713 569 läst · 11 036 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 304 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 304 inlägg
Jag hade en kollega som försökte lära frun att inte vila vänsterfoten på kopplingspedalen. Han lyckades aldrig så länge han jobbade kvar. Han betalade för regelbundna byten av koppling. Det finns oväntat många Fridolf-typer.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Eller ännu bättre, byta den... 😄
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 610 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 610 inlägg
Fan vad tråkigt, jag trodde det var nån entusiastbil. Minns fortfarande när frun körde av kamremmen på sin Clio, 11 mil mer än tillåtet för att få det på motorförsäkringen. Då fick man kavla upp armarna, riva toppen och utnyttja sina motorsportkontakter för en budgetrenovering och 3 nya ventiler.Isakare skrev:
Vad tar du för ett bromsbacksbyte på en sån, arbetsmässigt alltså? Kan inte vara så långt ifrån en 24 år gammal Yaris ur ett tekniskt perspektiv.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 610 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 610 inlägg
Ja, i 24 år och 22-23000mil tror jag i mitt fall. Men då är det otroligt hög kvalite på Toyotas originaldelar. Avgassystemet byttes efter 18 år om jag inte räknar fel. Ersättningssystemet har jag redan svetsat lite på en gång.S swirve skrev:
Men bromsbackarna. Jag har bytt bromsskivor 1 gång fram på samma Yaris. Ett annat gammalt tyskt Diesel-as på 25000 mil och 16 år gammal har jag bytt skivor fram tre ggr och bak två ggr. Bak har jag även fått byta oken men dom var oförskämt billiga faktiskt. Anledningen till bytet av oken var automatiken för automatisk handbromsjustering. Det är nästa sak efter bromsbackar som skulle vara förbjuden. Det skulle sitta ett litet extra ok på samma bromsskiva bara för handbroms och den hade då kunnat vara manuellt justerbar då det aldrig slits.
Fram har jag totalrenoverat oken med allt utom nya kolvar.
När man ändå är igång, förbjud glidande enkolvsok. Det skulle rädda många skivor.
Oavsett vilket. Jag föredrar bromsbelägg och byte av skivor 2-3ggr framför ett byte av trumbromsar.
Varför bytte han inte till automatbil så var de problem löst?T TommyC skrev:
De hade någon aversion mot automat vid vinterväglag. Om det är relevant eller inte har jag ingen koll på, jag har aldrig ägt automat. Jag har kört en hel del automat i hyrbilar i USA men där är snöröjningen "lite" rappare än här så att jag inte upplevde problem med automat på vintern i norra USA kanske inte är jämförbart med hur det brukar vara här.
Edit: Dessutom, trillade det ner mycket snö på kort tid så stannade de flesta hemma tills det var röjt. Förbrukningen av salt är hög och bilarna rostar därefter. 😢
Edit: Dessutom, trillade det ner mycket snö på kort tid så stannade de flesta hemma tills det var röjt. Förbrukningen av salt är hög och bilarna rostar därefter. 😢
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 385 inlägg
Har kört automat på vintern i flera decennier och har inte haft problem med det. Man har hört detta från personer som inte provat det själva utan hört detta. Vi har automat i 5 av 6 bilar här nu för tillfället och tycker det fungerar bra.T TommyC skrev:De hade någon aversion mot automat vid vinterväglag. Om det är relevant eller inte har jag ingen koll på, jag har aldrig ägt automat. Jag har kört en hel del automat i hyrbilar i USA men där är snöröjningen "lite" rappare än här så att jag inte upplevde problem med automat på vintern i norra USA kanske inte är jämförbart med hur det brukar vara här.
Edit: Dessutom, trillade det ner mycket snö på kort tid så stannade de flesta hemma tills det var röjt. Förbrukningen av salt är hög och bilarna rostar därefter. 😢
Bilen med manuell ryker nog om vi hittar en likadan med automat 👍
Haha, automat på vintern, ett problem? Hur då? Jag har kört automater av alla slag i över 20 år... Allt från Volvo 940, S70, Dodge RAM, BMW E60 osv osv, alltså blandat fram, bak och fyrhjulsdrift med och utan elektroniska hjälpmedel. ENDA gången jag varit i diket var med en manuell Volvo 240...