Jag hade gärna haft mafells funktion för att se höjden inklusive skena - jag kör aldrig TS55an utan skena. Men å andra sidan så använder jag i princip aldrig skalan heller - jag brukar köra sågen så långt emot mig som möjligt, fäller ner den så att klingan nuddar underlaget, möter upp med det ställbara djupanslaget, så att det ligger emot den punkt på skalan där handtaget är när jag håller nere sågen - sen ställer jag skalan någon millimeter djupare - det funkar utmärkt och går fortare än att läsa av skalan.

Ska jag ha ett exakt djupmått litar jag inte på skalan i vilket fall - då får det bli lite trial and error på en spillbit först. Då skruvar jag dessutom i en M4 insex stoppskruv i djupanslaget, och justerar denna skruv, vilket ger möjlighet att ställa in oerhört exakt - kanske ner till 0,05mm eller så.

I dagsläget så tycker jag att det är lite synd att de som har kopierat festools koncept inte har lyckats bättre (Dewalt, Makita, Mafell, Hilti (mafell tillverkar dock dessa), det är liksom ingen som når hela vägen fram.

En perfekt såg i mina ögon, fördelar inte listade i någon speciell ordning:


Kommer i en systainer

Har quick-fix fäste a la festool (festool)

kan vinklas negativt (makita/mafell kan, men inte festool/dewalt, okänt hilti)

och vinklas över 45 grader (makita/mafell/dewalt, men ej festool, okänt hilti)

och har positiva stopp (makita enbart tror jag - vet ej dock, festool saknar åtminstone)

många bra klingor med samma bredd (festool har, i övrigt vet jag inte, men min erfarenhet
säger mig att makita och dewalts klingor inte är i festool-nivå)

klyvkniv (mafell bla saknar. Ett absolut måste för mig)

kan vinklas i 45 grader utan att tippa (festool klarar det inte)

Kan vinklas utan att förändra siktlinjen (mafell kan inte detta EDIT: jo, det verkar som att den nya mafellen klarar detta)

ritsfunktion (åtminstone mafell och makita har detta, men ej festool -
det kräver att man ställer djupet upp och ner så fort man vill ritsa. )

ställbart varvtal och helvågselektronik tror jag alla har redan idag.

Och tillräcklig kraft tror jag att alla har också - även om det alrig är fel med lite mer kraft.

Splitterskydd på båda sidor om klingan (dewalt och kanske andra saknar detta)

Kanske dewalts anti-kickback funktion kan vara trevlig också

Samt en ihoprullbar skena a la mafell (ska jag köpa en ny sänksåg någon gång så är detta ett måste)

skala som tar in skenan i beräkningen

bra dammutsug

rak högersida

skenor som är bättre att skruva ihop med varandra än festools (och jag tror inte att någon annan tillverkares är bättre?)

kommer säkert på mer efterhand. Undrar om det inte börjar närma sig tid för festool att komma med en ny variant av TS55an...

EDIT: Splitterskydd på båda sidorna om klingan vill jag också ha.

Samt någon variant av mafells system där man ser innan man börjar var fram och bakkant på klingan kommer att vara när man har sänkt ner den - oavsett vilket djup man vill arbeta på.
 
Redigerat:
Vet du om den ihoprullningsbara Mafellskenan passar till Festools maskiner? Det vore trevligt att ha en skena i systainern.
 
fsn skrev:
Som jag ser det är det avsaknaden av festoolrepresentation hos återförsäljare inriktade mot privatmarknad en av anledningarna till att inte välja Festool. Generellt sämre reor och Festool är tyvärr extremt ointresserade av feta erbjudande, ibland tror jag att dom är helt ointresserade av privatmarknaden öht. Jag hade kunnat köpa mig en Makita SP6000K med skena till företaget för 2800:- + moms men av nån jävligt korkad anledning insåg jag inte vilket klipp det var :eek:. Hade inte kunnat hitta en Festool i närheten av det priset.
Lite OT men wtf...

Om man någon gång varit inne på de som inriktar sig på den sk. privatmarknaden (K-rauta, Bauhaus mfl) så känns det som en 13 tretton rätt på tipset om den som jobbar där når straxt högre än nivån "kan precis läsa innantill".

