G Grannens Häck skrev:
Vad är en riktig plåtslagare? Finns det certifiering på individnivå?
skämtar du?
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
R
V Vålsjön skrev:
Sämsta plåtslagare jag har sett betala ej låt dom göra om eller skaffa en besiktningsman som dom ska betala
Du följer inte tråden va?
 
  • Haha
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Även om underbeslaget inte syns, när kringtäckningen är på plats, så skulle jag aldrig ha kunnat lämna ett så dåligt slutresultat. En lärling på första veckans praktik hade gjort det bättre.
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Vad är en riktig plåtslagare? Finns det certifiering på individnivå?
Ja . Det finns yrkesbevis… men det finns fartdårar som har körkort oxå !!!
 
Är ingen expert på plåtarbeten men däremot jobbar jag ofta uppe på tak i samband med renoveringar, och som flera andra skrivit så ser detta förjävligt ut och det kan omöjligt vara gjort av en riktig plåtslagare.

Under alla mina år uppe på tak så har jag aldrig sett nått så slarvigt där välrenommerade plåtslagarfirmor gjort arbetet. Möjligtvis om någon glad amatör varit i farten på en sommarstuga.
 
Avstånd till brännbart har du fått om bakfoten… Teglet är mer än 50mm så du har inte ett problem där. det räknas från insida skorsten eller utsida oisolerat rökrör, men plåtjobbet ser hemskt ut . Men avstånd till brännbart är inte ett problem i detta fall,
 
S swedjeep skrev:
Avstånd till brännbart har du fått om bakfoten… Teglet är mer än 50mm så du har inte ett problem där. det räknas från insida skorsten eller utsida oisolerat rökrör, men plåtjobbet ser hemskt ut . Men avstånd till brännbart är inte ett problem i detta fall,
Om man googlar runt lite så finns det på några platser följande:

Tidigare var minsta tillåtna avståndet mellan bjälke eller brännbart material och murstock, 10 cm, en norm. Idag är det en rekommendation.

Var denna rekommendation finns har jag inte lyckats hitta. Men klart är att sotaren här sa 50mm, och då följer jag det. Särskilt eftersom det redan var utfört så…
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Är det en praktikant som gjort det där?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ingen plåtslagare som varit där, bara klåpare.
Hoppas de är inne här och läser kommentarerna
 
Perssel Perssel skrev:
Ingen plåtslagare som varit där, bara klåpare.
Hoppas de är inne här och läser kommentarerna
Om du läst alla kommentarer innan du postat ditt inlägg så hade du sett att de även har varit på plats och justerat/åtgärdat…
 
G Grannens Häck skrev:
Vad är en riktig plåtslagare? Finns det certifiering på individnivå?
Man får inget certifikat när man gått utbildning på skola annat än betyg. Det är samma sak i många branscher. Det är ju dåligt av företaget där han är anställd att de inte har kontroll av nyanställda och sina arbetare för utfört arbete., Tyvärr är det vanligt., speciellt under högkonjukturen att det inte görs besiktning av utfört arbete. Mitt råd är kontakta företagets ägare och be hen att göra en besiktning och säg att du inte är nöjd. Betala inte fakturan innan riktigt arbete är utfört.
 
R
K K043 skrev:
Reklamera
Du följer inte tråden va?
 
Det Sören skrev är ju rätt. Och är väl nåt som bör vara gällande inom alla arbetsområden.
 
mexitegel mexitegel skrev:
På allmän begäran 😀

[bild]

[bild]
Ta dit ägaren till plåtslageriet och fråga honom om hen tycker att det är ett proffsarbete från hens plåtslageri. Betala inte fakturan innan arbetet blir snyggt och proffsigt utfört.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
R
S Sören Carlsson skrev:
Ta dit ägaren till plåtslageriet och fråga honom om hen tycker att det är ett proffsarbete från hens plåtslageri. Betala inte fakturan innan arbetet blir snyggt och proffsigt utfört.
Du följer inte tråden va?
 
  • Gilla
  • Haha
andthe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.