13th Marine 13th Marine skrev:
Hur breda fingrar har du egentligen?!
[bild]
Bredare än den smale. Jag är ju en rejäl karlakarl. Du förstår vilket problem smarta telefoner är för mig nu :D Stavar oändligt mycket fel.

Bara på din bil så påminner det om nästa fiasko vw gjorde med sina bilar, "pianolack" vilken idiot har designat bilfan. Räcker att du nyser så är allt repigt ;)
 
S sjoelund skrev:
Det är ju jobbigt med fossilbilar också.
Nu vet jag inte riktigt om du skämtar men jag har aldrig upplevt några av de problem du räknar upp.
 
A Avemo skrev:
Bilarna som är utvecklade från början för eldrift har ofta lite annorlunda proportioner. Därför att allt inte sitter på samma ställe. Givetvis är det resultatet som räknas. Men mitt intryck är att de elbilar som utvecklats från grunden till elbil ofta har en lägre vikt och bättre innerutrymmen än en lika stor elbil som utvecklats från en förbränningsmotorbil.
Man kan ju tycka det i alla fall, men det verkar vara lite 50/50 om dom är bättre packade eller inte. Rymlig inuti och kompakt utanpå. ID3 är ju intressant just där den har extremt kort, synd bara att dom gav den för mycket cupéutrymme och lite litet bagage
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man kan ju tycka det i alla fall, men det verkar vara lite 50/50 om dom är bättre packade eller inte. Rymlig inuti och kompakt utanpå. ID3 är ju intressant just där den har extremt kort, synd bara att dom gav den för mycket cupéutrymme och lite litet bagage
Jag utger mig inte för att ha någon heltäckande bild. Tre bilar som jag tittade på var Volvo EX30, Mercedes EQA och Renault Mégane. Mercedesen är klart längre och tyngre än både Volvon och Renaulten. Och den har klart mindre bagage. Sedan är ju kardantunnel oftast ganska onödig i elbilar. Det är ingen regel utan en tendens.

Många av bilarna som är i grunden gjorda som elbilar har en ovant hög underdel så att säga. Som om hela bilen är upplyft med batteriets tjocklek. Och det är ju ungefär vad som är fallet också. Vidare har de ofta en ganska kort "motorhuv" vilket också är naturligt eftersom det inte finns någon motor där.

Med just ID3 tycker jag framför allt det är synd att den inte får dra en liten släpvagn.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Bredare än den smale. Jag är ju en rejäl karlakarl. Du förstår vilket problem smarta telefoner är för mig nu :D Stavar oändligt mycket fel.

Bara på din bil så påminner det om nästa fiasko vw gjorde med sina bilar, "pianolack" vilken idiot har designat bilfan. Räcker att du nyser så är allt repigt ;)
Har du så stora fingrar att du trycker på fel knapp där tror jag du ska kontakta Guiness rekordbok 😉
 
S sjoelund skrev:
Det är ju jobbigt med fossilbilar också. Måste fylla på med AdBlue. Klarar hyrbilen HVO? Klarar veteranen så mycket etanol vi har i pumpen numera? Kan jag låta bilen stå över vintern utan bensinen klibbar igen? Vilken motorolja behöver bilen fyllas på med när jag kör med släpet i uppförsbacke och den bråkar med mig? Klarar bränslet Norrlands temperaturer? Var kan jag fylla på gasbilen när jag kör genom Norge?

Det är fan mer problem än elbil. Vi pratar bara för att det är skoj - vi som har någorlunda moderna elbilar med 3-fas typ 2 vet att det inte är några problem.
Nää, vi har inte alla de biltyperna. Tar svart ellet grönt handtag och tankar, kör bara i Sverige och sedan sköter verkstad resten en gång/år, trots vi drar hästsläp ibland.
Men jag utmanar med mina frågor då de är utifrån vad olika elbilsförare och ev. ägare skrivit i tråden, sammanfattar och inget påhittat.😀
 
Brukar köpa loss mina firmabilar och sedan sälja efter ett tag men
A AndersS skrev:
Jag har inget emot elbil och det blir säkert en vid nästa byte.
Men under de år som tråden funnits har många skrivit "jaja, moget och inte för tidigt". Men fortfarande så "det ska komma" och "har inte varit så".
En gång i tiden gick jag en utbildning i produktutveckling och känner igen mycket av det i tråden av olika kategorier köpare. Det som skiljer här är miljödelen och politik, som kanske vill springa fortare än vad det tar normalt, även påverkan av företagspolicy för leasade bilar.
Jag var så nöjd med min elbil på jobbet så jag köpte loss den privat efter 3 år och gav till frugan..
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nää, vi har inte alla de biltyperna. Tar svart ellet grönt handtag och tankar, kör bara i Sverige och sedan sköter verkstad resten en gång/år, trots vi drar hästsläp ibland.
Men jag utmanar med mina frågor då de är utifrån vad olika elbilsförare och ev. ägare skrivit i tråden, sammanfattar och inget påhittat.😀
Lånar ofta bil i jobbet och de har stor bilpool med många olika bränslen så jag har haft alla de problemen som är listade. Elbilen är det betydligt mindre jag behövt ha koll på. Perfekt för den som vill ha en bil som bara går och går och lämnas in på service 30 minuter om året för under tusenlappen.
 
A Avemo skrev:
Jag utger mig inte för att ha någon heltäckande bild. Tre bilar som jag tittade på var Volvo EX30, Mercedes EQA och Renault Mégane. Mercedesen är klart längre och tyngre än både Volvon och Renaulten. Och den har klart mindre bagage. Sedan är ju kardantunnel oftast ganska onödig i elbilar. Det är ingen regel utan en tendens.

Många av bilarna som är i grunden gjorda som elbilar har en ovant hög underdel så att säga. Som om hela bilen är upplyft med batteriets tjocklek. Och det är ju ungefär vad som är fallet också. Vidare har de ofta en ganska kort "motorhuv" vilket också är naturligt eftersom det inte finns någon motor där.

Med just ID3 tycker jag framför allt det är synd att den inte får dra en liten släpvagn.
Om alla packade lika väl som Lucid vore det drömmen.

På MEB bilarna tycker jag främst dom slarvat till AC/Värmepump så det inte finns någon frunk. Annars är dom ganska kompakta
 
A Argastesnickaren skrev:
Stackars norrmännen som inte förstått att elbil bara passar en minoritet.
Du får upplysa dom så dom vet vilken miss dom gjort:)
Hur stor del av bilarna i trafik i Norge är rena elbilar? Menar du att det är mer än 50%?
 
N Nerre skrev:
Hur stor del av bilarna i trafik i Norge är rena elbilar? Menar du att det är mer än 50%?
Det va en stor nyhet i förra veckan att denna månaden är det över 50% av alla registrerade bilar som är el i Norge. Över 90% av nybilsförsäljningen är el. Då är dom doch momsbefriade så elbilar är billigt
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du kanske bor så att platsen direkt utanför garaget är gatan ?
Inte riktigt, men ställa en bil ute kommer höja försäkringspremien (nu får vi lägre premie tack vare att bilen står i garage). Och så som vår infart ser ut så blockerar en bil som står där garaget, så det skulle då vara långfärdsbilen som står i garaget och den dyra elbilen ute (dessutom under ett äppelträd så det blir rätt grisiga rutor nu på hösten när det trillar ner äpplen hela tiden).

Så även om det går att ställa en bil utomhus hos oss skulle det bli väldigt opraktiskt. För att inte tala om hur mycket dyrare det skulle vara att ha två bilar när det bara är jag som har körkort.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kör du bara 25 mil kan du gå på en Kia e-Niro. Dom finns begagnade för ca 200' och räckvidden är 455km WLTP. Ganska effektiv i verkligheten också. Så 50 mil ToR behöver en liten laddning någonstans, föreslagsvis vid stugan om den har el
Och det är en kombi? Eller ska jag köpa en bil för 200 000 och samtidigt behöva hyra kombi till campingsemestern?
 
N Nerre skrev:
Hur stor del av bilarna i trafik i Norge är rena elbilar? Menar du att det är mer än 50%?
En snabb sökning ger att 25% av bilarna i trafik i Norge är elbilar. Och 90% av nybilsförsäljningen är elbilar.
 
N Nerre skrev:
Och det är en kombi? Eller ska jag köpa en bil för 200 000 och samtidigt behöva hyra kombi till campingsemestern?
Kia listar den som en kombi https://www.kia.com/se/nya-bilar/bilmodeller/kombi/
Men de kallar den också crossover hybrid och SUV så de har väl inte riktigt bestämt sig vad det är för något.

Det är inte en Volvo V70, men den är ganska rymlig då det inte finns något 12V batteri eller reservhjul under bagaget. Så det är mycket plats vertikalt. Och du kan sätta en bakbox på dragkroken om du behöver mer plats.

Edit: 450 liter Niro mot 550 liter V90. Så det är väl ganska bra, även om man inte får in lika långa paket i bilen...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.