Status
Tråden går ej att kommentera.
1971P.S skrev:
Alla företag måste drivas med vinst. Ingen gnäller väl på kassörskan på ICA om att mjölken minsann är billigare när dom köper in den från tex Arla.
Nej jag gnäller inte på mjölkpriset, men då betalar jag inte hennes lön samtidigt.
Tur man inte behövt anlita en endaste hantverkare i huset hittills.
 
Snailman
1971P.S skrev:
, förluster pga av kunder som inte betalar sina fakturor, delar som blir över, (annars blir det att åka till grossisten 5ggr per dag) och den som tror att det är möjligt att veta exakt vad som går åt vid en installation innan den är klar måste inse att detta är oftast helt omöjligt.
quote]

Jag får nog säga att jag inte är så värst trakterad av att betala även för andra kunder som inte betalar sina fakturor:mad:, sen tycker jag det låter konstigt med överblivna delar, Rinkaby tar ju emot returer i 6 månader... och lokala bygglagret tar oxå returer, och jag var inne i en butik som drivs av en lokal rörfirma, och där var priserna ca 2 till 3 gånger rinkabys priser, och då såg ganska många delar väldigt begagnade ut (typ använda ett par år)
Så jag är nog ganska säker på att ni lämnar tillbaka överblivna delar och stoppar pengarna i egen ficka:mad:

För att slippa ovanstånede så kommer jag att handla det mesta hos rinkaby, och kommer även att göra rörjobbet själv i kommande bygge...
 
Om man lyssnar på diskutionen så låter det som att de flesta begär offerter på sina jobb, och jag tror inte att dom gör det för att leta efter det dyraste utan snarare för att få det så billigt som möjligt.
I slutänden så får ni vad ni betalat för .

Jag tror att de som håller ett lågt pris på offerten ofta får problem med att göra en rimlig vinst och då havererar hela prissättningen och det saltas och skarvas och blir svårta att spesificera vad som är köpt och gjort.

Och de som håller högt pris på offerten inte behöver sitta och hitta på historier

Men eftersom de flesta privatpersoner har en tajt ekonomi så provar de bara de företag som håller ett oseriöst lågt pris och i slutänden får de en skitfirma som konkurerar med ett lågt pris istället för med kvalité

Man får det man betalar för

Mvh Elektriker08
 
A
Elektriker08 skrev:
Man får det man betalar för
Det är ju just det man inte får, vilket är det som irriterar mest. Om man betalar rörisen 250kr för något som kostar 50kr i inköp så har jag absolut inte fått något mervärde över huvud taget. Jag har inte alls fått vad jag betalat för.
 
Känner att man orättvist drar alla hantverkare över en kamm.
Så där av kommer jag aldrig att svara på några frågor gällande elinstallationer
ni kan ta dem med era polacker, hoppas fler hantverkare gör det samma
lycka till

Mvh Elektriker08
 
Läs gärna hela inlägget och ta inte ut en enstaka mening så kanske du fattar

Mvh Elektriker08
 
bra-byggare skrev:
vilket är det som irriterar mest.
vet du inte det fundera på det då

Ex på lösryckt mening

det är fler som håller på så och då blir det missförstånd

Mvh Elektriker08
 
A
Elektriker08 skrev:
Om man lyssnar på diskutionen så låter det som att de flesta begär offerter på sina jobb, och jag tror inte att dom gör det för att leta efter det dyraste utan snarare för att få det så billigt som möjligt.
I slutänden så får ni vad ni betalat för .

Jag tror att de som håller ett lågt pris på offerten ofta får problem med att göra en rimlig vinst och då havererar hela prissättningen och det saltas och skarvas och blir svårta att spesificera vad som är köpt och gjort.

Och de som håller högt pris på offerten inte behöver sitta och hitta på historier

Men eftersom de flesta privatpersoner har en tajt ekonomi så provar de bara de företag som håller ett oseriöst lågt pris och i slutänden får de en skitfirma som konkurerar med ett lågt pris istället för med kvalité

Man får det man betalar för

Mvh Elektriker08
För min del handlar det inte om lägsta pris, utan om rätt pris. Men med två hantverkare som ger olika priser, allt annat lika, så väljer jag den billigaste, det anser jag är ganska självklart.

Ibland stämmer helt enkelt inte uttrycket "Man får det man betalar för".

Tyvärr finns det nog inget som garanterar att ett högt pris ger ett bättre slutresultat. Det finns en hel del exempel på oseriösa firmor som har tagit rejält betalt, så den kopplingen fungerar liksom inte.

Din tanke är god, att ett oseriöst lågt pris signalerar risk för oseriös hantverkare. Men privatpersonen som inte har kompetens att själv räkna på jobbet har svårt att avgöra vad som är ett oseriöst lågt pris.

Det finns oseriöst höga priser också, när t.ex. en hantverkare har så mycket att göra att han vill prisa ut sig. Hantverkaren som prisar ut sig för att han inte vll ha jobbet kanske inte ä så seriös om han får uppdraget eftersom han inte ville ha det från början.

Sen har vi det där med materialpålägg igen. Jag vill betala en hantverkare en vettig timpenning för hans kompetens och kunnande, jag vill inte betala hantverkaren olika mycket beroende på vilka prylar jag väljer att ha i mitt bygge.
 
Redigerat av moderator:
jag har läst om folk som tar offerter från 30 olika firmor för att få det billigt.
Tror inte de flesta här har råkat få en hantverkare som försökt "prisa ut sig"

Och nej ett högt pris garanterar inte ett bättre jobb men chansen att få ett bra jobb utfört ar större.

Att privatperoner inte har kompetensen att räkna på jobb förstår jag. Men använd då alla begärda offerter på rätt sätt.

Men i många fall så verkar de ju kunna både räkna och utföra på jobben själva... annars skulle de väl inte klaga på priserna, som ligger marknadsmässigt rätt.
 
QUOTE=Nahoj1;745539]1971:
Ett debiterat pris skall ge täckning för allt, inklusive körtider, slitage mm mm. Inte döljas som lite intäckt på materialet.

Inbrott i bilen och att köpa nya verktug: Jag vill verkligen inte betala det, det får varje hantverkare stå för själv tillsammans med sitt försäkringsbolag.
Dessutom att debitera en person för vad som gick förlorat hos en annan är ju helt horribelt !! Om jag fick nys om att det hade hänt hade jag exploderat. Det är ju lika idiotiskt som att du ska betala för killen som tankade och smet på macken precis före dig.

Att mjölken är dyrare på ICA är på ARLA är väl inte konstigt, men om jag skulle köpa mjölken från ICA och sedan sälja den för 40kr/litern är kanske lite magstarkt..

Nej jag gnäller inte på mjölkpriset, men då betalar jag inte hennes lön samtidigt.
Tur man inte behövt anlita en endaste hantverkare i huset hittills.

Från en hantverkare kanske man kan 0.5% rabatt på "priset för slitage på verktygen" som redan har en avskrivningstid hos skatterverket.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kan förstå att många tycker att påslag på material känns som ett fult dolt sett att tjäna sig en extra slant att gotta sig med utan att det kanske syns.
Men så är faktiskt inte fallet, jag lovar!
Det har sen decennier tillbaka ingått i verksamheten i VVS-branschen (+ andra branscher) att installera och sälja det material som installeras, kosnaderna som behövs för att bedriva verksamheten har då fördelats på dessa poster. Tidigare har det inte funnits något alternativ för kunder då utpriserna som satts av grossister är det som ska gälla slutkund i samtliga fall. (vet att rörfirmor kunde mista bra rabatter om dom sålde materialet för billigt, detta för många år sen)

Jag är nog rätt övertygad om att detta styrts liknande en kartell förr om åren av tex. rörmännens riksförbund eller nått annat liknade organ. Folk i allmänhet ifrågasatte inget om materialvinst o allt var frid och fröjd.

Detta är iofs inte unikt för VVS utan man kan dra en parallell med många andra verksamheter. Tex. märkesbilverkstäder. Inte får en obunden bilverkstad köpa reservdelar direkt från bilfabrikanten med samma priser. Märkesverkstäder har garanterat högre påslag än vad VVS firmorna har, men den behövs säkert för att verksamheten ska vara lönsam.

