K
Hej, är detta en normal kurva för Graf för produktion och förbrukning av solenergi den 24 juni 2024, med en topp på cirka 12 kW under soldagar och total produktion på 102,8 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
solpaneler på 16kwp och en växelriktare på 15kw.
Panelerna ligger åt syd skuggfritt och i Östergötland.

Kurvan håller sig som högst på ca.12 kw när det är soldagar och jag funderar på om det ser normalt ut eller om den borde vara högre/ ge lite mer.
 
Maalox
Med risk att jag blir överkörd av någon med faktiskt domänkundkap, men om du har 16kW installerad effekt och toppar på 12kW så har du 75% verkningsgrad, det låter spontant lite lågt om du har alla paneler rakt i söder.

Vad har du för taklutning?

Edit: formen på kurvan i sig ser rätt ut för en anläggning i söder tycker jag
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
K
Vad har du för växelriktare mer exakt?

Du maxar inte växelriktaren, för då hade kurvan varit platt på toppen.

Hur många slingor? Och hur många paneler i varje? Det ska du fått i dokumentetationen från installatören.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
K
K knightjocke skrev:
Vad har du för växelriktare mer exakt?

Du maxar inte växelriktaren, för då hade kurvan varit platt på toppen.

Hur många slingor? Och hur många paneler i varje? Det ska du fått i dokumentetationen från installatören.
Det är två slingor med 17 paneler i varje slinga.
Panelerna är på 470w.
Växelriktare. SMA STPX15
 
K
K K. L skrev:
Det är två slingor med 17 paneler i varje slinga.
Panelerna är på 470w.
Växelriktare. SMA STPX15
Då borde båda slingorna vara aktiva. Om man termofotograferar ser man om någon panel inte producerar.

Du kan också kolla in strängspänningen. Det borde finnas en graf. Där ser man om alla paneler är med
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
K
K knightjocke skrev:
Då borde båda slingorna vara aktiva. Om man termofotograferar ser man om någon panel inte producerar.

Du kan också kolla in strängspänningen. Det borde finnas en graf. Där ser man om alla paneler är med
Hur kollar man strängspänningen?
Tycker du att kurvan ser rätt ut enligt din erfarenhet.
 
Effektkurvan ser rimlig ut för en anläggning placerad söderut. Hade du haft den i väster så skulle du haft ordentlig produktion långt in på kvällen till kl 20 - 21 där man normalt har maximal egenkonsumtion, men man sällan välja hur man förlägger solpanelerna. Ska man maxa kWh från anläggningen så är det förläggning söderut som gäller så det är ju bra på det viset.
__
PS. Som jämförelse postar jag ett motsvarande diagram från igår 25 jun, en betydligt mindre anläggning på drygt 10 kWp förlagd strax norr om rakt västerut i Kronobergs län. Syns tydligt hur effekt-peak förläggs senare under dagen, maxproduktionen ligger dock väsentligt lägre över dygnet (typ 65 kWh max när det är som bäst).

Effektkurva för en solcellsanläggning med produktion, överskott och förbrukning den 25 juni. Kurvan visar en peak i produktionen vid mitten av dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
K K. L skrev:
Hej, är detta en normal kurva för[bild] solpaneler på 16kwp och en växelriktare på 15kw.
Panelerna ligger åt syd skuggfritt och i Östergötland.

Kurvan håller sig som högst på ca.12 kw när det är soldagar och jag funderar på om det ser normalt ut eller om den borde vara högre/ ge lite mer.
Vad har du för säkring i huset?
 
  • Gilla
Andreglas
  • Laddar…
K
E Emanuel01 skrev:
Vad har du för säkring i huset?
25A
 
K
Maalox Maalox skrev:
Med risk att jag blir överkörd av någon med faktiskt domänkundkap, men om du har 16kW installerad effekt och toppar på 12kW så har du 75% verkningsgrad, det låter spontant lite lågt om du har alla paneler rakt i söder.

Vad har du för taklutning?

Edit: formen på kurvan i sig ser rätt ut för en anläggning i söder tycker jag
Jag tror inte man kan jämföra med 16kw som topp utan man får nog utgå efter växelriktaren som är på 15kw men jag tänker då att kurvan borde väl vara närmare 14-15 kw än 12kw.
 
K.L,
Nu i juni på högsommaren och då dina paneler bestrålas med direkta solstrålar, som de måtte göra där på din kurva, då värms solcellerna under panelens täckglas upp. Har du 20 grader lufttemperatur i skuggan, då har du förmodligen ca 45 oC på själva solcellerna under täckglaset. Panelerna märkeffekt 470 W är vid solcellstemperatur 25 oC. För varje 10 grader över 25 oC, minskar effekten med ca 4 %.
Dina 34 st paneler à 470 Wp är 15,98 kWp installerad paneleffekt. Så du kan nog bara förvänta dig av 15,98 kWp minus 8 % = ca 14,7 kW effekt kring lunchtid. Är panelerna inte belysta med 1000 W/m2 och kanske inte heller vinkelrät belysta blir effekten ännu lägre.

Du anger dina solceller är helt skuggfria och riktade mot syd.
Vad har panelerna för uppvinkling? I inlägg Nr 2 frågar Maalox just om det, men han får inget svar.

Var det en helt klar sommardag utan moln, kurvan du visar där din solcellsanläggningen uppnår 12,0 kW som mest?

Installatören kanske har monterat andra paneler än tänkt, effektsvagare?

Jag tycker som du, att din anläggningen skulle presterara något mer som max än 12,0 kW.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fogel74 och 4 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Jag tror inte man kan jämföra med 16kw som topp utan man får nog utgå efter växelriktaren som är på 15kw men jag tänker då att kurvan borde väl vara närmare 14-15 kw än 12kw.
Den 24.06 hade jag bra kurva med det maxade INTE productionseffekt. Tror det var lite "målnslöja" nästan till osynligt den dagen.

Den 21.06 hade jag nästan samma kurva som den 24. fast med med 2kw högre max effekt.

Den 19.06 hade jag kass kurva, då det var växlande molnighet, men väldigt höga productions-toppar.

Tror det kan vara både hur klar luften är och temperaturen som påverkar.
Har även bättre effekt, om det är blåsigt, tror det kyler panelerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
atriumet och 1 till
  • Laddar…
K
H he-peter skrev:
Den 24.06 hade jag bra kurva med det maxade INTE productionseffekt. Tror det var lite "målnslöja" nästan till osynligt den dagen.

Den 21.06 hade jag nästan samma kurva som den 24. fast med med 2kw högre max effekt.

Den 19.06 hade jag kass kurva, då det var växlande molnighet, men väldigt höga productions-toppar.

Tror det kan vara både hur klar luften är och temperaturen som påverkar.
Har även bättre effekt, om det är blåsigt, tror det kyler panelerna.
Kruxet här är att jag under vår sommar aldrig har haft en kurva som har varit högre än den på bilden i första inlägget.
 
K
A Arnodt skrev:
K.L,
Nu i juni på högsommaren och då dina paneler bestrålas med direkta solstrålar, som de måtte göra där på din kurva, då värms solcellerna under panelens täckglas upp. Har du 20 grader lufttemperatur i skuggan, då har du förmodligen ca 45 oC på själva solcellerna under täckglaset. Panelerna märkeffekt 470 W är vid solcellstemperatur 25 oC. För varje 10 grader över 25 oC, minskar effekten med ca 4 %.
Dina 34 st paneler à 470 Wp är 15,98 kWp installerad paneleffekt. Så du kan nog bara förvänta dig av 15,98 kWp minus 8 % = ca 14,7 kW effekt kring lunchtid. Är panelerna inte belysta med 1000 W/m2 och kanske inte heller vinkelrät belysta blir effekten ännu lägre.

Du anger dina solceller är helt skuggfria och riktade mot syd.
Vad har panelerna för uppvinkling? I inlägg Nr 2 frågar Maalox just om det, men han får inget svar.

Var det en helt klar sommardag utan moln, kurvan du visar där din solcellsanläggningen uppnår 12,0 kW som mest?

Installatören kanske har monterat andra paneler än tänkt, effektsvagare?

Jag tycker som du, att din anläggningen skulle presterara något mer som max än 12,0 kW.
Oj, jag missade frågan om takvinkel, den är 42 grader.
Kurvan jag visade var en klar sommardag utan moln men som jag skrev i tidigare inlägget så under vår/ sommar så har aldrig kurvan visat högre än så här.
Jag har haft korta "spikar" på 13-14 vissa dagar när det varit molnkanter vid solsken.

En fråga till, hur kollar man strängspänningen, för om de två strängarna inte visar lika så borde det väl vara nåt vajsing och visar de lika så är det väl normal produktion jag har.

Det här är mitt första år med solpaneler så jag har ingen erfarenhet med sånt här.
 
Logga in med en skrivbordsdator eller bärbar dator (de har större skärm än en liten löjlig mobiltelefon) på SMA hemsida med ditt användarnamn och lösenord, då kommer du nog till din anläggning. Då har du förmodligen många fler parametrar och kurvor då kan skapa att välja på än i en mobiltelefon App.

Enligt denna hemsida är solhöjden i Göteborg den 21 juni är solhöjden 56 grader. Och dina paneler har vinkeln 42 grader, är ju nästan vinkelrät anstrålning. (den 15 april har du precis vinkelrät anstrålning mot dina paneler, solhöjden är nämligen då just precis 42 grader)
https://solpos.3df.se/?prickx=421&pricky=62&lat=57.70&lon=11.97&stad=Göteborg&tzn=Europe/Stockholm&gmt=&da=21&mo=6&ho=13&mi=00
 
Redigerat:
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.