F
P PHPersson skrev:
Jag säger som dig, du får skylla dig själv som inte uppdaterar innan du postar.

Du skrev såhär till ajn82 ”Det är inte mitt bekymmer att du baserara din inlägg utan att uppdatera, ha aktuell information innan du trucker på "Skicka" nästa gång.”

Tycker kanske inte du skall klaga på folk för saker som du själv inte klarar av / gör ;)
Men lilla gubben..... Du RADERADE ditt inlägg efter min post. Det är liksom inte samma sak, det är svårt att uppdatera in i framtiden, det förstår du säker själv om du tänker efter. Hur var det nu, var det en förmånsbil det handlade om för TS eller var det finansiering av ett privaköp?

F
I Ironside skrev:
Mycket möjligt, men det behöver inte vara en fabriksny bil för att man ska känna sig trygg och ändå åka med stil. Bara att rulla ut en fabriksny bil från återförsäljaren gör att man förlorar lika mycket i värde som jag har förlorat på min bil under tio år. I mitt fall har faktiskt värdet gått upp: Köpte en Volvo V70 2.5T -09 för 80 000 kr år 2016, och idag är den värd runt 100 000 kr. Visst, den saknar den allra senaste tekniken, men i övrigt skiljer den sig inte så mycket från nyare bilar och har inte krävt särskilt mycket underhåll. Så länge man tar hand om bilen håller den oftast bra, särskilt om man satsar på kvalitet.

Och ja, att glida runt i en ny bil signalerar såklart framgång – så länge folk inte vet att den är på lån. Jag kan tänka mig att det i många fall är nästan lika viktigt som driftssäkerheten.

Men visst, vill man köpa ny bil så kör på, det finns absolut fördelar med det. Men då bör man vänta tills man har råd och kan undvika lån, som i sig är ett tydligt tecken på att man lever över sina tillgångar.
Nej, det betyder inte att man lever över sina tillgångar att ha lån. Ett negativt kassaflöde över tid betyder att man lever över sina tillgångar. Betalar man sina lån, amorteringar och har råd med det man skall med ett positivt kassaflöde så lever man troligtvis inte över sina tillgångar.

F fsn skrev:
Men lilla gubben..... Du RADERADE ditt inlägg efter min post. Det är liksom inte samma sak, det är svårt att uppdatera in i framtiden, det förstår du säker själv om du tänker efter. Hur var det nu, var det en förmånsbil det handlade om för TS eller var det finansiering av ett privaköp?
Du behöver inte skrika… men om du går en grundkurs i tid så kommer du få lära dig att 1507 när du postade ditt meddelande kommer efter 1506 när jag raderade mitt felaktiga meddelande. Till skillnad från dig har jag inga problem med att erkänna när jag har fel.

I
P Pin skrev:
80 000 år 2016 motsvarar just 100 000 i dag. Så egentligen inte en värdeökning om du ser till inflationen. Men mest drevs bil priserna upp under pandemin.
Det är nog till och med lite mer faktiskt enligt KPI men oavsett är det en abnormalitet för vanliga bilar att inte minska mer i värde.

Japp, pandemin drev upp priserna på begagnade bilar, ett par av faktorerna var: möjlig Teknikövergång till elbilar, brist på nytillverkade fossilbränslebilar på grund av pandemin och osäkerhet runt regler och incitament.

I
F fsn skrev:
Nej, det betyder inte att man lever över sina tillgångar att ha lån. Ett negativt kassaflöde över tid betyder att man lever över sina tillgångar. Betalar man sina lån, amorteringar och har råd med det man skall med ett positivt kassaflöde så lever man troligtvis inte över sina tillgångar.
Du har givetvis rätt om man endast lever i nuet, men ibland kan det vara bra att planera framåt. Vad händer om man tappar inkomst? Då kan de där lånen få minst sagt oönskade konsekvenser som påverkar hela familjen.

För övrigt kommer man sällan ifrån ränta vid lån, och det är så gott som alltid en förlustaffär om du inte lyckas investera pengarna i något som faktiskt växer i värde, men det lär väl inte en fabriksny bil göra direkt.

