39 009 läst · 442 svar
39k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
A Alexn72 skrev:Hej Orvar.
Du kan få använda siffrorna jag la fram till att räkna hur du vill.
Sist jag kollade så är inte detta mitt huvudsakliga arbeta och får alltså inte betalt för att göra någon uträkning, varken till dig eller ts.
Vill du ha en ordenligt uträkning med alla scenario inkluderade så gör jag gärna det.
Var ska jag skicka fakturan?
Hoppas det framgick vad jag räknande på.
Och att du inte tolkade det som att räntan ingick.
Men lite komiskt är att din så fina uträkning verkar vara lika amatörmässigt med tanke på att du inte har koll på att en eldriven bil som ägs privat får göra samma avdrag som en fossilt driven bil.
[länk]
Jag förstår att det inte är ditt huvudsakliga arbete. Inte mitt heller men jag är van vid att räkna på affärsfall och därav ville jag hjäpa TS att undvika ett ogrundad beslut.A Alexn72 skrev:
Du har helt rätt gällande skatteavraget, jag blandade ihop det med förmånsbil.
Tror det beror på olika saker… många människor köper konsumtionsvaror så dyrt som de kan. Tror det som regel beror att man vill visa att man är duktig, i grunden dåligt självförtroende.I Ironside skrev:Personligen har jag aldrig förstått mig på folk som tar stora lån för bilar. Är det en statusgrej? Rent intresse? Eller handlar det bara om att man, oavsett pris, vill undvika problem med bilen? Ekonomiska förlustan är ofta betydande hur än man försöker frisera siffrorna.
Själv har jag alltid kört runt i bilar som är 10+ år. Visst har det uppstått problem, men inget som satt stop för min vardag och den totala ekonomiska förlusten har varit försumbar jämfört med att köpa fabriksnya bilar (på lån dessutom).
Det är tydligt speciellt i Sverige att man gör som alla andra, många tror att de tjänar pengar på att köpa en ny elbil. Självklart gör de inte det så ofta.
Redigerat:
Det är inte bilen som tas som säkerhet utan huset. Att bilen minskar i värde påverkar inte värdet på huset.Maalox skrev:
Så det är en klok idé att låna på huset och få en ränta som är mkt lägre än ett billån.
Dock så är väl räntan på Teslan gratis nu i år på model y.
Om du lånar upp på huset och köper en bil och värdet på bilen minskar finns det en risk att belåningsvärdet på huset kontra det underliggande värdet är högt utan en reel tillgång som säkerhet. Speciellt om värdet på huset minskar vid en mindre sättning.M Mackan999 skrev:
Med det sagt är det oftast bättre att låna med huset som säkerhet då det ger bättre ränta.
Bilar ska aldrig finansieras med lån enligt mig.
För mig går känslan över på en vecka. Jag tror jag haft 5 nya bilar.S saltis99 skrev:
Sen övergår det till en medel för att förflytta sig
Jag säger som dig, du får skylla dig själv som inte uppdaterar innan du postar.F fsn skrev:
Du skrev såhär till ajn82 ”Det är inte mitt bekymmer att du baserara din inlägg utan att uppdatera, ha aktuell information innan du trucker på "Skicka" nästa gång.”
Tycker kanske inte du skall klaga på folk för saker som du själv inte klarar av / gör
Eller så skaffar du dig en bättre ny bil där känslan sitter kvar längre ... ;-) För egen del har den funnits under hela leasingperioden, och nej, jag skäms inte för att jag njuter av känslan att sitta i en bil som ingen annan har ägt före mig. Men alla får välja sina egna prioriteringar.O Orvar777 skrev:
😬 I er situation skulle jag köpa en billigare bensinare typ Toyota Corolla. Ny elbil känns riskabelt map högt pris, oklart andrahandsvärde pga teknikutveckling (främst batterier) och generell teknisk livslängd. Mina 2 cents.ELantagonism skrev:Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.
Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.
Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.
Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅
Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.
Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
Bästa svaret
För att se till ursprungsproblematiken:
TS verkar vara sund i sitt tänkande, springer inte iväg och impulsköper bil utan tänker efter, funderar och ber om råd innan. Detta först efter att man har renoverat, anser sig vara ”klara” och förutspår att utgifterna ska minska. Samtidigt så verkar man ha stabila och bra inkomster med en förmåga att kunna ”spara” (får bli ”spara” då man gjort av med allt sparkapital till renoveringen men det är en plus-post då många skulle lånat till en renovering).Uppfattar det som att största hindret är likviditeten och inte betalningsförmågan.
Det jag vill kommentera är att TS tror att man är över knölen då det gäller utgifter för att man har renoverat klart, det är en knöl och det betyder bara att maxutgifterna för renovering minskar. Det kommer att komma mer, kanske inte riktigt lika intensivt och dyrt som de sista åren men det kommer att komma…ni frågar på byggahus…😊
Om fokus skiftas till barn, nu släpper mycket av stressen när ni renoverat klart, jag förutspår en lyckad IVF-behandling inom en snar framtid. En del har kommenterat föräldrapenning och tillfälligt minskad inkomst, den nämns som tillfällig. Fast den är inte tillfällig, tyvärr så fortsätter det men då i form av VAB och andra kostnader. Enligt min erfarenhet så vill man gärna köpa barnvagn, matstol, leksaker, bilbarnstolar o.s.v. Inget av dessa exempel är något som är måsten eller skulle göra att ekonomin havererar, det är ett nytt roligt projekt men det kan påverka den disponibla inkomsten mer, och över en längre tid, än man tror. Med detta i tankarna kanske man ska vara försiktig med att dra på sig alltför stora och fasta månadskostnader i onödan.
Att det spårar ur med politiska Tesla-diskussioner gissar jag beror på att TS nämner Tesla och ser fördelen med den 0%-ränta dom erbjuder just nu. Bilar kostar oavsett om dom drivs av el eller fossila bränslen och TS får ta ställning till hur mycket dom kan/vill lägga per månad på en bil. Det måste man värdera baserat på vad man har för krav, möjligheter och intressen. Vissa värderar problemfria, pålitliga och driftssäkra bilar. Andra föredrar, och kan, mecka medans den tredje prioriterar en elbil av miljöskäl.
Sätt in siffrorna i ekvationen så ser ni vart ni hamnar, det är ni som bestämmer hur mycket ni vill lägga på en bil. Att räkna på kapitalkostnaden är korrekt men kan bli lite abstrakt då man helt plötsligt ska ta ett kapital i beaktande som inte finns på kontot. Gjorde några överslagsräkningar då Alex_72 tycker att andra också ska räkna själva:
Tesla Y – Inköpspris 555 000
0%-ränta gäller i X månader på 445 000 – 0kr
Månadsinbetalning Tesla finans – 4100kr.
Kontantinsats ränta, 3% på 110 000 i X månader – 3300/år
Skatt 400 per år, 33kr/mån
Försäkring (halv) - 6000/år, 500/mån
service/slitage 8000/år, 650/mån
drift/el – 500/mån
Om X är 36 månader så kommer månadskostnaden bli 6100 per månad, efter 36 månader är restskulden ~50% av 555 000 (Tesla säger 52% restvärde med 36 månader och 15000km, som dom inte garanterar). Då kommer man efter 36 månader ha en Tesla värd Y kronor och 400 000 kronor kvar i skuld (110 000 kontantinsats hos banken och 290 000 kvar hos Tesla). Adderar man 3000kr/månad så kan man betala av kontantinsatsen i huslånet. Då blir totalkostnaden 9100/mån men restskulden efter 36 månader bara 290 000. Här får man hoppas att Y > 400 000 kronor (6100) eller 290 000 (9100). Efter 3 år ska man lösa finansiering av restskulden, alternativt sälja bilen för Y kronor. Ny finansiering ger en adderad räntekostnad på 290 000 baserad på räntenivå om 36 månader.
