18 336 läst · 317 svar
18k läst
317 svar
BOXER slutar sända via antenn - vad göra....
Nja, det man gjort är att man använder "datakom" teknik även för telefoni i mobilnäten. Sedan hur trafiken skickas i WAN-miljöer har jag inte koll på längre eller om man använder QoS, CoS, etc, för att styra trafiken utifrån prestanda/svarstid/kapacitet. Det rycktas att man överväger att erbjuda det till kunder som tjänst mot kostnad.RoTe skrev:
Det gemensamma är ju att mängder med befintlig utrustning blir oanvändbar med, om inte annat, enorma indirekta följdkostnader. Skillnaden är att ersätta en kommersiell tjänst med en ny kommersiell tjänst som har stor framtidspotential vs. att ersätta en offentlig tjänst med en kommersiell tjänst som inte ens har någon framtidspotential.RoTe skrev:
Ja precis det är ju därför man gör billig elektronik som är utbytbar, inte som biltillverkarna som säger synd för dig du får köpa en ny bil,.C cpalm skrev:Det gemensamma är ju att mängder med befintlig utrustning blir oanvändbar med, om inte annat, enorma indirekta följdkostnader. Skillnaden är att ersätta en kommersiell tjänst med en ny kommersiell tjänst som har stor framtidspotential vs. att ersätta en offentlig tjänst med en kommersiell tjänst som inte ens har någon framtidspotential.
Hemsöborna kan du ju se kostnadsfrittS skogaliten skrev:Larvigt.
Jag kan gå in i en bokhandel, och om inte boken jag vill finns inne, så kan jag beställa den, eller så finns boken att köpa på nätet.
Jag kan t.o.m. söka i välutvecklade databaser för antikvariska böcker, och efter viss väntan ändå hitta sådant jag vill ha, som länge varit utgånget hos förlaget.
Mer sällsynta böcker blir dyrare, meden sådan som varit utgivet i stora massupplagor blir dyrare.
Men vill jag en trist och regnig söndagseftermiddag, titta på Hemsöborna, Star Trek TNG, eller Sabrina Tonårshäxan, så kanske det inte går hur mycket jag än skulle vara villig att betala.
Jag kanske t.o.m. skulle vara villig att i vissa lägen beställa några dagar i förväg, förutom att betala, för att få se en för mig intressant film (kanske lite äldre), men sådana tjänster lyser nästan helt med sin frånvaro.
Jag tror att man dödar hela marknaden för rörliga bilder på det sätt som streamingtjänsterna hanterar det material man har upphovsrätt till, och ignorerar alla "lite mer vuxna" tittare, och helst försöker pressa ut nygjort material.
https://www.svtplay.se/hemsoborna
StarTrek kostar mig från 49kr.
Marknaden förändras, bättre att se möjligheter än fokusera på det jag inte kan påverka, men det är mitt beteende trots att man är arbetsbefriad av ålder.
Bara en kontrollfråga så jag hänger med här. Allt detta du inte kan se i "play-världen" för att det är så gammalt, det har du nu inspelat på en digitalmottagare så att du kan titta på det när du vill? För då är det ju inget problem. Det nya tittar du ju inte på och det gamla har du ju redan inspelat, eller så har du redan problemet att du inte kan titta på det......S skogaliten skrev:Men för bövelen, det är det ju bara om man vill ha färskvara hela tiden.
Och det vill man ju inte.
Den enda som håller med något biblioteksliknande är SVT, som har en hel del gamla serier/dramor från egna produktioner tillgängliga väldigt länge i det som de kallar "öppen kanal"
Men det är långt ifrån säkert att det går att se t.ex. Hemsöborna där när andan faller på.
Eller alla delarna av "Mitt i naturen" med Martin Emtenäs, där han systematiskt gick igenom samtliga Sveriges landskap och de djur som karakteristiska.
Saker byts ut hela tiden och klassiker saknas.
T.ex. är det omöjligt att strömma de första fem-åtta säsongerna av NCIS.
Är man Star Trek fantast, så måste man ha tillgång till flertalet streamingtjänster, men allt finns inte alltid.
Britbox byter ut mycket mest jämnt, även om t.ex. Morse (ursprungsserien) finns för det mesta.
Du konstruerar problem ELLER så har du en rätt ovanlig TV-vana (Vem fan sitter å kollar på Hemsöborna mer än en gång? Eller ens en gång?).
