad. Metabo och DeWalt vet jag inget om.

För övrigt har väl Festool sugit till sig en del uppfinningar från andra också, t ex Mafell. Men de har förfinat dem och sedan marknadsfört sig skickligt. Lite verktygsvärldens Apple kan man väl säga.

Det här blev nog rätt OT ser jag....
 
Det är måhända OT, diskussionen om olika tillverkare dyker upp mellan varven. Det är alltid svårt att diskutera något som är svårt att definiera. Frågan som fsn ställer ovan är ett klassiskt exempel på det. Blir verktygen sämre för att de säljs på Rusta? Mitt svar på den frågan är att om de inte är det från början så kommer de att bli det med tiden på grund av hur företagen utvecklas av att nosa på lågprissegmentet. Men det avgörande svaret är det som framgår av inlägget, nämligen att servicen blir på bottennivå på Rusta, och det påverkar kvalitén på användningen. Informationen om verktyget och möjligheterna till kvalificerad service kräver mer.
 
Mr Handyman Mr Handyman skrev:
Det är måhända OT, diskussionen om olika tillverkare dyker upp mellan varven. Det är alltid svårt att diskutera något som är svårt att definiera. Frågan som fsn ställer ovan är ett klassiskt exempel på det. Blir verktygen sämre för att de säljs på Rusta? Mitt svar på den frågan är att om de inte är det från början så kommer de att bli det med tiden på grund av hur företagen utvecklas av att nosa på lågprissegmentet. Men det avgörande svaret är det som framgår av inlägget, nämligen att servicen blir på bottennivå på Rusta, och det påverkar kvalitén på användningen. Informationen om verktyget och möjligheterna till kvalificerad service kräver mer.
Att sälja på Rusta gör inte verktygen sämre de är redan sämre då det lanseras där. Alltså de Dewalt som säljer där är deras billigaste maskiner som har en hel del övrigt att önska om man jämför med de dyrare high end detta problem återfinns på de flesta märken undantaget Festool då kanske. Jag har endast Dewalt seriösa high end och är hur nöjd som helst alla grejor jag har är minst lika bra som Festool förutom Sänksågen och överhandsfräsen men det kan jag leva med för att plånboken är intakt. Sen är Festools systainer väldigt utdaterade om man ser på de andra som Tstak Tough-case Packout.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.