69 930 läst · 519 svar
70k läst
519 svar
Lås som är skyddade mot ”syraangrepp”
Jo kameror, larm och övertydliga varningskyltar för larm/kamera gör att tjuven väljer något annat ställe.B bygges skrev:
Sen oavsett syra som metod så bryter man ju upp de flesta lås med traditionella metoder. Om det är en villa så använder man oftast altandörren som är en svag punkt.
Just ASSA tillhållarlås har funnits i många olika konstruktioner genom åren men de moderna är samma som FAS.E Emedan skrev:
De nya har tillhållare i gula metaller men det är en större mängd metall i ett tillhållarlås än i en låscylinder, jag har än så länge inte hört talas om att något tillhållarlås blivit drabbat.
Allmänt om tillhållarlås så skiljer det var spärrelementen sitter en del har det ovanför nyckelhålet andra har det under nyckelhålet.
Ett vanligt extralås som de äldre 7-tillhållarlås som 131-B7 har spärrelementen ovanför nyckelhålet samt ståltillhållare vilket bör vara bättre skyddat mot detta.
En modernare 9-tillhållare som FAS/ASSA 309 har spärrelementen under nyckelhålet och tillhållare av en mässingslegering vilka teoretiskt skulle kunna vara påverkade men frågan är om det fungerar i praktiken samt vilken tid det skulle ta och vilken mängd syra som skulle krävas då det borde rinna av tillhållarna.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "FAS 309"
Låshus 309 FAS
Avsedd för entrédörrar
2 029 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 443 inlägg
Du är experten, men jag har också fått uppfattningen att Sverige faktiskt har lås i världsklass.1 123abc skrev:
Men de som nu har drabbats lär väl sannolikt ha haft "rättvända", men möjligen äldre, lås.
Givet att omständigheterna i nuläget är oklara, vad är din professionella rekommendation om man vill skydda sig? Nöja sig med tillhållarlås?
Redigerat:
Bild från rapport-inslaget. Kan man se om detta är ”rättvänt” eller ej?E Emedan skrev:Du är experten, men jag har också fått uppfattningen att Sverige faktiskt har lås i världsklass.
Men de som nu har drabbats lär väl sannolikt ha haft "rättvända", men möjligen äldre, lås.
Givet att omständigheterna i nuläget är oklara, vad är din professionella rekommendation om man vill skydda sig? Nöja sig med tillhållarlås?
Kan jag se på mitt tillhållarlås vilken typ det är?1 123abc skrev:Just ASSA tillhållarlås har funnits i många olika konstruktioner genom åren men de moderna är samma som FAS.
De nya har tillhållare i gula metaller men det är en större mängd metall i ett tillhållarlås än i en låscylinder, jag har än så länge inte hört talas om att något tillhållarlås blivit drabbat.
Allmänt om tillhållarlås så skiljer det var spärrelementen sitter en del har det ovanför nyckelhålet andra har det under nyckelhålet.
Ett vanligt extralås som de äldre 7-tillhållarlås som 131-B7 har spärrelementen ovanför nyckelhålet samt ståltillhållare vilket bör vara bättre skyddat mot detta.
En modernare 9-tillhållare som FAS/ASSA 309 har spärrelementen under nyckelhålet och tillhållare av en mässingslegering vilka teoretiskt skulle kunna vara påverkade men frågan är om det fungerar i praktiken samt vilken tid det skulle ta och vilken mängd syra som skulle krävas då det borde rinna av tillhållarna.
Här finns ett annat drabbat lås från en vecka sedan:
Källa: https://www.tv4.se/artikel/6kpy8cZZ...nbrottsmetod-fran-sydeuropa-de-rev-ut-allting
Källa: https://www.tv4.se/artikel/6kpy8cZZ...nbrottsmetod-fran-sydeuropa-de-rev-ut-allting
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt krävs det mer information då det är sparsamt än så länge med ytterst få fall.E Emedan skrev:Du är experten, men jag har också fått uppfattningen att Sverige faktiskt har lås i världsklass.
Jag hade inte blivit förvånad om det är en utländsk liga som semestrar i Sverige.
Sverige har lås i världsklass, de kraven vi ställt på lås i över 50år har inte ens alla länder idag och många de som har liknande krav har infört det på 2000-talet.
Många svagheter i konstruktioner beror på tradition och då är det bra att ha haft hög säkerhet som tradition trots att den brustit ibland.
Syra i lås som metod har sitt ursprung i vissa länders säkerhetstjänster enligt vad jag informerades om för många decennier sedan när min far sålde lås till ambassader.
Bra! Då kan ju föreningen komma och skälla på inbrottstjuvarna om både inbrottet och sirenen!C Cff skrev:
Snopet att göra inbrott och sen står ordförande Lars, 72, där och skäller för att det låter för mycket!
Min erfarenhet är snarare att Lars råkar illa ut det är inte ofta tjuvar springer längre för att de blir upptäckta framförallt inte i flerbostadshus med få flyktvägar.O Ossian K Olsson skrev:
Många misshandlar hellre den som blandar sig i än att åka fast och straffmässigt blir det troligtvis ingen större skillnad.
Sirenljudet är mer avskräckande i flerbostadshus.
Jag har alltid monterat larm i mina och nära släktingars lägenheter så länge de inte falsklarmar så är det inga bekymmer.
När jag bodde i Botkyrka så hade väldigt många larm och även galler för fönster.
Ända gången jag fått klagomål var när mitt billarm blev vattenskadat av en defekt värmekran och larmet gick stup i kvarten när jag var på semester.
Här är rapportinslaget iaf och sedan hade även TV4 ett reportage (kommer upp om en stund)
https://www.svtplay.se/video/e4dan2w/rapport/ikvall-18-00?position=314
TV4
https://www.tv4play.se/klipp/99d02b...du-skydda-dig?playlist=4fPLgMyczjiIHuhE8DfQXE
Sen borde det väl vara sannolikt att det kanske dyker upp snubbar på en akutmottagning med lungbesvär... salpetersyra reagerar mycket starkt med metaller plus att man kanske ska hålla utkik efter snubbar med gasmask?
https://www.svtplay.se/video/e4dan2w/rapport/ikvall-18-00?position=314
TV4
https://www.tv4play.se/klipp/99d02b...du-skydda-dig?playlist=4fPLgMyczjiIHuhE8DfQXE
Sen borde det väl vara sannolikt att det kanske dyker upp snubbar på en akutmottagning med lungbesvär... salpetersyra reagerar mycket starkt med metaller plus att man kanske ska hålla utkik efter snubbar med gasmask?