Du kan se Hemsöborna gratis på SVT play.🤣MathiasS skrev:Bara en kontrollfråga så jag hänger med här. Allt detta du inte kan se i "play-världen" för att det är så gammalt, det har du nu inspelat på en digitalmottagare så att du kan titta på det när du vill? För då är det ju inget problem. Det nya tittar du ju inte på och det gamla har du ju redan inspelat, eller så har du redan problemet att du inte kan titta på det......
Du konstruerar problem ELLER så har du en rätt ovanlig TV-vana (Vem fan sitter å kollar på Hemsöborna mer än en gång? Eller ens en gång?).
Mycket finns, kanske inte gratis och man måste försöka leta lite.😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemsöborna är ett exempel på något äldre som någon skulle vilja kunna titta på.A AndersS skrev:
Att jag använde det exemplet, innebär inte nödvändigtvis att det inte skulle vara tillgängligt just nu. Men exemplet är också till för att det är svårt att veta om/när det försvinner.
Som gammal trogen boxerkund ut den analoga generationen har jag också varit motsträvig till att marksänd tv bara tycks bli kvar som beredskapskanal ifall Putin stänger ner internet, men jag har börjat gilla det nya sättet att titta på TV
Jag bör nog också nämna att jag har jobbat med elektronik och fiberoptik sedan 80-talet så jag har sett hela utvecklingen av internet från början. Det som drev fram internet och fiber var alla glada som ville piratkopiera så många långfilmer och musikalbum som möjligt för att eventuellt titta på dom senare om man fick tid...
När väl nätet fick kapacitet kom också tjänsterna som Netflix och Spotify. Det tog bort behovet att ladda hem illegalt, vem vill köpa hårddiskar när tjänsterna är så billiga?
Klart som korvspad förändras tv-tittandet också då.
Om vi hoppar över allt svammel om vad marknaden kräver och besserwissrar som "vet vad alla vill ha" så finns det en del fördelar med nymodigheterna också.
Jag hade också funderingar på hur det skulle vara att inte ha knappar för fyran och tvåan, men jag gav den där lilla fjärrfjanten en chans.
99 procent av tiden väljer jag program via TV-guiden. Där kan jag se vad som ät på gång i alla kanalerna, och blippar snabbt upp eller ner till det jag vill se. I princip enklare än att titta i tidningen och välja en sifferknapp. Men nu har det dykt upp en finess som jag aldrig haft förut. Kommer jag in lite sent till ett program kan jag välja om jag sill hoppa in mitt i sändningen eller se programmet från början
En annan supergrej som dykt upp är att jag kan gå in på gårdagens på programguide och titta på det som jag missat. Det är inte ofta det sänds två program man vill se på samma dag, men nr det hänger so kan man ge sig #¤% på att dom går samtidigt. Med den gamla tekniken fick man spela in det ena och titta på det andra, men med den här modellen slipper man krånglet ed att spela in "rätt kanal"
Dom gånger jag saknat fler knappat på fjärren är när jag är ute i streamiongträsket och rotar efter något program jag hört talas om. Men det är knappast sifferknappar jag saknar, det är bokstäver. Men oftast söker jag upp det på laptopen och castar istället...
Kommer nog köpa ett BT.keyboard om det blir för jobbigt
Men min stora oro var hur mycket pengar Tele2 skulle skinna mig på, men jag fick ett så bra erbjudande på TV plus obegränsad mobildata, att det faktiskt blev totalt billigare än Boxer med extrakort.
Så ge eländet en chans, det som först verkar som ett fel kanske egentligen är en finess! Hinner du inte hem tll ett program du vill se SLIPPER du spela in det, du kan se det imorgon istället via programguiden!
Jag bör nog också nämna att jag har jobbat med elektronik och fiberoptik sedan 80-talet så jag har sett hela utvecklingen av internet från början. Det som drev fram internet och fiber var alla glada som ville piratkopiera så många långfilmer och musikalbum som möjligt för att eventuellt titta på dom senare om man fick tid...
När väl nätet fick kapacitet kom också tjänsterna som Netflix och Spotify. Det tog bort behovet att ladda hem illegalt, vem vill köpa hårddiskar när tjänsterna är så billiga?
Klart som korvspad förändras tv-tittandet också då.
Om vi hoppar över allt svammel om vad marknaden kräver och besserwissrar som "vet vad alla vill ha" så finns det en del fördelar med nymodigheterna också.