En bagare köper garanterat in sina indegrienser av en bråkdel av va oss vanliga betalar, det är ju det som gör att det finns en mening att bedriva verksamheten.
Listan kan göras lång...

Vad som hänt under senare år är att några affärsmän har sett en guldgruva i att köpa och sälja VVS-material via internet, och jag har hört och tror att det började med att vissa företag registrerade sig i andra länder och importerade material från Sverige av fabrikerna med ett uppsått att ändå sälja produkterna i Sverige, och därav kringå grossistkartellens regler.
(Vissa fabrianter i VVS branschen har ju varit bojkottade av grossiterna om dom sålt till andra som dumpat priser, så har jag uppfattat det som allafall).
Numera tror jag inte dom behöver göra ngn skenexport utan marknaden har nog öppnats.

Så utan lagerkostnader kan dessa företag enkelt beställa från fabrikanten när en vara är beställd och betald av slutkund. (Visst kanske dom har ett litet lager men inte i den utsträckning VVS-grossister har fördelat på sina 100-tals hämtlager runt om i landet).

Jag vill oxå få med att jag tror att VVS installationsföretagens materialpåslag kommer försvinna inom en snar framtid, och timpriserna kommer då mer än dubblas. Detta grundar jag på att jag vet vad det kostar att driva en rörfirma utan att snabbt gå i konkurs.
Alla som tänker efter förstår säkert att den där sprättiga rörisen som kommer inglidande inte har detta som en hobby utan detta är hans jobb, och för ett jobb krävs ett företag, och omkostnaderna i ett vvs-företag är väldigt stor, sen är det dessutom grymt olönsamt att vara småföretagare i detta land.

Slutligen.....

Vem är förloraren?
Jo, slutkunden som får springa och lägga ner tid på att se till att montören har något att arbeta med när han dyker upp. Detta blir en väldigt otacksam uppgift om han inte har detaljerad koll på rördelar, sanitetsapparatur och annat inom vvs utan att ha ett hum vad som passar med vad och vad som är en godkänd byggnorm.
Tyvärr lär det då tillkomma en del väntetider där en montör inte kan arbeta när det han ska arbeta med inte finns eller är ett felköp.

Vilka är vinnarna?
Internethandlarna som är en totalt onödig mellanhand som tjänar en förmögenhet på att betälla varor av fabrikerna och för att sen bara behöva administrera betalningar och transporter!!! (miljövänligt va?)

Hoppas ni hajar vad jag menar. En grossist fyller ett syfte, att lagerhålla material nära till hands för VVS företagens montörer, och när montören ser att något fattas som inte gick att förutse, då behövs den rätt omgående och kan inte beställas på nätet för att levereras nån vecka senare.
En rörfirma köper sitt material och ligger ute med denna utgift eller är åtminståne betalningsansvarig. Så självklart måste det finnas annat kapital att ta av om dom blir blåsta av en annan kund, eller ska arbetarna stå för detta med sina löner tycker ni?
Och överblivet material kan endast returneras på grossist samma dag det köpts ut, sen tas det ut ett returavdrag på 20-30%, någonstans måste den förlusten täckas upp.
Och verktygen som montörerna behöver för att kunna jobba, hur och av vem ska dessa bekostas?? dom dimper knappast ner gratis från himlen.

Tack för mig!!
 
Redigerat:
Nahoj1 skrev:
"så krattar dom löv, sen jag får en platta öl varje gång dom är här också."

Kan låta fånigt men det är fan sånt som gör att man som kund blir glad och nöjd. Samma sak om du handlar en bil och säljaren slänger in nya fälgar, stereo och en GPS i priset.

Från en hantverkare kanske man kan 0.5% rabatt på "priset för slitage på verktygen" som redan har en avskrivningstid hos skatterverket.

Service minded......Ett begrepp som få vet vad det står för.
Själv har jag varit på jobb där kunden bett om att skruva ihop hans nya utemöbler och visst kan jag göra det till min timpenning. Men jag tror att de fllesta kunder ser gärna att man åker till nästa jobb än att man är kvar och gör en massa annat.

