Status
Tråden går ej att kommentera.
A
Elektriker08 skrev:
Han kan inte sitta på internet och jaga priser och vänta på delarna det är heller inte nära till Rinkaby från överallt.
Och jag kan inte tänka mig att du vill betala bil + timmar för att åka kors och tvärs och leta billiga delar.

Det var väl heller inte vatten i delen när den låg i förpackningen och kostade 50kr.

Och för er som tror att Bauhaus röravdelning och utbud kan jämföras med tex Dahl eller Ahlsell tror fel, de sistnämnda har tusentals articklar på hyllan.

Mvh Elektriker08
Jag skrev ju att den kostade 50kr i inköp. Den kan mycket väl ha varit inhandlad på Ahlsell.

Jag pratar heller inte om skräpdelar. Den röris som skulle komma hem till mig med rördelar köpta på Bauhaus eller med verktyg från Biltema åker ut i snön fortare än kvickt, och grejerna slänger jag ut bredvid honom i snön.

Jag förväntar mig att det sätts in kvalitetsgrejor inköpta till ett bra pris som jag får betala ett rimligt påslag på, inget annat.
 
Nahoj1 skrev:
Ja du Elektiker08....

"Prova det när du går på restaurang nästa gång"
Jag betalar för att kocken skall tillaga köttet till mig, på en restaurang kan jag välja mellan KOBE biff och vanlig entrecot efter min plånbok och ändå förvänta mig att den person som tillreder köttet gör det på bästa sätt, inte att den kostar 30% mer än vad som kom överens från början (menypriset) .
ja du Johan..

Ja nu är det ju så att det inte kan dra över så mycket som 30%på ett överenskommet pris utan att någon tar kontakt med dig för att godkänna det
och sen går det inte riktigt att jämföra något man lagar till middag med hantverk
för förutsättningarna skiljer sig på olika arbetsplatser

och så syftade jag på att du skulle ha med dig eget kött till restaurangen själv och kolla om kocken kunde steka på det till dig och sedan bara betala för tiden det tog, men trodde att du skulle förstå liknelsen
 
bra-byggare skrev:
Jag skrev ju att den kostade 50kr i inköp. Den kan mycket väl ha varit inhandlad på Ahlsell.

Jag pratar heller inte om skräpdelar. Den röris som skulle komma hem till mig med rördelar köpta på Bauhaus eller med verktyg från Biltema åker ut i snön fortare än kvickt, och grejerna slänger jag ut bredvid honom i snön.

Jag förväntar mig att det sätts in kvalitetsgrejor inköpta till ett bra pris som jag får betala ett rimligt påslag på, inget annat.
Jag förstog att du inte pratade om skräpdelar. Den var till andra, hamnade i ditt svar bara

missförstånd bara

Mvh Elektriker08
 
Thomas59 skrev:
Kommentarer från hantverkare pekar på kostnader för restid, administration, kostnad för returer, stöldkostnader osv osv måste täckas. Ja fair enough, självklart är det rimligt att ni får betalt för detta men problemet uppstår då dessa kostnader döljs i orimliga materialkostnadsdebiteringar. Restid, ställtid, administration och vissa andra kostnader redovisas rimligen som separata kostnader. Antingen med verkliga kostnader eller som schablonmässiga påslag tydligt specade i offert och på faktura.

I motsats till andra som klagar har jag pckså full förståelse för att även andra kostnader som tex stölder, förslitning/avskrivning, egen kompetensutveckling, branschavgifter mm i slutänden kommer att belasta kunden. Rimligen samma visa här. INTE som ett påslag på material utan i detta fall inbakat i timpriset.

Totalpriset påverkas inte av ovanstående resonemang. Hantverkaren kan även i fortsättningen göra en rimlig vinst och kunden slipper överraskningar då kunden har bättre underlag för att göra en bedömning av priset.

