Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L skrev:
Håller med, tråden har spårat ur... Och jag har också hjälpt till. :(

OK, jag försöker haka på första inlägget då.
Jag har själv alldeles för lite erfarenhet av att anlita hantverkare, men kan väl säga att grävmaskinskillen är jag supernöjd med. Kanske inte den allra billigaste (på den orten) vad vet jag, men dyrt var det då inte heller, särskillt jämfört med sthlmpriser.
Han kommer att fortsätta få varenda jobb jag kan ge honom.

En VVSare hade jag också, men på ett såpass litet jobb att någon bedömning inte går att göra, egentligen.

Bland mina vänner har jag en ABL-behörig elektriker och en f.d. snickare, båda skulle jag utan att blinka våga anlita själv och även rekomendera. Bland mina vänner har jag även en VVSare, han skulle jag inte våga låta göra ett jobb om jag inte fick stå bredvid... :(

Jag kan fylla på med lite erfarenheter som några av mina vänner har gjort.

Jag har en kompis som är inne på sin andra bostadsrätt i Stockholm som har renoverats, han var en hel del besviken på de (få) hantverkstimmarna han lejde bort vid renoveringen av den första.
Tidsbrist och annat gjorde att det blev väldigt många timmar bortlejda vid renoveringen av bostad#2. Men här fick han tydligen tag i precis en sån där perfekt kille.
Han har ofta höjt honom till skyarna, både för sitt kunnande och bemötande. Men även för det fantastiskt användbara kontaktnät killen har. Behövdes det någon annan specialitet så ringde han ett samtal och nån halvtimme senare gled det in någon som fixade det som behövdes.
"Benke är inte den billigaste, men är värt varenda öre", var väl slutklämmen.

Ytterligare en kompis till mig har anlitat en tysk kille lite samt lite polacker i olika omgångar. Han har varit väldigt nöjd med tysken och tyckte att polackerna var rätt OK. Iaf med tanke på timpriset.
Vad i tråden har spårat ur????

Problemet jag stöter på kanske grundar sig av att många anställda är jävligt lata, dom ska ha lön för sina 40 tim i veckan men kanske bara producerar i 30 tim (tex långa raster, snacka telefon o privata ärenden på arbetstid)
Arbetsgivare behöver ta betalt av kund för att ge han lön o gör det efter timmar som han rapporterat in.
Sen dras alla över en kam.

Jag saltar fan inte mina timmar alls, då skulle jag mista mina fasta kunder, saltar inte heller när jag ibland utför ett jobb åt en privat kund för det skulle kännas moraliskt fel.
Trots det blir jag allt för ofta ifrågasatt av privata kunder utan grunder.

Tror mycket beror på att folk drar alla över en kam och bara för att det kostar flera tusen så tror dom oxå att dom blivit blåsta efter ha hört historier eller läst på ett forum som detta.
 
1971P.S skrev:
Vad i tråden har spårat ur????

Problemet jag stöter på kanske grundar sig av att många anställda är jävligt lata, dom ska ha lön för sina 40 tim i veckan men kanske bara producerar i 30 tim (tex långa raster, snacka telefon o privata ärenden på arbetstid)
Arbetsgivare behöver ta betalt av kund för att ge han lön o gör det efter timmar som han rapporterat in.
Sen dras alla över en kam.

Jag saltar fan inte mina timmar alls, då skulle jag mista mina fasta kunder, saltar inte heller när jag ibland utför ett jobb åt en privat kund för det skulle kännas moraliskt fel.
Trots det blir jag allt för ofta ifrågasatt av privata kunder utan grunder.

Tror mycket beror på att folk drar alla över en kam och bara för att det kostar flera tusen så tror dom oxå att dom blivit blåsta efter ha hört historier eller läst på ett forum som detta.
Vill tillägga att jag ofta bara kan fakturera 8 tim en dag även fast jag arbetat 10 tim den dagen, det blir mycket spilltid man har svårt att motivera och ta betalt för. Eller rättare sagt, kunder begriper inte att det finns tid i förberedelser och efter avslutat arbete som inte syns men tar tid. Och jag menar då inte bara att åka och slänga sopor och städa bilen efteråt.
 
Mikael_L
1971P.S skrev:
Vad i tråden har spårat ur????
Om du läser första inlägget ser du att frågan är om svenska vs utländska hantverkare är de värsta klåparna.
TS har inte frågat efter materialpålägg eller ens efter priser öht.
 
1971P.S skrev:
5% påslag skulle göra materialhantering omöjlig och jag skulle få ta pengar från annat håll för att täcka mina omkostnader för att hantera materialet, och glöm det!!

Däremot är 75% kanske lite väl saftigt, tror inte jag har den rabatten på någon artikel alls.
Skulle tro att jag har ett snitt på 25% i rabatt ca.
Vissa saker har jag inte mer än 5% i rabatt, ngr andra upp emot 55-60%
Men lägg mer på arbetskostnaden då! Startavgift eller tom materialhanteringspåslag eller högre timpris. Ni måste väl ändå förstå att arbetskostnade betalar staten hälften av , men inte av materialkostnaden? Då är det en viss skilnad om 50% eller 85% av totalkostnaden kommer från arbete.

Den första hantverkare som kommer på detta lär ju kunna tjäna mer pengar än de som håller fast vid hur de alltid ha gjort.

(Gäller förstås bara åt privatpersoner)

Du vet inte hur mycket du för betala för grejerna och det är ett problem anser du? Ja, är det inte ett problem för kunden då...?

Börjar bli jävligt trött på erat gnäll hit o dit gällade materialpriser, är det något som är snett med listpriserna så gå på grossisterna, det är dom som sätter dom. Dessutom ligger grossternas listpriser i princip på samma nivå.:mad:
Nähä du, den går vi inte på. Om nu grossisternas pris är så högt, skicka vidare en del av rabatten till kunden.
 
Redigerat:
Mikael_L
Då jag inte har någon speciell egen erfarenhet av att anlita hantverkare så blev jag ju tvungen att även ta vänners och bekantas berättelser, i inlägget jag gjorde i natt.

Nu började jag och fundera på det faktum att jag har inte någon sådan där hemsk och horribel historia över någons "klantverkare" i min närhet. Nu är jag noga med att det ska vara förstahandsinformation, dvs inte "kompisens kusins svågar råkade ut för ..."

Jag tänkte till så ordentligt, som den tidiga timmen medger och kom bara på ett enda fall.
Här var det en arbetskollega som hade haft lite olika hantverkare till en utbyggnad av huset, bl.a en VVSare.
Detta lysande undantag över vad yrkeskåren borde stå för, hade nog gjort alla de saker jag läser om i forumet som irriterar skiten ur folk.
Inte komma i tid.
Salta räkningar både vad det gäller tid och materialpåslag.
Smutsa ner
Bilkostnad i kubik,.. efter dom fått fakturan sa hon att dom hade kunnat beställa taxi åt killen och låtit han åka en sväng förbi systembolaget Gävle med taxin och det hade fortfarande varit billigare.
Och som kronan på verket, när dom köpt diskbänken så blev dom tillfrågade om dom ville ha hål för blandaren innan leverans. Då ringde dom VVSarn som sa, "Nej, jag gör det själv, annars blir det bara fel"
Hålet han gjorde blev för nära kanten, så blandaren tar i väggen om dom försöker sätta diskbänken mot väggen. VVSkillen vägrar ersätta och tycker att dom kan väl bygga på med en list i bakkant, så diskbänken inte skjutas helt in ...



Men summan över det jag hört om hantverkare, som förstahandsuppgifter då, är väl att hantverkarkåren inte i överlag är alldeles helrutten, lite småirritation då och då, men sällan total katastrof. Det finns hopp.
 
Här är 2 exempel på vad min röris ville att jag skulle betala och vad utpriserna ink moms var
................................................Ahlsell........................Debiterat pris
LK vinklar...1876530..............131.................................290
LK press rak...1876500........ 94.................................123


Riktpriser från LK
LK vinklar...1876530.............97...............................290
LK press rak..1876500........73...............................123


Det här är bara exempel, jag skulle alltid betala Ahlsells utpris ink moms samt att han hade gjort ett fett påslag på det mesta.
 
Redigerat:
I de flesta fall så gör hantverkaren ett bra jobb och kunden är nöjd men om vi tar de fall där kunden är nöjd med jobbet men har svårt att begripa och/eller acceptera fakturan som han/hon fått vilket inte verkar vara helt ovanligt men i många fall helt onödigt. Här är det uppenbart att prissättningssystemet hos grossisterna innebär missförstånd och missnöje hos många kunder. Problemet med grossistprislistor är att de flesta kunder inte förstår vad de innebär. Några exempel

Hantverkaren tar 400 kr i timmen + moms och kunden får 10 % rabatt på prislistan.

Problemet här är att kunden självklart upplever det som att man får en generös rabatt men i själva verket så ligger prislistorna mycket högre än normalpris. Varför inte istället använda hantverkarens ”rabattprislista” och sedan lägga på vad man tycker är rimligt

Hantverkaren tar 400 kr i timmen + moms och kunden har 20-?? pålägg på hantverkarens prislista.

För kunden känns det naturligare med ett pålägg istället på hantverkarens inköpsprislista och man ger inte sken av att kunden får rabatt. Hantverkaren ska ha betalt för att hantera och köpa ut material!

Men eftersom hantverkaren hos en grossist nästan betalar lika mycket som i handeln av vad som framkommer här och sedan ska sedan lägga på ett ganska stort pålägg för att gå runt så känns det mycket mer naturligt att istället lägga kostnaden på timpriset

Hantverkaren tar 600 kr i timmen + moms och lägger på ca 10% på en prislista som kunden uppfattar som normalpris i handeln. Om det inte finns idag så borde nog grossisterna kunna fixa fram en.

