S
D Daniel 109 skrev:
Det finns nog visst samband. Dessa subventioner minskar efterfrågan på svarta tjänster. Något som i princip är en förutsättning för dessa skuggsamhällen.
Ja det håller jag med om. Men inlägget jag svarade på hävdade att ROT/RUT finansierade sådant. Och det greppar jag inte riktigt.

Nissens Nissens skrev:
Frågan är var det finns där man varken kör AC eller värme på nätterna stora delar av året. Det måste vara oerhört udda platser, inget jag någonsin upplevt - och jag har varit på mååånga platser…
Det finns. På de ställena jag känner till körs inte komfortkylanläggningarna på nätterna.
Kylan går efter behov och då handlar det om dagtid sommartid när det är soligt och varmt ute.

På dessa platser fungerar solceller bra ihop med kyla.

Nissens
R roke skrev:
Det finns. På de ställena jag känner till körs inte komfortkylanläggningarna på nätterna.
Kylan går efter behov och då handlar det om dagtid sommartid när det är soligt och varmt ute.

På dessa platser fungerar solceller bra ihop med kyla.
Du får berätta var det är man varken kör kyla eller värme stora delar av året på nätterna. Låter ytterst märkligt.

Nissens Nissens skrev:
Du får berätta var det är man varken kör kyla eller värme stora delar av året på nätterna. Låter ytterst märkligt.
Du får lita på mig om du vill. Jag vet att det fungerar bra med solceller i kombination med komfortkyla på de ställena jag känner till.
Och jag vet att det inte körs komfortkyla på nätterna där.

Nissens
R roke skrev:
Du får lita på mig om du vill. Jag vet att det fungerar bra med solceller i kombination med komfortkyla på de ställena jag känner till.
Och jag vet att det inte körs komfortkyla på nätterna där.
Och jag tror inte på att de varken kör kyl eller värmesystem under en stor del av året.

Det låter för otroligt helt enkelt.

Såvida det inte är något extremt och snordyrt experimenthus för lågenergibehov.

Rätt märkligt att du tror att man kan påstå vad som helst och bli trodd utan att ha en enda referens från verkligheten. 😂

Är det någon som påstått att energibehovet till kylan helt matchas av tillgången från solenergin?

• Gilla
Snikhol och 2 till
  • Laddar…
D
S Snikhol skrev:
Ja det håller jag med om. Men inlägget jag svarade på hävdade att ROT/RUT finansierade sådant. Och det greppar jag inte riktigt.
Mer än en sak kan vara sann, jadå, visst syns fler av transaktionerna för dessa tjänster idag, man vill ju åt subventionerna.

Samtidigt så skapar detta en efterfrågan på billig arbetskraft och jag kan tala av egen erfarenhet, vi har alltid haft säsongsarbetare som jobbat svart här i områdena, samma personer som kommer år efter år. Det som kom med dessa subventioner är en mängd nya företag, drivna av personer med tveksam moral och karaktär, och nu söker de upp dess säsongsarbetare och tvingar de att jobba för deras företag istället.

Ser detsamma inom andra tjänster typ städ, här har vi också skapat en traffickingliknande arbetsmarknad.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och jag tror inte på att de varken kör kyl eller värmesystem under en stor del av året.

Det låter för otroligt helt enkelt.

Såvida det inte är något extremt och snordyrt experimenthus för lågenergibehov.

Rätt märkligt att du tror att man kan påstå vad som helst och bli trodd utan att ha en enda referens från verkligheten. 😂
Jag säger bara att kyla (och värme) vanligtvis och lämpligtvis körs efter behov. Och att solceller och elkyla därmed passar bra ihop.
Vanlig behovsstyrd fastighetsrelaterad driftoptimering. Gängse norm.

Du få tycka det är märkligt om du vill.

Solen lyser vilket ger ökad temperatur. Solpaneler omvandlar ljus till elektricitet. Värmepump använder elektricitet för att flytta värme från huset till omgivningen. Således ger ökad solinstrålning ökad värmetransport. Har man nog med effekt på solpanelerna och effekt på värmepump så får man också lägre temperatur under förutsättning av isolering.
Natten ordnar man med lagring av antingen elektricitet eller termisk energi.

Kalla vinterdagar med lite solljus är däremot klart svårare. Men Sverige har en naturlig lösning på det i formen av lagrad kemisk energi i form av kol som inte oxiderats.

Nissens
R roke skrev:
Jag säger bara att kyla (och värme) vanligtvis och lämpligtvis körs efter behov. Och att solceller och elkyla därmed passar bra ihop.
Vanlig behovsstyrd fastighetsrelaterad driftoptimering. Gängse norm.

Du få tycka det är märkligt om du vill.
Ok, då har vi olika bild av det.

Eftersom kyla i stort sett aldrig endast körs på dagtid i varmare länder (som är det du kommenterade) så funkar solel inte ens där. Solel kan aldrig bli något annat än ett dyrt komplement till en pålitlig elkälla.

• Gilla
STB
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Eftersom kyla i stort sett aldrig endast körs på dagtid i varmare länder (som är det du kommenterade) så funkar solel inte ens där. Solel kan aldrig bli något annat än ett dyrt komplement till en pålitlig elkälla.
Nja, man kan ju faktiskt ha ackumulatortankar för kyla också. Hade jag bott i ett sydligare land där kylning behövs på nätterna så hade jag naturligtvis kylt vattentankar med solel på dagen och sedan kylt nattluften med kylan i tankarna...

Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, man kan ju faktiskt ha ackumulatortankar för kyla också. Hade jag bott i ett sydligare land där kylning behövs på nätterna så hade jag naturligtvis kylt vattentankar med solel på dagen och sedan kylt nattluften med kylan i tankarna...
Det hade blivit rejäla tankar… sannolikt orimligt stora med tanke på att det är ju typ 12 timmar utan sol per dygn söderut…

I den mån man vill spara kyla görs det lämpligen i form av is. Då blir det små volymer.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
D
Min erfarenhet är att en svensk på besök i varmt land (mig själv inkluderad) har ett större behov av kyla än lokalbefolkningen, jobbat rätt mycket i Madrid och mina kollegor där har en helt annan syn på behovet av nattkyla än jag.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.