mexitegel mexitegel skrev:
Om man googlar runt lite så finns det på några platser följande:

Tidigare var minsta tillåtna avståndet mellan bjälke eller brännbart material och murstock, 10 cm, en norm. Idag är det en rekommendation.

Var denna rekommendation finns har jag inte lyckats hitta. Men klart är att sotaren här sa 50mm, och då följer jag det. Särskilt eftersom det redan var utfört så…
Brukar vara så med avstånd till brännbart som du säger, men hur är det med ditt avståndet i bakkant på skorsten?

UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Förekommer det verkligen gesällbrev idag
?
Både gesällbrev och mästarbrev finns…
Från en som har 37 års erfarenhet som plåtslagare

• Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Förekommer det verkligen gesällbrev idag
?
Ja det finns men gissar att det inte är så vanligt för plåtslagarna idag. När facket, Bleck o Plåt (innan dom gick in i Byggnads), ville marknadsföra byggnadsplåtslageriet på åtti-talet så var vi några stycken som gjorde gesällen.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Inget slår "mina" fuskbyggare, också en välrenommerad firma (tills nu).
"Jaså, ville ni ha falsat..."

Detta är bara ett litet exempel, taket läckte som ett såll efter deras takarbete..

• Närbild på ett dåligt utfört plåtarbete med synliga svetsfogar och ojämn yta på hörnet av en vit byggnadsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Polyester och 8 till
  • Laddar…
Inlägget kan inte förstås på annat sätt. Men som svar på frågan så är inte detta billigaste firman. Utöver det är det åtskilliga rejält skickliga byggfirmor som anlitar dem. Jag har sett plåttak gjorda av dem med minutiös precision så jag är uppriktigt förvånad och tror att de kommer lösa detta på korrekt sätt.
Jag hade stört mig mer på att bo bredvid järnvägen än något jag inte kommer se🤩

A Anders Broman skrev:
Inget slår "mina" fuskbyggare, också en välrenommerad firma (tills nu).
"Jaså, ville ni ha falsat..."

Detta är bara ett litet exempel, taket läckte som ett såll efter deras takarbete..
Mmmmm. Plåt på tub! 😉

• Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
UffePlåtis mexitegel skrev:
Brukar vara så med avstånd till brännbart som du säger, men hur är det med ditt avståndet i bakkant på skorsten?
Där behöver man använda en annan tumstock 😂.
Det är avstånd där, men inte lika mycket.

• Haha
UffePlåtis
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
Riktiga plåtslagare har yrkesbevis…
Vilket man kan erhålla efter fullgod utbildning… skriv inte saker du inte har en aning om
Det jag svarade på är utbildning på yrkesskolan på gymnasium. Där får du inget gesäll betyg/ brev. Ifall du kollar upp alla plåtslagare som finns i Sverige är det ett fåtal av dem som gått extra utbildning och fått gesäll brev för gott hantverk. Det finns ingen med god utbildning för plåtslageri som skulle göra ett så dåligt arbete som visas på bilderna. Har själv flera inom min stad som jag känner som arbetar som plåtslagare och ingen av dem har gesällbrev. De är ändå duktiga som plåtslagare.

Michael De Geer Michael De Geer skrev:
Hela skorstenen ska inte kläs med plåt. Fukten måste kunna komma ut.
En plåtbeslagen skorsten är inte lufttät.

Där behöver man använda en annan tumstock 😂.
Det är avstånd där, men inte lika mycket.
Du har alltså en sådan här i din ägo. DEN kan man vara väldigt kreativ med. Och den är oerhört anpassningsbar😂

En vikt tumstock med decimeter- och centimeterindelningar ligger på en svart yta, delvis utfälld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Precis! :D.

Skistar tror jag har premium-modellen när de mäter snödjupet, den verkar börja först på 20 eller 30 cm.

• Gilla
Posselosse och 3 till
  • Laddar…
Det är Ahlsell-modellen Skistar använder så man på ett enkelt sätt kan överdebitera materialåtgång.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
S Sören Carlsson skrev:
Det jag svarade på är utbildning på yrkesskolan på gymnasium. Där får du inget gesäll betyg/ brev. Ifall du kollar upp alla plåtslagare som finns i Sverige är det ett fåtal av dem som gått extra utbildning och fått gesäll brev för gott hantverk. Det finns ingen med god utbildning för plåtslageri som skulle göra ett så dåligt arbete som visas på bilderna. Har själv flera inom min stad som jag känner som arbetar som plåtslagare och ingen av dem har gesällbrev. De är ändå duktiga som plåtslagare.
Du ska INTE blanda ihop gesällbrev med yrkesbevis…

Ja det är som vanligt. Ideliga besvikelser så fort man tar hjälp. Jag hade gått till en annan firma o visat bilderna för second opinion. Verkar ju vara delade meningar här om hur noga man ska vara med under o överplåtar.
Men förstår inte vad polygripen har på dit tak att göra när det finns falstänger?

Fick du nån förklaring till hafsverket? Tänkte om det var typ göra tätt för helgen och sedan göra det riktigt på måndag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.