16 466 läst · 139 svar
16k läst
139 svar
Obromsat släp...
Funkar skitbra enligt mig.returen skrev:
Har själv ett sådant. Maxvikten är ju 750 kg (eller halva bilens tjänstevikt)
Är mycket enklare att underhålla då man inte ha broms som kärvar, och med den vikten är det inga problem att köra med eftersom bilen väl kan ta om hand detta.
Det håller jag med om, överlastade släp/takräcken ser man ibland och är givetvis olämpligt.returen skrev:
Men trådens fokus är mer på varför i hela friden man räknar på totalvikten (maxlastat) på släpet trots att bruttovikten kan hållas långt under (säg ett släp med tjänstevikt på 250kg lastat med en madrass på 40 kg).
Känns som en löjlig förenkling.
Och jag är fortfarande inte säker på vad som gäller om man skulle åka fast körandes 60km/h med en bil med tjänstevikt på 1450kg och det lastade släpet ovan (bruttovikt på 290kg men tjänstevikt på 750 == får bara köra 40km/h egentligen).
Fortkörning eller någon olovlig körning?
du tillhör inte de som fyller med ved eller ballast då?klaskarlsson skrev:
släp som är oreggade/reggade utan broms och fjädring samt med LGFskylt är 40km/h max hastighetO [old rusty] skrev:Det håller jag med om, överlastade släp/takräcken ser man ibland och är givetvis olämpligt.
Men trådens fokus är mer på varför i hela friden man räknar på totalvikten (maxlastat) på släpet trots att bruttovikten kan hållas långt under (säg ett släp med tjänstevikt på 250kg lastat med en madrass på 40 kg).
Och jag är fortfarande inte säker på vad som gäller om man skulle åka fast körandes 60km/h med en bil med tjänstevikt på 1450kg och det lastade släpet ovan (bruttovikt på 290kg men tjänstevikt på 750 == får bara köra 40km/h egentligen).
hänger du det efter en A-traktor kan du dra grannes yacht
Medlem
· Stockholms län
· 227 inlägg
Nej, hastighetsgränsen är inte alls 80 km/tim för en bil med en tillkopplad obromsad släpvagn om släpvagnen har en totalvikt, eller i olastat tillstånd en tjänstevikt, högre än halva dragfordonets tjänstevikt, för då är hastighetsgränsen enbart 40.K Kane skrev:
totalvikten gäller när du har B-kort, har du utökat eller e-kort gäller bruttoviktO [old rusty] skrev:Det håller jag med om, överlastade släp/takräcken ser man ibland och är givetvis olämpligt.
Medlem
· Stockholms län
· 227 inlägg
Men med ett normalt (outökat) B-körkort får man enbart köra personbil med tillkopplad släpvagn som har en sammanlagd totalvikt av högst 3,5 ton. Har man exempelvis en Ford Mondeo kombi så kan man med B-körkort dra exempelvis en husvagn som tillsammans med dragbilen har en totalvikt av högst 3,5 ton. En normalstor personbil kan ju ändå inte dra stora husvagnar som en Royal Hacienda.returen skrev:
lite fel där
3,5ton gäller rent B-kort
tex
en XC70
totalvikt 2400kg får hänga på ett 1100kg på b-kort
och 1850kg på utökat vilket ger 4250kg ekipagevikt
volvo godkänner max ekipagevikt av 4500kg (E-kort)
3,5ton gäller rent B-kort
tex
en XC70
totalvikt 2400kg får hänga på ett 1100kg på b-kort
och 1850kg på utökat vilket ger 4250kg ekipagevikt
volvo godkänner max ekipagevikt av 4500kg (E-kort)
B Björn He Bergman skrev:Men med ett normalt (outökat) B-körkort får man enbart köra personbil med tillkopplad släpvagn som har en sammanlagd totalvikt av högst 3,5 ton. Har man exempelvis en Ford Mondeo kombi så kan man med B-körkort dra exempelvis en husvagn som tillsammans med dragbilen har en totalvikt av högst 3,5 ton. En normalstor personbil kan ju ändå inte dra stora husvagnar som en Royal Hacienda.lite fel där
Besserwisser
· östergötland
· 2 072 inlägg
Det finns ingen genväg med att sätta på en lgfskylt på vilket släp som helst..returen skrev:
Det den ska sitta på är ett efterfordon typ maskin skylift eller båtvagn...