MathiasS MathiasS skrev:
MIN erfarenhet är densamma, man syns när man hörs. Det har jag inga bevis för mer än att det är min upplevelse.

Googlar man frågan så verkar det vara så att mc som låter mer inte är mindre olycksdrabbade. Har ingen länk till det tillgänglig, du får leta själv.

Jag gissar att i de typiska olyckstyperna så spelar det ingen roll (krock i korsning, singelolycka landsväg). Där man själv märker skillnad, i köer, krockar man så sällan ändå.
Sist jag kollade statistiken så var 75 % av dödsolyckorna på mc med 1. Förare utan körkort. 2 Förare på stulen/lånad mc, 3. Drogpåverkad.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Sist jag kollade statistiken så var 75 % av dödsolyckorna på mc med 1. Förare utan körkort. 2 Förare på stulen/lånad mc, 3. Drogpåverkad.
Ja den gruppen är överrepresenterad. Ser man till att inte tillhöra dessa grupper, inte kör sporthoj med 200hp och tar det lugnt i korsningar så ser statsen rätt bra ut för att överleva.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
inte kör sporthoj med 200hp och tar det lugnt i korsningar så ser statsen rätt bra ut för att överleva.
Och att inte överskatta sin kurvtagningsförmåga i lite högre hastigheter skulle jag vilja tillägga. Har för mig att det är en väldigt vanlig orsak till olyckor. När det gäller hästkrafter tycker jag nog det är viktigare hur de används än hur många som finns. Min hoj har "bara" runt 100 hästar men det räcker mer än väl för att ställa till det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja den gruppen är överrepresenterad. Ser man till att inte tillhöra dessa grupper, inte kör sporthoj med 200hp och tar det lugnt i korsningar så ser statsen rätt bra ut för att överleva.
Men även om man gör allt rätt så kan man ha väldigt otur, min mellanbror omkom pga. detta då en älg vilade i dikeskanten och hoppade upp mitt framför brorsan när denne kom i typ laglig hastighet för vägen, förmodligen uppskrämd av ljudet och så var det färdigt - inte en chans för honom, såg ens knappt älgen.

Visst som motorcyklist måste man vara mentalt förberedd att väldigt tråkiga saker kan hända, men jag som anhörig och också åkte motorcykel lika mycket som han, slutade med det efter detta - det är kul att åka motorcykel fortfarande när man väl är på denna - men att ta på sig kläderna och förbereda sig för färden, ja det blev för mycket.... det är 26 år sedan nästa exakt och det var sista dagen på semestern och åkte hem från mig med ett 'vi hörs'...
 
Redigerat:
  • Ledsen
Peter_Bromma och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja den gruppen är överrepresenterad. Ser man till att inte tillhöra dessa grupper, inte kör sporthoj med 200hp och tar det lugnt i korsningar så ser statsen rätt bra ut för att överleva.
Det har blivit mer poppis att köra med gul väst, och det jag gillar minst helljus på dagtid.

Det är mer vanligt att äldre med glidaraktiga hojar kör med synliga kläder. Medans yngre (nåja några äldre med) kör med svart och gärna överdrivet mycket för fort.

Det är dessutom väldigt många jag sett denna sommaren som kört med jeans och t-shirt. Visst hjälmen är viktigast, men då får man räkna med rejäla skrapsår.
Att välja bort skyddskläder när man kör mc är lika med idiot i min mening =)

Sen kommer de här tråkiga med djur som inte går att på något vis förbereda sig på.

Men högt ljud tillhör idag inte något som räddar liv. Om en idiot kommer i för hög hastighet bakom så hör jag inte den alls i min bil. Den är nästan för isolerad.

Jag slutade iallafall köra pga idioter som skulle tävla på vägen.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
De gånger jag gått riskutbildning för MC så har de mest olycksdrabbade typerna (exkluderat de utan kort och drogpåverkade) varit unga killar på sporthoj därefter äldre män på glidare (fått kortet "på köpet" och kör rakt ut i skogen vid första sväng på vägen) samt folk på motorcross.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
De gånger jag gått riskutbildning för MC så har de mest olycksdrabbade typerna (exkluderat de utan kort och drogpåverkade) varit unga killar på sporthoj därefter äldre män på glidare (fått kortet "på köpet" och kör rakt ut i skogen vid första sväng på vägen) samt folk på motorcross.
Körde sporthoj, den sista en cbr 900rr.

Körde ofta själv eller med glidare, aldrig ett tillbud.
Sen hitta jag lite vänner i en annan stad som körde. Körde ett par ggr ihop med de, tillbud efter tillbud.
Körde den där skånevårturen en gång. ALDRIG mer, arrangörerna på den tiden var i min mening helt galna och det gick tokfort, med noll respekt för alla boende längs turen menade jag på.
Också en del tillbud.

Den dagen jag ska köpa hoj igen så antingen blir det touring eller en fräck 3 hjulad canam.
 
De med 'kortet på köpet' är förvisso krympande skara och de flesta numera förbi åldern när man ens övervägde sådant och nu istället har fler och fler tabletter att äta var dag av olika krämpor...

...jo, är också på väg dit...
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
De med 'kortet på köpet' är förvisso krympande skara och de flesta numera förbi åldern när man ens övervägde sådant och nu istället har fler och fler tabletter att äta var dag av olika krämpor...

...jo, är också på väg dit...
66 år är sista årskullen.
Sen måste du räkna med alla som tog mc kort när det var lätt att ta det.
Idag måste du göra riskutbildning, det gjorde inte jag 2005.

Sen är det tyvärr inte krav på handledarutbildning för att ha handledare, utan man kan ta en 70 åring som kanske inte kan trafiken alls och köra med :)
 
Jag övningskörde lättmc med min farfar för att slippa ta så många körlektioner, det var de enda gångerna han suttit på en hoj 🙄
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
De med 'kortet på köpet' är förvisso krympande skara och de flesta numera förbi åldern när man ens övervägde sådant och nu istället har fler och fler tabletter att äta var dag av olika krämpor...

...jo, är också på väg dit...
De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. De måste vara födda före 1957-12-31 och är då minst 66-67 år. Hur många av dessa kör mc? Och de som gör det har förmodligen gjort det i många år och de sticker nog inte ut i statistiken....

Kör själv MC men tog körkortet sent strax innan jag fyllde fyrtio... Övningskörde med svärfar, tog även lektioner på trafikskola, med risk 1 & 2...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag övningskörde lättmc med min farfar för att slippa ta så många körlektioner, det var de enda gångerna han suttit på en hoj 🙄
Honda mt5 körde jag. Sen tränade jag på lågfart med kawasaki vn1500 och en virago 535. Tog 3 lektioner med körskola då hans mc var betydligt lättare i uppkörning och hade skyddsbågar ifall det skulle vurpa på högfarten. Den hojjen var så brutallätt att den gjorde nästan hela jobbet, en suzuki tror jag det var.
 
R Rkarlsson skrev:
Idag måste du göra riskutbildning, det gjorde inte jag 2005.
Fast det är knappast riskutbildningen som är svår. Min erfarenhet är att det är lågfartsbanan som ofta ställer till det.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Har vi ingen MC tråd. Känner mig inte riktigt hemma här… 😂
 
  • Haha
Dublin och 1 till
  • Laddar…
MC tråd vore kul, uppkörning för A-kort om några dagar. Ja… passerat 40 med några år. Vet inte om det är genetiskt betingat att 50% av alla män tycker att MC är svaret på alla saknade bitar i livspusslet eller om det bara är youtube som tycker att jag verkar gilla sånt som 40+ uppskattar och därför matat mig med sånt content tills det känns som det naturliga svaret.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.