21 582 läst · 199 svar
22k läst
199 svar
Varför exploderar gasbussarna i Kalmar
Min gamla Golf rullade mer än 32 000mil utan större problem, ca 22 000 av dessa under de 12 åren som jag ägde den och den hade standard bensintank.R Rkarlsson skrev:Riskfyllda är de ju då de kan explodera. Det har gått åt iallafall en hund i Sverige. Och ett par bilar innan dessa händelserna har exploderat. Och även storbuss (gastank på tak)
Det dyra är besiktningar och betydligt mer service.
Det tredje är att bilen har ett bäst före datum om du inte vill välja att köra på en liten bensintank när gastankarna är utgågna.
Ja de är dyra =)
Den hade dessutom exakt samma besiktningspris som våra dieselbilar.
De som har "exploderat" har inte hanterats som de borde så definitivt handhavande fel.
Den där hunden dog var en rostig tank. Så den hanterades som den skulle vid tankning.M maxmsm skrev:Min gamla Golf rullade mer än 32 000mil utan större problem, ca 22 000 av dessa under de 12 åren som jag ägde den och den hade standard bensintank.
Den hade dessutom exakt samma besiktningspris som våra dieselbilar.
De som har "exploderat" har inte hanterats som de borde så definitivt handhavande fel.
Din golf hade säkert inte krav på att tankarna skulle friläggas. Idag ska de göras och det kostar lite pengar. För vi frilade inte skiten heller 2012-2015.
1,2 tsi ecofuel från -12 var de dåliga motorerna med kass kamkedja och kass växellåda.
Du måste skilja på en ej trycksatt bensin-/dieseltank och en trycksatt gastankM maxmsm skrev:Min gamla Golf rullade mer än 32 000mil utan större problem, ca 22 000 av dessa under de 12 åren som jag ägde den och den hade standard bensintank.
Den hade dessutom exakt samma besiktningspris som våra dieselbilar.
De som har "exploderat" har inte hanterats som de borde så definitivt handhavande fel.
En gastank är ett tryckkärl, tryckkärl ska normalt besiktigas invändigt minst vart tionde år, men istället för invändig besiktning så skrotas tankarna efter 15 respektive 20 år, beroende på när fordonet tillverkades.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/gastank
Om vi tar vw som exempel. Den har vettig bensintank.C cpalm skrev:
Men om du skruva på annat än vw:s egna tändstift så blir de riktigt osäker gång i skiten. 1500 mil för olja, de är väldigt känsliga, lite som etanolbilarna.
Gasbilarna var inte så billiga. Mer kan gå fel helt enkelt.
Krav på att frilägga tankarna på samtliga gasbilar vid besiktning eller besiktning hos godkänd utförare(tex VW verkstad) och i mitt fall så hade jag tomt bagage och man kunde fälla upp det förhöjda lastgolvet för kontroll av tankarna, visuell och med sniffer.R Rkarlsson skrev:Den där hunden dog var en rostig tank. Så den hanterades som den skulle vid tankning.
Din golf hade säkert inte krav på att tankarna skulle friläggas. Idag ska de göras och det kostar lite pengar. För vi frilade inte skiten heller 2012-2015.
1,2 tsi ecofuel från -12 var de dåliga motorerna med kass kamkedja och kass växellåda.
Påstår du nu att gastankarna i min Golf MK IV Bi-Fuel -03 inte skulle vara trycktankar??Demmpa skrev:Du måste skilja på en ej trycksatt bensin-/dieseltank och en trycksatt gastank
En gastank är ett tryckkärl, tryckkärl ska normalt besiktigas invändigt minst vart tionde år, men istället för invändig besiktning så skrotas tankarna efter 15 respektive 20 år, beroende på när fordonet tillverkades.
[länk]
Det kravet fanns inte 2012-2015. De kollade bara med sin såkallade sniffer.M maxmsm skrev:
Idag har bussarna i Kristianstad punkterats. 13 st. Hittar inte vem som ska ersätta åkaren för att de är tvingade att köra med skiten.
Hm, OK. Bilen jag har (MB B-klass) har fullstor bensintank (55 l) och samma serviceintervall och servicepunkter som bensinaren. Har heller aldrig uppstått nåt gasrelaterat fel. Så det varierar väl med bilmodellen och hur "lyckad" konstruktionen är antar jag.R Rkarlsson skrev:
Besiktningen har ju dock blivit en royal pain, det håller jag med om.
Sån där rök och lukt beror inte på gasen. Bussen måste ha tagit eld av någon anledning vid tankpunkteringen.
"– Det var tur att min dotter hunnit läsa att de skulle spränga bussarna, men jag tycker att det varit dåligt med information, säger hon."
Jeeeezes..."spränga bussarna". *face palm* Typexempel på någon som gått på skrämselpropagandan om gasfordon.
"– Det var tur att min dotter hunnit läsa att de skulle spränga bussarna, men jag tycker att det varit dåligt med information, säger hon."
Jeeeezes..."spränga bussarna". *face palm* Typexempel på någon som gått på skrämselpropagandan om gasfordon.
Nej vi är överens om att röken ej beror på gasen som kommer ut ur tanken. Men att tanken ska behöva punkteras och att det dessutom kan börja brinna när detta görs är inget som känns betryggande vad gäller gasbilar.P Paxman skrev:Sån där rök och lukt beror inte på gasen. Bussen måste ha tagit eld av någon anledning vid tankpunkteringen.
"– Det var tur att min dotter hunnit läsa att de skulle spränga bussarna, men jag tycker att det varit dåligt med information, säger hon."
Jeeeezes..."spränga bussarna". *face palm* Typexempel på någon som gått på skrämselpropagandan om gasfordon.