712 353 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Hade samma problem på en BMW när jag lossade en styrled, det var inga problem att skruva av muttern, men gängan hade skurit när jag skruvade av den, och muttern gick inte att få dit igen.V Vattenbyxa skrev:
Ja man kanske får vad man betalar för 😎 Rekordet var Subarun och byte efter 600 milX xxargs skrev:Byta hjullager redan efter 3000 mil ???
På min Corolla så börja det sjunga hörbart vid olika kurvtagning först efter 35000 mil och den byttes - den andra lagret är inte bytt ännu... verkstaden tyckte att jag hade bra motoröra som ens kunde höra ljudet då det brukar vara i betydligt sämre skick när de får in sådana fall
- den första styrledsbytet var vid typ 34000 mil.
sen gick det nya i 1 månad så var det totalskrot. Båda gångerna bytt på Meca verkstad
( bak ) men den bilen finns inte kvar nu. Sista gången byttes det utan kostnad.
Finns det verkligen så dåliga lager? Är det inte så att någon har klantat sig och skadat lagret vid monteringen? Svårt att veta såklart.
Kul anekdot: jag hade för länge sedan en kollega som hävdade att Renault hade dåliga hjullager för han fick byta dom varje år. Troligaste orsaken var klantmek.
Kul anekdot: jag hade för länge sedan en kollega som hävdade att Renault hade dåliga hjullager för han fick byta dom varje år. Troligaste orsaken var klantmek.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag tror jag bytt något hjullager på alla bilar jag haft... 😂
De senaste två har varit pga av "user error" dock, fram på en Fiesta pga för dåligt åtdragen mutter efter drivaxelbyte, och bak på en Mondeo pga handbromsen som låg på och kokade ur fettet ur lagret....
De senaste två har varit pga av "user error" dock, fram på en Fiesta pga för dåligt åtdragen mutter efter drivaxelbyte, och bak på en Mondeo pga handbromsen som låg på och kokade ur fettet ur lagret....
Jag har mestadels haft bilar från VAG och inga hjullagerbyten hitills trots att jag kört de flesta 20-30 tusen mil, haft ett par Toyotor också och inga byten på dem heller.
Släpkärra och båtkärra har fodrat nya hjullager däremot (efter mindre än ett kvartssekel)
Släpkärra och båtkärra har fodrat nya hjullager däremot (efter mindre än ett kvartssekel)
galento skrev:
...men borde det inte ha passerat +20000 mil (nu är jag snäll här - skrev 30000 mil först) innan du behövde byta lager allra först gången ???
;-)
Jo förra gången byttes de vid drygt 23k mil , hur det varit tidigare är lite svårtX xxargs skrev:
att sia om. Kan se att ett framhjulslager byttes vid ca 13,500mil.
Plötsliga problem med tomgången uppstod idag, bilen t.om. stannade en gång. Då jag började felsöka tog det inte länge, öppnade huven och det var ett starkt sugande ljud som inte gick att missa.
Snart såg man detta vid insuget:
Samt detta:
Slangen hade spruckit och fallit av m.a.o. Detta är en av originalslangarna som jag inte bytt, den går in i kupén förmodligen till turbotrycksmätaren. Jag klippte av ändan och tryckte dit den igen och nu verkar det funka som det ska igen. Ett lätt åtgärdat problem åtminstone!
Snart såg man detta vid insuget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangen hade spruckit och fallit av m.a.o. Detta är en av originalslangarna som jag inte bytt, den går in i kupén förmodligen till turbotrycksmätaren. Jag klippte av ändan och tryckte dit den igen och nu verkar det funka som det ska igen. Ett lätt åtgärdat problem åtminstone!
Originalslangarna har en begränsad livslängd. Dessutom ger de div mysko fel när de börjar spricka eller lossa.DennisCA skrev:
Då är det läge att byta ut alla vakuumslangarna mot silikonslangar samt fästa alla ändar med buntband så de inte lossar. Så slipper man fundera på dem mer.
👌G Greger_08 skrev:
En extra bil man känner till är väl värt mer än att kanske få 10kkr?G Greger_08 skrev:
Extrautrustning och uppgradering är ju extremt billigt till dessa Saabar numera speciellt om man handlar på skroten.G Greger_08 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
2019 tröttnade jag på att det ständigt var något att fixa på vår ng9-3 från 2002 och skaffade en nästan ny Passat GTE.
SAABen behöll jag som andrabil och tänkte att jag skulle fixa till den.
Två år senare stod den, knappt körd, som ett sår på uppfarten med mer och mer saker att fixa.
Blev räddad av en granne som gick förbi och undrade om jag skulle sälja den.
SAABen behöll jag som andrabil och tänkte att jag skulle fixa till den.
Två år senare stod den, knappt körd, som ett sår på uppfarten med mer och mer saker att fixa.
Blev räddad av en granne som gick förbi och undrade om jag skulle sälja den.
Byt alla slangar do88 har bra grejer. Min 900 T16 hade stått ute och "vilat" i ca 15 år under en gran innan jag tog tag i den och do88 slangarna jag satte dit då ser och känns fortfarade som nya. Tar inte långtid och kan täppa till andra läckor man inte ser.DennisCA skrev:Plötsliga problem med tomgången uppstod idag, bilen t.om. stannade en gång. Då jag började felsöka tog det inte länge, öppnade huven och det var ett starkt sugande ljud som inte gick att missa.
Snart såg man detta vid insuget:
[bild]
Samt detta:
[bild]
Slangen hade spruckit och fallit av m.a.o. Detta är en av originalslangarna som jag inte bytt, den går in i kupén förmodligen till turbotrycksmätaren. Jag klippte av ändan och tryckte dit den igen och nu verkar det funka som det ska igen. Ett lätt åtgärdat problem åtminstone!