Magnusan skrev:
...Man kan ställa in djupskalan så att den räknar med skenans tjocklek eller inte...
När jag skaffade TS55 tyckte jag att det var märkligt att Festool inte hade tänkt på detta. Men nu i efterhand undrar jag om det inte hade varit en möjlig felkälla istället. På Mafells såg vrider man på en liten plastbit för "kalibrera" skalan för sågning med eller utan skena. Jag har en känsla av att den oavsiktligt hade glömts i fel läge vid något tillfälle, med oönskat resultat som följd. Ni som använder talmetern har säkert läst på fel skala någon gång - ungefär samma sak. Ibland är det bättre/enklare att använda huvudet...

Magnusan skrev:
...Om jag inte minns helt fel så har den även rits funktionen för att slippa urslag på ovansidan...
Det stämmer.
 
B
varför fastna i något maskin träsk när det finns att hyra??
 
byggare henke skrev:
varför fastna i något maskin träsk när det finns att hyra??
Varför anpassa sitt liv till en avlägsen hyrfirmas villkor, tillgänglighet och tider.
 
F
byggare henke skrev:
varför fastna i något maskin träsk när det finns att hyra??
På tex Tidermans så är minimihyran 3 dagar för privatpersoner och rabatten är vanligtvis 0% om man inte har känningar. Det blir billigare att köpa en Festool TS55 och använda den i två år och sen sälja på Blocket än att hyra 3 gånger.
 
Hur Fan kom vi in på hyrmaskiner, ingen hemmafixare av klass hyr väl basmaskinerna, en sak är väl hyra dom specialmaskiner som finns, tex en betongsåg eller bilmaskin...
Nej en riktigt maskinpark hemma är grejer, är ju halva nöjet ha sina egna maskiner o kunna göra några timmar precis när man vill...
 
H
Kga_kille32 skrev:
Hur Fan kom vi in på hyrmaskiner, ingen hemmafixare av klass hyr väl basmaskinerna, en sak är väl hyra dom specialmaskiner som finns, tex en betongsåg eller bilmaskin...
Nej en riktigt maskinpark hemma är grejer, är ju halva nöjet ha sina egna maskiner o kunna göra några timmar precis när man vill...
Kunde inte sagt det bättre själv. Ju fler verktyg.....
 
Mikael_L
phl skrev:
Makitan. Det är en ruskigt fin såg med några småfinesser som du inte finner på TS55:an. Det jag främst tänker på är de fasta vinkelstoppen på vanliga gradtal, att man snabbt kan välja att sätta djupstopp så att klingan endast ritsar ytan samt att sågen faktiskt inte välter på om man släpper den på skenan när man sågar i 45 grader. Den är dessutom tämligen tyst.
Ja att Festoolen välter i 45graders läget är faktiskt lite irriterande tycker jag.
Men inte tillräckligt irriterande för att välja en maskin med andra nackdelar. Men är Makitan i övrigt lika bra så är den säkert ett bra köp.
 
H
Mitt val blev enkelt då jag pratade med fruan. Du har ju en dammsugare och slipmaskiner från Festool klart att du ska ha en Festool TS55 och inte något annat fabrikat. Bara till att vänta på ett erbjudande från Festool......
 
hokanp skrev:
Mitt val blev enkelt då jag pratade med fruan. Du har ju en dammsugare och slipmaskiner från Festool klart att du ska ha en Festool TS55 och inte något annat fabrikat. Bara till att vänta på ett erbjudande från Festool......

Det där låter som den perfekta livsföljeslagerskan...
Ska iofs inte klaga, jag brukar med få lov att köpa det jag tycker jag behöver utan alldeles för mycket övertalning.
 
hokanp skrev:
Mitt val blev enkelt då jag pratade med fruan. Du har ju en dammsugare och slipmaskiner från Festool klart att du ska ha en Festool TS55 och inte något annat fabrikat. Bara till att vänta på ett erbjudande från Festool......
Håll inte andan medans du väntar bara...;)
 
H
Micke184 skrev:
Håll inte andan medans du väntar bara...;)
Nä det kanske stämmer men den lokala återförsäljaren har erbjudande med jämna mellanrum. Missade precis ett just på TS55.
 
H
StyrmanBerg skrev:
Det där låter som den perfekta livsföljeslagerskan...
Ska iofs inte klaga, jag brukar med få lov att köpa det jag tycker jag behöver utan alldeles för mycket övertalning.
Hon har insett att åka och byta trasig makiner på Rusta kostar inte bara tid. Nu är det bara Festool och Dewalt som gäller. Köpte en billig Dewalt på Sylvan när de hade ett erbjudande, var med 2 st 2.0 AmP batteri, GÅR inte att få den till att ge upp. Den är nu 4 år och har använts till c:a 200 gipsskivor, 150 Kvm tak samt en massa annat. Har en ny som Dewalt som väntar.. Jag har lärt henne att ska man arbeta hemma med att renovera så måste man ha bra verktyg. Tog ett exempel för henne. Vi har 2 troppor i fur som ska slipas och lackas. Att få gjort detta utan ROT kostar c:a 20000 totalt. Köpe en Rotex en trekantsslip samt en dammsugare för c:a 12000 inkl papper. Hyrde in en som gjorde det för 3000 med lack hamnar jag på 17000:- och har ett mycket fint paket med Festool helt gratis.
 
hokanp skrev:
Mitt val blev enkelt då jag pratade med fruan. Du har ju en dammsugare och slipmaskiner från Festool klart att du ska ha en Festool TS55 och inte något annat fabrikat. Bara till att vänta på ett erbjudande från Festool......
Låter faktiskt lite som min fru. Sedan kan du göra som jag gjorde, kollade upp erbjudanden i hela landet och kollade vad dom tog för att skicka. Ringde sedan min lokala handlare och han matchade det direkt över telefonen.
 
F
hokanp skrev:
Nä det kanske stämmer men den lokala återförsäljaren har erbjudande med jämna mellanrum. Missade precis ett just på TS55.

Som jag ser det är det avsaknaden av festoolrepresentation hos återförsäljare inriktade mot privatmarknad en av anledningarna till att inte välja Festool. Generellt sämre reor och Festool är tyvärr extremt ointresserade av feta erbjudande, ibland tror jag att dom är helt ointresserade av privatmarknaden öht. Jag hade kunnat köpa mig en Makita SP6000K med skena till företaget för 2800:- + moms men av nån jävligt korkad anledning insåg jag inte vilket klipp det var :eek:. Hade inte kunnat hitta en Festool i närheten av det priset.
 
Mikael_L skrev:
Ja att Festoolen välter i 45graders läget är faktiskt lite irriterande tycker jag.
Men inte tillräckligt irriterande för att välja en maskin med andra nackdelar. Men är Makitan i övrigt lika bra så är den säkert ett bra köp.
Man kan dock undvika att den välter om man använder kickback-stoppet som man sätter på skenan. Det har en liten flärp som går över bottenplattan på TS55:an och hindrar sågen från att tippa över. Det funkar ju dock bara i "startposition" på skenan eftersom det är där man sätter stoppet. Jag har för övrigt själv TS55:an men har testat en kompis Makita några gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.