Jag har då alldrig varit med om att man har fått något gratis när jag tex varit på banken eller i mataffären försäkringsbolaget bilverkstaden eller på sjukhuset Och i sådana fall så kan man lika gärna dra av på priset från början

Service minded......Ett begrepp som få vet vad det står för

I mitt yrke är det att utföra ett jobb snabbt och snyggt, städa efter sig och informera kunden om vad jag gjort och hur det fungerar och svara på dennes frågor och säga hej då

inte att komma med spritflaskor och cigg eller att stå och kratta löv när de kommer hem
Det är oseriöst
 
Nahoj1 skrev:
1971:

Kan inte köpa dina argument. varför ska det vara så svårt att få en VVSáre att sätta in delar som jag har köpt i förväg. Ett debiterat pris skall ge täckning för allt, inklusive körtider, slitage mm mm. Inte döljas som lite intäckt på materialet./Johan
Prova det när du går på restaurang nästa gång eller ha med dig importerade läkemedel till läkaren eller ingredienser till bagaren och så säger du att du bara vill betala timmarna han jobbar också

då skulle du nog åka krage ut

Mvh Elektiker08
 
bra-byggare skrev:
Det är ju just det man inte får, vilket är det som irriterar mest. Om man betalar rörisen 250kr för något som kostar 50kr i inköp så har jag absolut inte fått något mervärde över huvud taget. Jag har inte alls fått vad jag betalat för.
Han kan inte sitta på internet och jaga priser och vänta på delarna det är heller inte nära till Rinkaby från överallt.
Och jag kan inte tänka mig att du vill betala bil + timmar för att åka kors och tvärs och leta billiga delar.

Det var väl heller inte vatten i delen när den låg i förpackningen och kostade 50kr.

Och för er som tror att Bauhaus röravdelning och utbud kan jämföras med tex Dahl eller Ahlsell tror fel, de sistnämnda har tusentals articklar på hyllan.

Mvh Elektriker08
 
Thomas59
1971P.S skrev:
Jag kan förstå att många tycker att påslag på material känns som ett fult dolt sett att tjäna sig en extra slant att gotta sig med utan att det kanske syns.
Men så är faktiskt inte fallet, jag lovar!

Detta är iofs inte unikt för VVS utan man kan dra en parallell med många andra verksamheter. Tex. märkesbilverkstäder. Inte får en obunden bilverkstad köpa reservdelar direkt från bilfabrikanten med samma priser. Märkesverkstäder har garanterat högre påslag än vad VVS firmorna har, men den behövs säkert för att verksamheten ska vara lönsam.

En bagare köper garanterat in sina indegrienser av en bråkdel av va oss vanliga betalar, det är ju det som gör att det finns en mening att bedriva verksamheten.
Listan kan göras lång...
Att motivera ett förfarande, som av många upplevs som ohederligt, med att andra minsann gör likadant är ett klent försvar.

Grundproblemet är att det pris som slutligen debiteras för ett VVS-jobb ofta avviker kraftigt från det av kunden förväntade. Arbetskostnaden redovisas i offerten och SEDAN TILLKOMMER MATERIAL. Verkligheten är dock att först kommer timkostnaden, sedan materialkostnaden OCH SEDAN en extra timkostnad inbakad i ett ofta skyhögt påslag på materialet.

Min bild av materialpåslaget är att det kan uppdelas i två typer.

1 - Hantverkaren måste hålla nere timdebiteringen för att få jobb och flyttar över delar av timkostnaden till materialet. Inte helt oärligt men en tveksamaffärsmodell som gör det svårt för kunderna att jämföra olika hantverkare. särskilt om materialkostnaden inte är angiven i offerten. Totalpriset skulle ha varit detsamma om kostnaderna redovisats där de hör hemma.

2 - Hantverkaren ser möjligheten att, UTÖVER EN RIMLIG TIMDEBITERING, tjäna en extra hacka genom löjligt höga påslag på material då man vet/hoppas att kunden inte har någon koll på vad materialet egentligen kostar. Inte heller direkt oärligt men en MYCKET tveksam affärsmodell. Om kostnaderna redovisas där de hör hemma uppkommer en "oförklarlig diff"=det oskäliga påslaget och priset blir betydligt högre än det kunden förväntat sig=MISSNÖJD KUND

Det hela grundar sig självklart i att kunderna ställer för låga krav på hantverkarna (offerter, tids- och materialredovisning mm mm.). Skälet är helt uppenbart, kunden har för dåliga kunskaper. Med kunniga köpare skulle hantverkarnas roffarmentalitet snabbt försvinna och med det säkert också många hantverkare.

