55 854 läst · 447 svar
56k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Vi har en VW Passat 2018 där kroken fastnat i utfällt läge, besiktningen har inte sagt något de 2 senaste gångerna den besiktigats.
Generellt strular äldre bilar mer, men det är också oftast enklare och billigare att åtgärda själv, dock vill det till att man kan mecka. Har man ingen fallenhet alls för detta så får man antingen överlåta det till verkstaden eller köpa nyare bilar med garantier. Att mecka på en bil utan att ha en aning om vad man gör är mer eller mindre som att mecka med el i huset utan rätt kunskap, d.v.s. livsfarligt.
Att kontrollera säkring och smörja upp hör till sunt förnuft, det räknas som underhåll och bör kunna göras av alla som framför ett fordon.
Jag har alltid kört med bilar som är 10+ år och det har utan tvekan haft en stor ekonomisk fördel jämfört med en nyare. Bilen jag kör just nu har gått upp avsevärt i pris sen jag köpte den och då är det ändå inte en veteran bil.
Förövrigt, 5-56 är bra på att ta sig an och lösa saker som fastnat, men smörjer väldigt dåligt i längden.
Generellt strular äldre bilar mer, men det är också oftast enklare och billigare att åtgärda själv, dock vill det till att man kan mecka. Har man ingen fallenhet alls för detta så får man antingen överlåta det till verkstaden eller köpa nyare bilar med garantier. Att mecka på en bil utan att ha en aning om vad man gör är mer eller mindre som att mecka med el i huset utan rätt kunskap, d.v.s. livsfarligt.
Att kontrollera säkring och smörja upp hör till sunt förnuft, det räknas som underhåll och bör kunna göras av alla som framför ett fordon.
Jag har alltid kört med bilar som är 10+ år och det har utan tvekan haft en stor ekonomisk fördel jämfört med en nyare. Bilen jag kör just nu har gått upp avsevärt i pris sen jag köpte den och då är det ändå inte en veteran bil.
Förövrigt, 5-56 är bra på att ta sig an och lösa saker som fastnat, men smörjer väldigt dåligt i längden.
Ja det kostar att köra bil. Det är länge sedan man kom undan med 30kr/mil idag får man nog snarare räkna nära 50kr/mil oavsett vilken bil du har.M Mjärn skrev:
Och om Du säljer, så köper Du säkert en annan NYARE bil, som om några år... Blir det bättre av det?
Den jag köpte senast 9-5:an av, en
f d bilmeck, plockade helt sonika bort dragkroken med löstagbar krok (som inte gick att plocka bort) och gjorde en förenklad regbesiktning... Var inte alls blodigt.
Jag o andra sidan monterade en fast dragkrok och reggade på nytt
Rena ekonomiska rävsaxen detta med bilar, om man inte vårdar, skruvar och servar det man äger.
Den jag köpte senast 9-5:an av, en
f d bilmeck, plockade helt sonika bort dragkroken med löstagbar krok (som inte gick att plocka bort) och gjorde en förenklad regbesiktning... Var inte alls blodigt.
Jag o andra sidan monterade en fast dragkrok och reggade på nytt
Rena ekonomiska rävsaxen detta med bilar, om man inte vårdar, skruvar och servar det man äger.
Leasar man elbil ligger man på runt 30-40kr milen dock. 😉Cheesen skrev:
Exempel:
Kia e-niro
2000 mil per år
5500kr mån, ca 200kr i bränsle per månad, 400kr skatt per år, halvförsäkring ca 2500kr per år. Säg totalt 6000kr/mån. 6000kr*12=72 000kr/2000 mil=36kr/milen.
Sen finns det ju ännu billigare.
Vår gamla V70 ligger på 40kr/milen..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
https://www.autodoc.se/ridex/13763167
350kr inkl frakt.
Kräver dock XZN-bits vilket man normalt inte har om man inte kör en modernare VW och mekar själv.
Men en mekare borde fixa det på en timme eller två.
350kr inkl frakt.
Kräver dock XZN-bits vilket man normalt inte har om man inte kör en modernare VW och mekar själv.
Men en mekare borde fixa det på en timme eller två.
Är du helt säker? Det gällde demontering och jag tolkar att undantaget inte gäller om bilregistret har uppgift om dragkrok.RoTe skrev:Varför läser du inte tråden och varför sprider du falska uppgifter?? Det är så förbannat tröttsamt med såna som dig.
Om du läser tråden så kan du på flera ställen läsa att kravet på regbesiktning för dragkrok är borttaget sedan över tio år gällande helbilsgodkända bilar. Vi vet redan att TS har en helbilsgodkänd bil så sluta sprida skit!
Du kanske kan förtydliga för mig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
Utifrån beskrivningen av felet (Knappen lyser inte och inget händer när man trycker/drar i den) i kombination med länkar som säger att luckan måste vara öppen för att knappen ska aktiveras och att brytarna i låskistan som känner av just detta kan gå sönder.K Kane skrev:
Personligen hade jag kanske provat att bygla denna och se vad som händer, men utifrån TS trådar så skulle jag tro att detta ligger utanför dennes kunskap och intresse.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
5500/månad är vid 1000körda mil/ år enligt Kia. Så bara där kostar bilen 66kr/mil i leasing kostnad.F Fideliox skrev:Leasar man elbil ligger man på runt 30-40kr milen dock. 😉
Exempel:
Kia e-niro
2000 mil per år
5500kr mån, ca 200kr i bränsle per månad, 400kr skatt per år, halvförsäkring ca 2500kr per år. Säg totalt 6000kr/mån. 6000kr*12=72 000kr/2000 mil=36kr/milen.
Sen finns det ju ännu billigare.
Vår gamla V70 ligger på 40kr/milen..
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
+service, oljebyten, vinter-sommardäck, vägskatt mmF Fideliox skrev:Leasar man elbil ligger man på runt 30-40kr milen dock. 😉
Exempel:
Kia e-niro
2000 mil per år
5500kr mån, ca 200kr i bränsle per månad, 400kr skatt per år, halvförsäkring ca 2500kr per år. Säg totalt 6000kr/mån. 6000kr*12=72 000kr/2000 mil=36kr/milen.
Sen finns det ju ännu billigare.
Vår gamla V70 ligger på 40kr/milen..
😉Välkommen till bilvärlden-la 19600 på sambons bil för en vecka sen 🥳service samt att partikelfilter gjort sitt i kombination med några givare ,nytt eller gammalt är bara att välja om man inte kör äldre utan krimskramsfunktioner värdeminskning eller reparationer 🤷♂️M Mjärn skrev:
Var inne på att rensa ur burken men varit med om att en del bilar hamnar på gränsen till godkänt då på utsläpp så jag orkade inte krångla