138 475 läst · 1 024 svar
138k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
brevik: Kan man anlita dig? Hahah
Swedbank 2-månadersränta, skuld på 530.000:- , ränta 2.31% from 090131.
Rabatt: ??, jag blir inte klok på hur de beräknar min ränta på detta lån, räntan verkar inte följa någon av deras officiella tabeller.
Jämfört med deras 3-månaders så har jag fått mer och mer rabatt varje 2-månadersperiod sen jag tog lånet för ett halvår sen.
Rabatt: ??, jag blir inte klok på hur de beräknar min ränta på detta lån, räntan verkar inte följa någon av deras officiella tabeller.
Jämfört med deras 3-månaders så har jag fått mer och mer rabatt varje 2-månadersperiod sen jag tog lånet för ett halvår sen.
På mitt två månaders lån hos Swedbank har jag under perioden 090130-090330 fått en ränta på 2.53. Jag trodde jag skulle hamna på 3.07 då deras rörliga är 3.45 och jag har en rabatt på 0.38. Hänger inte alls med i svängarna men givetvis var det en positiv överraskning
Bor i bostadsrätt i Göteborgsområdet, inget topplån, lågt belånad i förhållande till marknadsvärde och är helkund hos Swedbank eller vad dem kallar det.
Bor i bostadsrätt i Göteborgsområdet, inget topplån, lågt belånad i förhållande till marknadsvärde och är helkund hos Swedbank eller vad dem kallar det.
Har idag 0,23 i rabatt hos SHB med ett lån på 875k. Var nere på banken idag och hon erbjöd 0,10 i rabatt på 2 mille i lån på huset vi ska bygga. Hon påstår att de inte får ge större rabatter längre. Måste ju gå att få ner det en bra bit till? Dessutom bottenlån på 75%. Om ett år tror de 3-månadersräntan är nere i 1,80.
Jag kan förstå om bankerna stretar emot rabatter på låga nivåer. I takt med att räntan går ned så är det ju en allt större andel av de kronor och ören som de får i ränta som rabatteras bort om rabattsatserna är oförändrade.
Men, man skall alltid lyssna med andra banker, och får man väsentligt bättre erbjudanden så är det vettigt att byta bank.
Men, man skall alltid lyssna med andra banker, och får man väsentligt bättre erbjudanden så är det vettigt att byta bank.
Marginalen mot marknadsräntorna som banken har bör ju vara samma
oavsett räntenivå, det är ju den delen rabatten räknas av på.
Banken tjänar lika mycket pengar på en låntagare om styrräntan är 1% eller
om den är 6%.
Min pappa fick 0.5% rabatt hos SHB 3-mån för ca en månad sedan, så visst
kan dom, det hon menar är väl att "hon" inte har befogenhet att ge mer rabatt.
Det verkar som om man måste prata med rätt person på banken.
Har idag följande lånebild
575' bundet 5 år till 4,9% (omskrivning 2010)
575' bundet 2 år till 3,6% (omskrivning 1/3)
575' rörligt 3 mån till 2,2% (ny period from 1/2)
165' rörligt 2 mån till 2,18% (ny period from 1/2)
De tre översta hos spintab och det nedersta hos swedbank.
Kollade idag och blev överaskad på de två rörliga, att de blivit så låga, då de låg på 5-6% i höstas.
Kommer inte ihåg hur mycket rabatt jag fick vid senaste förhandlingen för 3-4 år sedan men den gäller kontinuerligt. Första gången jag förhandlade blev det en engångsrabatt som gällde året ut.
575' bundet 5 år till 4,9% (omskrivning 2010)
575' bundet 2 år till 3,6% (omskrivning 1/3)
575' rörligt 3 mån till 2,2% (ny period from 1/2)
165' rörligt 2 mån till 2,18% (ny period from 1/2)
De tre översta hos spintab och det nedersta hos swedbank.
Kollade idag och blev överaskad på de två rörliga, att de blivit så låga, då de låg på 5-6% i höstas.
Kommer inte ihåg hur mycket rabatt jag fick vid senaste förhandlingen för 3-4 år sedan men den gäller kontinuerligt. Första gången jag förhandlade blev det en engångsrabatt som gällde året ut.