1 794 891 läst · 5 850 svar
1795k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Jag har inte heller helt läst på hur de byggt upp tekniken. Jag antog bara att det är en absolut skala och att nollningen är bara för att de ska slippa flytta mätskalan vid tillverkningen, dvs den börjar en bit innan själva mekaniska nollpunkten är.C cpalm skrev:Ja, inget att anmärka på där. Sen gör man så klart alltid en kontroll av nollningen när man plockar fram det. Eftersom det förvaras på nollstrecket är det inget praktiskt problem.
Värt att notera är att Lidl-måttet är till synes identiskt med Kina-mått som säljs under andra varumärken, så det är knappast något unikt.
Är inte insatt i de tekniska detaljerna kring Mitutoyos "Absolute Digimatic"-teknik, men spontant tror jag de använder samma teknik med att "räkneverket" alltid är igång. För även dessa måste nollställas efter batteribyte. Skulle den vara absolut på riktigt är det en hel del information som skall kodas in i skalan, jämfört med att bara räkna pulser.
Sen är deras lösning troligen inte något som behövs för oss som köper skjutmått på Lidl …
Dan,Dan_Johansson skrev:
När du säger ”köp tråd av ett känt märke”, vad tänker du då på för märken?
Som total amatör inom svetsning har jag ingen aning vart börja leta ens för en svets som denna, än mindre vilka märken som är bra/kända. 🧐
Tacksam för tips. 👌
/T
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 642 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 642 inlägg
Esab Coreshield 15 är bra. Lincoln är väl erkänt rätt bra med tror jag. Oavsett märke så är röken ett utmärkt sätt att dö ung....Tigger skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 128 inlägg
Jag har bara testat Biltema och den som Jula säljer (Rimac?) och Biltemas var riktigt dålig. Den från Jula var bättre, men jag kan för lite om det för att säga om den var bra...Tigger skrev:
Esab är ju ett säkert kort om inte annat...
Kikade lite närmare på den idag. Det är den stationära sladdrivna varianten, samma modellnummer PMB 1100 B2 som den som sålts tidigare iallafall. Kan rekommendera att du söker på den på Youtube, finns en hel del klipp om den.T trycklös skrev:
Testa Lidls egna tråd, jag har 0,6 och 0,9, båda funkar bra. Köpte någon dyrare märkestråd också, den stänker mer. Minns inte märke tyvärr, men den hade vunnit några tester.Tigger skrev: