Status
Tråden går ej att kommentera.
mats_h skrev:
Angående utländska hantverkare tror jag att de alltsom oftast är duktiga på det de gör och kan. Exempelvis har jag väldigt bra erfarenhet av polska murare och målare. Däremot skull jag för mitt liv aldrig anlita en polsk snickare, byggnadsarbetare eller elektriker. Och anledningen är inte att jag tror att de på något sätt är mindre händiga, utan enbart av den enkla anledningen att de inte känner till de svenska byggreglerna eller den svenska byggtekniken. Men med bra handledning och bra arbetsledning så tror jag nog att de kan få till det riktigt bra och till ett rimligt pris desutom.
Efter två år med polska arbetare, har jag gett upp att förklara, de tycker helt enkelt att våra regler och normer är lustiga,
Dom behöver inga tätskit, inte mer än fläckvis iallafall, det behövs inte, jag har kaklat mycket i polen får jag till svar,
det samma gäller diffspärr, vindförankring, rätt blandning på puts och betong, skivskarvar,
rörelsemån för parkett,, mer än en tvåtum för att fästa en regel.. osv.
Visst det ser bra ut när det är färdigt, men vad som döljer sig bakom gör mig rädd ibland,
Fast visst är dom duktiga att slita, men inte att jobba så effektivt, då allt ska göras två ggr innan det blir rätt efter svensk norm,
Släpper man dem fritt så går det undan, men det huset vill jag inte sätta mitt namn på...

Till deras försvar, så har jag två polska kolleger, som är riktigt duktiga, och jobbar efter vår norm, trots att det tar längre tid..
Och ja, dom är vitt anställda och med i Byggnads..
 
Min erfarenhet av polacker är att en del är jättebra o jobbar stenhårt. Men också en del andra som drar ut på varje jobb så mycket det bara går. Är för stolta för att fråga om nåt dom inte kan, utan bara gör något hur tokigt det än blir. Jobbar som svin när arbetsgivaren tittar på och står och röker när han/hon är borta. Tyvärr så är den senare kategorin flera än den första. Jag menar absolut inte att det alltid är så här, men det är min personliga erfarenhet.
När man tittar på den svenska arbetsstyrkan så är det sorgligt nog så att den yngre generationen ofta är alldeles för bekväma för min smak, visst finns det även där arbetsvilliga positiva ungdomar som alldeles säkert kommer att bli kanonduktiga hantverkare i framtiden. Men allt oftare möter man unga som inte vill göra sånt som är tråkigt, vill inte arbeta sig svettiga, usch usch, tycker att dom har såååå dåligt betalt trots att dom aldrig kan göra klart nånting ordentligt, utan glider runt och klarar sig på att nån annan slutför det dom påbörjat. Detta kanske kan tyckas vara en liten utsvävning från trådens ämne, men man undrar ju hur framtidens hantverkare kommer att bli om det redan nu är illa, jag märker en generell brist på ansvarskänsla och engagemang särskilt hos dom unga..........
 
Det finns svenska klåpare, och det finns polska klåpare.
Det finns duktiga svenska hantverkare, och det finns duktiga polska hantverkare.

Att tro att yrkesstolthet och kunskap har med nationalitet att göra är tvärkorkat.
 
E
Idioter finns i alla branscher och med alla utbildningsgrader och nationaliteter, tur att vi proffs finns som kan styra upp det hela. Problemet med dåliga hantverkare är ju att kunden ser resultatet/kostnaden direkt.
På random annat företag syns det indirekt, för ni tror väl inte att er bredbandsuppkoppling hade varit så dyr om det enbart jobbat arbetsnarkomaner med superhjärnor på Bredbandsbolaget som dessutom inte ville ha mer än existensminimum i lön?
Som någon nämde tidigare i tråden så är väl inte gnälliga privatpersoner med lån upp över öronen och likviditet som en storbank hösten 2008 någon direkt lockande marknad för hantverkare, skit får vad skit förtjänar.
 
A
eltelelarmdatakille skrev:
Som någon nämde tidigare i tråden så är väl inte gnälliga privatpersoner med lån upp över öronen och likviditet som en storbank hösten 2008 någon direkt lockande marknad för hantverkare, skit får vad skit förtjänar.
Ja, du har så rätt. Vem vill jobba åt en kund som vill att man kommer i tid, som inte tycker man ska få stå stilla och prata mobiltelefon ett par halvtimmar om dagen, som inte vill att man skitar ner, som tycker att det tog lång tid att köpa material när man kommer tillbaka nyklippt i håret, som vill ha materialprislistan i förväg, som inte vill betala för 7 kopplingar när man ju faktiskt har använt så många som 2, som inte vill betala för ny sågklinga när den faktiskt har använts över 10 minuter trots att man försökte dölja den i fakturan under "övrigt" och som inte vill betala i förskott.

