72 444 läst · 154 svar
72k läst
154 svar
Katastrofinsatser av plåtslagare?
Även om underbeslaget inte syns, när kringtäckningen är på plats, så skulle jag aldrig ha kunnat lämna ett så dåligt slutresultat. En lärling på första veckans praktik hade gjort det bättre.
Är ingen expert på plåtarbeten men däremot jobbar jag ofta uppe på tak i samband med renoveringar, och som flera andra skrivit så ser detta förjävligt ut och det kan omöjligt vara gjort av en riktig plåtslagare.
Under alla mina år uppe på tak så har jag aldrig sett nått så slarvigt där välrenommerade plåtslagarfirmor gjort arbetet. Möjligtvis om någon glad amatör varit i farten på en sommarstuga.
Under alla mina år uppe på tak så har jag aldrig sett nått så slarvigt där välrenommerade plåtslagarfirmor gjort arbetet. Möjligtvis om någon glad amatör varit i farten på en sommarstuga.
Avstånd till brännbart har du fått om bakfoten… Teglet är mer än 50mm så du har inte ett problem där. det räknas från insida skorsten eller utsida oisolerat rökrör, men plåtjobbet ser hemskt ut . Men avstånd till brännbart är inte ett problem i detta fall,
Om man googlar runt lite så finns det på några platser följande:S swedjeep skrev:
Tidigare var minsta tillåtna avståndet mellan bjälke eller brännbart material och murstock, 10 cm, en norm. Idag är det en rekommendation.
Var denna rekommendation finns har jag inte lyckats hitta. Men klart är att sotaren här sa 50mm, och då följer jag det. Särskilt eftersom det redan var utfört så…
Är det en praktikant som gjort det där?mexitegel skrev:Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.
Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.
Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ingen plåtslagare som varit där, bara klåpare.mexitegel skrev:Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.
Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.
Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hoppas de är inne här och läser kommentarerna
Man får inget certifikat när man gått utbildning på skola annat än betyg. Det är samma sak i många branscher. Det är ju dåligt av företaget där han är anställd att de inte har kontroll av nyanställda och sina arbetare för utfört arbete., Tyvärr är det vanligt., speciellt under högkonjukturen att det inte görs besiktning av utfört arbete. Mitt råd är kontakta företagets ägare och be hen att göra en besiktning och säg att du inte är nöjd. Betala inte fakturan innan riktigt arbete är utfört.G Grannens Häck skrev: