16 458 läst · 139 svar
16k läst
139 svar
Obromsat släp...
gör som jag och min familj gjorde i veckan, gå utbildning till E-kort.O [old rusty] skrev:
Än har jag inte glömt vad som sades.
i ditt exempel är det släpet som sätter begränsningen, titta i registeringsbeviset del 1 för din dragbil
Nu har jag ju iofs CE, så har en viss insikt i ämnet även om jag långt ifrån är någon expert.returen skrev:
Men av någon anledning så gicks inte obromsade lätta släp igenom så noga vad jag minns..
Bilens begränsning är 670kg obromsat ja. Men hastighetsbegränsningen kommer från att tjänstevikten på bilen är mindre än 1500kg.
Så försök följa med nu,
Om jag har ett obromsat släp som har en totalvikt (släp+maxlast) på 750kg. Så får jag bara köra 40km/h om bruttovikten (släp+faktisk last) är 650kg. (eller om släpet är lastat alls, dvs 1kg last == 40km/h)
Olastat får jag köra 80. Så tomt släp =80km/h, en spik på släpet = 40km/h..
Om jag reggar om samma släp till en totalvikt på 650kg. Så får jag köra 80km/h om bruttovikten (släp+faktisk last) är mindre än 650kg.
Logiskt? Njaaa..
En grov förenkling i lagstiftningen utan koppling till trafiksäkerhet som ställer till det för folk med halvtunga bilar.
Men vad är det för fordonskombination du pratar om då? I verkligheten, inte bara på papperet.B Björn He Bergman skrev:
"SFS 1999:238. Obromsad släpvagn som har en totalvikt som inte överstiger dragfordonets halva tjänstevikt och som inte överstiger 750 kg får framföras i 80 km/tim. Obromsad släpvagn med en totalvikt över bilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg, får framföras i 40 km/tim."
De flesta obromsade släp man ser efter vägarna är ju byggda för att smita in precis på 750 kg. Just för att vara enkla och billiga och får framföras utav i princip vem som helst.
Hur ofta ser man tyngre vagnar som inte är bromsade?
börja bli rörigt nu när massor av olika puckar spelas inO [old rusty] skrev:Nu har jag ju iofs CE, så har en viss insikt i ämnet även om jag långt ifrån är någon expert.
Men av någon anledning så gicks inte obromsade lätta släp igenom så noga vad jag minns..
Bilens begränsning är 670kg obromsat ja. Men hastighetsbegränsningen kommer från att tjänstevikten på bilen är mindre än 1500kg.
Så försök följa med nu,
Om jag har ett obromsat släp som har en totalvikt (släp+maxlast) på 750kg. Så får jag bara köra 40km/h om bruttovikten (släp+faktisk last) är 650kg. (eller om släpet är lastat alls, dvs 1kg last == 40km/h)
Olastat får jag köra 80. Så tomt släp =80km/h, en spik på släpet = 40km/h..
Om jag reggar om samma släp till en totalvikt på 650kg. Så får jag köra 80km/h om bruttovikten (släp+faktisk last) är mindre än 650kg.
Logiskt? Njaaa..
En grov förenkling i lagstiftningen utan koppling till trafiksäkerhet som ställer till det för folk med halvtunga bilar.
tom jag undrar vilken den ursprungliga frågan gäller?
transportstyrelsen har en bra folder
värre än såS Stuff skrev:Men vad är det för fordonskombination du pratar om då? I verkligheten, inte bara på papperet.
"SFS 1999:238. Obromsad släpvagn som har en totalvikt som inte överstiger dragfordonets halva tjänstevikt och som inte överstiger 750 kg får framföras i 80 km/tim. Obromsad släpvagn med en totalvikt över bilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg, får framföras i 40 km/tim."
De flesta obromsade släp man ser efter vägarna är ju byggda för att smita in precis på 750 kg. Just för att vara enkla och billiga och får framföras utav i princip vem som helst.
Hur ofta ser man tyngre vagnar som inte är bromsade?
om släpet är olastat och tjänstevikten inte överstiger bilens halva dito får du köra 80, vilket iofs inte hade med den ursprungliga frågan att göra