713 218 läst · 11 028 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 738 inlägg
Får man inte fullhöjd känns det inte värt besväret för hobbymek. Bättre med en portabel lyft och pallbockar i så fall.nino skrev:
Oljebyte gör man ju utan att lyfta bilen iofs. Iallafall på min XC70, bara att krypa in
På V60 D5 så kör jag oljesug då filtret sitter från ovan.Johannes Carlsson skrev:
Ska mäta lite innan beslut
Medlem
· Sverige
· 5 279 inlägg
Satt med ett ganska intressant problem idag, totalt fastrostad bromsskiva fram Volvo S80-2007.
Gick igenom alla tricken i boken men njet. Slägga såklart men det finns gränser för hur hårt man kan slå utan att paja hjullagren. Som fastsvetsad. Mängder med penetrerande rostlösningolja över flera dygn, ingen framgång. Testade även detta att dra dit M10-bult och mutter via bromssadelns hål i fjäderbenet, nix funkade inte heller. Värmde med gasolbrännare så skivan blev hyfsat het kylspray på navet... nej.
Men så kollade jag på Mackans garage, rätt underhållande video som verkligen illustrerar att man inte är ensam om dessa bekymmer på Volvo S80, V70, etc och det är inte bara Volvo man kan ha problem med.
Här är videon från Mackans Garage som gav mig inspiration kolla från 17 min in i videon för de riktiga godsakerna:
Men efter att ha analyserat det hela så slutade jag att banka med slägga, skar ut en halvmåne i centrum som på filmen och kapade radiellt från kanten in mot centrum. Man behöver inte gå exakt hela vägen in till centrum med vinkelkapen, bara att jacka upp så huggmejsel och slägga kan spräcka upp hela skivan inne i navet där det sitter fast runt navets periferi, där man satte halvmånen. Gick som en dans efter dessa trix!
Gick igenom alla tricken i boken men njet. Slägga såklart men det finns gränser för hur hårt man kan slå utan att paja hjullagren. Som fastsvetsad. Mängder med penetrerande rostlösningolja över flera dygn, ingen framgång. Testade även detta att dra dit M10-bult och mutter via bromssadelns hål i fjäderbenet, nix funkade inte heller. Värmde med gasolbrännare så skivan blev hyfsat het kylspray på navet... nej.
Men så kollade jag på Mackans garage, rätt underhållande video som verkligen illustrerar att man inte är ensam om dessa bekymmer på Volvo S80, V70, etc och det är inte bara Volvo man kan ha problem med.
Här är videon från Mackans Garage som gav mig inspiration kolla från 17 min in i videon för de riktiga godsakerna:
Men efter att ha analyserat det hela så slutade jag att banka med slägga, skar ut en halvmåne i centrum som på filmen och kapade radiellt från kanten in mot centrum. Man behöver inte gå exakt hela vägen in till centrum med vinkelkapen, bara att jacka upp så huggmejsel och slägga kan spräcka upp hela skivan inne i navet där det sitter fast runt navets periferi, där man satte halvmånen. Gick som en dans efter dessa trix!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 279 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Jag har aldrig stött på en skiva som suttit så j-vligt.. nästan så man blir sugen på att köpa en liknande bil bara för att se... 😂
Medlem
· Sverige
· 5 279 inlägg
Jo man kanske kunde trott att det bara satt fast precis i centrum. Men här så rostar det fast bergfast hela vägen runt hjulnavets periferi också... men nu monterar jag dit nya fina Brembo-prylar, inte med kopparpasta som så ofta rekommenderas utan med en icke-galvanisk keramisk antikärvpasta.
Får hoppas hjullagret klarade sig annars blir det relativt enkelt att byta det också... fan vad mycket våld det blev.
Får hoppas hjullagret klarade sig annars blir det relativt enkelt att byta det också... fan vad mycket våld det blev.
Medlem
· Sverige
· 5 279 inlägg
Gillar den gamle S80-07, när frambromsarna är bytta strax så återstår byte hjullager bakhjulen, båda verkar vara slut. Beställt till helgen. Inte jättejobbigt tror jag.
Sedan på litet sikt, byta stötdämpare för jag tycker den går litet väl mycket som en gammal Buick eller nåt... man får se bilen som en slags jänkare. Ford?
Gamle BMW e39 är som rena drömmen i vägkänsla chassiavstämning osv. Vi snackar en bil från -97 och känns som absolut ny även för att vara en BMW, visst fjädrar och dämpare runt om är bytt till bra OEM-kvalle, Sachs och fjädrarna Lesjöfors någonting. Helt makalöst bra på vägen, stabil i extrema hastigheter och bromsarna fullkomligt fantastiska, som att det fälls ut bromsskärmar bakom bilen om man bromsar in hastigt från 200 km/h. Och motorn, denna fantastiska raka sexa M52... sagolik gång och sång. Älskar den gamla kärran!
Men gillar även Volvon, en trotjänare och slitvarg den ska få en ärlig chans absolut.
Sedan på litet sikt, byta stötdämpare för jag tycker den går litet väl mycket som en gammal Buick eller nåt... man får se bilen som en slags jänkare. Ford?
Gamle BMW e39 är som rena drömmen i vägkänsla chassiavstämning osv. Vi snackar en bil från -97 och känns som absolut ny även för att vara en BMW, visst fjädrar och dämpare runt om är bytt till bra OEM-kvalle, Sachs och fjädrarna Lesjöfors någonting. Helt makalöst bra på vägen, stabil i extrema hastigheter och bromsarna fullkomligt fantastiska, som att det fälls ut bromsskärmar bakom bilen om man bromsar in hastigt från 200 km/h. Och motorn, denna fantastiska raka sexa M52... sagolik gång och sång. Älskar den gamla kärran!
Men gillar även Volvon, en trotjänare och slitvarg den ska få en ärlig chans absolut.