11 130 läst · 66 svar
11k läst
66 svar
TN-S till TN-C, bör jag ändra?
Beror på vad du kommer i tankarna i framtiden 16 amp ( 5X2,5 mm2 ) räcker länge, Hela hus går i bland på 16 amp.H HumptyBumpy skrev:
Då kan det vara ide att tänka till på en ny modulcentral där allt får plats, delarna är anpassade för modul. Ja nu har du fått massor med kött på benen och vad du nu gör och i framtiden är upp till dig. Men förhasta dig inte.H HumptyBumpy skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Har det någonsin varit godkänt att gå från TNS till TNC? Jag tror inte det.
Nä det tror jag inte.H hempularen skrev:
Det blir också bara dumt att försöka hitta kryphål för att rättfärdiga en felaktig installation. Tycker trådstartaren och de flesta är inne på rätt spår här och det är att göra den rätt.
Det är en koncentrisk ledare på bild. Vad jag vet hör alla ledare ihop och används som PE eller PEN-ledare. Jag känner inte till varför den är gjord som den är. Om någon vet skriv gärna.
Självklart inte det strider ju mot själva grundprinciperna för de två uppläggen. Så fort något sånt förs på tal som på något sätt ok likt i vissa inlägg här är det bara att låte Mjölner tala mot dumheterna.H hempularen skrev:
Som du ser skriver TS att det troligtvis är någon föregående ägare som hempulat en del. Då är det ju inte direkt främmande att vi hamnar i något likt det på bilden där denne inte fått till den sk motspiralen ihop med övriga trådar i skärmen.A avh67f skrev:
Normalt är ju att linda den platta kopparn runt dom klena och tejpa allt , nu inget direkt fel, hela mm2 är med, men kanske inte yrkesmässigt.GK100 skrev:
6mm2 till central minstJ jonaserik skrev:Beror på vad du kommer i tankarna i framtiden 16 amp ( 5X2,5 mm2 ) räcker länge, Hela hus går i bland på 16 amp.
Då kan det vara ide att tänka till på en ny modulcentral där allt får plats, delarna är anpassade för modul. Ja nu har du fått massor med kött på benen och vad du nu gör och i framtiden är upp till dig. Men förhasta dig inte.
Du får aldrig gå från 5 till 4ledarsystemJ jonaserik skrev:Beror på vad du kommer i tankarna i framtiden 16 amp ( 5X2,5 mm2 ) räcker länge, Hela hus går i bland på 16 amp.
Då kan det vara ide att tänka till på en ny modulcentral där allt får plats, delarna är anpassade för modul. Ja nu har du fått massor med kött på benen och vad du nu gör och i framtiden är upp till dig. Men förhasta dig inte.
Nu var det en ombyggnad av en central till modul, så då menar du att en tillfällig lösning inte är tillåten, utan TS ska då var utan el i sitt garage. Klart det gäller att spela efter regelboken till 100 % för en del och var skulle faran vara med det som är nu. Den nya centralen verkar vara bestyckad med allt som ska vara och en föränding är enligt TS på gång med det andra.A AddeThörnberg skrev:
Nja, vad baserar du det på?A AddeThörnberg skrev:
Själva kabeldimensioneringen är troligen ok givet att förimpedansen inte är kack. Kabeln är avsäkrad i huset med 3x16A och då klarar man sig bra med 2,5 kvmm. Att det sedan går till en undercentral i garaget är inget särskilt, helt rimligt att säkra ner där ute för att kunna ha klenare gruppledningar. Jag undrar dock lite över trefasen därute, det är avsäkrat 3x10A diazed vilket iofs räcker bra till det mesta men det skulle varit bättre att ha en handske direkt till matande ledning för att kunna ta ut 3x16A.
På totalen blir det en bättre elanläggning om man drar direkt från mätarskåpet och då 5G6. Dvs det är bättre att dra en grövre ledning som inte behöver annan avsäkring än huvudsäkringen men jag kan inte se att det finns ett strikt krav på det. Anläggningen blir mer flexibel och framtidssäker, t.ex. om man ska in med elbilsladdning i garaget framöver. I det avseendet kan det kanske vara vettigt att reservera plats i något rör för lastbalansering också om man nu ändå gräver.
Så jag säger inte att det är fel att dra 6 kvmm till en ny central i garaget, det är i mitt tycke en utmärkt idé om bara pengarna finns, men jag kan inte se att det skulle vara ett krav att göra så.
Nej. Inte för just detta.J jonaserik skrev:
Ja.J jonaserik skrev:
PEN-släpp i ett garage pga avärgad/söndeskakad 2,5 kvmm PEN, med direkt livsfara som följd och ett fel som JFB inte skyddar mot.J jonaserik skrev:
Reglerna för PEN-dimensionering finns av en anledning.
Rätt sätt, om man ville lösa detta när man bytte matarledningen till centralen, hade varit att dra 5G10 och lägga undan nollan tillfälligt och därmed göra en TN-C matning till centralen. Då hade man kunnat fortsätta med denna TN-C ledning till centralen i garaget. Om man inte vill göra så är rätt åtgärd att koppla bort den utgående undercentralgruppen som är TN-C.
Den fulvariant som hade varit lite mer acceptabel (men tekniskt ändå fel eftersom man gjort sin uppdelning redan) hade varit att lägga in både PE och N i matande ände men isolera N i matad ände och betrakta PE som PEN. När man sen gör om gruppledningen i framtiden kan man enkelt göra om matningen till TN-S. Något jag sett i forumet är också att man lägger PE och N tillsammans på en PEN-plint i nya centralen och får en 2x6 kvmm PEN. Egentligen också otillåtet men kanske en bättre lösning och biligare än 5G10.
@jonaserik, jag förstår verkligen inte varför du vill skohorna in att detta skulle vara ok. Detta är ett fel och behöver fixas.
Stort tack alla för er hjälp, det uppskattas!!
Är bortrest på jobb till onsdag men ska försöka fixa lite fler bilder på centralen i huset och mätarskåpet när jag kommer hem.
Är nyinflyttad i området så har inte så många kontakter, men ska försöka leta runt lite och se om jag hittar en elektriker som tycker det är okej att jag drar en ny kabel själv.
Är bortrest på jobb till onsdag men ska försöka fixa lite fler bilder på centralen i huset och mätarskåpet när jag kommer hem.
Är nyinflyttad i området så har inte så många kontakter, men ska försöka leta runt lite och se om jag hittar en elektriker som tycker det är okej att jag drar en ny kabel själv.
tommib skrev:
Tänker inte citera varje del för sigtommib skrev:Nja, vad baserar du det på?
Själva kabeldimensioneringen är troligen ok givet att förimpedansen inte är kack. Kabeln är avsäkrad i huset med 3x16A och då klarar man sig bra med 2,5 kvmm. Att det sedan går till en undercentral i garaget är inget särskilt, helt rimligt att säkra ner där ute för att kunna ha klenare gruppledningar. Jag undrar dock lite över trefasen därute, det är avsäkrat 3x10A diazed vilket iofs räcker bra till det mesta men det skulle varit bättre att ha en handske direkt till matande ledning för att kunna ta ut 3x16A.
På totalen blir det en bättre elanläggning om man drar direkt från mätarskåpet och då 5G6. Dvs det är bättre att dra en grövre ledning som inte behöver annan avsäkring än huvudsäkringen men jag kan inte se att det finns ett strikt krav på det. Anläggningen blir mer flexibel och framtidssäker, t.ex. om man ska in med elbilsladdning i garaget framöver. I det avseendet kan det kanske vara vettigt att reservera plats i något rör för lastbalansering också om man nu ändå gräver.
Så jag säger inte att det är fel att dra 6 kvmm till en ny central i garaget, det är i mitt tycke en utmärkt idé om bara pengarna finns, men jag kan inte se att det skulle vara ett krav att göra så.
Nej. Inte för just detta.
Ja.
PEN-släpp i ett garage pga avärgad/söndeskakad 2,5 kvmm PEN, med direkt livsfara som följd och ett fel som JFB inte skyddar mot.
Reglerna för PEN-dimensionering finns av en anledning.
Rätt sätt, om man ville lösa detta när man bytte matarledningen till centralen, hade varit att dra 5G10 och lägga undan nollan tillfälligt och därmed göra en TN-C matning till centralen. Då hade man kunnat fortsätta med denna TN-C ledning till centralen i garaget. Om man inte vill göra så är rätt åtgärd att koppla bort den utgående undercentralgruppen som är TN-C.
Den fulvariant som hade varit lite mer acceptabel (men tekniskt ändå fel eftersom man gjort sin uppdelning redan) hade varit att lägga in både PE och N i matande ände men isolera N i matad ände och betrakta PE som PEN. När man sen gör om gruppledningen i framtiden kan man enkelt göra om matningen till TN-S. Något jag sett i forumet är också att man lägger PE och N tillsammans på en PEN-plint i nya centralen och får en 2x6 kvmm PEN. Egentligen också otillåtet men kanske en bättre lösning och biligare än 5G10.
@jonaserik, jag förstår verkligen inte varför du vill skohorna in att detta skulle vara ok. Detta är ett fel och behöver fixas.
