48 433 läst · 144 svar
48k läst
144 svar
Fräsbord med hemmabyggd lift?
Nu har jag fått blodad tand för en fräslyft. Det visade sig att den fräsen jag har var bäst i test i nån amerikansk tidning. Köpte den väldigt billigt på en utförsäljning. Nu visad det sig att den är som klippt och skuren för att göra en fräslyft. Det är en äldre modell av den här Triton. Jag upptäckte att om man tar bort finjusteringsratten så kommer en 10 mm sexkant skalle fram. Det trevliga är att finjusteringen fungerar hela fräsens slaglängd. Boschen jag har är bara +/- 5 mm.
Sen fräsen var ny så har jag tagit bort avlastningsfjärdern som bara fanns i ena benet. Nu kom den här fjädern till användning igen. Trädde fjädern på en 8 mm gängad stång som i nedre ändan går genom en bräda som ligger på nedre benstagen på fräsbordet. Den övre änden stöder direkt mot luftintaget på fräsen utan fastsättning. Sitter kvar ändå. Nu blev fräsen tyngdlös och skruvar man på finjusteringen så rör sig fräsen väldigt mjukt utan ryckningar.
Provade med min Bosch IXO med 10 mm hylsa och det tog 25 sek för fulla utslag (80 mm). Tycker det är helt OK.
Nu har jag 2 alternativ att välja på:
Alt1. Nån form av vev genom bordet som dom flesta använder sig av. Problemet är att få tag på en växel på 180 grader. Vinkelväxel finns, men det känns fel att använda 2 st sådanna. Fördelen med vev är att man får bra känsla.
Alt2. Använda mig av en billig skruvdragare från classe som man moddar lite. Den ska förses med en fjärrbrytare och en kopplings/växel -wire för att ändra mellan fram/back som placeras nära fräsbordet. Det här alternativet kommer att kosta ca 250:- för att få en fungerande fräslyft.
Nån som vet om det finns färdiga 180 graders växel med vev för fräsar?
Sen fräsen var ny så har jag tagit bort avlastningsfjärdern som bara fanns i ena benet. Nu kom den här fjädern till användning igen. Trädde fjädern på en 8 mm gängad stång som i nedre ändan går genom en bräda som ligger på nedre benstagen på fräsbordet. Den övre änden stöder direkt mot luftintaget på fräsen utan fastsättning. Sitter kvar ändå. Nu blev fräsen tyngdlös och skruvar man på finjusteringen så rör sig fräsen väldigt mjukt utan ryckningar.
Provade med min Bosch IXO med 10 mm hylsa och det tog 25 sek för fulla utslag (80 mm). Tycker det är helt OK.
Nu har jag 2 alternativ att välja på:
Alt1. Nån form av vev genom bordet som dom flesta använder sig av. Problemet är att få tag på en växel på 180 grader. Vinkelväxel finns, men det känns fel att använda 2 st sådanna. Fördelen med vev är att man får bra känsla.
Alt2. Använda mig av en billig skruvdragare från classe som man moddar lite. Den ska förses med en fjärrbrytare och en kopplings/växel -wire för att ändra mellan fram/back som placeras nära fräsbordet. Det här alternativet kommer att kosta ca 250:- för att få en fungerande fräslyft.
Nån som vet om det finns färdiga 180 graders växel med vev för fräsar?
Hei Snorunge,
hvilke erfaringer har du fra bruk av din triton fres?
Jeg er på utkikk etter en slik - men hos min forhandler her i Norge så er de for tiden utsolgt. Vet du hvor jeg evt kan få kjøpt en trb001 i Sverige?
Jeg har heller ikke sett noen annonser for FREUD freser i Sverige- er denne ikke tilgjengelig her ?
mvh André
hvilke erfaringer har du fra bruk av din triton fres?
Jeg er på utkikk etter en slik - men hos min forhandler her i Norge så er de for tiden utsolgt. Vet du hvor jeg evt kan få kjøpt en trb001 i Sverige?
Jeg har heller ikke sett noen annonser for FREUD freser i Sverige- er denne ikke tilgjengelig her ?
mvh André
Hej norge och välkommen till forumet.
Verkar svårt att få tag på Triton i sverige ser det ut som. Jag köpte min på Clas Ohlson för 5-6 år sedan på en utförsäljning med 70% rabatt. Man skulle sluta med Triton för att istället ta in Cotech i sortimentet. England är nog bäst att handla ifrån. Vet inte hur det är med Norge om ni åker på både moms och tull om ni handlar från england?