Om jag hade ett varumärke som skall andas kvalité så hade jag aldrig i livet ställt mina varor i dessa volymkrämares närhet... detta i full vetskap om att vissa inte kommer att köpa mina varor av princip...;)
 
Daniel_N skrev:
Jag hade gärna haft mafells funktion för att se höjden inklusive skena - jag kör aldrig TS55an utan skena. Men å andra sidan så använder jag i princip aldrig skalan heller - jag brukar köra sågen så långt emot mig som möjligt, fäller ner den så att klingan nuddar underlaget, möter upp med det ställbara djupanslaget, så att det ligger emot den punkt på skalan där handtaget är när jag håller nere sågen - sen ställer jag skalan någon millimeter djupare - det funkar utmärkt och går fortare än att läsa av skalan.

Ska jag ha ett exakt djupmått litar jag inte på skalan i vilket fall - då får det bli lite trial and error på en spillbit först. Då skruvar jag dessutom i en M4 insex stoppskruv i djupanslaget, och justerar denna skruv, vilket ger möjlighet att ställa in oerhört exakt - kanske ner till 0,05mm eller så.

I dagsläget så tycker jag att det är lite synd att de som har kopierat festools koncept inte har lyckats bättre (Dewalt, Makita, Mafell, Hilti (mafell tillverkar dock dessa), det är liksom ingen som når hela vägen fram.

En perfekt såg i mina ögon, fördelar inte listade i någon speciell ordning:


Kommer i en systainer

Har quick-fix fäste a la festool (festool)

kan vinklas negativt (makita/mafell kan, men inte festool/dewalt, okänt hilti)

och vinklas över 45 grader (makita/mafell/dewalt, men ej festool, okänt hilti)

och har positiva stopp (makita enbart tror jag - vet ej dock, festool saknar åtminstone)

många bra klingor med samma bredd (festool har, i övrigt vet jag inte, men min erfarenhet
säger mig att makita och dewalts klingor inte är i festool-nivå)

klyvkniv (mafell bla saknar. Ett absolut måste för mig)

kan vinklas i 45 grader utan att tippa (festool klarar det inte)

Kan vinklas utan att förändra siktlinjen (mafell kan inte detta EDIT: jo, det verkar som att den nya mafellen klarar detta)

ritsfunktion (åtminstone mafell och makita har detta, men ej festool -
det kräver att man ställer djupet upp och ner så fort man vill ritsa. )

ställbart varvtal och helvågselektronik tror jag alla har redan idag.

Och tillräcklig kraft tror jag att alla har också - även om det alrig är fel med lite mer kraft.

Splitterskydd på båda sidor om klingan (dewalt och kanske andra saknar detta)

Kanske dewalts anti-kickback funktion kan vara trevlig också

Samt en ihoprullbar skena a la mafell (ska jag köpa en ny sänksåg någon gång så är detta ett måste)

skala som tar in skenan i beräkningen

bra dammutsug

rak högersida

skenor som är bättre att skruva ihop med varandra än festools (och jag tror inte att någon annan tillverkares är bättre?)

kommer säkert på mer efterhand. Undrar om det inte börjar närma sig tid för festool att komma med en ny variant av TS55an...
Kul kravlista:)

Om du kan rangordna dem och plocka den maskin som finns med på typ alla/flest av de tio översta så har vi en vinnare...
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Vet du om den ihoprullningsbara Mafellskenan passar till Festools maskiner? Det vore trevligt att ha en skena i systainern.
Nej, det gör den tyvärr inte.

Ringde precis om pratade med mafells återförsäljare i Sverige, bl angående en skena till min dd40p - men vi hann såklart snacka lite sänksågar etc också.

han ville såklart sälja sina prylar, och infon får kanske tas lite med en nypa salt (tex hade han nog inte kört festools sänksåg alls) men han hade följande att berätta:

Mafells skenor är frästa ur alu, vilket gör dem mycket starkare och tåligare än festools, som är pressade (tror jag han sa att de var, kontentan var i alla fall att mafells var mycket tåligare och motståndskraftiga mot böjning etc).

