S skogaliten skrev:
Än har inte sändningarna upphört, och vi vägrade "erbjudandet" från Boxer (tele2) genom att ringa till kundtjänst.
Då gavs det plötsligt inte något slutdatum längre för programkortet...
Jag får ringa till dem i morgon, enligt webben så har de öppet på lördagar också....
När det gäller SVT så kan jag ju låta min Linux-server "spela in" direktsändningar från SVTplay när de inte kommer att finnas i efterskott (jag tror att tex sportsändningar knappast finns).
Och program som Vetenskapens Värld som jag serieinspelar nu kan jag kanske arrangera en egen serieinspelare för så jag inte behöver manuellt starta varje inspelning.
Men det blir ju en massa strul innan jag fått det att rulla och funkar bara för SVTPlay.
Och SVT är ju fortfarande åtkomligt via min nuvarande box...

Alla andra kanaler däremot är ju oåtkomliga för hempulade inspelningsfunktioner. 🤬☹️
 
C cpalm skrev:
Nu tänkte jag snarare på den statliga biten, Teracom, PTS eller vilka som beslutade om omläggningen 2021.
Men staten har väl bara fattar ett beslut, frekvensomläggningen, det andra är ett affärsbeslut i ett privat bolag. Eller?
 
S skogaliten skrev:
Det löser väl inte problemet?? Playtjänsterna tar ju bort program efter x dagar/veckor/månader, så man måste ha tid att titta innan grejerna försvinner.

Här kan det ta ett halvår eller mer innan det blir av att titta "på den där filmen" eller serien, och när väl tiden finns, så finns den inte mer.
Jo för de allra flesta gör det det. Det mesta är kvar väldigt länge om det öht försvinner.

Har du bara tid att titta på film en gång i halvåret så finns det säker något annat att streama då.
 
S skogaliten skrev:
Fast streaming är väl det största skit man kan tänka sig!

Det finns ju för bövelen inte ett piss att se på streamingtjänsterna!
Nej det är precis samma material som vi ser på det vanliga kanalerna. SVT play etc.
 
B Bo Berglund skrev:
serieinspelar nu kan jag kanske arrangera en egen serieinspelare för så jag inte behöver manuellt starta varje inspelning
Varför inte ta en titt ip SVT play redan idag - vetenskapens värld är ju en egen produktion så av det är ju iprincip allt tillgängligt utan tidsbegränsning?

Svts egna sportsändningar är också tillgängliga i efterhand. Vill du se en fotbollsmatch från 1983 blir du antagligen besviken det som händer nu finns ju där.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
S
B Bo Berglund skrev:
Idag fick jag mail från Boxer att de skall sluta sända över antenn vid nyår och att mitt programkort kommer att sluta fungera efter sista oktober....
Man "erbjuds" att få en "TV Hub Mini" för att i stället streama TV via nätet.

Ingen möjlighet att spela in program vilket vi kunnat göra med vår HUMAX-BXR+2 box liksom med den Topfield box vi hade före denna sedan 2007. 🤬

Det närmaste "inspelning" man kan hitta i deras texter är att man har 7 dagar på sig att se på ett program man missat sedan verkar det inte längre gå. Och jag undrar om detta ens fungerar för program, som tex filmer eller sportsändningar?

Vi använder inspelningsfunktionen rätt frekvent för att se programmen när vi har tid, så att släppa den känns rätt visset.
Undrar hur det kommer att fungera med de redan gjorda inspelningarna i den gamla boxen då. Blir de ospelbara när de stänger kod-kortet?

Gick in på Boxer för att kolla vilka kanaler vi egentligen har i vårt paket och då upptäckte jag att de anger ett namn (TV & Play Mix) på vårt paket under mitt konto men detta paket finns sedan inte listat bland de paket de har så jag kan inte se vilka kanaler som faktiskt ingår nu och jämföra med hur det blir sen...

Förbryllad över vad jag gör nu...
Du kommer att kunna spela in även efter att programkortets släckts ner. (Oavsett om det släcks oktober eller nyår). Dom program du kan spela in då, är dom fria kanalerna. (SVT1, SVT2, TV4, Kunskapskanalen, Barnkanalen). Dina gamla inspelningar kan du fortfarande se därefter så länge dom är sparade på hårddisken.

Nu har inte jag någon Humax-box men övertygad om att det kommer att fungera. Dessutom så är dina intressantaste TV-program tex. Vetenskapens värld etc. på SVT1 vilket förenklar saken. Min rekomendation om du är mycket angelägen att fortsätta med "gamla" marksänt, är att byta bort humax-boxen från 2007, och koppla en hårddisk direkt i TV´ns USB- port. Då måste TV´n ha PVR (inspelningsfunktion), vilket nästan alla TV har nu för tiden.

