D Drben88 skrev:
Tjena Paul. Är förhöjningsring något som ska dokumenteras och är en avvikelse i kvslitetsdokumentet?
Nej det är det inte.
Det är ok med förhöjningsringar men är man seriös så undviker man det i de fall det går men det är inte alltid lösbart p.g.a måtten.
I ert fall hade det dock varit det då hela golvet öppnades så det var synd de inte tänkte till innan för nu lär de behöva använda sig av det som det såg ut.

Tråkigt också att det ser så grisigt och kladdigt ut överallt. :(
 
nino nino skrev:
Nu när jag gjorde mitt badrum så körde jag med 10mm på vägg och mosaikkam på plattorna.

Tror också på lite för torrt fix eller så har man kammat ut för stor yta så det hinner torka lite innan man får dit plattan.

Vilken än tid det tar alltså med stora plattor, satt typ 20 plattor hälften med skärning på 6-7h, det hade jag gjort nästan hela badrummet på med 20*20 förr, nu är jag väl ringrostig och ont om utrymme så tog säkert onödigt med tid men ändå....

Tror inte förhöjningsring räknas som avvikelse
Ja det tar mycket tid i anspråk och framförallt då man måste ut och kapa mycket med vinkelslip.

Jag kör oftast 8+8 på väggar då väggar sällan är helt raka så då har man ganska bra justermöjligheter.

Golv kör jag oftast 10-12 och bara bakstrykning.

Många tror att små badrum blir billiga för de är mindre men det är helt tvärtom...
Man har ju lika mycket skärningar oavsett storlek på rummet och det är bara jobbigt att jobba i trånga utrymmen så det tar oftast mer eller iaf minst lika lång tid som ett större där man kan röra sig och ha skäraren i badrummet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kör oftast 8+8 på väggar då väggar sällan är helt raka så då har man ganska bra justermöjligheter.

Golv kör jag oftast 10-12 och bara bakstrykning.

Många tror att små badrum blir billiga för de är mindre men det är helt tvärtom...
Man har ju lika mycket skärningar oavsett storlek på rummet och det är bara jobbigt att jobba i trånga utrymmen så det tar oftast mer eller iaf minst lika lång tid som ett större där man kan röra sig och ha skäraren i badrummet.
Mycket intressant tråd! Men beklagar förstås allt strul TS fått. Men det är lärorikt att se hur man inte ska göra… och läsa dina mycket givande inlägg @Paul-Staffanstorp. Jag lär mig mycket inför eget badrumsbygge, som förhoppningsvis blir av något år. Tänkt göra det själv utan hantverkare… Men vad betyder:
8+8 och ”10-12 och bara bakstrykning.”?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Mycket intressant tråd! Men beklagar förstås allt strul TS fått. Men det är lärorikt att se hur man inte ska göra… och läsa dina mycket givande inlägg @Paul-Staffanstorp. Jag lär mig mycket inför eget badrumsbygge, som förhoppningsvis blir av något år. Tänkt göra det själv utan hantverkare… Men vad betyder:
8+8 och ”10-12 och bara bakstrykning.”?
Det är storleken på fixkammarna som ger en olika mängder fix.
Bakstrykning betyder att man spacklar slätt på baksidan av plattorna och detta gör man för att plattorna ska få ett bättre grepp i fixet på golvet eller väggen.

Granitkeramik har så låg vattenabsorbition så de har annars svårt att hugga tag i fixet.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Hej Tråden. Då är det dags för dagens fråga till experterna. Är ni trötta på mig så förstår jag det, men värt ett försök.

Känns det rimligt att kräva att golvvärmeslingorna läggs om igen när förläggningen inte följer instruktionerna som gäller vid förläggning? I instruktionerna står väldigt tydligt att minst 20 cm gäller mellan slinga och golvbrunn, något som klart och tydligt inte är uppfyllt.

https://www.ebeco.se/system/files/documents/Manual_Cable-Kit_Cableflex-11_240308-webb.pdf

Jag är ju riktigt missnöjd med att mina byggare och tänker inte ta mer skit jag inte måste från dem
 
  • Golvvärmeinstallation med slingor för nära golvbrunnen, mätsticka visar avståndet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar avstånd mindre än 20 cm mellan golvvärmeslinga och golvbrunn i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsskiss för korrekt förläggning av golvvärmekabel med 20 cm avstånd runt golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • EBECO Cable Kit för golvvärme med instruktionsmanual på olika språk och 25 års garanti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
I min värld inte rimligt att kräva då det inte är något som ställer till eller riskerar ställa till ett problem utan det är mest en ungefärmått för det inte ska riskera torka ur vattenlåset i brunnen men det gör det sällan ändå när badrummet används regelbundet.
Ser du på mina bilder så håller vi inte heller alltid ett exakt mått på 20cm.

Installation av golvbrunn med omkringliggande rörledningar under badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
C
D Drben88 skrev:
Jag är ju riktigt missnöjd med att mina byggare och tänker inte ta mer skit jag inte måste från dem
Tyvärr är det väl så att det är rätt osannolikt att de kommer att lyckas bättre vid andra försöket (eller tredje eller fjärde) så länge det är samma gubbar som gör jobbet. Det känns rätt tydligt här att det inte handlar om ett enskilt misstag som vem som helst kan göra, utan det är helt enkelt brist på "hantverksmässighet".

Risken är att ju längre de håller på, desto längre kommer ni att stå från varandra.

Väl medveten om att du "måste" ge dem chansen att rätta till detta skulle jag börja fundera på en "exit" där ni går skiljda vägar och du får ta in någon annan.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I min värld inte rimligt att kräva då det inte är något som ställer till eller riskerar ställa till ett problem utan det är mest en ungefärmått för det inte ska riskera torka ur vattenlåset i brunnen men det gör det sällan ändå när badrummet används regelbundet.
Ser du på mina bilder så håller vi inte heller alltid ett exakt mått på 20cm.

[bild]
Att slingorna är förlagda så nära som de är kommer i mitt härliga fall medföra att brunnen hamnar ännu längre ner från spacklat golv med tanke på att kablarna inte ens är täckta av spacklet då de flöt upp under flytningen och att godkänt fall ska uppnås. Dessutom lär gäster längre än 180 snart slå i taket när man ska lyfta upp armarna och tvätta sina armhålor, helt i onödan givet förutsättningarna.

Det står i Bostiks tätskiksanvisningar att inspacklad elvärmekabel i golv ska beläggas med minst 10mm spackel, vara installerad av behörig elektriker och förläggas enligt tillverkarens anvisningar. (Definitivt inte uppfyllt).

Anledningen du nämner med uttorkning stämmer och det är möjligt vis överdrivet, men det står ordagrant ”minst” 20cm till brunn.

Klistrar in ett svar från en annan spännande tråd som är ett svar från LIP kring varför 20cm till brunn gäller explicit för deras tätskiktsystem.

”Det finns flera anledningar till att vi har skrivet att golvvärmen inte skall läggas närmre än 20cm från golvbrunnen, den du har taget upp är en av dom.

Sedan har det med rörelser som blir när golvvärmen slår av och på, som vi inte vill ha nära golvbrunnen, eftersom det är ett hål uttaget för golvbrunnen så koncentreras rörelsen dit och på så sätt ökar risken för vattenskador.

De flesta försäkringsbolag har en snarlik rekommendation och vissa har gått längre och inte rekommenderar den i ex. dusch zon.”
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja, de kommer ju aldrig klara det utan förhöjningsring till brunnen.

..och Ja, du har all rätt i världen att kräva de gör om och gör rätt efter de normer som gäller.

Lite så här... hade de skött allt som man ska göra så hade du aldrig ifrågasatt detta med slingans antal cm från brunnen och personligen är jag mycket tveksam till att någonting ska kunna hända p.g.a detta men de har ju verkligen gång på gång bjudit in dig att verkligen kolla ALLT de gör p.g.a att de slarvar så jäkla mycket med allt. 🙏🏼
 
  • Gilla
TheBigCheese och 1 till
  • Laddar…
Jag förutsätter att en förhöjningsring ska i, annars får du slå stopp igen 😬☹️
 
  • Älska
Drben88
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, de kommer ju aldrig klara det utan förhöjningsring till brunnen.

..och Ja, du har all rätt i världen att kräva de gör om och gör rätt efter de normer som gäller.

Lite så här... hade de skött allt som man ska göra så hade du aldrig ifrågasatt detta med slingans antal cm från brunnen och personligen är jag mycket tveksam till att någonting ska kunna hända p.g.a detta men de har ju verkligen gång på gång bjudit in dig att verkligen kolla ALLT de gör p.g.a att de slarvar så jäkla mycket med allt. 🙏🏼
Lite så ja. Har aldrig hållt på så här när jag beställt en tjänst eller produkt, och har jag gjort det i något fall så har det varit väldigt befogat. Men förtroendekapital är något som förbrukas och det är svårt att bygga upp.
 
  • Gilla
  • Älska
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag uppskattar att det fortfarande finns intresse att följa vår badrumsrenoveringsdröm. Det känns skönt att skriva av sig och få feedback.
 
  • Gilla
nb. och 2 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Jag uppskattar att det fortfarande finns intresse att följa vår badrumsrenoveringsdröm. Det känns skönt att skriva av sig och få feedback.
Nu får du sköta detta till de bitter end för detta är intressant och kan säkert hjälpa många andra också... än om det alltid är tragiskt för den som drabbas 😪 🙏🏼
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Projektansvarig på firman kom i morse tillsammans med plattsättaren (som inte lyckades visa upp behörighetslegitimation vare sig fysiskt eller i appen.) Med sig hade de förhöjningsring de ville sätta på. Jag nämnde till att börja med att förhöjningsring, givet att den ska dit, ska monteras av behörig VVS-firma, vilket de inte är. Vi hade ett konstruktivt samtal och var efterföljande egentligen 100% överens om fortsättningen. Han tyckte inte det var så dåligt kvalitet på arbetet, men givetvis ska vi ha ett badrum som är byggt fackmannamässigt enligt gällande normer och regler. De ska för andra gången bila upp flytet, lägga ny golvvärme, frilägga golvbrunnen och höja den, förhoppningsvis denna gången till en lämplig nivå utan behov av förhöjningsring. Dessutom ska wcavlopp/Stos vad det nu heter friläggas också så att det finns minst 40mm att sätta manschett på enligt branschreglerna.

Plattsättaren åkte och hämtade bilningshammaren och nu är vi igång igen.

Projektansvarig är inte nöjd med plattsättaren och letar för fulla muggar efter en annan firma som kan utföra fall, tätskikt och plattsättning.

Fortsättning följer
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Klass0n och 11 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Ska lägga upp en bild imorgon :)
Hur går det med bilden? 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.