Mafell kommer i dagarna med en vakuum-skena, som du kopplar dammsugaren till, och sen sugs skenan fast vid underlaget - inte så hårt som tvingar, men den fastnar mer än med bara gummit åtminstone.

Mafells sänksåg skulle ha en alldeles speciellt kraftig motor, mycket kraftigare än hiltis 1400W motor (som ju mafell tillverkar) - det är alltså inte samma motor.

En funktion jag verkligen gillade (om jag förstod honom rätt) är att man via ett tillbehör kan fixa så att man kan se var klingan kommer att sluta och börja när man har sänkt ner det. Det går på festoolen också, fast bara vid max kapdjup, man kan inte ställa det beroende på hur djupt man ska sänka klingan.

Mafells skenor sätts dessutom ihop på något annat sätt jmf med festool. Jag förstod inte riktigt hur han menade att det fungerade, men tydligen så skall det alltid bli helt 100%-rakt (ni som sätter ihop festools-skenor vet vad jag menar) utan möjlighet att misslyckats.

mt55cc har excentriska skruvar för att justera spelet mot skenan (precis som festool) enbart för att kunna fungera med festools skenor, där det behöver justeras för att passa perfekt. För mafells tidigare sågar för skena har inte detta, då det alltid blir perfekt, utan justering.

Angående klingbredd så fanns det en diamantklinga som var bredare, i övrigt visste han inte om de övriga klingorna var av samma bredd, eller om de skar av olika mycket gummi. Jag misstänker att det bara är den speciella diamantklingan (för cementbundna skivor) som hade en annan bredd, men jag vet inte. Att han inte hade funderat på att diamantklingan som var bredare skulle ta bort mer av gummilisten gör mig dock lite tveksam till hur bra koll han hade på resten av infon.

Två nya youtube klipp som visar lite mafellprylar:

http://www.youtube.com/watch?v=n_QYUuE3uH0

http://www.youtube.com/watch?v=tcge8mWiojc

Det stämde tyvärr att det inte finns någon klyvkniv. Och det går inte att eftermontera heller.

Tyvärr så verkar mafellen inte ha någon möjlighet för splitterskydd till höger. Visserligen blir snitten väldigt fina, men men splitterskydd blir det ännu bättre.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Ska jag ha ett exakt djupmått litar jag inte på skalan i vilket fall - då får det bli lite trial and error på en spillbit först. Då skruvar jag dessutom i en M4 insex stoppskruv i djupanslaget, och justerar denna skruv, vilket ger möjlighet att ställa in oerhört exakt - kanske ner till 0,05mm eller så.
Detta hade jag tänkt fråga om. Jag provade att peta dit en vanlig M4 men fick inte ned den i hålet ens. Ville inte bruka våld så jag tänkte jag skulle kolla upp det. Är det gängat en bit ner i hålet eller? Hur fungerar det, pressar skruven mot något länge ned i botten så anslaget justeras?

Måste det vara en stoppskruv, dvs typ insex, utan skalle? En längre "vanlig" skruv bporde väl också fungera?

Jag får kanske titta närmare en gång till men har du några tips så tar jag tacksamt emot dem. Jag skall dubbel kolla skruven också men det stod M4 på paketen...;)
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
Mafells skenor är frästa ur alu, vilket gör dem mycket starkare och tåligare än festools, som är pressade (tror jag han sa att de var, kontentan var i alla fall att mafells var mycket tåligare och motståndskraftiga mot böjning etc).
Jaså ...?

Strängpressad aluminium är väl inte svagare än gjuten?

Det skulle väl vara ifall Mafell använder härdad aluminium, duralaluminium, men det tvivlar jag väl lite på ...
 
Någon som kollat exakt hur mycket skenan bygger på TS55? Är det 5mm?
Jag vill kunna komma så nära 22,5 mm som möjligt för att göra halv-i-halv urtag i 45x45 reglar. Detta utan att behöva trixa alltför mycket, provsåga osv. Tar inställningen för mycket tid så kan jag lika gärna köra för hand, fila efteråt osv.
 
jac skrev:
Detta hade jag tänkt fråga om. Jag provade att peta dit en vanlig M4 men fick inte ned den i hålet ens. Ville inte bruka våld så jag tänkte jag skulle kolla upp det. Är det gängat en bit ner i hålet eller? Hur fungerar det, pressar skruven mot något länge ned i botten så anslaget justeras?

Måste det vara en stoppskruv, dvs typ insex, utan skalle? En längre "vanlig" skruv bporde väl också fungera?

Jag får kanske titta närmare en gång till men har du några tips så tar jag tacksamt emot dem. Jag skall dubbel kolla skruven också men det stod M4 på paketen...;)
Jo, det är en M4 - och jag vill minnas att det var lite trögt första gången man skruvade i den - gängorna är ju bara i plast. Kanske är det till och meed så att man "gängar" plasten första gången man skruvar ner en M4 - det har jag inte funderat på.

En vanlig skruv gå säkert bra det med. Kanske kan en insex vara lättare att justera eftersom det är relativt trångt, men det funkar säkert bra med sexkant/spårksruv etc också. Men fördel med stoppskruv med insexskalle är att du lätt kan skruva ner den så långt att den inte påverkar skalan (om du inte har en för lång skruv, min är 5mm, funkar utmärkt). Kom ihåg att lägg ner en lös insexnyckel av rätt storlek i systainern, det är segt att behöva leta upp rätt sort när man behöver den. Eksandhs (du bodde väl i Lund?) säljer skruv och insexnycklar i "lösvikt" - svindyrt, men det finns åtminstone.
 
Mikael_L skrev:
Jaså ...?

Strängpressad aluminium är väl inte svagare än gjuten?

Det skulle väl vara ifall Mafell använder härdad aluminium, duralaluminium, men det tvivlar jag väl lite på ...
Ingen aning, jag bara refererar vad han sa. Men skillnaden skulle var amycket stor gentemot festool. Nu hade han väl i och för sig inte provat festool, men så sa han åtminstone.
 
jac skrev:
Någon som kollat exakt hur mycket skenan bygger på TS55? Är det 5mm?
Jag vill kunna komma så nära 22,5 mm som möjligt för att göra halv-i-halv urtag i 45x45 reglar. Detta utan att behöva trixa alltför mycket, provsåga osv. Tar inställningen för mycket tid så kan jag lika gärna köra för hand, fila efteråt osv.
Att mäta sig fram till något sådant brukar bli pannkaka. Jag hade skaffat en bit 22,5mm (planhyvlat den tex, eller som du säger, köra för hand, fila etc). Sen hade jag ställ skenan på, på med sågen, och trycka ner klingan mot underlaget, och sen justera in det skjutbara djupanhållet till det passar perfekt.

Observera dock att även om du kör många snitt så blir nog inte botten på ditt urtag helt perfekt. En fräs är kanske ett bättre verktyg för operationen? Eller via bordssågen med en jigg så att du kan såga bitarna på högkant?
 
Micke184 skrev:
Kul kravlista:)

Om du kan rangordna dem och plocka den maskin som finns med på typ alla/flest av de tio översta så har vi en vinnare...
Jag väntar hellre på en ny såg som har alla grejorna, har en Ts55a idag, och den är väldigt bra i sig.
 
Micke184 skrev:
För övrigt ser jag inte hur man skall kunna vinkla Mafellen så vidare mycket "negativt" utan att motorn kommer i vägen. Specen säger – 1 - +48 °

[länk]

För Makitan gäller även där -1 - +48 °. Om detta är en 'issue' så kan du ju alltid "nolla" din Festool på -1 grad.

[länk]
Ja, fast jag vill ju ha 0an kvar som ett positivt stopp också....För min del uppskattar jag att 95% eller mer av snitten är i 90 grader.
 
Daniel_N: Hmmm.. kan vara hur du skriver men givet ditt samtal med Mafell så drar jag slutsatsen att:

a) Han du pratat med är säljare - för dem är allt hos den egna produkten vida överlägset konkurrenterna - detta oavsett att man aldrig har jämfört:) Ett sådant betende gör mig alltid misstänksam.

b) Mafellens avsaknad av klyvkliv är nog diskvalificerande nästan oavsett hur bra den är i övrigt. Kanske maskinen kan få en chans om den skall finnas på en ö där bara MDF växer. (Annars vet jag hur det blir - ska bara göra en regelklyving...ops..;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.