714 204 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag hade en Mitsubishi Outlander PHEV -14 som jag bytte sommardäck på efter att OEM-däcken var slut efter ca 9500 mils sommardäckskörning. Bra hållbarbarhet på dessa däck alltså. 225/55 R18, smådäck jämfört med dina. När jag kollade runt så ville jag ha utöver bra torr- och våtegenskaper likvärdigt rullmotstånd och tystare däck. Att byta till bullriga kommer att kännas som ett nedköp tycker jag. Viktigt att dubbelkolla lastindex inför köp.Bo.Siltberg skrev:
Jag landade i Michelin Primacy 4 225/55 R18 102V med fälgskyddskant. Dessa är betydligt tystare än OEM-däcken + att rullningsmotståndet också är lägre, lite oväntat faktiskt.
Vad gäller livslängd kan jag inte uttala om det eftersom jag sålde bilen. Däcken kostade 1659 kr styck år 2020. Dessa däck kan jag tänka mig att köpa igen.
Vad har du för bil med så grova däck?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Primacy 4 och ännu hellre 4+ håller riktigt riktigt länge. I mitt tycke det bästa vardagsdäcket på marknaden. Börjar kännas som det är dags för en Primacy 5 snartClasseClas skrev:Jag hade en Mitsubishi Outlander PHEV -14 som jag bytte sommardäck på efter att OEM-däcken var slut efter ca 9500 mils sommardäckskörning. Bra hållbarbarhet på dessa däck alltså. 225/55 R18, smådäck jämfört med dina. När jag kollade runt så ville jag ha utöver bra torr- och våtegenskaper likvärdigt rullmotstånd och tystare däck. Att byta till bullriga kommer att kännas som ett nedköp tycker jag. Viktigt att dubbelkolla lastindex inför köp.
Jag landade i Michelin Primacy 4 225/55 R18 102V med fälgskyddskant. Dessa är betydligt tystare än OEM-däcken + att rullningsmotståndet också är lägre, lite oväntat faktiskt.
Vad gäller livslängd kan jag inte uttala om det eftersom jag sålde bilen. Däcken kostade 1659 kr styck år 2020. Dessa däck kan jag tänka mig att köpa igen.
Vad har du för bil med så grova däck?
e-primacy är tyst och snålt, dock mindre mönsterdjup så håller inte lika länge
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Instämmer i att Primacy är ett bra däck.Johannes Carlsson skrev:
Dock har jag mest kört Hankook senaste åren. Bra däck till rimliga priser.
Får se när Primacy 5 kommer.Johannes Carlsson skrev:
I mitt specifika fall så är både 4+ och e.PRIMACY konstigt nog bullrigare än 4, 70 dB mot 68 dB. Kanske kostar ett bättre rullningsmotstånd (=hårdare däck?) något på vägbullret? När jag köpte däcken år 2020 så var nog inte 4+ släppt ännu på den svenska marknaden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 444 inlägg
Är OEM ett däckfabrikat? 9500 mil är ju riktigt bra.ClasseClas skrev:Jag hade en Mitsubishi Outlander PHEV -14 som jag bytte sommardäck på efter att OEM-däcken var slut efter ca 9500 mils sommardäckskörning. Bra hållbarbarhet på dessa däck alltså. 225/55 R18, smådäck jämfört med dina. När jag kollade runt så ville jag ha utöver bra torr- och våtegenskaper likvärdigt rullmotstånd och tystare däck. Att byta till bullriga kommer att kännas som ett nedköp tycker jag. Viktigt att dubbelkolla lastindex inför köp.
Jag landade i Michelin Primacy 4 225/55 R18 102V med fälgskyddskant. Dessa är betydligt tystare än OEM-däcken + att rullningsmotståndet också är lägre, lite oväntat faktiskt.
Vad gäller livslängd kan jag inte uttala om det eftersom jag sålde bilen. Däcken kostade 1659 kr styck år 2020. Dessa däck kan jag tänka mig att köpa igen.
Vad har du för bil med så grova däck?
Ja, Michelin Primacy verkar vara uppskattade. Kanske blir dessa.
Jag har en MB GLC (stadsjeep).
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Våra Michelin Pilot Sport EV höll ett år på vår MYLR, men enligt Tesla var orsaken felaktig hjulinställning. Vilken var perfekt när jag lämnade in den för mätning(justering behövdes inte) två veckor tidigare hos en fristående däckverkstad.
Olyckligtvis så blev det en ”bug” när de gjorde rapporten på mätningen hos Tesla, så de felaktiga värdena de hittade dokumenterades aldrig... 🤣
Jag tror att man valt för mjuka bussningar till effekten i bilen, men varför skulle de erkänna det 🤔
De tog 7400 för att justera hjulinställningen och 2h undersökning, åker nog aldrig tillbaka till Tesla Uppsala igen iaf, borde kollat deras betyg online innan 🧐
Har bytt däcken nu och blir spännande att se slitagemönstret nu i höst. 🥸
Rullar nu Pirelli P-Zero PZ4 istället 🫶
Här är en sammanfattning av hela historian, det började med lite obalans, vi balanserade om på en lokal firma(Euromaster) och det blev ännu värre och mycket vikter blev det. Vi såg ju då att däcken var snedslitna och det var då vi lämnade in bilen för fyrhjulsinställning på en bekants firma och karusellen började rulla… och vi sedan hamnade hos Tesla…
När vi bytte till de nya däcken så tog vi också en lokal firma, men inte samma som innan, så jag drog historien och han blev nyfiken, så vi började balansera alla hjul, hans kommentar var ”Euromaster har nog inte kalibrerat sin balansmaskin, för det här förstår jag är okörbart!”.