Kunden betalar, som en hantverkare tidigare visat med sina siffror, lika mycket i slutändan med ett högre timpris och ett lägre påslag på materialet men det känns som en mycket ärligare och rakare prissättning som också tror jag är lättare för en kund att förstå och acceptera.

När det gäller frågor kring timdebitering, materialåtgång etc. så måste man rimligen som kund kunna ifrågasätta vad man betalar för om något är oklart utan att bli utskälld och idiotförklarad som en gnällig kund. Samma sak gäller frågor om vad arbetet kommer att kosta. Det ligger ett stort ansvar på hantverkaren att han innan jobbet inte på något sätt ger otydlig information till kunden om vad arbetet kommer att kosta samt att efter arbetet skriva en tydlig specad faktura på ett sätt så att kunden förstår och utan problem accepterar vad man betalar för.
 
1876530 kostar 87:50 på dinvvsbutik.se inklusive moms.
 
E
bra-byggare skrev:
Jag kritiserar systemet med listpriser och jag kritiserar dem som tar ockerpriser på material
Du sitter ju och läser på ditt grossistkonto som fan läser bibeln.
Ditt exempel på FK 1,5 från Draka i en numera stängd tråd är ju helt uppåt väggarna, varför ska man köpa ut den kabeln när det finns identisk FK som kostar 1,40 per meter ut till kund och jag har runt 15% på den?
Då har jag inte heller satt min fot på malmbergs, det kanske är ännu billigare där?

Man kan ju inte bara plocka ut den dyraste kabeln i listan och ta det högsta priset för den och förvänta sig att kunden snällt betalar 5,70:- /m + moms för en FK. Skön meterkostnad om du drar i fem färger!
Gör era elektriker så då förstår jag er till fullo.

Till andra , större jobb, ej hemma hos dig eller din granne, kan materialet vara specat i förväg. Där bestämmer kunden precis vilken sorts kabel han vill ha, vill han då ha Drakas idiotdyra FK eller något annat, han kanske har krav på en halogenfri installation, så får han det. Men eftersom han oftast beställer jättejobb så har han ju helt andra materialpriser från mig också. Han beställer mycket, och betalar lite.
 
A
eltelelarmdatakille skrev:
Du sitter ju och läser på ditt grossistkonto som fan läser bibeln.
Ditt exempel på FK 1,5 från Draka i en numera stängd tråd är ju helt uppåt väggarna, varför ska man köpa ut den kabeln när det finns identisk FK som kostar 1,40 per meter ut till kund och jag har runt 15% på den?
Då har jag inte heller satt min fot på malmbergs, det kanske är ännu billigare där?

Man kan ju inte bara plocka ut den dyraste kabeln i listan och ta det högsta priset för den och förvänta sig att kunden snällt betalar 5,70:- /m + moms för en FK. Skön meterkostnad om du drar i fem färger!
Gör era elektriker så då förstår jag er till fullo.
Jag tog det exemplet för att det var exakt samma FK-kabel som säljs på elbutik.se. Fast på elbutik är den självklart mycket billigare än listpriset hos elgrossist,

Men det är bra att du som använder dig av dessa listpriser nu också uppmärksammat att listpriserna är fullständigt sjuka. Så nu kanske du också förstår lite bättre varför kunderna går i taket när de ser priserna de får betala när listpriserna används mot kund.

Det känns bra att man öppnat ögonen på åtminstone en hantverkare angående dessa galna listpriser.
 
Vad tror ni en normal hantverkare har för rabatt på materialet hos en grossist?
Och ja, jag har svaret :)

Var tror ni varorna på byggvaruhuset kommer ifrån?
Varorna på webbutiken?
Viss import förekommer självklart, men det är en väldigt liten del.
Någon borde titta på lite bokslut i hela kedjan.

Att vissa hantverkare har mage att ta ut ockerpriser förekommer självklart, det finns rötägg i alla branscher.
Det man måste inse är att alla dessa hantverkare skall kunna leva på sitt arbete och för att göra det måste de ha ett visst påslag på materialet. Branschen är på väg mot högre timpeng, mindre materialkostnad men det sker ju inte över en natt.
Om hantverkaren bestämmer sig för att helt plötsligt höja sin timpeng med 200:- tror ni han får ett jobb då? Nej för att det fortfarande finns andra som tar betalt via materialkostnaden.
 
Redigerat:
A
KristoferA skrev:
Vad tror ni en normal hantverkare har för rabatt på materialet hos en grossist?
Och ja, jag har svaret :)
Jag har delvis också svaret. På den numera berömda FK-kabeln har i alla fall jag 80% rabatt. I alla fall om man räknar med att listpriset skulle vara någon form av pris någon hantverkare får betala. Vilket det inte är för det finns inte en hantverkare i hela världen som får betala det priset hos en grossist, eftersom det listpriset bara existerar för syns skull för att hantverkaren ska kunna skinna slutkunderna.
 
Nu har ni spårat ur rejält så jag stänger tråden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.