N Nickesågen skrev:
Det är ett underbeslag, löjligt av dig gå på så här hårt. Huvudsaken är att det är tätt. Vill du hellre betala dubbelt upp för ett jobb som inte syns? Nää fokusera på det som är viktigt än att lägga upp strunt här.
Till att börja med så har jag inte "gått på" alls utan jag har bett om andras utlåtande. Man kan också, utan att överdriva, säga att din inställning inte verkar delas av särskilt många andra. Vare sig här på forumet och inte heller utanför, och definitivt inte av mig. Och eftersom det är jag som är beställaren så är det jag som bestämmer, godkänner och betalar.

På mina hus görs inga hafsverk, vare sig på saker som syns eller inte. Det är ordning och reda. Monteringsanvisningar och tillverkares rekommendationer följs till punkt och pricka. Allt dokumenteras i samma ordning som beskrivna moment i monteringsanvisningar och sparas. Material som väljs sker enligt principen att sådant som är svårt att byta utan förstörande ingrepp eller kan orsaka följdskador (tex. VVS-produkter) ska vara av erkänt god kvalitet och från välkända, etablerade märken med tillgänglig support. För jag vill kunna sova gott om natten och sälja ett hus med vetskapen om att allt är i ordning, ha ryggen fri och kunna säga "fuck off" till en köpare som kommer dragande med dolt fel.

Vad gäller kostnaden så tar det inte längre tid att göra något riktigt om man är duktig. Och är man inte duktig så har man inte på mina (eller andras hus för den delen) att göra. Det fungerar precis tvärtom nämligen, ett dåligt underarbete kostar mer i slutänden.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
UffePlåtis och 43 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Är detta nytillverkat och nymonterat med svart typ beck kletat på skorstenen, så håller jag med om att det onödigt dåligt utfört jobb.
Ja, det är nytillverkat. Det fanns inte ens något tidigare...

Det svarta "becket" på skorstenen är asfaltklister mot vilket takpappen är uppvikt och fäst helt enligt tillverkarens instruktioner samt med förstärkningar i hörnen. Det har inget med plåtarbetet att göra.


Men hur som helst så har firman varit tillbaka idag och nu ser det ok ut. Nu åker sista läkten och pannor på plats innan de avslutar med utvändig beklädnad.
 
  • Gilla
Ostenros och 8 till
  • Laddar…
R
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är nytillverkat.

Det svarta "becket" på skorstenen är asfaltklister mot vilket takpappen är uppvikt och fäst helt enligt tillverkarens instruktioner samt med förstärkningar i hörnen. Det har inget med plåtarbetet att göra.


Men hur som helst så har firman varit tillbaka idag och nu ser det ok ut. Nu åker sista läkten och pannor på plats innan de avslutar med utvändig beklädnad.
Kan vi se bilder på det som dom har gjort, vad hade företaget för ursäkt?
 
  • Gilla
Krille-
  • Laddar…
Gött.
Vi vill så klart se en bild på härligheten.
 
Det kommer, ska ner nu och kriga med läkt och pannor.
 
Kan vi få se en bild på hur det borde sett ut? Skulle vara roligt att jämföra 😉

Edit: Var tydligen många som ville bilder, blev trea på den bollen.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
På allmän begäran 😀

Närbild på en plåtbeslagning runt en murstock med svart tätningstejp i en byggnadsrenoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en skruv på en metallbit, troligen del av en byggnad eller maskin, med en yta som verkar vara belagd med tätande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
@
mexitegel mexitegel skrev:
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Handlat på Wish?
 
Såna inlägg är ju inte ens roliga när man är full.
 
  • Gilla
  • Haha
BjörnKraft och 2 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Handlat på Wish?
Vad är det för något?
 
Intet Intet skrev:
Vad är det för något?
Make a wish and you will find out...
 
Aha!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det ser för jävligt ut
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Sämsta plåtslagare jag har sett betala ej låt dom göra om eller skaffa en besiktningsman som dom ska betala
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.