findus42 findus42 skrev:
Godkänd för jakt har som du säger ingen bärighet i Sverige. Antar att det indikerar en dragvikt över 50 pund. Inget annat.

Tyg är mjukt men gör stort motstånd vid genomträngning. Gambason var en typ av skydd som bestod av väldigt många tyglager som användes under ringbrynja. Förvånansvärt effektivt visar tester.

Min personliga uppfattning är att tyg gör motstånd på fel sätt. Kan inte backa upp det med källor. Att det går sönder genom att få hål som inte sluter sig. Så jag tror att en butt med tygskikt antingen blir för hård eller att den går sönder mer än andra när pilar tränger igenom.

Kort livslängd av samma skäl som gör att jag lägger kartongen istället för att bara ha typ femton lager dubbelwell stående. Varje hål genom stående lager är ett hål som är kvar. Några pilar nära så måste butten kasseras för att pilarna går rakt igenom.

Ett alternativ är att ha en nätsäck fylld med trassel. Det tror jag mer på. En sådan kan skakas runt mellan gångerna. Själva säcken kan lagas med nål och tråd.

Som en ren spekulation från mig så kan det också gå att bara hänga några lakan bakom tavlan. Om tyget följer med vid träffen så borde pilen bromsas väldigt mjukt. Kan vara värt att testa. Ett lakan fungerar naturligtvis inte. Fyra fem borde vara värt att testa.

Blir snabbt dyrare än tritex om det inte ligger någon m3 med gammalt linne i skåpen efter bortgången släkt.

Testa och rapportera. Jag gillar att få mina föreställningar ändrade genom grundforskning.

Mvh Findus
Helt riktigt, dragvikten var det jag tänkte på.
Har för mig att den var justerbar, fanns nog olika hjul att byta mellan kan det stämma?

Mamma har eget och tillverkar fritidskläder (jodå det finns faktiskt svensktillverkade kläder för en ganska billig slant än, måttbeställda går också att få) så därav min fråga om det
Ska kika på jobbet om kartongerna vi har där kanske är lämpliga, dom är dock lite små.
Återkommer om jag gör något test.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Förbättrat en gigg

Min kombinationsgigg för pilarbete har varit lite tungrodd. För att fästa pilen har jag använt tvingar på en sida i taget. Tre kullager har sedan fixerat pilen i läge. Därmed har den kunnat roteras för olika moment. Montering av fjädrar mm.

Två brister.
Det har tagit onödigt lång tid och kullagren har suttit stumt vilket ställt höga krav på pilskaftens rundhet. Synd att inte kunnat rotera ämnen som endast hyvlats. Medeltida pilar var troligen inte svarvade.

Först kompletterades styrningen av lagerhållarna. Ett 16mm lager låser i djupled. Det är fortfarande fritt rörligt i höjdled.
Närbild på en hemmagjord kombinationsgigg för pilarbete med kullager och justerbart tryck via en vingmutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillverkade en enkel fjäder av en furulist. Inklämd och limmad på plats. Trä har enastående elasticitet och mattas inte av med tiden.
Förbättrad gigg för pilarbete med en fjäderbelastad trähållare och justerbar skruvtrycksmekanism monterad på en arbetsbänk.
Skapa konto

En tvärregel förbinder nedhållarna. Skruven/länken sitter mitt emellan för att det skall bli ungefär jämt tryck på båda sidorna.
Hemmagjord gigg för pilarbete med fjäderbelastning, kullager och justerbar vingmutter.
Skapa konto

Vingmutter för att ställa in lämpligt tryck. Nu enkelt att lägga in en pil. Fjäderbelastning borde medge rotering av oputsade hyvlade ämnen.
Kombinationsgigg för pilar med kullager och justerbar fjädermekanism på en arbetsbänk.
Skapa konto

Har inte testat skarpt men tror att det är en stor förbättring.
Förbereder ett framtida fältevent med pilas som blir lättare att hitta i skogen.
Pil med vit fjäder och röd lindad tråd på skaftet monterad i en gig för pilarbete.

Mvh Findus.

• Gilla
Panks och 8 till
  • Laddar…
Fältmässiga experiment.

Är på dagsbesök vid särbons sommarställe. Det har slyat igen lite så jag röjde fram några pinnar.
Kunde inte låta bli att snida fram ett litet bågämne. Bara för att känna lite på grejerna.
Ca 140cm lång hassel. Barkade försiktigt. Sågade snitt mot märgen på sidan som skall vara vänd mot skytten och slog bort klossarna.
Huggkubbe och verktyg för bågtillverkning med barkat hasselskaft på bordet omgivet av spån.
Skapa konto

Tog ut huggkubben. Tycker att det var rätt enkelt att få fram en rimlig form med snickaryxa. Fungerar det blir det en barnbåge annars ved...
En påbörjad handgjord barnbåge i hassel och en yxa på en trädgårdsklippkub med spån på ett trägolv.
De större pinnarna som kanske kan bli något till mig tar jag hem. Två hassel. En rönn.
Träpinnar och en tänkt bågämne av hassel ligger i ett fordon, med verktyg och material runtomkring.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Bo.Siltberg och 9 till
  • Laddar…
Hittade ett gammal måttband. De med insikt i antika verktyg kan kanske datera det med ledtråd från skalan. @Frustrator När blev en tum exakt 25,4mm
Gammalt måttband delvis utdraget på ett mönstrat tyg, visar tum och centimeter skala.
Skapa konto

Klöv de större pinnarna. Snickaryxor påstås hålla att knacka på.
Delade trästammar lutade mot ett trädgårdsstaket, nära ett gammalt träbord och bänk, i solljus.
Skapa konto

Inga ämnen var raka. Tror det är som en nål i en höstack att hitta trä som inte vridit sig när det växer. Hoppas det räcker för ändamålet om det går att lägga upp en rak linje för bågen.
Obehandlade trästockar med ojämna snittytor på ett lastbilsflak.
Skapa konto

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Octavianus och 3 till
  • Laddar…
Rönnämnet har legat under tak ute ett år. Motstod frestelsen att vara förnuftig och torka vidare inne. Yxa och spånhyvel.
Ämnet är runt på utsidan så det var till en början besvärligt att hitta vettiga referensytor att använda vid fastspänning.
Kom på att med ett spännband kan det fästas under en bock. All bearbetning får ske på den fria änden.
Runt träämne fastspänt under en bock med spännband, omgivet av träspån och verktyg för bearbetning.
Skapa konto

Borde ha tagit bilder steg för steg. Var för ivrig så det får bli nästa gång.
Ett naturämne som kluvits fram efter fibrerna blir naturligtvis inte rakt. Kommer inte få några raka ytor där några mätverktyg kan användas. Är helt hänvisad till känsla.
En vitmålad båge av trä fastspänd i ett verktygsbock i en snickarverkstad.
Skapa konto

Nådde fram till att sätta upp ämnet i tillering-trädet. Filmade ämnet för att kunna ge er ett begrepp om formen så här långt.

Galna kontorsklienter tvingar mig att börja montera kl 4:00 i morgon bitti och vara ute före 800. Jag får inte damma alls vilket gränsar till omöjligt då det handlar om fräsjobb i fönstersmygar. Att ha rykte om sig att lösa problem har sina sidor...

Därför... hem, äta, sova är vad som gäller nu.

Mvh Findus

• Gilla
Boilerplate4U och 8 till
  • Laddar…
T
Halloj!

Självdog intresset för bågar och skytte eller kom livet emellan? Kanske det blev för ensidigt att skriva utan att få lite respons annat än hejarop?

Själv funderar jag på att försöka pyssla ihop en båge tillsammans med kusinens grabb nästa sommar då han varit lite intresserad och har sprungit runt med en gammal hemgjord båge i somras. (Tillkarvad enepinne).

En utmaning är att veta "lagom" längd på en båge men det ger sig nog.

T Testarn skrev:
Halloj!

Självdog intresset för bågar och skytte eller kom livet emellan? Kanske det blev för ensidigt att skriva utan att få lite respons annat än hejarop?

Själv funderar jag på att försöka pyssla ihop en båge tillsammans med kusinens grabb nästa sommar då han varit lite intresserad och har sprungit runt med en gammal hemgjord båge i somras. (Tillkarvad enepinne).

En utmaning är att veta "lagom" längd på en båge men det ger sig nog
Tror Findus i lägg brukar hamna i vad man gjort.med verktygstråden istället

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Självdö… inte alls. Gör nya bågar då och då. Levererar en i eftermiddag till ett barn som fick en förra året. Då en på ca tio pund. Tycker det är dags att han steppar upp så att det inte blir trist.
Nya är på ca 20 och närmar sig i längd en vuxen båge. Har även gjort pilar till bågen.
Handgjort träbåge på ställning med fyra pilar och en måltavla i bakgrunden, i ett snickeri.

Angående längd så är det ganska mycket en fråga om preferenser. Beror också på pilarna. Pilarna jag gör är rätt tunga. Känns för mig som om skyttet blir stabilare med en längre båge. Lika lång som skytten funkar.

Mvh Findus

• Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
T
Frustrator Frustrator skrev:
Tror Findus i lägg brukar hamna i vad man gjort.med verktygstråden istället
Jag följer den men har inte sett båg- eller pilbygge på ett tag. 🤪

T
findus42 findus42 skrev:
Självdö… inte alls. Gör nya bågar då och då. Levererar en i eftermiddag till ett barn som fick en förra året. Då en på ca tio pund. Tycker det är dags att han steppar upp så att det inte blir trist.
Nya är på ca 20 och närmar sig i längd en vuxen båge. Har även gjort pilar till bågen.
[bild]

Angående längd så är det ganska mycket en fråga om preferenser. Beror också på pilarna. Pilarna jag gör är rätt tunga. Känns för mig som om skyttet blir stabilare med en längre båge. Lika lång som skytten funkar.

Mvh Findus
Såg den i ett annat inlägg, vilket fick mig att fundera på den här... och att det inte blivit så mycket skrivet i den på "ett tag". 😁

Fin båge och pilar, kommer bli en uppskattad present. 👍

Ska försöka få tag i lite rakvuxet virke och experimentera med.
Tack för tipset om båglängd och tankar om pilvikt kontra bågens längd.

Ge inte upp. Det är svårt. Några kommer gå sönder innan du plötsligt gjort en båge som fungerar. Jag lackade ur och skaffade lattor som jag limmade på med lamineringspolyester från Feltema. Ville få ihop åtminstone en som kunde få iväg en pil. Lustigt nog är den bågen fortfarande i gott skick. Har sedan dess lyckats göra flera ur helt trä utan limningar. De är skönare att skjuta med. Mjukare och jämnare acceleration på pilarna.

Följ det som Youtubers gör tills du börjar få kläm på geometrin. Släpp sargen sedan och följ din känsla.

Var noga med dina ämnen.
Det går att få en båge som fungerar med krokar och kvistar men rakt och rent virke gör halva jobbet.

Mvh Findus

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.