Ja, de är ena riktiga skitkunder de där privatpersonerna. :p
 
E
Ja, faktiskt. Du måste ha en ganska bra buffert för räkna inte med att få betalt i tid, om ens någon gång alls.
"Jomendu, jag har lite kort med stålar nu men vi kan ju..." WTF! Anlita inte arbetare om du inte har pengar!
Sällan någon stämmer in på det du beskriver ovan, man brukar ta betalt för de "kopplingar"(?) man gjort men ändå ska det ältas.
"Montören var bara här en timme men det står två på fakturan" Vafan tror dom?!?!? EN TIMME, vilket jobb tar en timme med administration? Kan även bero på att du bor 38 kilometer ut i obygden så det tar en stund att åka dit också, tur att jag hade ett annat jobb på vägen annars hade det blivit tre!
 
Kan kanske vara därför kunder bråkar och inte betalar dig i tid. Konsumenttjänstlagen ställer rätt strikta krav på att en faktura skall vara väl specad om den är löpande.

Jag trodde i min enfald att administration var inräknad i pålägget på timpriset om inte så borde det nog ingå i prisinformation innan och ha en separat post i fakturan. Detsamma gällande resor.

Vi proffs sade du?

Från en faktura jag fick:
"-------
Grus, bil, gubbe, gubbe 2, hyra padda, maskin. Se bifogade sedlar

grus 0-32 109ton 250kr/ton 27250kr
moms 6813kr
---------"

Inga sedlar var dock med och grusgropen ligger 2km bort. Gruset hade han gömt under plattan och kommit på att det behövdes efter att KA besiktat schaktbotten. Jag blev lite obekväm rörande den fakturan ja.
 
Redigerat:
eltelelarmdatakille skrev:
Idioter finns i alla branscher och med alla utbildningsgrader och nationaliteter, tur att vi proffs finns som kan styra upp det hela. Problemet med dåliga hantverkare är ju att kunden ser resultatet/kostnaden direkt.
Varför är det ett problem att man kan urskilja oseriösa hantverkare från seriösa? Alla kan nog vara överens om att klantskallar finns det inom alla branscher men att det skulle vara ett problem att dom är lättare att upptäcka i vissa fall har jag lite svårt att begripa. Tvärtom så borde det väl bara vara bra för er seriösa (proffs) att man direkt kan se vilken kategori av hantverkare man anlitat och att de oseriösa hängs ut och i slutänden försvinner från marknaden och ni får mer arbete. Jag har inga problem med att anlita en lite dyrare hantverkare om jag vet att slutresultatet blir bra och fakturan inte kommer att bjuda på några otrevliga överaskningar.

eltelelarmdatakille skrev:
Som någon nämde tidigare i tråden så är väl inte gnälliga privatpersoner med lån upp över öronen och likviditet som en storbank hösten 2008 någon direkt lockande marknad för hantverkare, skit får vad skit förtjänar.
Vad är ditt problem? Du utför ett arbete enligt konstens alla regler, redovisar dina kostnader begripligt och slutför ditt arbete i tid till den förväntade kostnaden men dina kunder (privatpersoner) bara gnäller och skiter i att betala??? Eller ska man tolka det du skriver som att du behandlar privarkunder som skit eftersom de inte förtjänar bättre och sen är du förvånad att de verkar gnälliga. Och hur hänger belåningsgraden på något sätt ihop med hur stor skitstövel man är? Jag förstår uppriktigt inte vad du menar.

eltelelarmdatakille skrev:
Sällan någon stämmer in på det du beskriver ovan, man brukar ta betalt för de "kopplingar"(?) man gjort men ändå ska det ältas.
Skulle du frågat mig innan vi började bygga så skulle jag absolut hållit med dig men jag kan lova dig att jag har ändrat inställning med tiden. Jag har liknande erfarenheter som galaxenspresident och uppenbarligen är vi många som har haft oturen att råkat ut för oseriösa klantskallar så förstår jag inte varför vissa hantverkare lägger ner energi på att försöka förklara eller bortförklara beteendet och generellt kalla privatkunder för gnälliga idioter. Under vårt bygge så är det många hantverkare i vår bekantskapskrets som följt vårt bygge och varit otroligt upprörda hur vissa hantverkare/entreprenörer har skött sig så det är nog inte bara jag som privatperson som varit onödigt gnällig.

eltelelarmdatakille skrev:
"Montören var bara här en timme men det står två på fakturan" Vafan tror dom?!?!? EN TIMME, vilket jobb tar en timme med administration? Kan även bero på att du bor 38 kilometer ut i obygden så det tar en stund att åka dit också, tur att jag hade ett annat jobb på vägen annars hade det blivit tre!
Hur svårt kan det vara att speca en faktura så att kunden också förstår vad hantverkaren tar betalt för. Kunden skulle slippa känna sig blåst och du skulle slippa dessa eviga diskussioner. I de flesta branscher så ligger väl ändå administration etc. redan på timpriset men ligger det utanför i ert fall så är det väl bara att skriva 0,5 tim administration på fakturan samt att ange tid och kostnad för en eventuell resa ut till kund. Om man som hantverkare alltid verkar ha problemet med att kunden tror att slutkostnaden kommer att bli mycket lägre än den verkliga så kanske man ska börja fundera på varför det är på det sättet. Oavsett om arbetet är bra utfört så kommer en kund som i slutänden känner sig blåst troligen aldrig rekomendera hantverkaren igen vilket inte är särskilt bra för de långsiktiga affärerna.

Slutligen är jag övertygad om att de flesta hantverkare faktiskt är seriösa men för oss som råkat ut för en del klantskallar så är det lätt att hålla sig för skratt
 
E
mr_bygg skrev:
Varför är det ett problem att man kan urskilja oseriösa hantverkare från seriösa?
Felformulerat av mig, det är bara bra naturligtvis. Man kanske skulle kunna säga att problemet med andra branscher är att du inte ser klantskallarna som ovillkorligen kostar dig pengar.

Vissa privatpersoner är faktiskt helt horribla, det spelar ingen roll hur perfekt man utför sitt arbete eller specar sin faktura, det finns alltid något att klaga på.
Men det är väl som med hantverkarna, ett fåtal rövhål drar skit över hela kollektivet.
 
Om man lyssnar på diskutionen så låter det som att de flesta begär offerter på sina jobb, och jag tror inte att dom gör det för att leta efter det dyraste utan snarare för att få det så billigt som möjligt.
I slutänden så får ni vad ni betalat för .

Jag tror att de som håller ett lågt pris på offerten ofta får problem med att göra en rimlig vinst och då havererar hela prissättningen och det saltas och skarvas och blir svårta att spesificera vad som är köpt och gjort.

Och de som håller högt pris på offerten inte behöver sitta och hitta på historier

Men eftersom de flesta privatpersoner har en tajt ekonomi så provar de bara de företag som håller ett oseriöst lågt pris och i slutänden får de en skitfirma som konkurerar med ett lågt pris istället för med kvalité

Man får det man betalar för

Mvh Elektriker08
 
ACME skrev:
Att tro att yrkesstolthet och kunskap har med nationalitet att göra är tvärkorkat.
Jag håller med i princip men tror ändock att det kan finnas olíka yrkesstolthet som ligger i kulturen. Har tyvärr liknande erfarenhet som trådskrivaren.

OCH det västa var att våra svenska hantverkade klankade ner som f** på polacker innan de började och så byggde de 1000 grr slarvigare. DET upprörde mig otroligt myckat.

Självfallet kan man inte dra alla över en kam! troligtvis finns undantag överallt, frågan är vad som är regel vs. undantag...

Jag har också företag att varna för i Uppsala...skicka privat!
 
Redigerat:
Beror kanske på hur mycket man ser? Dvs i vilken roll man är i?
En privatperson lär inte se så mycket som folk som jobbar i branschen.

Personligen så håller jag med Mäster i hans ovanstående inlägg till 100% eftersom det stämmer helt med den bilden jag har.

Rörande körtid så verkar rätt många privatpersoner vilja att man skall ta ett jobb när man har vägarna förbi och sen ringer nån dag efteråt och undrar vart man tog vägen *S*
Trevliga kunder kan man gärna bjuda på saker när man just har vägarna förbi men kunder som säger som ovan och sen i princip kräver att man skall sätta dem som högsta prioritet utan att ta betalt blir jag milt sagt rätt less på.

