”Boys will be boys”

Två barn som håller träsvärd och låtsasfäktas på en grusgång utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först var det träpistoler.
Sen skulle det vara trägevär.
Nu är det träsvärd som gäller!

Dag

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Boys will be boys”

[bild]

Först var det träpistoler.
Sen skulle det vara trägevär.
Nu är det träsvärd som gäller!

Dag
Retro med stickvapen!

• Gilla
stigen
  • Laddar…
”Plötsligt händer det”

Inte en gång utan två gånger samma dag!

För att komma först på ett bra objekt på Blocket måste många parametrar stämma är min erfarenhet genom åren.
  1. Tidigt se annonsen.
  2. Snabbt få kontakt med köparen.
  3. Ta ett snabbt beslut.
  4. Inte pruta utan bara köpa.
  5. Bo ganska nära säljaren.
  6. Hämta och avsluta affären snabbt.
I går efter att jag fixat fram två träsvärd till barnbarnen hittade jag denna nya annonsen på Blocket.

En rikthyvel på ett träbord med texten "Såld eller borttagen" på bilden. Verktyg och hyllor i bakgrunden i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Endast hämtning på Vindö fem mil rakt österut från Stockholm. Jag bor själv halvvägs på den vägen i Skärgården. Fick snabb kontakt med säljaren och erbjöd hämtning omgående.
Det avgjorde det hela. Var hemma igen efter 2 timmar. Min fru bara skakade på huvudet.
Du har ju redan en sådan maskin? Inte lika dan men det är svårt att inte köpa om man är verktygstokig och alla parametrar stämmer. Nu har jag två olika rikthyvlar!

Efter en snabb tömning av bilen blev det en tur/retur till Sigtuna och avlämning av ett barnbarn.

Väl hemma igen dök nästa ”villhöver” objekt upp på paddan när jag tog igen mig efter körningen.
En halvsuddig bild på en gammal låda. Inga bilder på innehållet. Enligt beskrivningen skulle lådan innehålla en Unimat 3 minisvarv. Jag har under en tid hållit utkik efter något liknande.
På den suddiga lådbilden verkade det som om fräspelaren skulle ingå i lådan.

Annons på Blocket för en hobby-svarv av märket Unimat 3. Bilden visar en bok eller instruktionsmanual med personer som använder svarven. Pris: 3000 kr.
Skapa konto

Här gällde det att chansa och ta ett snabbt beslut. Om jag börjad chatta med säljaren i Hässleholm skull kanske någon annan med bättre kunskap om lådans innehåll fatta ett snabbt beslut. Så jag slog till och ”köpte grisen i säcken”. Magkänslan sa att det skulle va bra.
Ägnade sedan kvällen åt att försöka få fram vad dessa gamla lådor från Emco egentligen innehåller. Hittade bilder på nästan identiska lådomslag samt även på den lådan jag just hade köpt. Troligtvis olika årgångar. Min lådbild skall innehålla följande.

Emco Unimat 3 minisvarv med tillbehör spridda runt om, föremålen inkluderar olika verktygsdelar och manual inuti originalförpackning som visas i bakgrunden.
Skapa konto

I annonsen stod att lådan var komplett och lite använd. Vi får se nästa vecka när jag öppnar lådan.
Har jag köpt grisen i säcken eller……..?

Dag

• Gilla
  • Älska
saiter och 16 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Plötsligt händer det”

Inte en gång utan två gånger samma dag!

För att komma först på ett bra objekt på Blocket måste många parametrar stämma är min erfarenhet genom åren.
  1. Tidigt se annonsen.
  2. Snabbt få kontakt med köparen.
  3. Ta ett snabbt beslut.
  4. Inte pruta utan bara köpa.
  5. Bo ganska nära säljaren.
  6. Hämta och avsluta affären snabbt.
I går efter att jag fixat fram två träsvärd till barnbarnen hittade jag denna nya annonsen på Blocket.