Elbil, om man kör mkt, kan vara billigare än en bensinare, om man tittar på nyare bilar. Men just Tesla är dyra i försäkring och en som har maskinskada på försäkringen kvar i säg 3 år till kostar nog en bra bit över 300.000. Det känns som att begagnade Tesla bör falla lite till för att matcha att en ny säljs för 500.000 med nollränta. Samtidigt drar det troligen ner övriga elbilar lite till, för Teslan är ju en trevlig bil att köra.

Jag har en Zoe sen drygt 2 år. Lite liten bil, men för korta sträckor funkar det kanon. Går att få sådan för under 100.000. Nissan Leaf finns för nästan samma pengar och är nog ett strå vassare. Gå upp 80.000 får du en MG ZS. Troligen kommer fler nya elbilar att "dumpas" under 2025 pga nya regler där de märken som har fossilbilar måste sälja en viss andel elbilar - å andra sidan lär tullar på kinesiska bilar dra upp kostnaden.

Hybrid är två drivlinor som kan gå sönder. Mest var det bra som förmånsbil. När man står utan garantier tror jag det kan bli dyrt. Utan maskinskada kan det bli katastrof. Jag skulle undvika.

Att tuffa på i en törstigare men kontant betald äldre bensinbil ett par år till är nog den billigaste lösningen, om man inte har tummen mitt i handen och måste lämna in för allt. Nog bör en bil för 30.000 fungera för transport och gå att hitta. Men då är det ju en gammal häck som alla kanske inte tycker är så kul att ha på uppfarten. Vi har en 20 år gammal V70. Lustigt nog så står det många gamla V70 även hos barnfamiljer i 10M hus med en Tesla eller liknande som "förstabil". Eller nån småbil som Ford Focus. Som andrabil verkar det mer accepterat att ha en "häck".

S Skyskraper99 skrev:
Försäkring är en tung post för nyare elbilar

En bensinbil för 100kkr kostar 5 tusen per år i försäkring

en begagnad tesla kostar upp mot 20 tusen per år.

På 10 år tillkommer alltså upp mot 150kkr till gammelbilens fördel
Jag har en ny elbil och försäkringen skulle ligga på 5500kr/året hel.

Det är alltså långt ifrån alla elbilar som har höga premier ungefär som det är långt ifrån alla ICE bilar som har höga premier.

F
P PHPersson skrev:
Du behöver inte skrika… men om du går en grundkurs i tid så kommer du få lära dig att 1507 när du postade ditt meddelande kommer efter 1506 när jag raderade mitt felaktiga meddelande. Till skillnad från dig har jag inga problem med att erkänna när jag har fel.
Hade du haft koll på hur det fungerar så hade du vetat att jag varken ser när eller att du har raderat. Det enda som är garanterat är att jag uppenbarligen hann trycka på citera innan du raderade, och det var ju tråkigt.

Men då är vi överens om att det var ett privatköp och inget annat?

F
I Ironside skrev:
Du har givetvis rätt om man endast lever i nuet, men ibland kan det vara bra att planera framåt. Vad händer om man tappar inkomst? Då kan de där lånen få minst sagt oönskade konsekvenser som påverkar hela familjen.

För övrigt kommer man sällan ifrån ränta vid lån, och det är så gott som alltid en förlustaffär om du inte lyckas investera pengarna i något som faktiskt växer i värde, men det lär väl inte en fabriksny bil göra direkt.
Tappar man sin inkomst så får man eventuellt nån form av problem men fortfarande ett faktum att man inte lever över sina tillgångar bara för att man har lån. Och det har inget med att leva i nuet att göra. Till att börja med så har vi ränteavdrag på 30%, bara där KAN det vara fördelaktigt att låna trots att man har pengarna. I Teslas fall med noll ränta, en finansieringsmodell Tesla i Sverige har valt och finansierat istället för ett lägre pris så vore det extremt obegåvat att inte utnyttja det även om man har pengarna.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.