3 311 811 läst · 11 228 svar
3312k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Inte helt osannolikt. Det finns adaptrar som gör att man kan plocka ström till annat från laddboxen. Och har man en laddbox på uppfarten men inget cee-uttag är det ju ett smidigt sätt att koppla in sin vedkap.S sebastiannielsen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 922 inlägg
Det finna inga extra krav på en JFB för badrum.S sebastiannielsen skrev:
Däremot finns det extra krav på dess användning.
Trams, barnsligt att använda sådana ord som om den inte finns.S sebastiannielsen skrev:
Vilka brister i felfunktionen menar du den har som föranleder försäljningsstoppet?S sebastiannielsen skrev:
Sant, det finns bara en (1) person på forumet som sagt sig nyttja detta, och denna kan vi räkna bort.S sebastiannielsen skrev:
Dömt ut hurdå? Kom ihåg att den fick försäljningsförbud, inget förbud mot fortsatt användning.S sebastiannielsen skrev:
De fick försäljningsförbud för att dokumentationen inte stämde. Inte för att funktionen dömts ut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 922 inlägg
Väldigt dåligt med värsta elkopplingar nu. Kan inte denna del om laddar flyttas över till en av de trådar som redan finns på det ämnet?
Liknande adapter byggde jag för att ladda sonens el-mopedbil med Schuko...G Gramphos skrev:
Krävdes ju bara ett par motstånd, en diod och ett par strömbrytare för att simulera state-övergångarna i vissa kommersiella laddare som var kinkiga med att state-maskinen var korrekt. Det finns ju flera state som laddaren kan anta:
- 12V utan fyrkantvåg - ingen bil ansluten
- 9V utan PWM - bil ansluten, här kopplar man in en resistor och en diod i kontakten, detta kräver egentligen ingen brytare, det sker ju när man pluggar i kontakten. Det kan dock vara en fördel att kunna styra detta för att avbryta laddningen på laddare som låser fast kontakten.
- 9V med PWM - bil ansluten, max ström indikeras via PWM. Detta styrs av laddboxen.
- 6V (3V om det krävs en fläkt) med PWM - ytterligare en resistor ansluts, styrs med en strömbrytare.
Många laddare accepterar att man hoppar från 12V till 6V, men man behöver ändå en strömbrytare för att kunna avbryta laddningen om kontakten låses fast.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Ja det vet jag. Jag ville bara använda jämförelsen för att något som ser ut som en JFB, låter som en JFB, fungerar som en JFB, och går som en JFB nödvändigtvis inte är en JFB "i lagens mening".Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker inte det är så barnsligt egentligen. Det är ju så standarder och krav fungerar, om den inte uppfyller kraven så räknas inte "saken" så att säga.Bo.Siltberg skrev:
De som ESV nämnde, att den ibland inte löser ut:Bo.Siltberg skrev:
"Det finns en risk att jordfelsbrytaren inte alltid löser ut när och som den ska, säger Joel Lee Antman, inspektör vid Elsäkerhetsverket."
Användningsförbud är det mest skarpa beslut som ESV kan ge, och för att användningsförbud ska ges krävs det i princip att användandet innebär fara, typ koppla fas på jordanslutningen typ. Eller att den stör utav helvete så att närliggande radioutrustning störs.Bo.Siltberg skrev:
Ett användningsförbud innebär att produkten inte får användas alls, inte ens om den åtgärdas eller används i ett sammanhang där den anmärkta bristen inte uppstår.
Försäljningsförbud med återkallelse från tillverkare och konsument är inte i närheten av lika skarpt, då ett sådant beslut innebär att det fortfarande är frivilligt att fortsätta använda produkten (sedan kommer vi till det här med ansvaret för elprodukter vilket förutsätter att man säkerställer att den brist som återkallelsen omfattar inte kan leda till fara - t.ex. att använda en förlängningssladd avsedd för utomhusbruk med rapporterad vattenläckage-brist endast inomhus).
