Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
eltelelarmdatakille skrev:
Det är ju precis så det fungerar om ni anlitar seriöst folk.
Det vore vetttigt om listpriset låg i nivå med vad prylarna kostar i vanlig butik och inte skyhögt över som de gör med listpris-systemet.
 
E
bra-byggare skrev:
Äähh, jo.
Citera hela stycket


Det gällde FK-kabel som hade 5 ggr högre listpris än nettopris.
Just det, där du jämförde Biltemas priser med grossiterna.



Tack och hej, du vill inte förstå.
 
Snailman
http://www.byggahus.se/forum/732089-post28.html

här kan man ju se hur listpriset är taget helt ur fantasin...

jag skulle ju känna mig rånad om jag fick betala sådana fantasipriser..

Farsan anlitade en elektriker han handlade materialet i en lokal elbutik (med höga priser) då fick man som kund ca 40% rabatt på dessa priser av elektrikern.

Själv skulle jag ju aldrig handla av denna butik om jag skulle behöva nåt som kostade mer än en tjuga.

sist jag handlade hos en installationsfirma köpte jag passbitar för säkringar, de tog ca 30%mindre än vad jula och claesisjön tar för sådana...
 
eltelelarmdatakille skrev:
Naturligtvis, plockar jag ut en 50-metersring och klamrar upp 32 meter faktisk sträcka så vill jag nog ha betalt för hela ringen. Men då räknar jag ju inte heller med att rörisen som står i mitt egna hus ska kunna kröka in spillbitarna som blev över på hans tremeterlängder på nästa jobb.
Visst, om det är så att du har ca 40 % spill på materialet när du är klar så är det väl inte mycket att diskutera. Som du påpekade i en annan tråd så städar du aldrig hos privatpersoner så då syns det ju också hur mycket spill som du lämnat efter dig. Men debiterar du kunden för 50 m så skall allt finnas kvar hos kunden antingen monterat eller i skräphögen. Du kan som jag ser det aldrig ta betalt av en kund för material som du sedan av någon anledning tar med dig därifrån. Jag kan annars, precis som Thomas59 skriver, se risken hur man enkelt kan debitera flera gånger för samma material hos olika kunder.

eltelelarmdatakille skrev:
Vad tycker ni som beställare är rimligt? Vad kan ni kräva i rabatt som ny kund?
När jag anlitar en hantverkare så köper jag hans tid och kompetens som jag ser det och det betalar jag också en överenskommen timlön för. För att han ska kunna utföra sitt jobb behöver han naturligtvis material och det ser jag gärna att han ordnar själv på ett smidigt sätt och det är jag också beredd att betala för. Jag är inte intresserad av vad för rabatt jag har på någon prislista utan hur mycket jag betalar för materialet i jämförelse med om jag som privatperson köpte det själv. Om vi utgår från det och hantverkaren lägger på 10 % så är det OK, han har rimligen mycket bättre rabatter än mig och tjänar säker bra mycket mer än det påslag jag ser utifrån vad jag kan köpa produkten för men det tycker jag är acceptabelt. Problemet är när man trots den ”generösa” rabatten man fått av hantverkaren på listpriserna upptäcker att sakerna ändå är mycket dyrare än om jag skulle ha handlat dem själv. Orsaken är att grossistens prislista, som bra-byggare påpekar, i många fall ligger orimligt högt i förhållande till vad marknadsmässigt pris på produkterna är. Det är OK för mig som kund att betala ett mindre påslag på ”normalpriset” och hantverkaren får sin mer eller mindre stora rabatt för att han är trogen kund men utgå från grossistens prislistor som något normalpris till kund känns helt fel.

Det är ju utifrån alla diskussioner om materialpriser fullständigt uppenbart att påslagen för många hantverkare är rena guldgruvan. Med hjälp av grossister och olika prislistor och rabatter så kan man också dölja dessa påslag ut till kunden vilket är en del av poängen. Att det är så svårt att få hantverkare att klart och tydligt redovisa den faktiska kostnaden och deras påslag tycker jag säger det mesta. Att det skulle vara närmast omöjligt att säga vilken ungefärliga rabatt som hantverkaren har på grossistens prislista tror jag inte ett dugg på!

Som jag sa tidigare, om jag hyr in en hantverkare per timme så är det väl rimligt att den timlön som jag betalar också täcker de kostnaderna som hantverkaren har oavsett hur mycket material mitt jobb kräver. Hantverkaren får ta en rimlig vinst för det material han hanterar men poängen är att han skall ha en timlön som oavsett hur mycket eller lite material som behövs för ett jobb gör att han kan leva på den. Jag betalar hellre en högre timlön istället för ett stort påslag på materialet. Det blir lättare för mig att få ett klart besked om vad det kommer att kosta och jag har lättare att acceptera att jag betalt för hantverkarens tid istället för stora påslag på materialet även om det i slutändan blir samma summa. Jag tycker också att det här sättet minskar möjligheten för vissa oseriösa att försöka tjäna en rejäl slant på orimliga påslag och kryddade materialspecer.
 
Enligt f-skattesedel måste ett företag bedrivas i vinstsyfte.Detta innebär att man inte få sälja material till inköpspris.Sålde material till en kompis till inköpspris blev jättemycket problem med min revisor.Fick skriver en ny faktura med 10% vinstpåslag.Det har ingen betydelse att man fakturera också timmar.Skrev ett inlägg i el forum:blev jag lurad eller rånad. Har lagt ut mina inkomster och vinster.Skulle jag sälja material till inköpspris +5% måste jag höja min timlön för nuvarande 400 sek + moms till 599 sek + moms.
 
LEISTI, vad har du för beläggningsgrad? Dvs hur mycket av de 40 timmar varje vecka man normalt jobbar kan du fakturerar som arbetstid?

Det är skillnad på om du bara söljer material, eller om du även fakturerar arbete. Så gör du ett jobb så spelar marginalen på material ingen större roll för revisorn.
 
Om du bara säljer material till inköpspris åt kompis kan det kanske bli problem. Men visst, ta ett 5% påslag då, istället för 75% eller vad det blir.

Nå, du lär få justera materailpåslaget om du framöver skall jobba för privatpersoner.
 
Thomas59
eltelelarmdatakille skrev:
Det är ju precis så det fungerar om ni anlitar seriöst folk.




Men nu har vi ju fyra systembolag och din polare är grav alkoholist medans du inte dricker alls i stort sett, bara enstaka gånger, du får faktiskt inte ens handla på alkoholistsystemet, det är bara för riktiga suparproffs som är fulla i stort sett hela dagarna.
Dock är du rätt sugen på finspriten dom har där, dom har ju allt på hyllan och du slipper stå och köa med alla smygsupare på fulsystemet.
Din alkoholistkompis har rätt fin rabatt på alkoholistsystemet, eller kompis förresten, ni känner varandra knappt, har setts för något år sedan när han köpte en liten kvarting finsprit till dig.
Hursomhelst kostar flaskan 1500 men din polare super så jäkla mycket så han har fått ner priset till 500.

Hur mycket ska du betala för flaskan?
Jaha då måste man funder lite då.........hmm!

Typskt för min alkoholistpolare att påstå att flaskan kostar 1500 kr trots att jag vet att katalogpriset är just 500 kr. Riktiga hantverkarfasoner. Min polare krökar dock som en kamel och betalar inte katalogpriset 500 kr utan endast 300 kr med sina mängdrabatter. Att han behåller mellanskillnaden är helt ok. Mitt enda alternativ är ju att handla själv och då får jag faktiskt betala 500 kr.

Sedan jag skrev mitt tidigare inlägg har dock suget på whiskey ökat och nu då jag lägger nästa beställning på en hel lastpall whiskey kommer jag nog att förhandla till mig en del av polarens rabatt också. Låt oss säga 10%. Han förlorar nog inget på det då Anitra nog ger honom ytterligare rabatt då han nu blivit en ännu större kund. Det tjänar vi på alla tre.

Hade det inte varit för att min polare försökte blåsa mig på 1000 kr hade jag nog gillat min polare i sådan grad att jag rekommenderat honom till andra men nu vete sjutton.
 
E
mr_bygg skrev:
Visst, om det är så att du har ca 40 % spill på materialet när du är klar så är det väl inte mycket att diskutera. Som du påpekade i en annan tråd så städar du aldrig hos privatpersoner så då syns det ju också hur mycket spill som du lämnat efter dig. Men debiterar du kunden för 50 m så skall allt finnas kvar hos kunden antingen monterat eller i skräphögen.

Du har en jäkligt dryg översittarstil.

Den där 15-metersnutten har jag ingen användning av naturligtvis, den åker i soporna. För du accepterar ju ändå inte om jag kommer med begagnade kabelsnuttar hem till ditt lilla kungarike.