När vi tog av däcken så insåg vi att ljuddämpningen på tre av fyra däck släppt och låg som en boll… så de tyckte vi skulle reklamera däcken till Michelin. 😅
Sedan var allt bra, men om det snedsliter nu också är jag lyckligt(?) ovetande om…
Olyckligtvis så blev det en ”bug” när de gjorde rapporten på mätningen hos Tesla, så de felaktiga värdena de hittade dokumenterades aldrig... 🤣
Jag tror att man valt för mjuka bussningar till effekten i bilen, men varför skulle de erkänna det 🤔
De tog 7400 för att justera hjulinställningen och 2h undersökning, åker nog aldrig tillbaka till Tesla Uppsala igen iaf, borde kollat deras betyg online innan 🧐
Har bytt däcken nu och blir spännande att se slitagemönstret nu i höst. 🥸
Rullar nu Pirelli P-Zero PZ4 istället 🫶
Här är en sammanfattning av hela historian, det började med lite obalans, vi balanserade om på en lokal firma(Euromaster) och det blev ännu värre och mycket vikter blev det. Vi såg ju då att däcken var snedslitna och det var då vi lämnade in bilen för fyrhjulsinställning på en bekants firma och karusellen började rulla… och vi sedan hamnade hos Tesla…
När vi bytte till de nya däcken så tog vi också en lokal firma, men inte samma som innan, så jag drog historien och han blev nyfiken, så vi började balansera alla hjul, hans kommentar var ”Euromaster har nog inte kalibrerat sin balansmaskin, för det här förstår jag är okörbart!”.
När vi tog av däcken så insåg vi att ljuddämpningen på tre av fyra däck släppt och låg som en boll… så de tyckte vi skulle reklamera däcken till Michelin. 😅
Sedan var allt bra, men om det snedsliter nu också är jag lyckligt(?) ovetande om…
Har alla tesla sånt där ljuddämpning/skumgummi klistrat i däcken? Känns lite onödigt, eller?richardtenggren skrev:Våra Michelin Pilot Sport EV höll ett år på vår MYLR, men enligt Tesla var orsaken felaktig hjulinställning. Vilken var perfekt när jag lämnade in den för mätning(justering behövdes inte) två veckor tidigare hos en fristående däckverkstad.
Olyckligtvis så blev det en ”bug” när de gjorde rapporten på mätningen hos Tesla, så de felaktiga värdena de hittade dokumenterades aldrig... 🤣
Jag tror att man valt för mjuka bussningar till effekten i bilen, men varför skulle de erkänna det 🤔
De tog 7400 för att justera hjulinställningen och 2h undersökning, åker nog aldrig tillbaka till Tesla Uppsala igen iaf, borde kollat deras betyg online innan 🧐
Har bytt däcken nu och blir spännande att se slitagemönstret nu i höst. 🥸
Rullar nu Pirelli P-Zero PZ4 istället 🫶
Här är en sammanfattning av hela historian, det började med lite obalans, vi balanserade om på en lokal firma(Euromaster) och det blev ännu värre och mycket vikter blev det. Vi såg ju då att däcken var snedslitna och det var då vi lämnade in bilen för fyrhjulsinställning på en bekants firma och karusellen började rulla… och vi sedan hamnade hos Tesla…
När vi bytte till de nya däcken så tog vi också en lokal firma, men inte samma som innan, så jag drog historien och han blev nyfiken, så vi började balansera alla hjul, hans kommentar var ”Euromaster har nog inte kalibrerat sin balansmaskin, för det här förstår jag är okörbart!”.
När vi tog av däcken så insåg vi att ljuddämpningen på tre av fyra däck släppt och låg som en boll… så de tyckte vi skulle reklamera däcken till Michelin. 😅
Sedan var allt bra, men om det snedsliter nu också är jag lyckligt(?) ovetande om…
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Tror det, men även alla tyska premiumbilar.J JohanLun skrev:
De nya däcken jag köpte var ämnade för Porsche, enligt märkningen 69 db istället för 72 db på originaldäcken.
Pirellies ljuddämpning var sektionernad, Michelin täckte hela varvet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Uppmätt i bilen eller utvändigt buller enligt etikett?ClasseClas skrev:
Enligt Michelins egna data på webben, utvändigt buller. Gissar att det är enligt EU-specar.Johannes Carlsson skrev:
https://www.tyrelabelling.eu/EU/2020-740/sv/299295_fcs_sv.pdf
https://www.tyrelabelling.eu/EU/2020-740/sv/253958_fcs_sv.pdf
https://www.tyrelabelling.eu/EU/2020-740/sv/833845_fcs_sv.pdf
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Det skiljer ibland på storlek (bredd, diameter, profilhöjd), lastklass också några dB.ClasseClas skrev:
Köpte Primacy 4+ till 2 bilar samtidigt och dmtror det skiljde typ 3dB mellan Volvon och Lexusen
Absolut. Större däck (bredare) tenderar att vara bullrigare. Jag jämförde samma dimension ovan, 225/55 R18 lastindex 102. Annars blir det lurigt att jämföra.Johannes Carlsson skrev: