712 746 lĂ€st · 11 018 svar
713k lÀst
11,0k svar
Allt om bilen
Hmmm, en "StorSachs" Ă€r aldrig fel đPatrik440 skrev:
Vi dreglade över en kompis storebror som hade en Monark 50 cc cross kallad BÄlgetingen.
De tog ut en imponerande effekt ur den för tiden, mins inte om det var 9 el 11 hk.
Den var inte original, lite ihopplock förutom delar till motor.đPatrik440 skrev:
Den blÄ ramen var enbart MCB, hade en sÄdan och med orange tank.
Och man skulle aldrig ha vÄgat utmana med sÄdan motor.
Fanns Àven som lÀtt mc, men sÄg aldrig den pÄ vÀg enbart i broschyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E-type var efterföljaren i lila och krom.
Men den pÄ bilden Àr lite modifierad bl.a. motor/avgassystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.cbsnews.com/news/ford-recall-550000-f150-pickup-trucks-transmissions-shifting-gears/
"Ford is recalling more than 550,000 pickup trucks in the U.S. because the transmissions can unexpectedly downshift to first gear no matter how fast the trucks are going."
Vilken jĂ€vla resa det skulle vara att fĂ„ i ettan pĂ„ motorvĂ€gen đ€Ż
"Ford is recalling more than 550,000 pickup trucks in the U.S. because the transmissions can unexpectedly downshift to first gear no matter how fast the trucks are going."
Vilken jĂ€vla resa det skulle vara att fĂ„ i ettan pĂ„ motorvĂ€gen đ€Ż
Redigerat:
SÀkert en intressant upplevelse. Jag har plockat isÀr en Volvo 740 som fÄtt i backen pÄ motorvÀgen. Kardanaxeln hade gÄtt av och slagit hÄl i golvet. Först trodde vi att det var en spricka i vÀxellÄdan men nÀr vi tog ner den sÄg vi att den ocksÄ gÄtt av.Tokslut skrev:
Var chaffis pĂ„ en jĂ€nk en gĂ„ng dĂ„r nĂ„len pĂ„ vĂ€xelvisaren var lite off. Ăgaren var och flippade med vĂ€xelspaken och kastade i boken tvĂ€rt. Inget gick sönder men blev komiskt med lĂ„sta bakhjul. LĂ„g sĂ€kert i typ 80.
Fast vad skulle ingÄ i en sÄdan service?N Niq skrev:
Inte laddar man om köldmediekretsen i förebyggande syfte utan anledning, det lÄter helt befÀngt (och dyrt!). Och att "toppa" det som man gjorde förr lÀr knappast vara tillÄtet idag. LÀcker det skall det ÄtgÀrdas och tÀthetsprovas.
Det jag kan tÀnka mig Àr att man gör en funktionskontroll (mÀter temperaturen vid utblÄset) och en visuell besiktning. Möjligen en kontroll av trycket. Vad fÄr man betala för detta?
Tanken Àr vÀl att systemet laddas med rÀtt mÀngd kylmedium som systemet Àr byggt för = bÀttre effekt/funktion efter "servicen"C cpalm skrev:Fast vad skulle ingÄ i en sÄdan service?
Inte laddar man om köldmediekretsen i förebyggande syfte utan anledning, det lÄter helt befÀngt (och dyrt!). Och att "toppa" det som man gjorde förr lÀr knappast vara tillÄtet idag. LÀcker det skall det ÄtgÀrdas och tÀthetsprovas.
Det jag kan tÀnka mig Àr att man gör en funktionskontroll (mÀter temperaturen vid utblÄset) och en visuell besiktning. Möjligen en kontroll av trycket. Vad fÄr man betala för detta?
Fast verkar som sagt befÀngt att ge sig pÄ detta om det inte finns nÄgot tecken pÄ att det inte redan Àr rÀtt mÀngd köldmedium i systemet, vilket det normalt Àr. Om inte annat ett oerhört slöseri med dyrt köldmedium.Tokslut skrev:
Slöseri? de suger ju ut och sparar kylmediumet om jag fattat rÀtt. DÀrför du inte kan kasta in annat medium som tex. gasol som sÀljs nu som sjÀlvpÄfyllningskittC cpalm skrev:
Och jag kan iaf. omöjligt sĂ€ga att min AC/klima fungerar lika bra idag som för 6-7Ă„r sedan nĂ€r jag handlade den. Men jag Ă€r snĂ„l nog att inte göra nĂ„tt innan jag knappt har kyla i bilen đ+ har R1234yf i min...
Kan sjÀlv!
· Trelleborg
· 16 152 inlĂ€gg
Jag tog över farsans ng9-3 frÄn 2002 av farsan 2012, dÄ hade han nyligen fyllt pÄ ACn, den funkade men skulle behöva pÄfyllning igen nÀr jag sÄlde den 2021.
Det Ă€r inte ett hermetiskt system. Bla kompressoraxeln Ă€r ett stĂ€lle som det kan lĂ€ka utan att det Ă€r ett fel. NĂ€r man lĂ€kagetestar systemet Ă€r det i en Âœ-timme, och kör med sniffern som testas mot en referenslĂ€cka pĂ„ 5gram/Ă„r. Systemet fungerar bĂ€ttre och energieffektivare med rĂ€tt mĂ€ngd.