Jag skulle säga att ett försäljningsförbud innebär att ESV "dömt ut produkten". Kom ihåg att ESV kan besluta om annat än försäljningsförbud i samråd med tillverkare, t.ex. att produkter ska åtgärdas, eller att dokumentationsfel ska åtgärdas, vilket då innebär att man inte dömt ut produkten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 922 inlägg
Det finns en risk att månen ramlar ned i huvudet på oss också, och det finns en sannolikhet att ESV tar i lite för mycket och rundar hörn i sin uttalanden. Nog om detta nu i denna tråd.S sebastiannielsen skrev:
Visa nu lite exempel på "JFB-enheter för företag" i stället. Det kan nog passa i värsta elkopplingstråden.S sebastiannielsen skrev:Ja det vet jag. Jag ville bara använda jämförelsen för att något som ser ut som en JFB, låter som en JFB, fungerar som en JFB, och går som en JFB nödvändigtvis inte är en JFB "i lagens mening".
Jag tycker inte det är så barnsligt egentligen. Det är ju så standarder och krav fungerar, om den inte uppfyller kraven så räknas inte "saken" så att säga.
De som ESV nämnde, att den ibland inte löser ut:
"Det finns en risk att jordfelsbrytaren inte alltid löser ut när och som den ska, säger Joel Lee Antman, inspektör vid Elsäkerhetsverket."
Användningsförbud är det mest skarpa beslut som ESV kan ge, och för att användningsförbud ska ges krävs det i princip att användandet innebär fara, typ koppla fas på jordanslutningen typ. Eller att den stör utav helvete så att närliggande radioutrustning störs.
Ett användningsförbud innebär att produkten inte får användas alls, inte ens om den åtgärdas eller används i ett sammanhang där den anmärkta bristen inte uppstår.
Försäljningsförbud med återkallelse från tillverkare och konsument är inte i närheten av lika skarpt, då ett sådant beslut innebär att det fortfarande är frivilligt att fortsätta använda produkten (sedan kommer vi till det här med ansvaret för elprodukter vilket förutsätter att man säkerställer att den brist som återkallelsen omfattar inte kan leda till fara - t.ex. att använda en förlängningssladd avsedd för utomhusbruk med rapporterad vattenläckage-brist endast inomhus).
Jag skulle säga att ett försäljningsförbud innebär att ESV "dömt ut produkten". Kom ihåg att ESV kan besluta om annat än försäljningsförbud i samråd med tillverkare, t.ex. att produkter ska åtgärdas, eller att dokumentationsfel ska åtgärdas, vilket då innebär att man inte dömt ut produkten.
Du kan väl åtminstone beskriva vad du menade med det. Som sagt intressant att ta del av.
Den ska inte bara vara speciellt framtagen till företag, utan den ska OCKSÅ vara INSTÄLLBAR på olika utlösningsströmmar.
S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Precis. Jag syftar på produkter liknande denna:
https://www.conrad.se/sv/p/hager-hr510-fi-rela-230-v-3199468.html
och
https://www.automation24.se/oevervakningsrelae-foer-jordfel-selec-900elr-2-230v-ce
Dessa är produkter, som rent tekniskt kan fungera som en jordfelsbrytare, dvs bryta strömmen vid jordfel, men som inte uppfyller kraven för jordfelsbrytare, och därmed inte räknas som jordfelsbrytare.
https://www.conrad.se/sv/p/hager-hr510-fi-rela-230-v-3199468.html
och
https://www.automation24.se/oevervakningsrelae-foer-jordfel-selec-900elr-2-230v-ce
Dessa är produkter, som rent tekniskt kan fungera som en jordfelsbrytare, dvs bryta strömmen vid jordfel, men som inte uppfyller kraven för jordfelsbrytare, och därmed inte räknas som jordfelsbrytare.