N Niq skrev:
Finns det något bra skäl att köpa en diesel? Hdi är väl en diesel?
Pendlar 7mil om dagen och åker ganska mycket bil överlag då man bor i skogen...
Bra med diesel när man ska dra släp och husvagn
Jag har inga problem att åka 30mil enkel för att köpa en grej
2500mil med V60 i år sen har jag även en passat bensin som säkert rullar 1500mil/år
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Höga mil är väl som att singla slant. Motorn är bra och beprövad iallafall
25' på en Volvo mb eller liknade är ju knappt inkört 😄
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
N Niq skrev:
Förr sådär mitten till slutet på 90 talet när jag skruvade lite mera med diverse bilar så kunde man fara till bes stationen på morgonen o lämna bilen där så besiktigade dom den under dagen när dom fick tid. Vet inte när dom slutade med sådan service för jag tröttnade på att leka med andras gamla bilar
Så har väl Opus bilprovning idag, mot en extra avgift så klart
 
galento
Har alltid besiktigat på Bilprovningen och har inte nåt att klaga på. Flera som jobbar där har samma intressen själva och det är ju trevligt .
 
galento
nino nino skrev:
25' på en Volvo mb eller liknade är ju knappt inkört 😄
Våran 940 har gått 31k och drar ingen olja , svärfars 740 hade gått över 55k när den såldes och fungerade bra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Citroen Berlingo 1.6 HDi med 25' mil är det att köpa sig problem eller hur ser det ut?
Stora svagheten är bakaxeln som ger sig, finns renoverade utbytes att köpa som inte är alltför dyra.
 
J jonko skrev:
Stora svagheten är bakaxeln som ger sig, finns renoverade utbytes att köpa som inte är alltför dyra.
Men det är en fwd eller?
 
nino nino skrev:
Pendlar 7mil om dagen och åker ganska mycket bil överlag då man bor i skogen...
Bra med diesel när man ska dra släp och husvagn
Jag har inga problem att åka 30mil enkel för att köpa en grej
2500mil med V60 i år sen har jag även en passat bensin som säkert rullar 1500mil/år
Ok. Ja diesel har sin fördelar. Jag har valt bort diesel för det kostar för mycket nuförtiden. Nu har jag inte hängt med i hur skatter och priset på diesel är i Sverige. Men här i Finland så är skatten väldigt hög på dieselbilar och dieselpriset är ofta högre än bensinpriset. Samtidigt så drar en någorlunda modern bensinmotor inte mycket mer än en diesel.

Jag brukar inte fundera så mycket på hur många km en bil gått när jag ska köpa den. Det är mera hur den är omskött. En väl omhändertagen långmilare är ger ofta ganska mycket för pengarna. Man får ju förstås räkna med att behöva byta lite slitdelar.
 
nino nino skrev:
Men det är en fwd eller?
Japp det är fwd men det sitter typ som en stel bakaxel på dom.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
RoTe
N Niq skrev:
Är det någon som vet något om Chevrolet trax/Opel mokka 2014 med 1.4 liters motorn?
Den Ecotec motorn är väl ingen hit vill jag minnas.
 
J jonko skrev:
Japp det är fwd men det sitter typ som en stel bakaxel på dom.
Ja jag googlade lite och sen slog det mig att en fd granne hade samma problem.
Tror han köpte en axel från Polen.

Om jag fattade det rätt så ska man kolla så bilen står rakt och inte hänger på nån sida, sen lyfta och se om den blir kvar i det läget när man släpper.

Skulle tippa på att det är kamremsbyte på gång, någon som gjort det själv? Massa special verktyg som krävs?
 
N Niq skrev:
Ok. Ja diesel har sin fördelar. Jag har valt bort diesel för det kostar för mycket nuförtiden. Nu har jag inte hängt med i hur skatter och priset på diesel är i Sverige. Men här i Finland så är skatten väldigt hög på dieselbilar och dieselpriset är ofta högre än bensinpriset. Samtidigt så drar en någorlunda modern bensinmotor inte mycket mer än en diesel.

Jag brukar inte fundera så mycket på hur många km en bil gått när jag ska köpa den. Det är mera hur den är omskött. En väl omhändertagen långmilare är ger ofta ganska mycket för pengarna. Man får ju förstås räkna med att behöva byta lite slitdelar.
Jo skatten är ju dyrare, men idag så är dieseln 50öre billigare.
Fördelen är ju när man ska dra eller åka långt.
V60 D5 drog 0.63 i snitt på 431 mil med taktält.
Men den var lite trång att packa i så en liten skåpbil och tältet vore perfekt åt mig

V60 med D3 -11 är det en bra motor?
 
N Niq skrev:
Ok. Ja diesel har sin fördelar. Jag har valt bort diesel för det kostar för mycket nuförtiden. Nu har jag inte hängt med i hur skatter och priset på diesel är i Sverige. Men här i Finland så är skatten väldigt hög på dieselbilar och dieselpriset är ofta högre än bensinpriset. Samtidigt så drar en någorlunda modern bensinmotor inte mycket mer än en diesel.

Jag brukar inte fundera så mycket på hur många km en bil gått när jag ska köpa den. Det är mera hur den är omskött. En väl omhändertagen långmilare är ger ofta ganska mycket för pengarna. Man får ju förstås räkna med att behöva byta lite slitdelar.
1,5€/l för diesel idag i Sverige.

Skatt är på CO2, en Berlingo 1,6d är ca <200€ per år i skatt
 
nino nino skrev:
Jo skatten är ju dyrare, men idag så är dieseln 50öre billigare.
Fördelen är ju när man ska dra eller åka långt.
V60 D5 drog 0.63 i snitt på 431 mil med taktält.
Men den var lite trång att packa i så en liten skåpbil och tältet vore perfekt åt mig

V60 med D3 -11 är det en bra motor?
5:a diesel, stark, trygg och går att chippa till 250+hk... inte supersnål dock

Edit, 2010-2011 verkar vara 2,0l motorn. Lite klenare bara men håller länge
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Den specialist du nämner ger jag inte mycket för........jag tittade i volvos epc på just den modellen. Axeln till de manuella var lika som vanliga V70. Det känns mest som att de sa som de gjorde för att du skulle få förtroende och betala mer än vad de kostar på andra ställen.........
Den diskussionen får du gärna ta med den Volvo-mek jag pratade med igår, han sa samma sak som Tobbe på Drivknuten, finns en uppsjö av drivaxlar beroende på motor, växellåda, AWD osv.
Enligt honom är det bara Ford som är jobbigare.
Även om C70 inte har AWD är det åtminstone 2 olika automater, manuella lådor vet jag ej om det flera.
Vet också att det är kraftigare axlar om det är en T5 än övriga motorer.
Och V70/S80/S60 likadant med olika motorer och lådor.
Lita definitivt inte på Skruvat eller Autodoc och liknande.

Jag hade naturligtvis kunnat köpa drivaxlarna på Volvo via GCP och betalat ännu mera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.