Nu har jag bara kört den bänkmonterad och då är den väldigt bra. En av de bästa funktionerna är att man inte behöver låsa spindeln med en nyckel vid fräsbyte, utan det räcker med att köra upp spindeln i högsta höjd så låser den automatiskt.
Freud finns att höpa här.
Och något helt annat:
Tips om treliga videorullar för hela familjen (från 8 år) med Sam Maloof i huvudrollen kan ses här.
Verkar svårt att få tag på Triton i sverige ser det ut som. Jag köpte min på Clas Ohlson för 5-6 år sedan på en utförsäljning med 70% rabatt. Man skulle sluta med Triton för att istället ta in Cotech i sortimentet. England är nog bäst att handla ifrån. Vet inte hur det är med Norge om ni åker på både moms och tull om ni handlar från england?
Nu har jag bara kört den bänkmonterad och då är den väldigt bra. En av de bästa funktionerna är att man inte behöver låsa spindeln med en nyckel vid fräsbyte, utan det räcker med att köra upp spindeln i högsta höjd så låser den automatiskt.
Freud finns att höpa här.
Och något helt annat:
Tips om treliga videorullar för hela familjen (från 8 år) med Sam Maloof i huvudrollen kan ses här.
Jag har också den fräsen från Classe inköpt vid utförsäljningen. Jag är också nöjd med den och köpte den främst för montering under bord.
Skall ta ock kolla på det där med att ta bort fininställningsratten.
Skall ta ock kolla på det där med att ta bort fininställningsratten.
Jag och Pingler köpte en PROSCALE digitalskala av en snubbe på blocket för 1000:- resp. 1500:-. Idiot som man är så köpte jag bara en sådan. Nu har jag börjat leta efter billigare alternativ. Har hittat en Digitalskala vertikal 100 mm OTDTools som kopplas ihop med denna Fjärravläsare LCD digital.
Nån som vet om det finns fler och helst billigare alternativ?
Nån som vet om det finns fler och helst billigare alternativ?
Har sett att Triton fräsarna nu har en insex skalle på finjusteringen i den änden som vätter mot fräsbordet. Vilket innebär att på dom nya fräsarna räcker det med att göra hål i fräsbordet så har du finjusteringen klar, du justerar helt enkelt med en insexnyckel från bordssidan. Har funderat på att se om det går att modifiera min maskin på liknande sätt.
Min maskin köptes också på Classes utförsäljning och sitter nu monterad i ett fräsbord som är ihopbyggt med en Bosch GTS 10. Funkar perfekt med fräsbordet i bordsbreddningen på sågen. Ett fräsanhåll som passar på sågens normala anhåll är också tillverkat. Enda nackdelen där är att jag saknar en gängad finjustering av anhåll både för sågen och fräsen. Någon som har en snygg lösning på en sådan konstruktion? Där skulle man med fördel kunna använda en digital mätskala....
Det ska ju inte bara funka det ska va snyggt också!
Eller som den kära sa vid nått tillfälle... Det enda du använder alla maskiner till är att gära nya annhåll och fixturer!?
Min maskin köptes också på Classes utförsäljning och sitter nu monterad i ett fräsbord som är ihopbyggt med en Bosch GTS 10. Funkar perfekt med fräsbordet i bordsbreddningen på sågen. Ett fräsanhåll som passar på sågens normala anhåll är också tillverkat. Enda nackdelen där är att jag saknar en gängad finjustering av anhåll både för sågen och fräsen. Någon som har en snygg lösning på en sådan konstruktion? Där skulle man med fördel kunna använda en digital mätskala....
Det ska ju inte bara funka det ska va snyggt också!
Eller som den kära sa vid nått tillfälle... Det enda du använder alla maskiner till är att gära nya annhåll och fixturer!?
Lite bilder på underverket kanske.magnus.falun skrev:
Attans att jag inte kollade om man kunde komma åt finjusteringen nu när jag tog ner fräsen. Men jag tror inte det går utan att man gör hål i fräschassit.
Det där skulle var intressant att se!magnus.falun skrev:
Ska försöka få fram några bilder på skapelsen. Återkommer senare i veckan.....
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Festool har ju nån justering från ovansidan fräsbordet OT1010/1400/2200, hur de fungerar utan CMS-modulen vet jag inte.
http://www.festool.se/mediandoweb/i...&ID_O_TREE_GROUP=5656&PARENT=1662&AKTIVPROD=1
http://www.festool.se/mediandoweb/i...&ID_O_TREE_GROUP=5656&PARENT=1662&AKTIVPROD=1