20 012 läst · 165 svar
20k läst
165 svar
Fiber, tappar uppkoppling för jämnan
Som sagt, en PC kan av olika anledningar överbelasta ett trådlöst nätverk. Gör den det så kommer alla klienter som kommunicerar över samma frekvens att bli påverkade. Jag gissar att TS TV är ansluten via WiFi.T Troberg skrev:
Jag skulle inte kalla den förklaringen mer tveksamt än många andra förslag i tråden.
Det är ju lätt att testa. @Jimpalimpa83 , stäng av datorn helt och se om TVn börjar fungera som den ska.
bra tips!T Troberg skrev:En sak till: Sätt en magnet på nätverkskablarna. Fastnar den är de dåliga. Klipp upp dem i små bitar och kasta på en brasa, och köp nya.
Anledningen är att vissa billiga kablar har järn istället för koppar i ledarna, vilket ger dem usla elektriska egenskaper, eftersom järn är magnetiskt och har en hystereskurva.
Been there, done that.
skulle varit mer specifik och säga att datorer är avstängda eller i sömnläge när TV är igång.. men en fair pointR RoAd skrev:Som sagt, en PC kan av olika anledningar överbelasta ett trådlöst nätverk. Gör den det så kommer alla klienter som kommunicerar över samma frekvens att bli påverkade. Jag gissar att TS TV är ansluten via WiFi.
Jag skulle inte kalla den förklaringen mer tveksamt än många andra förslag i tråden.
Det är ju lätt att testa. @Jimpalimpa83 , stäng av datorn helt och se om TVn börjar fungera som den ska.
Många kockar och massa bra gissningar tyvärr blir det lite hagelskur av det hela.
Det kan vara kombo av interna saker må än det är eller så kommer det peka bakom GW (router) enklaste och snabbaste är som sagt pingplotter eller valfri sådant program, sätta ett par targets och dricka en kaffe eller två.
den kommer visa om TS kommer ut på nätet genom GW eller om det stoppar innan:
Sen har det varit flera bra förslag vad som skulle kunna vara felkälla lokalt men först behöver vi veta om det är ett lokalt problem eller NAP (någon annans problem).
Det kan vara kombo av interna saker må än det är eller så kommer det peka bakom GW (router) enklaste och snabbaste är som sagt pingplotter eller valfri sådant program, sätta ett par targets och dricka en kaffe eller två.
den kommer visa om TS kommer ut på nätet genom GW eller om det stoppar innan:
Sen har det varit flera bra förslag vad som skulle kunna vara felkälla lokalt men först behöver vi veta om det är ett lokalt problem eller NAP (någon annans problem).
uppdatering.
tack för tipset med magnet på kabeln. visade sig att blå kabel mellan Inteno och ingången till väggen var av kass kvalite. den är nu utbytt och det lyser grönt och fint som en sommaräng istället för organge.
hastighet är dock den samma så inget nytt där
återkommer om kabeln var boven till all ondska
tack för tipset med magnet på kabeln. visade sig att blå kabel mellan Inteno och ingången till väggen var av kass kvalite. den är nu utbytt och det lyser grönt och fint som en sommaräng istället för organge.
hastighet är dock den samma så inget nytt där
återkommer om kabeln var boven till all ondska
Glappande trådar som gör att Google låda och Intendo försöker förhandla upp till 1G istället för 100meg lite då och då kan mycket väl vara ett tänkbart fel. Eller helt enkelt porten går ner helt ibland.
Jag har fått byta kablar av "bra kvalitet" också, ibland är det dålig kontakt i dem. Jag hade en kabel som efter ett par veckar alltid tryckte ned anslutningen till 100 Mbps. Och eftersom den inte omförhandlas så fastnade man ju där. Ett byte till en billig kabel beställd från Kina (istället för den dyra) och problemet var löst. Det handlade om en 2dm lång kabel mellan routern och switchen...
Med tanke på att du pingar samma server konstant, med markant högre latens spikar såpass ofta är min personliga övertygelse att du har ett följd problem, pack loss.E enoch85 skrev:Med så hög ping har du nästan säkert packet loss nånstans. Läs mellan raderna.
J Jimpalimpa83 skrev:
Det måste inte vara ett "problem" är PL så pass lågt att dom flesta tjänster du använder kan hantera det är det ju inte problem som du märker av, hackar streaming, tappar kontakt till möten osv så bör du ju kolla vart denna PL uppstår.
What he said.J Jörgen Brandelius skrev:Med tanke på att du pingar samma server konstant, med markant högre latens spikar såpass ofta är min personliga övertygelse att du har ett följd problem, pack loss.
Det måste inte vara ett "problem" är PL så pass lågt att dom flesta tjänster du använder kan hantera det är det ju inte problem som du märker av, hackar streaming, tappar kontakt till möten osv så bör du ju kolla vart denna PL uppstår.
Skönt om kabel löste problemet.J Jimpalimpa83 skrev:
Om du inte regelbundet uppdaterar din google wifi mesh med ny firmware - så gör det. Både säk.uppdateringar och förbättringar tillkommer.
Ett tips till alla som har någon form av kompetens att göra det: Lägg in ping-jobb till några olika adresser (next-hop routern hos leverantören, 1.1.1.1 och 8.8.8.8 exempelvis) och spara undan latens och packet loss i hemautomatiseringen (HA, Domoticz eller vad nu råkar ha som fungerar). Ni får enkel access till statistiken, samt att den är perfekt att trycka upp i ansiktet på kundtjänst.
Jag har flera gånger med hjälp av detta kunnat påvisa problem i min fiberleverantörs ringnät, jag har även identifierat routingproblem hos internetleverantörerna också. Och när internetleverantören inte lyssnar, byt och prova en annan och se om de är bättre. Ni har ju statistiken för att avgöra det...
Jag har flera gånger med hjälp av detta kunnat påvisa problem i min fiberleverantörs ringnät, jag har även identifierat routingproblem hos internetleverantörerna också. Och när internetleverantören inte lyssnar, byt och prova en annan och se om de är bättre. Ni har ju statistiken för att avgöra det...