711 518 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Får jag gissa så har återförsäljaren av bilen ensamrätt på originaldelarna, och de vill lura in dig i deras showroom så de kan kränga en ny bil till dig....
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Att inte originaldelar säljs så mycket på nätet beror nog mest på återförsäljarleden. Alla dessa vill ha sitt eget område så att säga och importören tillgodoser ju det så gott det går. Blir lite kontraproduktivt om man släpper det helt fritt och nån börjar kränga på bred front. Då blir nog inte de andra åf så glada.......Men det går ju sällan att hindra helt.
Så har det varit även på ATV delar, men senaste ~5åren har det kommit upp flera sidor som säljer OEM delar med OEM sprängskissser via webben. trevlig utväckling där iaf.
ex: www.hanseriksson.se/reservdelar
ex: www.hanseriksson.se/reservdelar
Ibland är livet deppigt
Några kvarter bort bor en äldre man som ägt en röd Volvo 240 som varit i typ originalskick med 10.000 mil. Tänkt flera gånger att man skulle knackat på men skjutit på det.
Idag tog jag förnuftet till fånga och knackade på, och det visade sig att efter 25 års ägo har han precis för någon vecka sedan sålt bilen på Blocket. Han sa att det var synd att jag inte kom lite tidigare, för då hade jag fått köpa den
Gissa vem som inte kommer kunna somna inatt
Några kvarter bort bor en äldre man som ägt en röd Volvo 240 som varit i typ originalskick med 10.000 mil. Tänkt flera gånger att man skulle knackat på men skjutit på det.
Idag tog jag förnuftet till fånga och knackade på, och det visade sig att efter 25 års ägo har han precis för någon vecka sedan sålt bilen på Blocket. Han sa att det var synd att jag inte kom lite tidigare, för då hade jag fått köpa den
Gissa vem som inte kommer kunna somna inatt
Du menar att återförsäljarna har en intern överenskommelse sinsemellan att endast sälja delar över disk så att de inte trampar på varandras inmutade geografiska försäljningsområden? Trodde den typen av överenskommelser var olagliga(?)S Stefan1972 skrev:
Kanske vill man undvika att delarna hamnar i händerna på fristående bilverkstäder genom att krångla till hanteringen(?)
Det är inga problem att som fristående verkstad köpa originaldelar. Oftast är dom på reservdelssidan väldigt bra å ha göra med och dom tycker säkert det är lite krångel, oftast vet man vad man ska ha och snabbt avslut på ev. samtal eller mejl.
Äldste sonens flickvän har en Volvo V50 2006 som gått 32000 mil och med en vänster framskärm som är upprostad i överkant av hjulhuset där skärmen möter innerskärmen.
Lovade att jag skulle kolla efter en frisk skärm på skroten, hittade en nästan helt frisk skärm igår på min favoritskrot för 300 spänn.
Reflekterade över att i princip alla V50/S40 av den generationen som kom 2005 så är bilarna på skroten väldigt rostfria förutom just vänster framskärm i överkant rundningen, såg en enda som hade rostig högerskärm annars var det bara vänster.
En del av de bilar som stod där saknade vänster skärm och det betyder att de var i ok skick och försvinner från skrotarna fort som en avlöning.
Den bil jag tog från hade precis kommit in.
Idag skrapade jag bort lite ytrost där de brukar rosta, la på roststopp och grundlackade och bad sonen att köpa en burk med sprayfärg så att den vackra mörkblå skärmen får den tråkiga silver metallic som resten av bilen har.
Lovade att jag skulle kolla efter en frisk skärm på skroten, hittade en nästan helt frisk skärm igår på min favoritskrot för 300 spänn.
Reflekterade över att i princip alla V50/S40 av den generationen som kom 2005 så är bilarna på skroten väldigt rostfria förutom just vänster framskärm i överkant rundningen, såg en enda som hade rostig högerskärm annars var det bara vänster.
En del av de bilar som stod där saknade vänster skärm och det betyder att de var i ok skick och försvinner från skrotarna fort som en avlöning.