Jag tror att de flesta kunder förstår och kan acceptera ett mindra påslag för själva hanteringen av inköp/transport osv av material. Det är inte helt orimligt att kunderna tex betalar listpris på materialet och att hantverkaren behåller rabatten. Att BÅDE behålla rabatten och även göra att skamligt påslag känns inte som en bra affärsmodell.

Kommentarer från hantverkare pekar på kostnader för restid, administration, kostnad för returer, stöldkostnader osv osv måste täckas. Ja fair enough, självklart är det rimligt att ni får betalt för detta men problemet uppstår då dessa kostnader döljs i orimliga materialkostnadsdebiteringar. Restid, ställtid, administration och vissa andra kostnader redovisas rimligen som separata kostnader. Antingen med verkliga kostnader eller som schablonmässiga påslag tydligt specade i offert och på faktura.

I motsats till andra som klagar har jag pckså full förståelse för att även andra kostnader som tex stölder, förslitning/avskrivning, egen kompetensutveckling, branschavgifter mm i slutänden kommer att belasta kunden. Rimligen samma visa här. INTE som ett påslag på material utan i detta fall inbakat i timpriset.

Totalpriset påverkas inte av ovanstående resonemang. Hantverkaren kan även i fortsättningen göra en rimlig vinst och kunden slipper överraskningar då kunden har bättre underlag för att göra en bedömning av priset.

Vad kunden upplever då ni lägger på hundratals procent på material, som egentligen inte skall hänföras till denna kostnadespost, är en oärlig hantverkare som försöker blåsa kunden. Samma pålägg i pengar räknat MEN tydligt specat i poster där pålägget hör hemma, se ovan, kanske svider lika mycket i plånboken för kunden men har betydligt större möjligheter att möta förståelse. Särskilt om hantverkaren tydligt upplyser om prissättningsmodellen i offert och övrig kommunikation me3d kunden.

Det är ju så lätt att kolla vad VVS-prylar kostar idag så materialpåslaget känns extra provocerande om man inte vet vad det egentligen avser.

Det är dock en helt annan sak om kostnaderna, enligt ovan, redan är inbakade i timdebiteringen och VVS-firman ändå lägger på jättemarginaler på material för att tjäna en extra hacka. Pålägg som inte medför något mervärde för kunden upplevs som oärligt.

För att sedan göra saken ännu värre lever hantverkare ofta på en annan planet än kunderna. Snorkig attityd, svarar inte i telefon, håller inte tider, skitar ner utan att städa upp, ja listan kan göras oändligt lång och bidrar tillsammans med tveksamm prissättning yill ett utbrett hantverkarförakt.

Till hantverkarnas försvar får väl ändå sagas att det finns hantverkare som man bara älskar och som man anlitar om och om igen och som man rekommenderar alla man känner.
 
Ja du Elektiker08....

"Prova det när du går på restaurang nästa gång"
Jag betalar för att kocken skall tillaga köttet till mig, på en restaurang kan jag välja mellan KOBE biff och vanlig entrecot efter min plånbok och ändå förvänta mig att den person som tillreder köttet gör det på bästa sätt, inte att den kostar 30% mer än vad som kom överens från början (menypriset)


"eller ha med dig importerade läkemedel till läkaren"
Hmmm, på apoteket så kan jag få upplysning om vilket läkemedel som är motsvarande det som förskrevs och köpa det istället, ofta sk generica


"eller ingredienser till bagaren och så säger du att du bara vill betala timmarna han jobbar också"
Han har antagligen redan "bakat" (haha) in priset för råvarorna i slutprodukten och jag kan ju låta bli att betala för bullen i affären och gå någon annanstans. det är ju inte så att jag beställer en bulle för 5 kr, och när jag sen ska betala den så kostar den 20kr bara för att bararen gick och köpte mjöl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.