[bild]

Endast hämtning på Vindö fem mil rakt österut från Stockholm. Jag bor själv halvvägs på den vägen i Skärgården. Fick snabb kontakt med säljaren och erbjöd hämtning omgående.
Det avgjorde det hela. Var hemma igen efter 2 timmar. Min fru bara skakade på huvudet.
Du har ju redan en sådan maskin? Inte lika dan men det är svårt att inte köpa om man är verktygstokig och alla parametrar stämmer. Nu har jag två olika rikthyvlar!

Efter en snabb tömning av bilen blev det en tur/retur till Sigtuna och avlämning av ett barnbarn.

Väl hemma igen dök nästa ”villhöver” objekt upp på paddan när jag tog igen mig efter körningen.
En halvsuddig bild på en gammal låda. Inga bilder på innehållet. Enligt beskrivningen skulle lådan innehålla en Unimat 3 minisvarv. Jag har under en tid hållit utkik efter något liknande.
På den suddiga lådbilden verkade det som om fräspelaren skulle ingå i lådan.

[bild]

Här gällde det att chansa och ta ett snabbt beslut. Om jag börjad chatta med säljaren i Hässleholm skull kanske någon annan med bättre kunskap om lådans innehåll fatta ett snabbt beslut. Så jag slog till och ”köpte grisen i säcken”. Magkänslan sa att det skulle va bra.
Ägnade sedan kvällen åt att försöka få fram vad dessa gamla lådor från Emco egentligen innehåller. Hittade bilder på nästan identiska lådomslag samt även på den lådan jag just hade köpt. Troligtvis olika årgångar. Min lådbild skall innehålla följande.

[bild]
I annonsen stod att lådan var komplett och lite använd. Vi får se nästa vecka när jag öppnar lådan.

Dag
Är det en Inca eller ser jag fel?

stigen stigen skrev:
Vi får se nästa vecka när jag öppnar lådan.

Dag
Spänningen är olidlig!

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Är det en Inca eller ser jag fel?
Det är en Inca rikt med den manuell planingstillsatsen. Trefasmotor i stativet och komplett anhåll samt SUVA-skydd.
Har inte haft tid att kolla skicket ännu men borden ser inte speciellt slitna ut och anhållets trä som är original är inte heller speciellt slitet.

Dag

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Det är en Inca rikt med den manuell planingstillsatsen. Trefasmotor i stativet och komplett anhåll samt SUVA-skydd.
Har inte haft tid att kolla skicket ännu men borden ser inte speciellt slitna ut.

Dag
Trevligt, ser fram emot att följa ditt köp här. 👌

• Gilla
stigen
  • Laddar…
”En lugn dag”

Tanken var att det skull bli en lugn dag efter barnbarn och mycket bilkörning men………..

Brevlådan skulle flyttas till vänstra sidan av infarten efter höstens nya dikesgrävning.

En modern brevlåda på en ställning står nära en grusad uppfart framför ett vitmålat hus med rött tak, svart bil parkerad och cyklar på terrassen.
Skapa konto

Därefter behövdes hörnen på en trappa av slipers sågas i vinkel för att få bättre tillgång till förrådet.

En elektrisk motorsåg ligger på slipers av trä som har sågramar och består av sågspån; omgivningen inkluderar förvaringslådor och verktyg.
Skapa konto

Trätrappa byggd av slipers mot en grå trävägg, belägen vid en stenlagd infart.
Skapa konto

Det var den ”Lugna dagen”.

Gör ett nytt försök i morgon. Det skulle sitta fint med ett stilla firande av den internationella öldagen som av en händelse infaller på en
fredag = ”Pelarborr Dagen” 🍺
Dag

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 10 till
  • Laddar…
T
Jag som inte ens är intresserad av svarvar har nu fått en till pryl på 'vilhöver'-listan. Den där lilla emcosvarven var ju bara för gullig :).

Jag tror faktiskt att jag nu på riktigt behöver en sån....

• Gilla
  • Älska
Putte G... och 4 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Jag tror absolut att du har rätt! 👍

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Jag som inte ens är intresserad av svarvar har nu fått en till pryl på 'vilhöver'-listan. Den där lilla emcosvarven var ju bara för gullig :).

Japp, googla på emco unimat och trälåda...(på engelska då..)

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Frustrator Frustrator skrev:
Japp, googla på emco unimat och trälåda...(på engelska då..)
jag youtubade på unimat3 igår, det tog över en timme att ta sig ur det, så nu vågar jag knappt söka mer :) Jag skulle ju egentligen flytta matjord och beställa ett billass singel till, och och och.

Men ikväll efter midagen, då blir det läge för mer sånt :D :D

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Du har helt klart drabbat av ”Villhöver virus”!
Svårbotat då antibiotika inte rår på det.
Den enda lindringen är att införskaffat det som orsakat infektionen!
Lycka till i ditt tillfrisknande! 🤓

• Gilla
Bylow och 1 till
  • Laddar…
”Blocketköp som strular”

I onsdags kväll köpte jag en Emco Unimat 3 som var utannonserade på Blocket.
Priset var enligt annonsen 3000kr. Jag klickade på köpknappen och köpte även frakt och trygghetsförsäkring.

Skärmbild av en Blocket-annons som visar en Emco Unimat 3 hobbysvarv till salu för 3000 kr.
Skapa konto

Fick ganska snabbt kvitto på köpet från Rocker som tycks administrera det hela.

Kvitto från Rocker för köp av hobbysvarv Unimat 3 på Blocket för 3000 kr plus frakt och köpskydd, totalt 3354 kr, betalat med Swish.
Skapa konto

Även en notis från transportören att en transport var bokad.

Skärmbild av appens paketsektion som visar att ett paket från "christer. ekelund, Mekonomen Värmdö" förbereds för leverans.
Skapa konto

Sedan hände ingenting på torsdagen, fredagen, lördagen och söndagen.

Försökte få kontakt med Blocket på måndagen men dom har svarstider på 3 dygn.
I dag började jag själv forska och upptäckte en bild svarvannonsen men då var priset höjt till 3500kr och annonsen var märkt borttagen.

Blocket-annons för en Unimat 3 svarv, märkt "Såld eller borttagen", med priset 3500 kr, kategori "Verktyg" i Skåne.
Skapa konto

Jag har inga kontaktuppgifter till säljaren så den dörren är stängd.
Om jag inte får varan inom 7 dagar så skall mina pengar återbetalas men jag vill ju ha svarven.

Jag undrar lite om juridiken i detta.

Ingick inte jag ett köpeavtal då jag köpte till det utannonserade priset och fick en bekräftelse på betalningen?
Kan säljaren höja priset efter ett köp?
Hur går man vidare? Eller det är bara att inse att man blivit blåst på varan men får pengarna tillbaka?
Jag har ingen aning men det är kanske någon som vet lite mer vad som gäller.

Dag

• Ledsen
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Köp mellan privatpersoner regleras av köplagen.
Köplagen är inte tvingande utan ni kan avtala om egna villkor, men förutsatt att ni inte gjort det på något sätt via Blocket har du rätten på din sida.

Påföljder vid dröjsmål med varans avlämnande
Påföljderna
22 § Avlämnas inte varan eller avlämnas den för sent och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 23--29 §§ kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Jag spekulerar i att säljaren uppfattat intresse för svarven och sålt den dyrare till någon annan. En rejäl försummelse och du har då rätt till full ersättning för dina skador, exempelvis ett dyrare inköp.

Sen är det en sak att ha rätt och en annan att få rätt.
Tycker du inte att det är roligt och kan hantera mycket av processen själv bör du släppa det.

Men det vore på sin plats att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten och yrka på fullgörelse eller skadestånd. Ansökan kostar kanske 700kr och vid små mål som detta tar respektive part sina egna kostnader.
Eller så skickar du in en ansökan om handräckning till kronofogden och begär att de hämtar din svarv från säljaren. Ungefär samma kostnad och folk är generellt livrädda för kronofogden. Sen är det inte värt att driva hela vägen, men säljaren lär tänka sig för nästa gång han är gniden och vill ha en femhundring extra.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.