Den bil jag tog från hade precis kommit in.
Idag skrapade jag bort lite ytrost där de brukar rosta, la på roststopp och grundlackade och bad sonen att köpa en burk med sprayfärg så att den vackra mörkblå skärmen får den tråkiga silver metallic som resten av bilen har.
Vilket jäkla jobb. Tanken nere till slut.
Imorgon blir det rengöring innan pumparmaturen plockas upp. Om den nu vill komma upp, vi får väl se…
Det blev en tur till Gävle för att kunna få ihop allt igen. Nitmutter-kit på Jula såg bättre ut än Biltemas, och Hydroscand hade skitbra rostfria c-klämmor eftersom Biltemas var slut i den dimensionen jag behöver.Tur att jag köpte en större och en mindre för den lilla 60-65 mm-varianten vsar lite för liten trots att den matchar 2,5 tum.
Lite larvigt att behöva plocka bort så mycket för att byta en pump för 1300 spänn. Hoppas den går igång sen när den sitter på plats…
Imorgon blir det rengöring innan pumparmaturen plockas upp. Om den nu vill komma upp, vi får väl se…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev en tur till Gävle för att kunna få ihop allt igen. Nitmutter-kit på Jula såg bättre ut än Biltemas, och Hydroscand hade skitbra rostfria c-klämmor eftersom Biltemas var slut i den dimensionen jag behöver.Tur att jag köpte en större och en mindre för den lilla 60-65 mm-varianten vsar lite för liten trots att den matchar 2,5 tum.
Lite larvigt att behöva plocka bort så mycket för att byta en pump för 1300 spänn. Hoppas den går igång sen när den sitter på plats…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, men de kan inte själva bläddra i katalogen och plocka ihop delar och se priser, leveranstider och sånt antar jag(?)Kuslake skrev:
Men om det nu inte finns någon ambition att hålla igen tillgången till delarna, har du någon uppfattning varför ingen säljer dem on-line?
I partslink finns ganska många, där beställer man från den originalhandlare man har lämpligast till OM dom använder det systemet. Tyvärr är det i princip bara VAG för oss, men katalogen används flitigt, typ till 100%, med skärmdump och mejl till dom övriga. Men krävs abonnemang för den sidan.
Gissar att dom vill styra trafiken till sina "egna" verkstäder/butiker i första hand. Jag själv ser inget problem i att dom få som köper reservdelar över disk hos oss har möjlighet att själv kunna leta fram och beställa delar från OE.
Gissar att dom vill styra trafiken till sina "egna" verkstäder/butiker i första hand. Jag själv ser inget problem i att dom få som köper reservdelar över disk hos oss har möjlighet att själv kunna leta fram och beställa delar från OE.
Hm, på min gamla 9-5a fick det klippas upp för att komma åt bränslepumpen så var nog en modellfråga.MultiMan skrev:Det är väl en av få saker på 9-5 som fortfarande är lättmeckat, lucka under baksätet för bensinpumpen. Jag bytte pumparmatur direkt jag köpte bilen. Tog inte ens 10 minuter att ta bort anslutningar, lyfta upp den gamla och lirka ner den nya. NG9-3 måste man ju ta fram sticksågen eller släppa ner tanken.
Var och tittade på Biltemas ramper under veckan , är det nån här som
använder dom ( eller liknande ) :
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/bilramper/bilramp-1-st-2000036650
De var lätta men tyckte de såg klena ut för att klara 2500kg paret ? Har
hemgjorda ramper i stål som är tunga och lite branta så man får ha plankor
för att det inte ska ta i karossen . Men några lättare vore bra.
använder dom ( eller liknande ) :
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/bilramper/bilramp-1-st-2000036650
De var lätta men tyckte de såg klena ut för att klara 2500kg paret ? Har
hemgjorda ramper i stål som är tunga och lite branta så man får ha plankor
för att det inte ska ta i karossen . Men några lättare vore bra.