Vad kunden upplever då ni lägger på hundratals procent på material, som egentligen inte skall hänföras till denna kostnadespost, är en oärlig hantverkare som försöker blåsa kunden. Samma pålägg i pengar räknat MEN tydligt specat i poster där pålägget hör hemma, se ovan, kanske svider lika mycket i plånboken för kunden men har betydligt större möjligheter att möta förståelse. Särskilt om hantverkaren tydligt upplyser om prissättningsmodellen i offert och övrig kommunikation me3d kunden.
Håller helt med. Det borde vara enklare för alla om hantverkaren kunde hålla rimliga materialkostnader och istället höja dimdebiteringen om det är nödvändigt. Kunden får lättare att uppskatta vad slutkostnaden kommer att bli och känner sig inte blåst i slutändan. Det innebär nöjdare kunder och hantverkare som i slutändan inte behöver tjäna mindre.

Den enda anledningen att vissa hantverkare med näbbar och klor med mer eller mindre tokiga argument försvarar helt orimliga påslag på materialet måste rimligen bero på att man på det sättet utnyttjar kundens okunskap om vad materialet i många fall kostar och på det sättet kan tjäna en extra hacka på vissa "korkade" kunder. Det skulle vara betydligt svårare med ett mindre påslag på materialet och en högre timdebitering eftersom kunden ofta i alla fall har koll på vad hantverkaren tar per timme. Skulle tro att dessa hamnar i vad Thomas59 kallar den andra typen av hantverkare

Thomas59 skrev:
2 - Hantverkaren ser möjligheten att, UTÖVER EN RIMLIG TIMDEBITERING, tjäna en extra hacka genom löjligt höga påslag på material då man vet/hoppas att kunden inte har någon koll på vad materialet egentligen kostar. Inte heller direkt oärligt men en MYCKET tveksam affärsmodell. Om kostnaderna redovisas där de hör hemma uppkommer en "oförklarlig diff"=det oskäliga påslaget och priset blir betydligt högre än det kunden förväntat sig=MISSNÖJD KUND
Argumentet att grossisterna skulle försvinna bara för att vissa hantverkare inte går efter deras skyhöga prislistor och debiterar kunden ett orimligt påslag har jag svårt att förstå. Grossisten tjänar väl lika mycket oavsett om hantverkaren lägger på 30% eller 300%. Höjde man istället timdebiteringen så att man kunde ha rimliga påslag på materialet så skulle kunden lättare förstå vad man betalar för och hantverkaren skulle slippa den ständiga diskussionen om kostnaden för materialet. Det är också lite konstigt att det bara är vissa hantverkare som behöver köra med dessa stora påslag medan andra verkar klara sig med rimliga påslag och sin timdebitering och ändå gå runt. Kan det kanske vara så att en hantverkare som man känner förtroende för, både när det gäller kvaliteten på arbetet och faktureringen, troligen är ganska populär och har gott om jobb.
 
Redigerat:
Thomas59
Argumentet att grossisterna skulle försvinna är i princip helt korrekt. Tillför inte grossisten mervärde som slutkunden är beredd att betala för kommer de att på sikt försvinna.

Grossistresonemanget är en ständigt återkommande fråga i branscher som under lång tidlevt i symbios, frivillig eller påtvingad, med återförsäljare som hotar att göra inköp på andra ställen om grossisten säljer till prispressare. Frivillig i vissa branscher där bristande konkurrens gör att såväl grossist som åf (i detta fall hantverkaren) kan hålla höga priser och låta slutkunden stå för kalaset. Påtvingad ofta i branscher med ett antal (ofta fåtal) stora och starka aktörer som inte vill ha priskonkurrens.

Bara det faktum att VVS-branschen ser ut som den gör innebär att branschen komer att genomgå stora förändringar under de kommande åren. Branchen är, givetvis fnns det undantag, gammalmodig, präglad av skråanda, kundförakt, låg kompetens på andra områden än den rent yrkesmässiga (även om vissa VVS-företag verkar ha läst in sina kunskaper på cornflakespaket.