Alternativ 1:
Fossilbil – Inköpspris 150 000
”Bilfinans” 40 000, 10% ränta, 1300/mån
”Kontantinsats” ränta, 3% på 110 000 i X månader – 3300/år
Skatt 2500 per år, 200/mån
Försäkring (hel) - 8000/år, 650/mån
service/slitage 12000/år, 1000/mån
drift/bränsle – 1500/mån
Om X är 36 månader så kommer månadskostnaden bli 5000 per månad, då har ni kvar huslånet för kontantinsatsen men betalat av bilfinansen. Vill ni också betala av den upplånade kontantinsatsen så blir det ytterligare 3000 kronor per månad. Efter 36 månader har ni en fossilbil värd Z kronor med 110 000 kr kvar i skuld (5000 i månadskostnad) eller 0 i skuld (8000 i månadskostnad).
Betala inte av huslånet, spara dom 3000 kronorna per månad med 7% avkastning så har ni efter 36 månader 110 000 kronor extra i huslån, 120 000 investerat och en bil värd Z kronor.
Alternativ 2:
Tesla 3 med 2% i ränta. Det skulle medföra en extra räntekostnad på ~500kr per månad, Teslas månadsinbetalning verkar vara både ränta och amortering (~4100). För en model 3 så skulle restskulden efter 36 månader vara 250 000. Då skulle man ha samma totala månadskostnad under 36 månader med en model 3 som med en model Y. Denna model 3 kommer att ha V kronor i värde och 350 000 kvar i skuld som ska lösas.
Alternativ 3:
Privatleasa en bil och spara ihop pengar under tiden. Efter 36 månader kanske förhållandena har förändrats, nytt jobb med förmånsbil, saftiga löneökningar eller ett nytt fritidsintresse?
Jag har själv svårt att låna pengar till bil, det är emot mina principer men jag vet också att verkligheten och förutsättningarna inte är likadana för alla. Jag mår dåligt av otryggheten och osäkerheten i höga skulder så jag amorterar mer än nödvändigt trots att jag kan räkna på det och vet att jag skulle kunna göra annorlunda för att kunna öka på likviditet/förmögenhet. Har frångått mina egna principer och utökade huslånet som bilfinans, tog det som en separat lånedel med extra månadsinbetalning för att lösa den delen efter 36 månader.
Lycka till!
TS verkar vara sund i sitt tänkande, springer inte iväg och impulsköper bil utan tänker efter, funderar och ber om råd innan. Detta först efter att man har renoverat, anser sig vara ”klara” och förutspår att utgifterna ska minska. Samtidigt så verkar man ha stabila och bra inkomster med en förmåga att kunna ”spara” (får bli ”spara” då man gjort av med allt sparkapital till renoveringen men det är en plus-post då många skulle lånat till en renovering).Uppfattar det som att största hindret är likviditeten och inte betalningsförmågan.
Det jag vill kommentera är att TS tror att man är över knölen då det gäller utgifter för att man har renoverat klart, det är en knöl och det betyder bara att maxutgifterna för renovering minskar. Det kommer att komma mer, kanske inte riktigt lika intensivt och dyrt som de sista åren men det kommer att komma…ni frågar på byggahus…😊
Om fokus skiftas till barn, nu släpper mycket av stressen när ni renoverat klart, jag förutspår en lyckad IVF-behandling inom en snar framtid. En del har kommenterat föräldrapenning och tillfälligt minskad inkomst, den nämns som tillfällig. Fast den är inte tillfällig, tyvärr så fortsätter det men då i form av VAB och andra kostnader. Enligt min erfarenhet så vill man gärna köpa barnvagn, matstol, leksaker, bilbarnstolar o.s.v. Inget av dessa exempel är något som är måsten eller skulle göra att ekonomin havererar, det är ett nytt roligt projekt men det kan påverka den disponibla inkomsten mer, och över en längre tid, än man tror. Med detta i tankarna kanske man ska vara försiktig med att dra på sig alltför stora och fasta månadskostnader i onödan.
Att det spårar ur med politiska Tesla-diskussioner gissar jag beror på att TS nämner Tesla och ser fördelen med den 0%-ränta dom erbjuder just nu. Bilar kostar oavsett om dom drivs av el eller fossila bränslen och TS får ta ställning till hur mycket dom kan/vill lägga per månad på en bil. Det måste man värdera baserat på vad man har för krav, möjligheter och intressen. Vissa värderar problemfria, pålitliga och driftssäkra bilar. Andra föredrar, och kan, mecka medans den tredje prioriterar en elbil av miljöskäl.
