D Daniel 109 skrev:
De styrs av trycket i dragstången. Inte från bilens bromssystem.
PRECIS SOM JAG SKREV

returen returen skrev:
totalvikten gäller när du har B-kort, har du utökat eller e-kort gäller bruttovikt
Släpvagnskalkylatorn håller inte med dig iaf. Det är 40km/h med lastat släp oavsett behörighet.
Bild av en släpvagnskalkylator som visar beräknat resultat för en bil och släpvagns kombination, inklusive regler för hastighetsbegränsningar och viktgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Skärmbild av en släpvagnskalkylator för olika körkortsrättigheter med resultatet att lastat släp får högst köras 40 km/h.
    Skapa konto
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
returen returen skrev:
släp som är oreggade/reggade utan broms och fjädring samt med LGFskylt är 40km/h max hastighet
hänger du det efter en A-traktor kan du dra grannes yacht
Fel igen. Det är dels 30som gäller, och om vikten överstiger dragfordonets vikt måste det vara bromsat.

O [old rusty] skrev:
Släpvagnskalkylatorn håller inte med dig iaf. Det är 40km/h med lastat släp oavsett behörighet.
[bild]
gör som jag och min familj gjorde i veckan, gå utbildning till E-kort.
Än har jag inte glömt vad som sades.
i ditt exempel är det släpet som sätter begränsningen, titta i registeringsbeviset del 1 för din dragbil

D Daniel 109 skrev:
Fel igen. Det är dels 30som gäller, och om vikten överstiger dragfordonets vikt måste det vara bromsat.
inte om du kör traktor

plåtrickard plåtrickard skrev:
Det finns ingen genväg med att sätta på en lgfskylt på vilket släp som helst..
Det den ska sitta på är ett efterfordon typ maskin skylift eller båtvagn...
nej du får inte sätta en LGFskylt på ett registrerat släp med broms och fjädring

O [old rusty] skrev:
Intressant information och hade varit en rimligare regel.
Var kan jag hitta en källa på detta? För jag hittar ingenting om att utökade behörigheter påverkar just obromsat släp.
i mondeofallet är det inte frågan om ett obromsat släp

O [old rusty] skrev:
[bild]
Detta säger släpvagnskalylatorn om mitt obromsade slälp iaf
Så med mitt obromsade släp får jag köra 80km/h lastat
Skärmdump av en släpvagnskalkylator som visar att ett visst fordon får dra ett obromsat släp med högsta tillåtna hastighet av 80 km/h och last på 568 kg.
Skapa konto

returen returen skrev:
gör som jag och min familj gjorde i veckan, gå utbildning till E-kort.
Än har jag inte glömt vad som sades.
i ditt exempel är det släpet som sätter begränsningen, titta i registeringsbeviset del 1 för din dragbil
Nu har jag ju iofs CE, så har en viss insikt i ämnet även om jag långt ifrån är någon expert.

Men av någon anledning så gicks inte obromsade lätta släp igenom så noga vad jag minns..

Bilens begränsning är 670kg obromsat ja. Men hastighetsbegränsningen kommer från att tjänstevikten på bilen är mindre än 1500kg.

Så försök följa med nu,
Om jag har ett obromsat släp som har en totalvikt (släp+maxlast) på 750kg. Så får jag bara köra 40km/h om bruttovikten (släp+faktisk last) är 650kg. (eller om släpet är lastat alls, dvs 1kg last == 40km/h)
Olastat får jag köra 80. Så tomt släp =80km/h, en spik på släpet = 40km/h..

Om jag reggar om samma släp till en totalvikt på 650kg. Så får jag köra 80km/h om bruttovikten (släp+faktisk last) är mindre än 650kg.

Logiskt? Njaaa..
En grov förenkling i lagstiftningen utan koppling till trafiksäkerhet som ställer till det för folk med halvtunga bilar.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Detta säger släpvagnskalylatorn om mitt obromsade slälp iaf
Så med mitt obromsade släp får jag köra 80km/h lastat
Det är för att du har en bil med tjänstevikt över 1500kg (dubbla släpvagnsvikten)

O [old rusty] skrev:
Det är för att du har en bil med tjänstevikt över 1500kg (dubbla släpvagnsvikten)
ah!

B Björn He Bergman skrev:
Nej, hastighetsgränsen är inte alls 80 km/tim för en bil med en tillkopplad obromsad släpvagn om släpvagnen har en totalvikt, eller i olastat tillstånd en tjänstevikt, högre än halva dragfordonets tjänstevikt, för då är hastighetsgränsen enbart 40.
Men vad är det för fordonskombination du pratar om då? I verkligheten, inte bara på papperet.

"SFS 1999:238. Obromsad släpvagn som har en totalvikt som inte överstiger dragfordonets halva tjänstevikt och som inte överstiger 750 kg får framföras i 80 km/tim. Obromsad släpvagn med en totalvikt över bilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg, får framföras i 40 km/tim."

De flesta obromsade släp man ser efter vägarna är ju byggda för att smita in precis på 750 kg. Just för att vara enkla och billiga och får framföras utav i princip vem som helst.

Hur ofta ser man tyngre vagnar som inte är bromsade?

RoTe
D Daniel 109 skrev:
De styrs av trycket i dragstången. Inte från bilens bromssystem.
Ja här ja, men USA har ett helt annat system där det styrs av dragfordonet.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Nu har jag ju iofs CE, så har en viss insikt i ämnet även om jag långt ifrån är någon expert.

Men av någon anledning så gicks inte obromsade lätta släp igenom så noga vad jag minns..

Bilens begränsning är 670kg obromsat ja. Men hastighetsbegränsningen kommer från att tjänstevikten på bilen är mindre än 1500kg.

Så försök följa med nu,
Om jag har ett obromsat släp som har en totalvikt (släp+maxlast) på 750kg. Så får jag bara köra 40km/h om bruttovikten (släp+faktisk last) är 650kg. (eller om släpet är lastat alls, dvs 1kg last == 40km/h)
Olastat får jag köra 80. Så tomt släp =80km/h, en spik på släpet = 40km/h..

Om jag reggar om samma släp till en totalvikt på 650kg. Så får jag köra 80km/h om bruttovikten (släp+faktisk last) är mindre än 650kg.

Logiskt? Njaaa..
En grov förenkling i lagstiftningen utan koppling till trafiksäkerhet som ställer till det för folk med halvtunga bilar.
börja bli rörigt nu när massor av olika puckar spelas in
tom jag undrar vilken den ursprungliga frågan gäller?
transportstyrelsen har en bra folder

S Stuff skrev:
Men vad är det för fordonskombination du pratar om då? I verkligheten, inte bara på papperet.

"SFS 1999:238. Obromsad släpvagn som har en totalvikt som inte överstiger dragfordonets halva tjänstevikt och som inte överstiger 750 kg får framföras i 80 km/tim. Obromsad släpvagn med en totalvikt över bilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg, får framföras i 40 km/tim."

De flesta obromsade släp man ser efter vägarna är ju byggda för att smita in precis på 750 kg. Just för att vara enkla och billiga och får framföras utav i princip vem som helst.

Hur ofta ser man tyngre vagnar som inte är bromsade?
värre än så
om släpet är olastat och tjänstevikten inte överstiger bilens halva dito får du köra 80, vilket iofs inte hade med den ursprungliga frågan att göra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.