[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Smart-TV, Chromecast, Apple-TV......
Nåt av det behövs för att kunna se dessa.
+ Internet
Ja någon sorts apparat behöver du ha men det gäller ju oavsett marksänt eller inte. Men idag finns inget annat än smarta TVapparater så det är ju ändå ingen stor uppoffring. Det går att köpa en smartTV för några få tusenlappar som fixar detta.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja någon sorts apparat behöver du ha men det gäller ju oavsett marksänt eller inte. Men idag finns inget annat än smarta TVapparater så det är ju ändå ingen stor uppoffring. Det går att köpa en smartTV för några få tusenlappar som fixar detta.
Eller en Chromecast för några hundralappar som gör TVn till en Smart-TV.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jo, jag vet allt det där. Men jag har ett antal kunder som sitter i lägenheter, har inget internet, är inte intresserade av internet men följer sin jäkla serier. Då ska de först skaffa internet + ny TV alternativt Chromecast (som de visserligen får av Tele 2)
Kalla mig gammalmodig, men jag har gillat och jobbat med det här distributionssättet av kanaler ända sedan det hette Senda.
Tycker faktiskt lite synd om alla dessa Tant Berit och Farbror Sven.....

• Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller en Chromecast för några hundralappar som gör TVn till en Smart-TV.
Precis, jag har en chromecast på min LG 3D smart-TV eftersom chromecast funkar så mycket enklare, allt min PC kan visa kan man casta till TV:n.
Jag har också en chromecast på min andra tv så vi kan titta på olika program.

Redigerat:
Jo, jag vet allt det där. Men jag har ett antal kunder som sitter i lägenheter, har inget internet, är inte intresserade av internet men följer sin jäkla serier. Då ska de först skaffa internet + ny TV alternativt Chromecast (som de visserligen får av Tele 2)
Kalla mig gammalmodig, men jag har gillat och jobbat med det här distributionssättet av kanaler ända sedan det hette Senda.
Ditt kundunderlag försvinner med tiden så det är en dålig modell att klamra sig fast vid 😉

• Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Dags att sälja på dem 4G/5G-routrar och en Chromecast istället alltså.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
...abonnemangent är ett kontantkort från Telenor som jag behöver fylla på med 200kr vartannat år.
Är det nån IP-telefoni eller ren "mobiltelefon" som du använder? Jag har kvar ett 08-nummer som jag betalar 29 spänn i månaden eller nåt för, men min VOIP låda har lämnat in sen två år. Jag tror de nu prishöjt denna. Lite kul ha kvar ett nummer och fast telefon, men inte värt de pengarna... Kanske ett mobilnr i en kobratelefon kunde vara kul. :D

Boxer ägs redan av Tele2, precis som Comhem. Chromecasten är inte särskilt stor, så i de flesta fall går den att gömma bakom TV:n. Dessutom går det att styra de merparten av TVapprater med den medföljande fjärrkontrollen till Chromecasten.
Marknätet kommer inte lägga ner, det är betalkanalerna som försvinner
Ja, det är ingen nyhet vem som äger respektive operatör. Men ägaren kommer att slå ihop alla operatörer snart.

Känns sådär att köpa en TV för nästan 50K och använda chromecast… Helt ointressant faktiskt. Sen får den troligen inte plats heller då jag kör slim i princip mot väggen.

Samt att det inte hjälper mig i min ambition att ha både marksänd och digital TV. Känner inte för parabol heller.

pacman42 pacman42 skrev:
Dags att sälja på dem 4G/5G-routrar och en Chromecast istället alltså.
Chromecast får de ju från Tele2, router kan jag sälja, dock inget abbonemang. Timmar också, med RUT-avdrag.
Tur jag har rakad skalle så jag inte kan slita mitt hår när jag ska lära dem hur det funkar 😀

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Samt att det inte hjälper mig i min ambition att ha både marksänd och digital TV.
Marksänd TV ÄR digital...🤓

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är det nån IP-telefoni eller ren "mobiltelefon" som du använder? Jag har kvar ett 08-nummer som jag betalar 29 spänn i månaden eller nåt för, men min VOIP låda har lämnat in sen två år. Jag tror de nu prishöjt denna. Lite kul ha kvar ett nummer och fast telefon, men inte värt de pengarna... Kanske ett mobilnr i en kobratelefon kunde vara kul. :D
Det är ett mobilnummer. Jag blev av med min IP-telefoni, de lade ned den...

Edit: Mobilnumret används nu i en Kobra, i en grön telefonautomat från 50/60-talet (ombyggd) och i en gammal vevtelefon från 30-talet som är ombyggd med nummerskiva någon gång på 40/50-talet.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Ja, det är ingen nyhet vem som äger respektive operatör. Men ägaren kommer att slå ihop alla operatörer snart.

Känns sådär att köpa en TV för nästan 50K och använda chromecast… Helt ointressant faktiskt. Sen får den troligen inte plats heller då jag kör slim i princip mot väggen.

Samt att det inte hjälper mig i min ambition att ha både marksänd och digital TV. Känner inte för parabol heller.
Fria kanalerna kommer fortfarande att fungera. Jag skulle inte bli förvånad om det blir fler fria kanaler efter årsskiftet. Så då kan du kolla på dem på antenn och sedan resten i Tele2 Play appen.

• Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Chromecast får de ju från Tele2, router kan jag sälja, dock inget abbonemang. Timmar också, med RUT-avdrag.
Tur jag har rakad skalle så jag inte kan slita mitt hår när jag ska lära dem hur det funkar 😀
Jag hjälper pensionerade grannar med detta också. Mitt hår har bara blivit grått av det än så länge...

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo sen har man kvar analog radio.

[länk]

Mycket pengar nedlagda på våra stora TV-master.
Det finns ju digital radio runt våra fem storstäder också (ett visst mått av ironi i det påståendet):
- Luleå, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.