76 106 läst · 154 svar
76k läst
154 svar
Katastrofinsatser av plåtslagare?
Brukar vara så med avstånd till brännbart som du säger, men hur är det med ditt avståndet i bakkant på skorsten?mexitegel skrev:Om man googlar runt lite så finns det på några platser följande:
Tidigare var minsta tillåtna avståndet mellan bjälke eller brännbart material och murstock, 10 cm, en norm. Idag är det en rekommendation.
Var denna rekommendation finns har jag inte lyckats hitta. Men klart är att sotaren här sa 50mm, och då följer jag det. Särskilt eftersom det redan var utfört så…
Jag hade stört mig mer på att bo bredvid järnvägen än något jag inte kommer se🤩mexitegel skrev:Inlägget kan inte förstås på annat sätt. Men som svar på frågan så är inte detta billigaste firman. Utöver det är det åtskilliga rejält skickliga byggfirmor som anlitar dem. Jag har sett plåttak gjorda av dem med minutiös precision så jag är uppriktigt förvånad och tror att de kommer lösa detta på korrekt sätt.
Det jag svarade på är utbildning på yrkesskolan på gymnasium. Där får du inget gesäll betyg/ brev. Ifall du kollar upp alla plåtslagare som finns i Sverige är det ett fåtal av dem som gått extra utbildning och fått gesäll brev för gott hantverk. Det finns ingen med god utbildning för plåtslageri som skulle göra ett så dåligt arbete som visas på bilderna. Har själv flera inom min stad som jag känner som arbetar som plåtslagare och ingen av dem har gesällbrev. De är ändå duktiga som plåtslagare.P Plåtis22 skrev:
Du ska INTE blanda ihop gesällbrev med yrkesbevis…S Sören Carlsson skrev:Det jag svarade på är utbildning på yrkesskolan på gymnasium. Där får du inget gesäll betyg/ brev. Ifall du kollar upp alla plåtslagare som finns i Sverige är det ett fåtal av dem som gått extra utbildning och fått gesäll brev för gott hantverk. Det finns ingen med god utbildning för plåtslageri som skulle göra ett så dåligt arbete som visas på bilderna. Har själv flera inom min stad som jag känner som arbetar som plåtslagare och ingen av dem har gesällbrev. De är ändå duktiga som plåtslagare.
Ja det är som vanligt. Ideliga besvikelser så fort man tar hjälp. Jag hade gått till en annan firma o visat bilderna för second opinion. Verkar ju vara delade meningar här om hur noga man ska vara med under o överplåtar.
Men förstår inte vad polygripen har på dit tak att göra när det finns falstänger?
Men förstår inte vad polygripen har på dit tak att göra när det finns falstänger?