Hur ska man kunna skriva en vettig offert, bemöta kunden på ett korrekt sätt och agera affärsmässigt hederligt mm mm om det enda man sett är andra VVS-are som inte heller har en susning om hur man agerar på ett affärsmässigt sätt. Sulle gissa att mpnga hantverkare aldrig sett en offert från någon annan bransch eller i ala fall inte en korrekt och fullständig offert. Inte heller förmågan att räkna på jobb och material är något som proriteras i kompetensutvecklingsarbetet, om det nu existerar.

VISST det här blir ett generalangrepp på VVS-branschen men hela branschen bär ansvar för att några (kanske i detta fall många) branschkollegor beter sig på ett sätt som ger hela branschen dåligt anseende.

Heder åt hederliga och kunniga hantverkare (dom finns) och bort med resten.

/Thomas
 
Thomas59 skrev:
Argumentet att grossisterna skulle försvinna är i princip helt korrekt. Tillför inte grossisten mervärde som slutkunden är beredd att betala för kommer de att på sikt försvinna.
Det argument som kommit fram om grossisterna är att de har ett väldigt stort utbud som de lagerhåller och av den anledningen så tillför de ett mervärde i form av tillgång och snabb leverans. Jag vet faktiskt inte hur priserna hos en grossist ligger till när man tittar på det verkliga försäljningspriset ut till hantverkare (inte prislistan) jämfört med andra alternativ på marknaden. En grossist borde med sina stora volymer också rimligen kunna konkurera prismässigt på marknaden och även i fortsättningen sälja material till kund via hantverkare där hantverkaren gör ett rimligt påslag. Som i alla branscher så gäller det väl att hänga med när saker och ting förändras för att överleva och det gäller väl även för grossisterna. När jag anlitar en hantverkare ser jag helst att han fixar materialet själv och det får han naturligtvis ta rimligt betalt för. Även i fortsättningen lär väl hantverkarna köpa sitt material någonstans, men kommer det alternativ till dagens grossister som kan konkurera med snabba leveranser, stort utbud och bättre pris håller jag med om att det mervärde som de erbjuder inte längre finns kvar.
 
E
Stora, återkommande kunder betalar ju naturligtvis inte listpris på material. Där brukar det vara inköpsprislistan + 10% som gäller. Köper du mycket betalar du lite, det borde inte vara någon direkt nyhet.
Jag ser inte riktigt hur en privatperson kan kräva att få betala inköpspris på ett par vägguttag och en rulle kabel. I vilken annan bransch ger man bort saker utan påslag?
 
eltelelarmdatakille skrev:
Stora, återkommande kunder betalar ju naturligtvis inte listpris på material. Där brukar det vara inköpsprislistan + 10% som gäller. Köper du mycket betalar du lite, det borde inte vara någon direkt nyhet.
Jag ser inte riktigt hur en privatperson kan kräva att få betala inköpspris på ett par vägguttag och en rulle kabel. I vilken annan bransch ger man bort saker utan påslag?
Jag vet inte om det är någon som kräver att hantverkaren inte ska ta något extra för det material de köper in. De flesta verkar vara överens om att det är OK att betala ett extra påslag på materialet men det ska vara rimligt. Vad tycker du är ett rimligt påslag på dina vägguttag och din rulle kabel utöver din arbetskostnad? 10%, 30%, 100%, 300%?
 
E
mr_bygg skrev:
Jag vet inte om det är någon som kräver att hantverkaren inte ska ta något extra för det material de köper in. De flesta verkar vara överens om att det är OK att betala ett extra påslag på materialet men det ska vara rimligt. Vad tycker du är ett rimligt påslag på dina vägguttag och din rulle kabel utöver din arbetskostnad? 10%, 30%, 100%, 300%?
Den som betalar 300% påslag oavsett vad han är för typ av kund har valt fel firma, det kan vi nog alla vara överens om. Att det är någon form av praxis med 300% (jag har läst upp till 700%) påslag är sagor.

Naturligtvis, plockar jag ut en 50-metersring och klamrar upp 32 meter faktisk sträcka så vill jag nog ha betalt för hela ringen. Men då räknar jag ju inte heller med att rörisen som står i mitt egna hus ska kunna kröka in spillbitarna som blev över på hans tremeterlängder på nästa jobb.

Beställer du ett entimmesjobb där det går åt två VU och fem meter kabel får du räkna med listpriset -10% på sin höjd, inget konstigt med det. Är du återkommande kund får du naturligtvis mer rabatt.
Bygger du ett hus har du ett helt annat förhandlingläge och har du ett flerårs jätteprojekt så kräver du naturligtvis rabattprislistan och betalar 10% på det.

Obs! Räkna inte bort er på momsen!


Vad tycker ni som beställare är rimligt? Vad kan ni kräva i rabatt som ny kund?
 
Redigerat av moderator:
Nu när ROT-avdraget är som det blir, så tycker jag ett rimligt påslag på material är 0% mot vad hantverkarens faktiskt betalar. Och jag tycker också det är rimligt att material kan skaffas separat, om det är lämpligt material dvs.

För nu finns det faktiskt ett bra skäl till varför det är dumt att lägga avans på materialet för att täcka in en (för) låg timpennning, och den kallas skattereduktion. :)
 
Thomas59
mr_bygg skrev:
Det argument som kommit fram om grossisterna är att de har ett väldigt stort utbud som de lagerhåller och av den anledningen så tillför de ett mervärde i form av tillgång och snabb leverans.
Helt korrekt, det finns nog andra mervärden också. Problemet är att mervärdet inte kommer slutkunden till del i sådan utsträckning att det motiverar det ofta stora prispåslaget.

En rimlig prissättningsmodell vore att hantverkaren debiterar katalog/listpriset (alltså inte det rabatterade priset som hantverkaren själv betalar) till slutkund och själv behåller rabatten.

Ok men då skulle ju små hantverkare (inte korta) få sämre marginal eftersom dom köper mindre volymer och därmed får mindre rabatt kanske någon argumenterar. Jo så är det nog generellt sett men små hantverkarföretag borde ju också ha mindre omkostnader och därmed kunna hålla totalmarginalen uppe. Tid som åtgår för inköp och milersättning bör debiteras separat och framgå av fakturan alt att det görs ett fast generellt/schablonmässigt påslag som är rimligt.

Millimeterrättvisa får man ju aldrig så som kund får man nog i så fall acceptera att hantverkaren köper material till flera kunder vid samma tillfälle och debiterar fasta avgifter till flera kunder trots endast ett inköpstillfälle. Det blir ju i vilket fall inte dyrare för den enskilde kunden.

Systemet med att debitera tex hela rullar trots att man bara gör av med en del verkar inte vettigt. Visst om det är stumpar kvar så kan det göra detsamma men många med mig misstänker nog att många hantverkare bygger sina egna hus/sommarställen med detta restmaterial alt att restmaterialet änvänds hos nästa kund som också får betala för hela rullen.

Samma med returreglerna som hänvisades till tidigare. På lagerhållet material bör givetvis returer tillåtas inom en rimlig tid. Har själv aldrig haft problem med detta hos de vvs-grossister jag handlar av. Eftersom alla hantverkare verkar acceptera dessa besynnerliga returregler, det drabbar ju inte dem, så finns det ju ingen anledning för grossisterna att ändra sig. Hantverkare borde givetvis, i deras kunder intresse, bojkotta grossister som tillämpar dessa verklighetsfrämmande returregler.

Att storkunder har större rabatter är ju inte så konstigt. Dels köper dom större volyme och dels har dom bättre koll. Dom skulle aldrig acceptera de löjliga påslag som hantverkarna kör mot småkunder.

Om jag skickar en polare på Systemet för att köpa en flaska Whiskey för 500 kr betalar jag honom gärna 200 kr för den tjänst han utfört men jag skulle aldrig acceptera att han kom tillbaks med flaskan och påstod att flaskan kostade 1500 kr bara för att han tyckteatt 200 kr var för lite betalt och att han chansade på att jag inte visste vad flaskan kostade.
 
eltelelarmdatakille skrev:
Vad tycker ni som beställare är rimligt? Vad kan ni kräva i rabatt som ny kund?
Jag har lite svårt att hänga med i svängarna. Inköpsprislistan + 10%, listpriset -10%, rabattprislistan + 10%???
Hur står dessa listor i proportion med vad en hantverkare betalar? Inget av dessa priser säger mig något om hur stort påslag det är i slutändan på materialet. Utan att du anger ditt inköpspris och det procentuella påslaget i alla de här tre fallen som du tagit upp är det meningslöst för mig att gissa vad jag tycker är en rimlig rabatt. Precis som jag har sagt tidigare så tycker jag att det är OK med ett rimligt påslag på hantverkarens priser, men jag är inte intresserad att höra vilken rabatt eller påslag jag har på någon prislista utan vilket påslag hantverkaren har på det materialet som han köper in för min räkning. Det ska väl inte vara så svårt att redovisa det verkliga påslaget klart och tydligt utan att blanda in en massa olika listpriser med rabatter eller påslag som inte säger någonting alls för mig som kund
 
E
mr_bygg skrev:
Jag har lite svårt att hänga med i svängarna. Inköpsprislistan + 10%, listpriset -10%, rabattprislistan + 10%???
Hur står dessa listor i proportion med vad en hantverkare betalar? Inget av dessa priser säger mig något om hur stort påslag det är i slutändan på materialet. Utan att du anger ditt inköpspris och det procentuella påslaget i alla de här tre fallen som du tagit upp är det meningslöst för mig att gissa vad jag tycker är en rimlig rabatt. Precis som jag har sagt tidigare så tycker jag att det är OK med ett rimligt påslag på hantverkarens priser, men jag är inte intresserad att höra vilken rabatt eller påslag jag har på någon prislista utan vilket påslag hantverkaren har på det materialet som han köper in för min räkning. Det ska väl inte vara så svårt att redovisa det verkliga påslaget klart och tydligt utan att blanda in en massa olika listpriser med rabatter eller påslag som inte säger någonting alls för mig som kund
Felet är att ni hakar upp er på min rabatt.
Vill du ha min rabatt så är det ju bara att starta en företag som sysslar med elinstallationer och knyta dig till en el-grossist. Då får du en grundrabatt. Vill du ha exakt mina rabatter får du även köpa en hel del material och på så sätt jobba dig upp.

Jag utgår alltid från listpriset, alltså det rekommenderade utpriset till kund och ger rabatt därifrån.
Skulle jag utgå från rabattprislistan, alltså "mitt" pris, skulle det bli helsnurrigt, ibland vet jag ju knappt själv vad jag betalar, rabatter ändras eller ibland glider det in någon miljöavgift på en armatur eller annat junk en månad senare.

Det är ju absolut inte så att jag ockrar, skulle jag inte ta ut pengar på materialet så kunde jag omöjligt hålla så låg timdebitering som jag gör på mindre projekt. Då skulle jag vara tvungen att höja timpriset eller lägga ner och skaffa mig ett vanligt jobb.
Jag bedriver ingen form av social hjälpverksamhet.

Rabattsystemet är även ett sätt för mig att förhandla mig till större projekt, årsentreprenader etc.
Handlar du mycket, betalar du lite. Ger du mig tryggheten i ett grundprojekt i tre år så ska det naturligtvis synas på prislappen.
Skulle jag sälja med minimal vinst till minsta kund så är jag ju helt utspelad.