Ny digital programbox däremot, kommer att fungera så som du beskriver. När du provat detta så gissar jag att du trots allt ser en liten förbättring i nya systemet. Gamla marksända systemet är dock mycket snabbare att starta upp, rappare, och enklare att hantera. Du kan växla mellan nytt/gammalt mycket enkelt.
 
Har kört IPTV i snart 20 år sedan 2006, med "vanliga" TV-kanaler via fiber med fördel att kunna starta lite senare, snabbspola, etc, och samma kanaler finns i Play-tjänst så att man kan se dem i fritidshuset via mobilt bredband. Förutom allt som kan streamas om man vill.
En utveckling som pågått hos många leverantörer under snart 20 år av tv-tjänster/streaming och som har tagit över marknaden från Boxer och marksänd TV (Comhem och sedan Tele2), i kombination att många i yngre generationer avstår vanlig "kanalTV". Så de betalande Boxerkunderna i marknätet har succesivt försvunnit.
Och det innebär att de kvarvarande kunder påverkas när tjänsten avvecklas, men det är inget som hänt snabbt utan om man följt utveckling pågått under en längre tid.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Varför inte ta en titt ip SVT play redan idag - vetenskapens värld är ju en egen produktion så av det är ju iprincip allt tillgängligt utan tidsbegränsning?
Programmets titel "Vetenskapens värld: Jorden" med detaljer som publiceringsdatum 22 september 2024, kan ses till 22 mars 2025, producerad av BBC Earth och endast tillgänglig i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MathiasS MathiasS skrev:
Svts egna sportsändningar är också tillgängliga i efterhand. Vill du se en fotbollsmatch från 1983 blir du antagligen besviken det som händer nu finns ju där.
Orientering: Världscupen Sprintstafett med en längd av 1 tim 29 min, publicerad 2 juni, kan ses till 2 juni 2026, och kan bara ses i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
[bild]


[bild]
Vad var syftet med inlägget?
 
S styren skrev:
Dina gamla inspelningar kan du fortfarande se därefter så länge dom är sparade på hårddisken.
Jag får kolla detta, jag tror att de lagras på disken som TS-strömmar och att de avkodas vid uppspelning med hjälp av programkortets koder.
I så fall beror det ju på vad Boxer menar med att kortet inte längre fungerar efter 31/10. För nyinspelning eller avkodning av inspelat material.
Men om de lagrats avkodade så fungerar ju HUMAX som ett arkiv....
S styren skrev:
Min rekomendation om du är mycket angelägen att fortsätta med "gamla" marksänt, är att byta bort humax-boxen från 2007, och koppla en hårddisk direkt i TV´ns USB- port. Då måste TV´n ha PVR (inspelningsfunktion), vilket nästan alla TV har nu för tiden.
Min HUMAX-box är från c:a 2012 och har senaste f/w sedan 2015. Det var min Topfield-box som var från 2007. Den är skrotad sedan länge (när man införde HD-sändningar).
Alternativet med inkopplad hårddisk och att TV:n skulle ha inbyggd PVR lär ju gå bort när det inte finns på TV:n. Jag har 4 st LG TV, 2 hemma och 2 på landet och jag vill nog inte köpa nya i närtid.
 
A AndersS skrev:
Vad var syftet med inlägget?
Att påtala att kommentaren att materialet skulle vara åtkomligt framöver utan tidsbegränsning är fel...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Att påtala att kommentaren att materialet skulle vara åtkomligt framöver utan tidsbegränsning är fel...
Mycket finns i de tjänsterna jag använder men har då en avgift, serier, filmer, etc.
Men krasst, utvecklingen har gjort att efterfrågan är minimal och då blir det egna lösningar.
 
B Bo Berglund skrev:
[bild]


[bild]
Nu letade du upp exempel på program som i ena fallet kom från BBC och i andra fallet, ja, orientering - menar du att du kommer vilja titta på en sprintstafett från i år, 2026? Jag sa ju att gammal sport inte finns.

Försök komma på vad det riktiga problemet är istället för att hitta på problem som inte finns.

Hur många gånger brukar du titta på dina inspelningar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Sverige kom fyra i den stafetten. Schweiz, Finland och Norge tog medaljerna.

Sport i tv är färskvara och bör konsumeras direkt eller inom två dygn. Så när svt har sportsändningar tillgängliga i två år efter sändning måste man ju säga att det är en exceptionell service till tittarna och gör en inspelning i hemmet mer eller mindre onödig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Statistik från PTS maj 2023, urklippt från deras rapport, se trend för Marknät och betalTV (Boxer) snart nere i noll och inte långt från sändning över *DSL.
Bara ett område med tillväxt, dvs över fiber, saknas gör mobilt.
Stapeldiagram över antal betal-tv-abonnemang 2020-2023 uppdelat på olika teknologier, med kraftig ökning för fiber och minskning för marknät och xDSL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.