338 030 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Att 60- öringen är statisk i förhållande till priset (tillgången) kan ju verka provocerande för vissa. Lika mycket/kWh oavsett tillgång av el.pacman42 skrev:
Om vi i ett tankeexpriment tänker oss att det var dynamiskt. Att skatteavdraget skulle följa spotpriset. Dvs 0 öre vid spot=0. 1 öre vid spot=1. 100 öre vid spot=100 osv.
Jag har inte räknat på utfallet vid just den nivån, men det är inte så intressant. Någon annan kan få räkna på var nivån skulle vara för att det skulle bli samma totalavdrag som i dag. Det intressanta är om solelsproducenterna skulle agera på annat sätt.
Jag tror inte det skulle bli så stor skillnad mer är att det inte skulle verka lika provocerande.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 592 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 592 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 592 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 592 inlägg
Ja, nåt sånt skulle jag tro. Jag gör drygt 17000kr/år på solcellerna. Och det är 15,5% av investerat kapital. 2022 undantaget då, det var mer än dubbelt upp. Det kommer att bli 17000kr i år med och med det så är solcellerna så när som på 2000 finansierade.D Dilato skrev:
Men jag gråter inte över låga priser. Jag har 160kr in på batteriet idag.
Fossil el är den egentliga enda konkurrenten till kärnkraft och det överlägset största energislaget i europa, nackdelen är CO2-utsläppen men nu när det blir allt mer apart att bry sig om sånt så försvinner den nackdelen ur ekvationen.Nissens skrev:
Fossilgas är ju verkligen att gå fel väg.D djac skrev:
Och säkerheten är viktig. Det är skälet till att jag inte har gas i båten.
Enklaste tänkbara. Billigt, driftsäkert och helt utan säkerhetsrisker.D djac skrev:
https://www.compass24.se/compass-spirit-cooker-3000-med-2-braennare-208150/2
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 592 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 592 inlägg
Just i Göteborg byggs sedan länge all gasdrift bort i stan. Sedan finns det ju som alltid undantag. Stadsgasen är under avveckling , så det där villaområdet lär ju få konvertera om de inte gjort det redan…F fsn skrev: