Hejsan,

Jag har en solcellsanläggning installerad 2022 och kommer flytta till ett annat hus i vår.

Nuvarande hus skall alltså säljas, det är påkostat och i området finns ett ”tak” för vilka priser man kan få ut. Därmed kanske man inte riktigt kan få utväxling / få så mkt extra betalt för solcellerna. Att köpa en ny anläggningen till nya villan är dessutom mkt dyrare idag jämfört med när jag köpte anläggningen.

Jag undrar därför om det är en rimlig idé att flytta hela anläggningen? Det är ca 40 paneler det handlar om.

Vad kan arbetet kosta om man köper in tjänsten ?

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Solvide och 14 till
  • Laddar…
En mycket rimlig idë.
Men om den är praktiskt genomförbar bör väl rimligen utredas innan man tar in offerter. Eller kanske i samband med det.

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
Det är en dålig idé.
Köp ny anläggning så slippen du betala för 2 uppsättningar och en nedtagning för enbart 1 system.

• Gilla
  • Haha
Harald Boye och 22 till
  • Laddar…
S
Taket är ju garanterat anpassat på flera sätt för att få till installationen. Tar du bort den förstör du ju taket något.

Exempelvis om du har tegel/betongtak så är pannorna kanske urkapade för stativen. Eller ännu värre om du har ett plåttak, då har du mängder med hål i taket helt i onödan.

• Gilla
NoiseMaker och 17 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Köp ny anläggning så slippen du betala för 2 uppsättningar och en nedtagning för enbart 1 system.
Å andra sidan får TS i så fall betala en ny mycket dyrare anläggning utan att få tillbaka pengarna för den billigare anläggningen TS redan har betalt. Dvs betala för 2 anläggningar och få 1.

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
New_project Johan Frykendahl skrev:
Hejsan,

Jag har en solcellsanläggning installerad 2022 och kommer flytta till ett annat hus i vår.

Nuvarande hus skall alltså säljas, det är påkostat och i området finns ett ”tak” för vilka priser man kan få ut. Därmed kanske man inte riktigt kan få utväxling / få så mkt extra betalt för solcellerna. Att köpa en ny anläggningen till nya villan är dessutom mkt dyrare idag jämfört med när jag köpte anläggningen.

Jag undrar därför om det är en rimlig idé att flytta hela anläggningen? Det är ca 40 paneler det handlar om.

Vad kan arbetet kosta om man köper in tjänsten ?
Bara du säljer utan solceller eller informerar så.

Jag hade dock tyckt det ofantligt sniket om jag var köpare

• Gilla
Harald Boye och 35 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tar du bort den förstör du ju taket något.
Exempelvis om du har tegel/betongtak så är pannorna kanske urkapade för stativen.
S SueCia skrev:
Eller ännu värre om du har ett plåttak, då har du mängder med hål i taket helt i onödan.
Fast man behöver inte ta bort allt. Dessutom kan man täta hål. Taket är rimligen tätt nu, så det behöver man inte förstöra vid demontering av panelerna.

• Gilla
  • Wow
Solvide och 4 till
  • Laddar…
tommib
Så länge du är tydlig med att anläggningen inte kommer ingå i husköpet så är det väl ok.

Jag hade inte köpt ett hus där det står att en solcellsanläggning har demonterats. Det man kan fundera på är väl om du skulle lämna monteringshårdvaran och bara ta panelerna men jag håller med Kentvirulent om känslan av snikenhet.

• Gilla
Solvide och 19 till
  • Laddar…
Nissens
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag hade dock tyckt det ofantligt sniket om jag var köpare
Jag tycker precis tvärtom, som köpare skulle jag vara glad att slippa eländet.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
  • Arg
Appendix och 47 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Bara du säljer utan solceller eller informerar så. Jag hade dock tyckt det ofantligt sniket om jag var köpare
Jag antar att säljaren skulle ha helt andra synpunkter vem som är ofantligt sniken om en köpare ville få med en solcellsanläggning utan att betala dess fulla värde.

• Gilla
  • Haha
Saigonkick och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det skulle faktiskt kunna höja husets värde i mångas ögon att slippa fula solpaneler.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
Solvide och 32 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Den stora kostnaden är ju uppsättningen. Ett paket med 10 paneler uppsatt kostar typ 80000 kr. En panel kostar under 1000 kr. Att ta ner är kapitalförstöring. Kostar förmodligen lika mycket att ta ner en panel som det gör att köpa en ny om det är 2 våningar upp...

• Gilla
NoiseMaker och 25 till
  • Laddar…
Nissens
O O skrev:
Det skulle faktiskt kunna höja husets värde i mångas ögon att slippa fula solpaneler.
Ja, så ser jag på det, och de innebär en kostnad förr eller senare. För mig är det en ackumulerad kostnad som sitter där, förenat med risker i installationen.

• Gilla
  • Haha
Box of rain och 8 till
  • Laddar…
O O skrev:
Å andra sidan får TS i så fall betala en ny mycket dyrare anläggning utan att få tillbaka pengarna för den billigare anläggningen TS redan har betalt. Dvs betala för 2 anläggningar och få 1.
Med tanke på att det inte blivit "mycket" dyrare med solcellsanläggning.
Så kommer det inte gå att räkna hem nedtagning flyttning samt uppsättning.
Sen ska orginaltaket återställas.

Dessutom finns det inga "tak" på priserna. Så vad är det som säger att huset säljs för 3miljoner med solceller eller 3 miljoner utan solceller.
Varför inte tänka att de säljs för 3 miljoner med solceller. Men de säljs inte för 3 miljoner utan solceller.
Men kanske för 2.9

Helt plötsligt så står man med ansvar för 2 tak ska vara täta. Och ingen garanti på nån av jobben.
Ursprungsfirman lär inte vara så villiga att stå för garantin om annan firma sätter upp.
Den nya firman lär inte stå för garanti på någon annans system.

Tveksamt om du får garanti på tätningen på de gamla taket heller

Sen att köpa ett hus där ägaren tagit med sig solcellerna....

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Harald Boye och 19 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då kommer kuggfrågan... skulle du betala extra för att slippa solcellerna...

• Haha
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.