Sätt in siffrorna i ekvationen så ser ni vart ni hamnar, det är ni som bestämmer hur mycket ni vill lägga på en bil. Att räkna på kapitalkostnaden är korrekt men kan bli lite abstrakt då man helt plötsligt ska ta ett kapital i beaktande som inte finns på kontot. Gjorde några överslagsräkningar då Alex_72 tycker att andra också ska räkna själva:
Tesla Y – Inköpspris 555 000
0%-ränta gäller i X månader på 445 000 – 0kr
Månadsinbetalning Tesla finans – 4100kr.
Kontantinsats ränta, 3% på 110 000 i X månader – 3300/år
Skatt 400 per år, 33kr/mån
Försäkring (halv) - 6000/år, 500/mån
service/slitage 8000/år, 650/mån
drift/el – 500/mån
Om X är 36 månader så kommer månadskostnaden bli 6100 per månad, efter 36 månader är restskulden ~50% av 555 000 (Tesla säger 52% restvärde med 36 månader och 15000km, som dom inte garanterar). Då kommer man efter 36 månader ha en Tesla värd Y kronor och 400 000 kronor kvar i skuld (110 000 kontantinsats hos banken och 290 000 kvar hos Tesla). Adderar man 3000kr/månad så kan man betala av kontantinsatsen i huslånet. Då blir totalkostnaden 9100/mån men restskulden efter 36 månader bara 290 000. Här får man hoppas att Y > 400 000 kronor (6100) eller 290 000 (9100). Efter 3 år ska man lösa finansiering av restskulden, alternativt sälja bilen för Y kronor. Ny finansiering ger en adderad räntekostnad på 290 000 baserad på räntenivå om 36 månader.
Alternativ 1:
Fossilbil – Inköpspris 150 000
”Bilfinans” 40 000, 10% ränta, 1300/mån
”Kontantinsats” ränta, 3% på 110 000 i X månader – 3300/år
Skatt 2500 per år, 200/mån
Försäkring (hel) - 8000/år, 650/mån
service/slitage 12000/år, 1000/mån
drift/bränsle – 1500/mån
Om X är 36 månader så kommer månadskostnaden bli 5000 per månad, då har ni kvar huslånet för kontantinsatsen men betalat av bilfinansen. Vill ni också betala av den upplånade kontantinsatsen så blir det ytterligare 3000 kronor per månad. Efter 36 månader har ni en fossilbil värd Z kronor med 110 000 kr kvar i skuld (5000 i månadskostnad) eller 0 i skuld (8000 i månadskostnad).
Betala inte av huslånet, spara dom 3000 kronorna per månad med 7% avkastning så har ni efter 36 månader 110 000 kronor extra i huslån, 120 000 investerat och en bil värd Z kronor.
Alternativ 2:
Tesla 3 med 2% i ränta. Det skulle medföra en extra räntekostnad på ~500kr per månad, Teslas månadsinbetalning verkar vara både ränta och amortering (~4100). För en model 3 så skulle restskulden efter 36 månader vara 250 000. Då skulle man ha samma totala månadskostnad under 36 månader med en model 3 som med en model Y. Denna model 3 kommer att ha V kronor i värde och 350 000 kvar i skuld som ska lösas.
Alternativ 3:
Privatleasa en bil och spara ihop pengar under tiden. Efter 36 månader kanske förhållandena har förändrats, nytt jobb med förmånsbil, saftiga löneökningar eller ett nytt fritidsintresse?
Jag har själv svårt att låna pengar till bil, det är emot mina principer men jag vet också att verkligheten och förutsättningarna inte är likadana för alla. Jag mår dåligt av otryggheten och osäkerheten i höga skulder så jag amorterar mer än nödvändigt trots att jag kan räkna på det och vet att jag skulle kunna göra annorlunda för att kunna öka på likviditet/förmögenhet. Har frångått mina egna principer och utökade huslånet som bilfinans, tog det som en separat lånedel med extra månadsinbetalning för att lösa den delen efter 36 månader.
Lycka till!
Försäkring är en tung post för nyare elbilarA Alexn72 skrev:Säg att ni idag har en bil värd 100k.