Jag hade också funderingar på hur det skulle vara att inte ha knappar för fyran och tvåan, men jag gav den där lilla fjärrfjanten en chans.
99 procent av tiden väljer jag program via TV-guiden. Där kan jag se vad som ät på gång i alla kanalerna, och blippar snabbt upp eller ner till det jag vill se. I princip enklare än att titta i tidningen och välja en sifferknapp. Men nu har det dykt upp en finess som jag aldrig haft förut. Kommer jag in lite sent till ett program kan jag välja om jag sill hoppa in mitt i sändningen eller se programmet från början
En annan supergrej som dykt upp är att jag kan gå in på gårdagens på programguide och titta på det som jag missat. Det är inte ofta det sänds två program man vill se på samma dag, men nr det hänger so kan man ge sig #¤% på att dom går samtidigt. Med den gamla tekniken fick man spela in det ena och titta på det andra, men med den här modellen slipper man krånglet ed att spela in "rätt kanal"
Dom gånger jag saknat fler knappat på fjärren är när jag är ute i streamiongträsket och rotar efter något program jag hört talas om. Men det är knappast sifferknappar jag saknar, det är bokstäver. Men oftast söker jag upp det på laptopen och castar istället...
Kommer nog köpa ett BT.keyboard om det blir för jobbigt
Men min stora oro var hur mycket pengar Tele2 skulle skinna mig på, men jag fick ett så bra erbjudande på TV plus obegränsad mobildata, att det faktiskt blev totalt billigare än Boxer med extrakort.
Så ge eländet en chans, det som först verkar som ett fel kanske egentligen är en finess! Hinner du inte hem tll ett program du vill se SLIPPER du spela in det, du kan se det imorgon istället via programguiden!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 110 inlägg
Köp det du kan tänkas vilja se i framtiden på valfritt media. Konstruera inte en massa hypotetiska problem.S skogaliten skrev:
Varför skulle man inte vilja se Hemsöborna, oavsett om ser det som ett slags tidsdokument för hur man gjorde TV-drama då, för att man är intresserad av skådespelarna, eller för att man genom en TV-serie vill närma sig den litterära giganten Strindberg?MathiasS skrev:Bara en kontrollfråga så jag hänger med här. Allt detta du inte kan se i "play-världen" för att det är så gammalt, det har du nu inspelat på en digitalmottagare så att du kan titta på det när du vill? För då är det ju inget problem. Det nya tittar du ju inte på och det gamla har du ju redan inspelat, eller så har du redan problemet att du inte kan titta på det......
Att du inte klarar av att se äldre svenska filmer eller TV-produktioner får stå för dig.
Jag vet många som skulle vilja se NCIS första ca 10 säsonger, som inte går att hitta t.ex.
Tyvärr går det inte heller att se Allå, allå emliga armén (superrolig brittisk komediserie) som ett annat exempel.
Nej, allt går definitivt inte att hitta.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 110 inlägg
https://www.ginza.se/product/allo-allo!-complete-collection/329384/S skogaliten skrev:Varför skulle man inte vilja se Hemsöborna, oavsett om ser det som ett slags tidsdokument för hur man gjorde TV-drama då, för att man är intresserad av skådespelarna, eller för att man genom en TV-serie vill närma sig den litterära giganten Strindberg?
Att du inte klarar av att se äldre svenska filmer eller TV-produktioner får stå för dig.
Jag vet många som skulle vilja se NCIS första ca 10 säsonger, som inte går att hitta t.ex.
Tyvärr går det inte heller att se Allå, allå emliga armén (superrolig brittisk komediserie) som ett annat exempel.
Nej, allt går definitivt inte att hitta.
Logga in
Skapa konto
Hemsöborna finns ett helt gäng på Tradera. Lägg ett bud vetja! Bla här
https://www.tradera.com/item/645716592
Redigerat:
Finns garanterat sådant, speciellt serier, bara att acceptera och men plötsligt dyker de upp men kanske i en annan kanal eller som play.S skogaliten skrev:
Men det löser ju inte problemet att tänka tillbaka på det som varit, de dyker inte upp fortare för det.
Hittade efter mycket letande hos Boxer (inloggad) lite info ang deras "HUB" och fjärr:B Bo Berglund skrev:
https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/boxer-tv-hub-mini-guider
Logga in
Skapa konto