Jag är antagligen fel person för dig att diskutera detta med eftersom privatpersoner utgör ungefär >0.01% av min kundkrets.





Fortfarande nyfiken på den där 300-700% höjningen, skulle vilja se bevis på den utan någon glädjeräkning med momsen för den är iaf inte mitt fel :D.
 
E
Thomas59 skrev:
En rimlig prissättningsmodell vore att hantverkaren debiterar katalog/listpriset (alltså inte det rabatterade priset som hantverkaren själv betalar) till slutkund och själv behåller rabatten.
Det är ju precis så det fungerar om ni anlitar seriöst folk.

Thomas59 skrev:
Om jag skickar en polare på Systemet för att köpa en flaska Whiskey för 500 kr betalar jag honom gärna 200 kr för den tjänst han utfört men jag skulle aldrig acceptera att han kom tillbaks med flaskan och påstod att flaskan kostade 1500 kr bara för att han tyckteatt 200 kr var för lite betalt och att han chansade på att jag inte visste vad flaskan kostade.

Men nu har vi ju fyra systembolag och din polare är grav alkoholist medans du inte dricker alls i stort sett, bara enstaka gånger, du får faktiskt inte ens handla på alkoholistsystemet, det är bara för riktiga suparproffs som är fulla i stort sett hela dagarna.
Dock är du rätt sugen på finspriten dom har där, dom har ju allt på hyllan och du slipper stå och köa med alla smygsupare på fulsystemet.
Din alkoholistkompis har rätt fin rabatt på alkoholistsystemet, eller kompis förresten, ni känner varandra knappt, har setts för något år sedan när han köpte en liten kvarting finsprit till dig.
Hursomhelst kostar flaskan 1500 men din polare super så jäkla mycket så han har fått ner priset till 500.

Hur mycket ska du betala för flaskan?
 
Redigerat av moderator:
A
eltelelarmdatakille skrev:
Felet är att ni hakar upp er på min rabatt.
Vill du ha min rabatt så är det ju bara att starta en företag som sysslar med elinstallationer och knyta dig till en el-grossist. Då får du en grundrabatt. Vill du ha exakt mina rabatter får du även köpa en hel del material och på så sätt jobba dig upp.
Jag har problem med din rabatt eller snarare har jag problem med prislistan du har din rabatt på. Priset utan rabatt hos grossist är skyhögt över vad samma pryl kostar i vanlig butik. Det är det priset du har rabatt på. Men av kunden tar du "listpris", dvs det skyhöga priset. Din rabatt är bara ett förtäckt metod för att du ska kunna visa upp en prislista som dina kunder ska betala från.
eltelelarmdatakille skrev:
Jag utgår alltid från listpriset, alltså det rekommenderade utpriset till kund och ger rabatt därifrån.
Intressant. Jag hävdade just detta beteende i annan tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/102843-att-anlita-elektriker-2.html och fick utstå en massa kommentarer om att "de där listpriserna betyder inget", "de används inte längre", och så vidare. Men det var ju bra att någon till slut erkänner att dessa prislistor faktiskt används för att skinna kunderna.

eltelelarmdatakille skrev:
Skulle jag utgå från rabattprislistan, alltså "mitt" pris, skulle det bli helsnurrigt, ibland vet jag ju knappt själv vad jag betalar, rabatter ändras eller ibland glider det in någon miljöavgift på en armatur eller annat junk en månad senare.

Det är ju absolut inte så att jag ockrar,
Äähh, jo.

eltelelarmdatakille skrev:
...
Fortfarande nyfiken på den där 300-700% höjningen, skulle vilja se bevis på den utan någon glädjeräkning med momsen för den är iaf inte mitt fel :D.
Jag ger exempel på en sådan höjning i den andra tråden:
http://www.byggahus.se/forum/el/102843-att-anlita-elektriker-2.html

Det gällde FK-kabel som hade 5 ggr högre listpris än nettopris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.