Om kunden vill att jag städar så gör jag det gladeligen, ditt påstående att jag aldrig städar på mina jobb är falskt och tillvridet.

http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/97882-praxis-foer-skraep.html#post747205
 
Thomas59
LEISTI skrev:
Enligt f-skattesedel måste ett företag bedrivas i vinstsyfte.Detta innebär att man inte få sälja material till inköpspris.Sålde material till en kompis till inköpspris blev jättemycket problem med min revisor.
Mycke märkligt ska man höra i sina dagar.

Tycker du ska kolla om inte din revisor egentligen är samma person som den alkis som köper ut min whiskey.

Det är naturligtvis inte förbjudet att sälja till inköpspris. Det var det dummaste jag hört. Du kan sälja med förlust om det roar dig utan att någon kan ha synpunkter på detta. Att firman på sikt inte överlever med den affärsmodellen är en helt annan sak.

Att min alkispolare, som tydligen är revisor också, råder dig att ta en marginal på det du säljer är nog helt enkelt på grund av att han vet att du är hantverkare och att du behöver enkla och handfast regler för hur du ska ta betalt. Jag ska ta ett snack med honom, i samband med att han levererar whiskeypallen jag beställt och berätta för honom att problemet nog troligen är det rakt motsatta.

LEISTI skrev:
Skulle jag sälja material till inköpspris +5% måste jag höja min timlön för nuvarande 400 sek + moms till 599 sek + moms.
Intressant. Vad du egentligen säger är att du redan idag tar ut ett timpris på SEK 599 + moms. Det är bara det att du lurar i kunderna att du tar SEK 400 + moms genom att skörta upp kunderna på materialet.

Du är i alla fall en ärlig oärlig hantverkare. De flesta hantverkare skulle nog inte så uppenbart berätta att dom lurar kunderna. Heder åt dig:rolleyes:
 
bra-byggare skrev:
Det vore vetttigt om listpriset låg i nivå med vad prylarna kostar i vanlig butik och inte skyhögt över som de gör med listpris-systemet.
"Vanliga butiker" köper offantliga mängder av tex vägguttag och kan därför hålla ner priset på just den varan. De skulle inte kunna hålla ens i närheten samma sortiment som grossisterna

skulle grossisterna göra det samma som butikerna skulle de ha offantligt mycket större lokaler för de har hur många fler artiklar som hellst

Det går heller inte att börja ett jobb med att hämta matrial över hela stan för att sen bege sig till kunden

Mvh Elektriker08
 
A
eltelelarmdatakille skrev:
Citera hela stycket




Just det, där du jämförde Biltemas priser med grossiterna.



Tack och hej, du vill inte förstå.
Jag har kallat ett påslag på 5ggr inköpspriset ocker förut och hävdar fortfarande detsamma.

Nej, jag jämförde det pris jag fick betala och listpriset ut till kund från en av Sveriges största elgrossister. Det hade ingenting med Biltemas priser att göra.

Ja du ha rätt, jag kan inte förstå vad detta system med ockerpåslag har för annat syfte än att dölja att man skinnar slutkunden.
 
A
Elektriker08 skrev:
"Vanliga butiker" köper offantliga mängder av tex vägguttag och kan därför hålla ner priset på just den varan. De skulle inte kunna hålla ens i närheten samma sortiment som grossisterna

skulle grossisterna göra det samma som butikerna skulle de ha offantligt mycket större lokaler för de har hur många fler artiklar som hellst
Nej. Grossistpriset till hantverkaren är i värsta fall i nivå med butikspris, men oftast har hantverkaren bättre priser än vad Svensson får betala i butik. Att då ta butikspriset + ett rimligt påslag rymms helt och fullt, och det blir t.o.m. lite vinst till hantverkaren. Allt annat är svammel.

Elektriker08 skrev:
Det går heller inte att börja ett jobb med att hämta matrial över hela stan för att sen bege sig till kunden
Nej, nej, du ska handla där du brukar handla, för du gör vinst i alla fall som jag just påpekade.
 
bra-byggare skrev:
Jag har kallat ett påslag på 5ggr inköpspriset ocker förut och hävdar fortfarande detsamma.

Nej, jag jämförde det pris jag fick betala och listpriset ut till kund från en av Sveriges största elgrossister. Det hade ingenting med Biltemas priser att göra.

Ja du ha rätt, jag kan inte förstå vad detta system med ockerpåslag har för annat syfte än att dölja att man skinnar slutkunden.
Du drar först oss alla over samma kam.

Tycker att det är sjukt att du kan tro att det skulle funka att det fanns en hel yrkeskår i sverige som blåser kunder kors och tvärs och ändå skulle kunna existera.

Det är det samma som att säga att alla som anlitar oss rentav är korkade
Hur kan du underskatta folk på de viset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.