MrJay MrJay skrev:
[länk]
Ja den typen av smarta ljuskällor är antagligen den enda fungerande lösningen idag. Några förslag på "vriddimmer" (kontrollenhet med ratt) för denna typ av ljuskällor. Knappdimrar är enligt min uppfattning oerhört oanvändarvänliga.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Alfredo Alfredo skrev:
Ja den typen av smarta ljuskällor är antagligen den enda fungerande lösningen idag. Några förslag på "vriddimmer" (kontrollenhet med ratt) för denna typ av ljuskällor. Knappdimrar är enligt min uppfattning oerhört oanvändarvänliga.
Vi har kört på i ganska många år med en klassisk knappdimmer med en smart puck i själva dosan (självklart finns ”smarta” knapp- och vriddimmrar) som styr en klassisk takkrona med dimmbara E14 glödlampor och det fungerar hur bra som helst, både klassisk styrning via dimmer eller (i mitt fall) Hue appen.

• Gilla
Igår
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
snyggt, off topic men vad är det för innertak du har i bortre delen av rummet?
Blev visst inte så bra uppladdad. Det är vitlaserad panel

Hur många "stämningslägen" kör ni med?

Med smart belysning kan man i princip göra hur mycket man vill. Är det någon som funderat ordentligt på vilka olika belysningssituationer man faktiskt använder

- normal vardaglig allmänbelysning
- Städbelysning
- Mysbelysning/film?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur många "stämningslägen" kör ni med?

Med smart belysning kan man i princip göra hur mycket man vill. Är det någon som funderat ordentligt på vilka olika belysningssituationer man faktiskt använder

- normal vardaglig allmänbelysning
- Städbelysning
- Mysbelysning/film?
Vi kör nästan bara mysbelysning. Kanske full sprutt om ungarna spelar pingis på köksbordet. Vi funderade på smart belysning men inser att vi bara trycker på knapparna två gången om dagen. Dimrar står i princip alltid i samma läge. Inte värt pengarna för oss även om jag gärna haft det för mitt eget nörderi. Vi har lite golv- och fönsterlampor som styrs av solen men det är allt och nog mer för att det inte ska vara svart i huset när man är borta.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Man undrar ju om TS ens orkar läsa fler svar.

Men ett råd, som vi tillämpade hos oss.. Där vi bedömer att vi kanske skulle vilja komplettera med spotar ligger det en tom el-slang ovanför gipset som går till närmaste takdosa.

Vi har sedan mätt ut och fört noteringar exakt vart de är någonstans. På så vis kan man ganska enkelt komma åt att komplettera med lågspända spot'ar som kan sitta utan pottor. Vi har gjort så på 3-4 områden i vårt hus, och jag gissar att jag kommer installera på max ett av ställena, men framtiden får utvisa.

På så vis kan man skjuta upp beslutet.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jättetacksam för alla råd, tips och förslag. Så kul att se bilder på hur ni löst belysningen.
Sen när innerväggarna är på plats i huset tänker jag att det är lättare att få en uppfattning om var/vilken belysning jag vill ha. Självklart ska jag ha det jag själv gillar och inte bara ta det andra tycker. Kanske lite felformulerad rubrik, gäller väl kanske mer att jag ville få era åsikter för och emot eftersom jag själv inte haft spottar innan.
Tack också för era tips och råd i samband med husbygge! Har begränsad budget men känner att jag inte vill tumma på något som är svårare att komplettera i efterhand.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P PNI skrev:
Skaffa lampor med E27 fattning. Enkelt problemfritt billigt lättillgängligt.
Problemet med E27 lampor av LED slaget är att de tryckt in ett litet drivdon som har svårt att bli av med sin värme samtidigt som en stor LED instängd i samma kåpa nedanför bolmar värme rakt upp.
Detta gör att de ofta går sönder i förtid där det som oftast är drivdonet som är trasigt medan LED elementen är fullt fungerande.

Alfredo Alfredo skrev:
Knappdimrar är enligt min uppfattning oerhört oanvändarvänliga.
Knappdimmrar görs troligen för att de är banalt enkla att konstruera med en mikrokontroller. Rätt lösning är rotationskodare men då ökar förstås komponentkostnaden på marginalen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du förslag på den typen av lösningar med goda dimegenskaper? För helst skulle jag vilja att det du föreslår var möjligt.
Jag har köpt trestegs-lampor. Man behöver inte ens ha dimmer utan dubbel-klickar bara för att justera ljusnivån. (39 kr styck på Coop, så jag köpte ett dussin.)

D David_Berglund skrev:
Man undrar ju om TS ens orkar läsa fler svar.

Men ett råd, som vi tillämpade hos oss.. Där vi bedömer att vi kanske skulle vilja komplettera med spotar ligger det en tom el-slang ovanför gipset som går till närmaste takdosa.

Vi har sedan mätt ut och fört noteringar exakt vart de är någonstans. På så vis kan man ganska enkelt komma åt att komplettera med lågspända spot'ar som kan sitta utan pottor. Vi har gjort så på 3-4 områden i vårt hus, och jag gissar att jag kommer installera på max ett av ställena, men framtiden får utvisa.

På så vis kan man skjuta upp beslutet.
Jodå, jag har läst alla svar men inte hunnit kommentera dem.
Jättebra med inputs från alla, det hjälper verkligen! Tack!

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Tänkte på. Eftersom det är ett enplanshus och jag behöver hålla nere kostnaderna så kanske jag ska avvakta med spottar för det är väl inte så svårt att komplettera med i efterhand? Förutom badrum med tanke på fuktspärr?
Hur är det med spottar i fönstersmyg, kan man komplettera det senare?

Jag skulle väl säga att spottars vara eller icke vara är högst personligt. Jag tycker själv att det är fruktansvärt fult. Lampor gör så mycket på känslan av hemmet, spottar känns opersonligt och jag tycker det passar bättre i komersiella lokaler.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P PNI skrev:
Skippa spottarna.
Det blir extremt fula hål i innertaket när de tas bort.
De glappar och börjar blinka.
Drivdon som går sönder.
Skaffa lampor med E27 fattning. Enkelt problemfritt billigt lättillgängligt.
Varför ska man ta bort dem? I så fall fixar målaren det...
Köp ordentliga prylar så slipper du sånt. Vi betalade en hel del för 230V-spottar och inget IKEA-skräp.

K Kvast-Hilda skrev:
Tänkte på. Eftersom det är ett enplanshus och jag behöver hålla nere kostnaderna så kanske jag ska avvakta med spottar för det är väl inte så svårt att komplettera med i efterhand? Förutom badrum med tanke på fuktspärr?
Hur är det med spottar i fönstersmyg, kan man komplettera det senare?
Beror på om det är förberett för det... I vårt hus går det inte att eftermontera men vi har redan. Som någon sa, dra rör i innertaket och skriv ner var de är så de går att hitta när det ska in spotar. Inte så lätt att få dit i efterhand...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Köp ordentliga prylar så slipper du sånt.
Hur länge bedömer du att de kommer att hålla? Måste du byta "allt" när de väl går sönder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.