3 271 890 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Ja, du har nog rätt.G Gramphos skrev:Eftersom jag själv ännu inte har möjlighet att installera laddbox hemma så har jag inte läst på så noga men sätt massa reklam om att laddboxar klarar lastbalansering om de kopplas med en smartmeter så att de har koll på förbrukning per fas genom huvudsäkringarna. Och trott att det betyder att de kan lastbalansera mellan faser. Men de kanske bara effektbegränsar laddboxen så att inte säkringarna går. Men reklamen säger lastbalansering. Och då har jag tänkt att om man har en laddhybrid som hara har 1-fas laddare så löser boxen magiskt så att den momentant minst belastade fasen blir den som används för laddningen. (Beroende på hur snabbt alla kontaktorer som skulle krävas i boxen för att koppla om det kan ställas om säkert.)
Men som sagt har bara sett att det står lastbalansering som försäljningsargument på boxar och inte satt mig in i de tekniska detaljerna kring hur de löst det.
Min laddhybrid, Mazda, laddar tvåfasigt.
Men bilen kan bara ta mot laddning likvärdigt på de två faserna.
Så med ”lastbalanseringen” (från CTEK) så är det den mest balanserade fasen som styr även den mindre belastade fasen.
Och bilen kan inte styra alls, den tar bara det laddboxen ger den.
Det vill säga, jag kan inte styra landstrimman via bilen, det gör laddboxen.
Men effektvakt skulle vara ett mer korrekt begrepp.
Sätter man en laddbox kopplar man väl den normalt på tre faser även om man för stunden har en hybrid som bara kan ladda på en fas?Logad skrev:
Min "lastbalansering" begränsar strömmen efter den fas med högst last. Är en fas för högt belastad stoppar laddningen, aldrig varit med om att den övergått i enfasladdning även om en fas varit helt olastad.
Edit: inser jag kanske läste fel, kanske är bilen som behöver kunna ladda från "valfri"fas i kabeln.
Ja, så borde det vara.Logad skrev:
Men så funkar inte Mazdan i alla fall, den använder alltid samma två faser.
Och det är ett problem med vissa publika laddplatser.
Dom förutsätter att det ska laddas med en eller tre faser.
Så tvåfasigt tolkas troligen som en elbil (trefas) med fel i bilen.
Jag tror det är helt korrekt.J JFrisk skrev:Sätter man en laddbox kopplar man väl den normalt på tre faser även om man för stunden har en hybrid som bara kan ladda på en fas?
Min "lastbalansering" begränsar strömmen efter den fas med högst last. Är en fas för högt belastad stoppar laddningen, aldrig varit med om att den övergått i enfasladdning även om en fas varit helt olastad.
Bilen behöver balans mellan faserna, det vill säga lika ström i alla två eller tre faser.
Om en säkring går, då slutar bilen att ladda helt.
Så funkar min Mazda, och även Audin.
Jag tror att många elbilar har tre enfasladdare parallellkopplade på sekundärsidan snarare än en laddare med trefaslikriktare. Teoretiskt vore det i så fall möjligt för bilen att dra olika mycket ström på de olika faserna och därmed åstadkomma en sann lastbalansering. Men protokollet för kommunikation mellan laddbox och bil medger inte att specificera olika ström för de olika faserna. Så det blir nog svårt med dagens standard.
I enfasfallet är det ingenting som tekniskt hindrar att man har laddaren ansluten till alla faser och den väljer den minst belastade fasen. Jag vet inte säkert om detta är något som finns på riktigt eller om någon har missförstått funktionen. Men möjligt är det.
För egen del brukar jag ha laddaren inställd på den lägsta strömmen utom då jag skall iväg och vill ladda lite snabbare.
I enfasfallet är det ingenting som tekniskt hindrar att man har laddaren ansluten till alla faser och den väljer den minst belastade fasen. Jag vet inte säkert om detta är något som finns på riktigt eller om någon har missförstått funktionen. Men möjligt är det.
För egen del brukar jag ha laddaren inställd på den lägsta strömmen utom då jag skall iväg och vill ladda lite snabbare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Om jag inte missminner mig så hade vår Passat GTE bara ett av fas-stiften på plats.
Även själva laddkabeln var bara enfas.
Även själva laddkabeln var bara enfas.
Min Easee går över i enfas om lasten i elsystemet är för hög och det har hänt då och då hos mig. Jag har inte kollat om den då alltid använder samma fas eller växlar mellan dem.J JFrisk skrev:Sätter man en laddbox kopplar man väl den normalt på tre faser även om man för stunden har en hybrid som bara kan ladda på en fas?
Edit: inser jag kanske läste fel, kanske är bilen som behöver kunna ladda från "valfri"fas i kabeln.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Jag har för mig att Easee kan koppla samtliga inkommande faser på utgående "fas1"
Det står att varje laddpunkt ska ha en egen JFB, inte att det endast får vara en laddpunkt och inget annat på en JFB.JanneJanne123 skrev:
Så det kan tolkas, utan att behöva göra våld på vare sig logik eller reglerna, som att man kan ha hur mycket som helst annat på samma JFB som laddboxen, förutom en till laddbox.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Jag är på djupt vatten här nu, men det jag har läst till mig på området säger:Mikael_L skrev:
”Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av en jordfelsbrytare max 30 mA, enligt Elinstallationsreglerna SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det innebär att du inte kan utnyttja en jordfelsbrytare som skyddar andra delar av anläggningen till att även omfatta laddboxen. Vilken typ den befintliga jordfelsbrytaren är spelar ingen roll.”
https://www.elinstallatoren.se/2022/02/kan-vi-lata-laddboxen-samsas-om-jfbn/
Dock är detta en tolkning som Elinstalatörens ”expert” har gjort, så det är möjligt att man kan tolka det annorlunda?
Nädå. Så är det.
Den där skrivelsen är säkert från en tidigare utgåva av ss 436 40 00. Punkten stämmer inte med utgåva 4.
I den nuvarande har man lagt till en anmärkning som förtydligar kravet som säger:
ANM – Denna fordring innebär att denna jordfelsbrytare inte används för att skydda andra inkopplingspunkter eller strömförbrukande materiel
Den där skrivelsen är säkert från en tidigare utgåva av ss 436 40 00. Punkten stämmer inte med utgåva 4.
I den nuvarande har man lagt till en anmärkning som förtydligar kravet som säger:
ANM – Denna fordring innebär att denna jordfelsbrytare inte används för att skydda andra inkopplingspunkter eller strömförbrukande materiel