Vet inte vad du för intensioner och kunskaper om el i detalj och vet inte vad du har för erfarenhet av el i verkliga arbetslivet och vad som i många fall är ett måste och ändras senare. Men vi lämnar det därhän nu.
Sen att säga att TS ska vara utan el i sitt garage, så solklart med ett stort JA . är nog inte till någon kunds önskemål från en elektrikers sida att vägra det. Den skulle jag kasta ut direkt. Det kan innas och det vet vi inget om, känsliga saker som blir föstörda utan el ock vem ska erätta det då.
Sen att komma med att "" det skulle vara bra att koppla ihop PE och N i båda ändarna är lika fel det med i så fall. klart blir en PEN då med kanske dubbel mm2 , men ändå inte rätt.
Jag skohorna inte något, utan skriver bara vad som sker i verkliga arbetslivet med el. Sen som du framför """ Detta är FEL och behöver fixas "" Var skrev jag att det inte skulle åtgärdas, "" skrev att det går bra att ha 2,5 mm2 till garaget och det är avsäkrat med 16 amp och det tillstår även du att det går bra.
Eftersom den är en 4 ledare så ska den kopplas före JFB och säkras av.
Hur många anläggningar har du varit på, där det en EKKJ 3X2,5 + mantel som servicekabel från mätare till central, så är det det i dom flesta sommarstugeområden av äldre karaktär och även i tätbebyggelse.
Nu en extra fråga till dig som vet. Om den kabeln till garaget är inkopplad i mätarskåpet, är det fel det med eller helt utanför regelverket och får inte förekomma.
Ok. Vi säger att kunden vill dra blanktråd rätt över vägen då. Trefas utan skyddsjord. Vadå skyddsjord, motorn snurrar ju bra med tre fasledare in bara. Är det ok?J jonaserik skrev:
Det är en glidande skala. Detta hamnar för mig på delen "inte ok".
Man ska inte hamna i situationen överhuvudtaget. Och det gör man inte heller när man gör rätt.J jonaserik skrev:
Ja. Jag sa ju att det är fel. Jag ville bara peka på en lösning som diskuteras här ibland och som i mitt tycke är mindre fel än den aktuella. Likafullt fel, vilket jag också säger.J jonaserik skrev:
Jo, det gör du. Du försöker få det till att nuvarande situation är ok. Vilket den inte är.J jonaserik skrev:
Du antydde det synnerligen tydligt, t.ex. när du skrev saker om att ingen vet när i tiden det fixas. Framför allt så har du påstått att denna lösning skulle vara ok flera gånger utan att läsa trådstarten ordentligt.J jonaserik skrev:
Inga. Det är inte heller relevant för frågan. Om det i sommarstugeområdena är TN-C hela vägen så är det ok (givet att det är byggt före tiden med 10 kvmm PEN). Problemet här är att matningen till husets central är TN-S. Då är det inte ok att gå tillbaka till TN-C.J jonaserik skrev:
Det beror på om man anser att det är en väsentlig förändring av elanläggningen eller inte. Om det är en väsentlig förändring så träder moderna krav i kraft och 2,5 kvmm PEN blir ej ok. Om det inte är en väsentlig förändring så skulle man kunna säkra av och lägga PEN till PEN. Då är det ok. Givet att man måste bygga om mätarskåpet och knyckla in säkringar så landar jag i att det är en väsentlig ändring och att det då är ej ok. Men det är min åsikt.J jonaserik skrev:
Vad skulle poängen vara med det? Lite blå tejp i ändarna på den gul/gröna så är det PEN. Då får grena av N hur många gånger du vill från PEN vad jag vet. Du får inte gå från N till PE eller PEN någonsin eftersom N får brytas. PE och PEN får däremot aldrig brytas. Du får därför inte heller lägga ihop PE och N igen när man delat upp dem.tommib skrev:Nej, det är fel. Det är visserligen så att om installationen var godkänd då så är den godkänd nu. Men, och detta är ett stort men, man har ändrat förutsättningarna vid något tillfälle. Regeln om att man får behålla gamla installationer gäller bara om man inte ändrar förutsättningarna i övrigt.
Om detta ska vara godkänt måste matningen från mätaren till centralen i huset göras om till TN-C. Då kan man gå vidare med TN-C till garaget. Nu är det TN-S till huset och då får man inte ha utgående TN-C-ledningar från den centralen längre, oavsett om det var ok innan. Om det är enkelt eller inte beror på förutsättningarna för den ledningen (tidigare nämnda 6 vs 10 kvmm).
Hur stor är risken? Omöjligt att svara på. Jag skulle dock velat bygga bort en 2,5 kvmm PEN rätt snart.