R Rkarlsson skrev:
Riskfyllda är de ju då de kan explodera. Det har gått åt iallafall en hund i Sverige. Och ett par bilar innan dessa händelserna har exploderat. Och även storbuss (gastank på tak)

Det dyra är besiktningar och betydligt mer service.

Det tredje är att bilen har ett bäst före datum om du inte vill välja att köra på en liten bensintank när gastankarna är utgågna.

Ja de är dyra =)
Min gamla Golf rullade mer än 32 000mil utan större problem, ca 22 000 av dessa under de 12 åren som jag ägde den och den hade standard bensintank.
Den hade dessutom exakt samma besiktningspris som våra dieselbilar.
De som har "exploderat" har inte hanterats som de borde så definitivt handhavande fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl främst folk som tankat fel gas med egna adaptrar va?
Buss som jag tänkte på var en lätt krock. Och båda bussarna brann upp med hiskelig fart.

Där hunden dog handlade det om en rostig tank.
 
M maxmsm skrev:
Min gamla Golf rullade mer än 32 000mil utan större problem, ca 22 000 av dessa under de 12 åren som jag ägde den och den hade standard bensintank.
Den hade dessutom exakt samma besiktningspris som våra dieselbilar.
De som har "exploderat" har inte hanterats som de borde så definitivt handhavande fel.
Den där hunden dog var en rostig tank. Så den hanterades som den skulle vid tankning.

Din golf hade säkert inte krav på att tankarna skulle friläggas. Idag ska de göras och det kostar lite pengar. För vi frilade inte skiten heller 2012-2015.

1,2 tsi ecofuel från -12 var de dåliga motorerna med kass kamkedja och kass växellåda.
 
M maxmsm skrev:
Min gamla Golf rullade mer än 32 000mil utan större problem, ca 22 000 av dessa under de 12 åren som jag ägde den och den hade standard bensintank.
Den hade dessutom exakt samma besiktningspris som våra dieselbilar.
De som har "exploderat" har inte hanterats som de borde så definitivt handhavande fel.
Du måste skilja på en ej trycksatt bensin-/dieseltank och en trycksatt gastank

En gastank är ett tryckkärl, tryckkärl ska normalt besiktigas invändigt minst vart tionde år, men istället för invändig besiktning så skrotas tankarna efter 15 respektive 20 år, beroende på när fordonet tillverkades.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/gastank
 
C
R Rkarlsson skrev:
Ja de är dyra =)
Betydligt mer service vet jag inte - hur menar du då?
Det är inte heller alla gasbilar som har liten bensintank, även om många har det.
 
C cpalm skrev:
Betydligt mer service vet jag inte - hur menar du då?
Det är inte heller alla gasbilar som har liten bensintank, även om många har det.
Om vi tar vw som exempel. Den har vettig bensintank.

Men om du skruva på annat än vw:s egna tändstift så blir de riktigt osäker gång i skiten. 1500 mil för olja, de är väldigt känsliga, lite som etanolbilarna.

Gasbilarna var inte så billiga. Mer kan gå fel helt enkelt.
 
R Rkarlsson skrev:
Den där hunden dog var en rostig tank. Så den hanterades som den skulle vid tankning.

Din golf hade säkert inte krav på att tankarna skulle friläggas. Idag ska de göras och det kostar lite pengar. För vi frilade inte skiten heller 2012-2015.

1,2 tsi ecofuel från -12 var de dåliga motorerna med kass kamkedja och kass växellåda.
Krav på att frilägga tankarna på samtliga gasbilar vid besiktning eller besiktning hos godkänd utförare(tex VW verkstad) och i mitt fall så hade jag tomt bagage och man kunde fälla upp det förhöjda lastgolvet för kontroll av tankarna, visuell och med sniffer.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du måste skilja på en ej trycksatt bensin-/dieseltank och en trycksatt gastank

En gastank är ett tryckkärl, tryckkärl ska normalt besiktigas invändigt minst vart tionde år, men istället för invändig besiktning så skrotas tankarna efter 15 respektive 20 år, beroende på när fordonet tillverkades.
[länk]
Påstår du nu att gastankarna i min Golf MK IV Bi-Fuel -03 inte skulle vara trycktankar??
 
M maxmsm skrev:
Krav på att frilägga tankarna på samtliga gasbilar vid besiktning eller besiktning hos godkänd utförare(tex VW verkstad) och i mitt fall så hade jag tomt bagage och man kunde fälla upp det förhöjda lastgolvet för kontroll av tankarna, visuell och med sniffer.
Det kravet fanns inte 2012-2015. De kollade bara med sin såkallade sniffer.

Idag har bussarna i Kristianstad punkterats. 13 st. Hittar inte vem som ska ersätta åkaren för att de är tvingade att köra med skiten.
 
M maxmsm skrev:
Påstår du nu att gastankarna i min Golf MK IV Bi-Fuel -03 inte skulle vara trycktankar??
Du skrev ingenting om att den hade någon gastank, du skrev bara att den hade en standard bensintank.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du skrev ingenting om att den hade någon gastank, du skrev bara att den hade en standard bensintank.
Om du hade läst inlägget som jag citerade så framgick det ganska klart att det gällde bränsletankens storlek på gasbilar.
 
C
R Rkarlsson skrev:
Men om du skruva på annat än vw:s egna tändstift så blir de riktigt osäker gång i skiten. 1500 mil för olja, de är väldigt känsliga, lite som etanolbilarna.
Hm, OK. Bilen jag har (MB B-klass) har fullstor bensintank (55 l) och samma serviceintervall och servicepunkter som bensinaren. Har heller aldrig uppstått nåt gasrelaterat fel. Så det varierar väl med bilmodellen och hur "lyckad" konstruktionen är antar jag.

Besiktningen har ju dock blivit en royal pain, det håller jag med om.
 
Sån där rök och lukt beror inte på gasen. Bussen måste ha tagit eld av någon anledning vid tankpunkteringen.

"– Det var tur att min dotter hunnit läsa att de skulle spränga bussarna, men jag tycker att det varit dåligt med information, säger hon."

Jeeeezes..."spränga bussarna". *face palm* Typexempel på någon som gått på skrämselpropagandan om gasfordon.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Sån där rök och lukt beror inte på gasen. Bussen måste ha tagit eld av någon anledning vid tankpunkteringen.

"– Det var tur att min dotter hunnit läsa att de skulle spränga bussarna, men jag tycker att det varit dåligt med information, säger hon."

Jeeeezes..."spränga bussarna". *face palm* Typexempel på någon som gått på skrämselpropagandan om gasfordon.
Nej vi är överens om att röken ej beror på gasen som kommer ut ur tanken. Men att tanken ska behöva punkteras och att det dessutom kan börja brinna när detta görs är inget som känns betryggande vad gäller gasbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.