Rätt kul också med en kund som t o m åkt med för att jag skulle hämta en dörr och sen reagerar på att jag tar upp det som arbetstid och debiterar 25:- milen för min pickup????? Ursäkta men missade jag något väldigt väsentligt här? Varför i glödheta skulle jag ställt upp med pickup, bensin och min tid för att han skulle slippa ta av sin tydligen ytterst dyrbara tid, slita på sin bil och hyra släp.
Kommentaren från idioten var obetalbar... "Jamen du jobbade ju inte då?"

Sådana idioter som ovan träffar jag dock inte på alltför ofta men de finns och tankesättet speglar sig tyvärr i en mildare grad på många. Tid som man lägger på att t ex leta och fixa material, kolla ritningar, samordna, resa o s v ses inte riktigt som arbetstid. Eller snarare som tid som kunden skall betala för.

/Kent
 
Bra inlägg ovan.
 
snickarboden skrev:
...Tid som man lägger på att t ex leta och fixa material, kolla ritningar, samordna, resa o s v ses inte riktigt som arbetstid. Eller snarare som tid som kunden skall betala för.

/Kent
Självklart ska hantverkaren kunna ta vanlig timdebitering även för detta, men då ska t ex inte några 300%iga pålägg göras på materialet samtidigt då det gäller inköp - antingen eller ska det vara, men är det så? Om det samordnas med annan beställare ska det delas mellan dessa och detsamma ska självklart gälla resor - annars blir det ju inte trovärdigt, men är det så i verkligheten?

Min snickare lägger på t ex 5% vilket är bestämt i förväg, men tar inget betalt i arbetstid för inköp etc - han tar bara betalt för den tid han befinner sig hos mig och arbetar. Inte billigast per timme, men har då istället bakat in sina omkostnader i timpriset. Ofta köper jag materialet och han klarar sig självklart på sin timdebitering - han tar inte betalt för bilersättning heller (men har å andra sidan bara drygt någon mil att åka).

Det viktigaste är väl för hantverkaren att i förväg tala om hur debitering är tänkt att ske så kommer inga av dessa debiteringar som en överraskning och dessutom specificera fakturan väl (och ha gjort ett bra jobb förstås). Med detta kan man inte bli missnöjd som kund, bortsett från notoriskt missnöjda kunder...

Det som stör mig väldigt mycket är när man avtalat tid med en hantverkare och tagit ledigt från jobbet för att sedan bara få vänta i en eller flera timmar förgäves - vem tar den kostnaden? Kan man dra av den på fakturan? Gäller det omvända också? Kan hantverkaren debitera för väntetid när man inte hunnit hem i tid för att öppna, eller?
 
Som några skrivit så får man vad man betalar för. Jagar man det absolut lägsta priset, så råkar man oftast ut för dem som inte kan räkna. De inser sina misstag genom att salta lite här o där.

Jag tar aldrig betalt för "slitmaterial" om jag inte behöver skaffa en specialmaskin som jag inte ska förväntas ha. Det är också helt ok att en kund räknar ut vad han behöver, köper och kör hem det. Inget jag är road av, men ska jag göra det tar jag betalt.

Är det inte också så för de flesta att de tar sig till sitt jobb, men ska den egna bilen användas i företagets tjänst så ska ersättning utgå. Det är inte förhandlingsbart, eller...

Ett våtutrymme omfattas av vissa regler, hur många kunder känner till reglerna och kan kontrollera dem... Vem river ner kaklet som är så fint för att kontrollera att det är riktigt gjort... Regler i övriga Europa överenstämmer inte alltid med Svenska försäkringsbolags åsikter....

Elen... ja det lyser när vi trycker på knappen, spis och kylskåp fungerar. Då är det väl bra... Jag har varit och tittat på ett hus där vissa ledningar var helt oskyddade. Mäklaren föreslog att jag kunde spika en list över, "då syns det inte".

Någon hade rent ut sagt målat över skit i sin styling-iver. "Det kan man måla över" finns billig färg på Rusta. Ja det är säkert ett sätt att lösa problemen, billig färg på Rusta...

En Lettländare kille skulle fixa ett trädäck, herregud vad det såg ut. Men till hans fördel var att han kunde mura. Så han hade säkert gort en fantastisk uteplats om han fått mura...

Har också råkat ut för en Svensk takfirma som skulle lägga om ett platt tak, där kunde vi bada... innan taket trycktes in. Men de var hyfsat billiga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.