1 794 817 läst · 5 850 svar
1795k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 641 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 641 inlägg
Sörj för god ventilation. Stå utomhus, håll andan och undvik röken. Röken från den självskyddande tråden är cancerogen.Bart skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 641 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 641 inlägg
Underbart Lidl… man får vad man betalar för. Nån tidigare automatisk svetshjälm var faktiskt betydligt bättre än förväntat så den kan vara en bra affär (till skillnad mot svetsarna enligt mig då). Något snävt synfält men absolut bra bang for the buck.Dan1891 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 185 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 641 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 641 inlägg
Och nu var jag ändå förbi Lidl. Kikade på en låda och som jag tolkar det så är den alltså klassad A (alltså enligt 60974-1) och det som står är att den inte är för hemanvändning då den inte ör B. Det är bara att svetsa på efter bästa förmåga, ingen kommer troligtvis märka av nåt EMC-relaterat öht.13th Marine skrev:
Har faktiskt ingen aning om hur deras definition på liten mängd är. Men om det står liten mängd imorgon bitti skulle jag tro att du borde lyckas få en om du är där när de öppnar.Tigger skrev:
Kom att tänka på, här i Kristianstad har de ringt till butiken i både Bromölla och Hässleholm för mig så de lagt undan. Så har inte första butiken du kommer till så be dem ringa någon av de närmaste.Tigger skrev:
Kolla denna länk om regelverket för vad som gäller "elanläggningsägare" som vi alla är:13th Marine skrev:Mig veterligen är Klass A för industriellt och kommersiellt bruk och innebär att prylen får störa mer men också måste tåla mer.
Klass B är för hemmabruk och får störa mindre och behöver tåla mindre.
Nu har jag inte jobbat med svetsar men EMC-testat andra prylar, har aldrig hört om att Klass A inte får kopplas till offentliga elnät.
Har svetsar har någon undantag för att kunna sälja som Klass A till hemmabruk?
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/storningsfri-el-emc/storningsfri-el/
Eller vad som t.ex. står i Esabs TIG-manualer: " OBSERVERA!
Utrustning klass A är inte avsedd för användning i bostadsområden där elförsörjningen sker via det publika
lågspänningsdistributionsnätet. På grund av såväl ledningsburna som utstrålade störningar kan det i
sådana områden vara problematiskt att uppnå elektromagnetisk kompatibilitet för utrustning klass A."
" Installationen ska utföras av professionell installatör. OBSERVERA! Denna produkt är avsedd för industriell användning. I hem- och kontorsmiljö kan denna produkt orsaka radiostörningar. Det åvilar användaren att vidta erforderliga skyddsåtgärder mot sådana störningar."
Läs och begrunda.
Ser svetsen som du köpte igår exakt likadan ut som den som är på annonsen? Lika många vred osv?Bart skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 185 inlägg
Regelverk? Ser mer ut som elskrämselverkets lättlästa text om EMC.P poba53 skrev:Kolla denna länk om regelverket för vad som gäller "elanläggningsägare" som vi alla är:
[länk]
Utrustning klass A är inte avsedd för användning i bostadsområden där elförsörjningen sker via det publika
lågspänningsdistributionsnätet. På grund av såväl ledningsburna som utstrålade störningar kan det i
sådana områden vara problematiskt att uppnå elektromagnetisk kompatibilitet för utrustning klass A."
" Installationen ska utföras av professionell installatör. OBSERVERA! Denna produkt är avsedd för industriell användning. I hem- och kontorsmiljö kan denna produkt orsaka radiostörningar. Det åvilar användaren att vidta erforderliga skyddsåtgärder mot sådana störningar."
Läs och begrunda.
ESABs är ju lite tydligare formulerat, det får inte användas i bostadsområden (om den drivs från det publika elnätet), men du får använda den om du har något annat elnät att koppla den till.
Och om du använder den i ett industriområde så får du således koppla den till det publika elnätet.
Jag tolkade parksides text som att man inte fick ansluta den till ett publikt elnät oavsett, men inser nu att det inte var så de menade.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 641 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 641 inlägg
Vad skall man begrunda? Jag kan gå 30m och koppla in svetsen på en bilverkstad, eller gå 150m och koppla in den i industrilokal. Det är fortfarande samma nät.P poba53 skrev:Kolla denna länk om regelverket för vad som gäller "elanläggningsägare" som vi alla är:
[länk]
Läs och begrunda.
Nej, den ser ut som annonsen på hemsidan jag kikade på under verktygsavdelning. Endast ett vred för att ställa in tjockleken på materialet. Skulle tro att den sen försöker ha färdiga program för vad det ska översättas till i strömstyrka och matningshastighet.Tigger skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lyckades få tag på en via en kompis som skickade bild på förpackningen och bilden såg inte alls ut som den i annonsbladet så jag blev fundersam om han fått tag på fel svets av ngn anledning. Såg senare att det är samma artikelnummer.Bart skrev:
Ska få den överlämnad i veckan.
Men då vet jag. 🫨💪