F
RoTe RoTe skrev:
Haha, automat på vintern, ett problem? Hur då? Jag har kört automater av alla slag i över 20 år... Allt från Volvo 940, S70, Dodge RAM, BMW E60 osv osv, alltså blandat fram, bak och fyrhjulsdrift med och utan elektroniska hjälpmedel. ENDA gången jag varit i diket var med en manuell Volvo 240...
Det finns inget inget på manuellt växlat som gör att man landar i diket på vintern så det måste varit ren inkompetens.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
F fsn skrev:
Det finns inget inget på manuellt växlat som gör att man landar i diket på vintern så det måste varit ren inkompetens.
Haha snäll du var då. Så klart var det förarfel, sa jag något annat? Det frös på i soluppgången och den tidigare våta vägbanan blev så hal att det inte gick att gå på den. Jag var trött efter att ha jobbat hela natten och ville bara hem...
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Haha snäll du var då. Så klart var det förarfel, sa jag något annat? Det frös på i soluppgången och den tidigare våta vägbanan blev så hal att det inte gick att gå på den. Jag var trött efter att ha jobbat hela natten och ville bara hem...
Du la upp det för en smash. Vad skulle jag göra? 🤪🤔
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
RoTe
F fsn skrev:
Du la upp det för en smash. Vad skulle jag göra? 🤪🤔
Vill minnas att du varit sjukt otrevlig tidigare så det är inte direkt roligt.
 
F
RoTe RoTe skrev:
Vill minnas att du varit sjukt otrevlig tidigare så det är inte direkt roligt.
Jag tror du missförstår, jag är inte här för att underhålla dig. Det får du göra på egen hand.
 
Rickard.
Jag ser ett par tvåhjulsdrivna automater sitta fast varje vinter i situationer som en manuell lätt hade kunnat gunga sig ur och dessutom så spelar det typ ingen roll hur försiktig högerfoten är så kommer dom krafsa lite mer i halkiga starter vilket sliter på dubben mer, detta är ganska omdiskuterat särskilt i kombination med olika "smarta" fyrhjulsdrifter som gärna spinner lite.

Jag drog lös två elbilar i vintras med samma problem som tvåhjulsdrivna automater har men jag vet inte om dom riktigt räknas in här 😉

Automat med bra fyrhjulsdrift har jag inte haft några problem med och i ärlighetens namn handlar det bara om rätt få dagar och situationer där manuell är skillnaden mellan att lyckas och inte.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Jag ser ett par tvåhjulsdrivna automater sitta fast varje vinter i situationer som en manuell lätt hade kunnat gunga sig ur och dessutom så spelar det typ ingen roll hur försiktig högerfoten är så kommer dom krafsa lite mer i halkiga starter vilket sliter på dubben mer, detta är ganska omdiskuterat särskilt i kombination med olika "smarta" fyrhjulsdrifter som gärna spinner lite.

Jag drog lös två elbilar i vintras med samma problem som tvåhjulsdrivna automater har men jag vet inte om dom riktigt räknas in här 😉

Automat med bra fyrhjulsdrift har jag inte haft några problem med och i ärlighetens namn handlar det bara om rätt få dagar och situationer där manuell är skillnaden mellan att lyckas och inte.
Jag har haft både konventionell automat, DSG och nu en liten Zoe elbil. Alla framhjulsdrivna.

DSG, hillhold och elektrisk pbroms är döden för ivägkörning i hal backe. Den håller pbroms till hjulen rör sig, eller får man slå av och börja rulla. Går inte möta med dragläge.

Manuell, om man vet hur man ska göra, är förstås bäst. Gammal converter automat funkar ändå hyfsat.
 
Tack, då bekräftar du min kollegas aversion mot automat i vinterväglag. Elektrisk pbroms låter som en vansinnig lösning på ett obefintligt problem. Jag tycker genuint illa om att krångla till enkla väl fungerande och beprövade lösningar. Det är ett sätt att göra bilägande och annat dyrare till väldigt litet mervärde.
 
Hade elektrisk pbroms i Passaten, funkade bra.

I ID4an har de integrerat det med "växelspaken" ännu smidigare.

Har inte saknat kryckan alls.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Tack, då bekräftar du min kollegas aversion mot automat i vinterväglag. Elektrisk pbroms låter som en vansinnig lösning på ett obefintligt problem. Jag tycker genuint illa om att krångla till enkla väl fungerande och beprövade lösningar. Det är ett sätt att göra bilägande och annat dyrare till väldigt litet mervärde.
Fördelen med elektrisk parkeringsbroms är det är lättare att göra bra tätade ok, så man slipper armar och vajer som kärvar..
 
  • Gilla
mvh och 1 till
  • Laddar…
Hur länge funkar elektrisk pbroms bra innan den börjar krångla och kräva felsökning som jag gissar (har ingen aning) är väsentligt dyrare än en helt mekanisk pbroms? Hur många fler delar finns det som kommer att krångla och kräva underhåll och/eller utbyte? Hur mycket dyrare blir det hela över bilens livslängd jämfört med en gammaldags mekanisk pbroms?

Det är ingen hållbar utveckling att hitta krångliga lösningar på icke-problem. Dessutom inte ingenjörsmässigt bra och dåligt för miljön. Tjänstebilsåkare som bara kör nya bilar under tre år möjliggör en sådan utveckling.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fördelen med elektrisk parkeringsbroms är det är lättare att göra bra tätade ok, så man slipper armar och vajer som kärvar..
Det finns bra och sämre tätning av mekaniska lösningar. Man slipper elektriska förbindningar med flera extra kontaktdon vilka utan undantag är av undermålig kvalité i bilar. Inte ens kablage är felfria. Att stoppa in mer och mer onödig elektronik säkrar att "moderna" bilar får en mycket kortare livslängd än vad som var möjligt förr med ett bra underhåll. När MCUerna som sitter i alla styrboxar tas ur produktion efter ofta max 10 år efter introduktionen och alla lager är slut så klarar man sig ett tag till med delar från skrotar men därefter är det stopp.
 
Rickard.
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade elektrisk pbroms i Passaten, funkade bra.

I ID4an har de integrerat det med "växelspaken" ännu smidigare.

Har inte saknat kryckan alls.
Jag har också e-broms och det funkar väl alldeles utmärkt för att hålla bilen still men det är värdelös starthjälp på allt annat än asfalt, sån automatiskt "hill-assist" hjälp måste man avaktivera på vintern.
 
Sålde passaten när den var 8år gammal och då hade den inga problem iaf.

Elbromsar verkar spontant enklare att reparera än krångliga lösningar med vajrar.
Fick fan inte loss vajern på ng9-3an så jag kunde repa oken.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har också e-broms och det funkar väl alldeles utmärkt för att hålla bilen still men det är värdelös starthjälp på allt annat än asfalt, sån automatiskt "hill-assist" hjälp måste man avaktivera på vintern.
Jag ser det som två vitt skilda saker 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.