Tesla 500-550k
Kör ni 2000mil per år.
Bensin ca 1 liter per mil a 20kr
El ca 2kwh per mil a 2kr
På 10 år har teslan kostat er.
-100k +550k +(20k mil x 4kr=)80k =530k
Er nuvarande kommer behöva servas i större utsträckning men vi bortser från de.
Värdeminskning på 100k efter 10 år.
-100k +(20k mil 20kr=)400k= 500k
I fallet med teslan så är det rimligt att räkna att den efter 10 år har ett värde kvar.
Medans er nuvarande lär ha ett lågt värde kvar.
Skulle vi säga att teslan är värd 100k efter 10 år och er nuvarande 0kr så
Har teslan kostat er 450k
Nuvarande 500k.
En bensinbil för 100kkr kostar 5 tusen per år i försäkring
en begagnad tesla kostar upp mot 20 tusen per år.
På 10 år tillkommer alltså upp mot 150kkr till gammelbilens fördel
Mycket möjligt, men det behöver inte vara en fabriksny bil för att man ska känna sig trygg och ändå åka med stil. Bara att rulla ut en fabriksny bil från återförsäljaren gör att man förlorar lika mycket i värde som jag har förlorat på min bil under tio år. I mitt fall har faktiskt värdet gått upp: Köpte en Volvo V70 2.5T -09 för 80 000 kr år 2016, och idag är den värd runt 100 000 kr. Visst, den saknar den allra senaste tekniken, men i övrigt skiljer den sig inte så mycket från nyare bilar och har inte krävt särskilt mycket underhåll. Så länge man tar hand om bilen håller den oftast bra, särskilt om man satsar på kvalitet.S Styrman_jansson skrev:Är det inte lite av båda?
Man lever kanske i en vardag som i någon mång är beroende av bil och då vill man ha något krångelfritt och som gör allt så smidigt som möjligt. Men när man ändå är igång så får den väl gärna ge lite status och vara lite "kul" också
Själv så har jag likt dig köpt 5-10år gamla bilar men åkte på 3st "nitlotter" på raken så jag tröttnade. Däremot tror jag inte min bil varken klassas som "statusbil" eller såvidare häftig 😂
Och ja, att glida runt i en ny bil signalerar såklart framgång – så länge folk inte vet att den är på lån. Jag kan tänka mig att det i många fall är nästan lika viktigt som driftssäkerheten.
Men visst, vill man köpa ny bil så kör på, det finns absolut fördelar med det. Men då bör man vänta tills man har råd och kan undvika lån, som i sig är ett tydligt tecken på att man lever över sina tillgångar.
Menar du att nyare elbilar är mycket dyrare än motsvarande ny fossilbil?S Skyskraper99 skrev:
För inte jämför du väl en äldre bil med en ny och konstatera att den är dyrare...
80 000 år 2016 motsvarar just 100 000 i dag. Så egentligen inte en värdeökning om du ser till inflationen. Men mest drevs bil priserna upp under pandemin.I Ironside skrev:Mycket möjligt, men det behöver inte vara en fabriksny bil för att man ska känna sig trygg och ändå åka med stil. Bara att rulla ut en fabriksny bil från återförsäljaren gör att man förlorar lika mycket i värde som jag har förlorat på min bil under tio år. I mitt fall har faktiskt värdet gått upp: Köpte en Volvo V70 2.5T -09 för 80 000 kr år 2016, och idag är den värd runt 100 000 kr. Visst, den saknar den allra senaste tekniken, men i övrigt skiljer den sig inte så mycket från nyare bilar och har inte krävt särskilt mycket underhåll. Så länge man tar hand om bilen håller den oftast bra, särskilt om man satsar på kvalitet.
Och ja, att glida runt i en ny bil signalerar såklart framgång – så länge folk inte vet att den är på lån. Jag kan tänka mig att det i många fall är nästan lika viktigt som driftssäkerheten.
Men visst, vill man köpa ny bil så kör på, det finns absolut fördelar med det. Men då bör man vänta tills man har råd och kan undvika lån, som i sig är ett tydligt tecken på att man lever över sina tillgångar.